Buick Roadmaster

Model
Buick Roadmaster Zobacz 3 zdjęcia

Roadmaster to jeden z najciekawszych modeli w historii firmy Buick. Auto doczekało się w sumie 8 generacji. Każda kolejna generacja Buicka Roadmastera wyróżniała się nowymi rozwiązaniami technologicznymi, ale przede wszystkim widocznymi zmianami w linii nadwozia samochodu.

Buick Roadmaster – najważniejsze informacje

W Buciku Roadmasterze zdecydowanie najbardziej interesująca jest historia jego produkcji. Pierwsze egzemplarze tego modelu zaczęły wyjeżdżać z fabryk już w 1935 r. Były to auta ciekawe m.in. z tego powodu, że konstruowano je w oparciu o największy możliwy rozstaw osi, który jednocześnie nie sprawiłby, że zostałyby one sklasyfikowane jako limuzyny.

Tak czy inaczej Buick Roadmaster z lat 30., 40. i 50. był samochodem, którego wyróżniało bardzo długie, ponad 5-metrowe nadwozie typu sedan lub kabriolet (w późniejszych latach również coupe, hardtop i kombi). Warto też zaznaczyć, że w latach 1946-1957 Roadmaster był flagowym pojazdem Buicka.

Po raz pierwszy produkcja Buicka Roadmastera stanęła w 1958 r. Samochód był nieobecny na rynku przez 33 lata (oczywiście nie licząc rynku wtórnego). W 1991 r. przedsiębiorstwo Buick znowu użyło nazwy "Roadmaster", chcąc w ten sposób wyróżnić 5-drzwiową wersję kombi trzeciej generacji Buicka Estate'a. Następnie w sprzedaży pojawił się Buick Roadmaster sedan w 4-drzwiowej konfiguracji i od tego momentu było już jasne, że słynny powojenny model został reaktywowany.

Sprzedaż Buicka Roadmastera po jego powrocie na rynek początkowo wyglądała całkiem nieźle. W 1992 r. znalazło się około 85 tys. klientów, którzy wydali pieniądze na to auto.

Jednak rok później rozeszło się już tylko 40 tys. egzemplarzy Buicka Roadmastera, co było sygnałem, że na początku po prostu zadziałał "efekt nowości", a tak naprawdę samochód nie ma wystarczających argumentów, żeby wygrać rywalizację z konkurencją. Zwłaszcza, że w latach 90. na rynku aż roiło się od rozmaitych sedanów, zaś pojazdy o typie nadwozia kombi były wypierane przez coraz popularniejsze SUV-y.

W 1996 r. produkcja Buicka Roadmastera została ostatecznie zakończona. Przez cały czas odbywała się ona wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.

Buick Roadmaster – dane techniczne

Przez prawie 20 lat w Buicku Roadmasterze montowano tylko jeden model silnika – 8-cylindrową jednostkę nazywaną "Fireballem". Cylindry były w nim umieszczone wzdłuż wału korbowego. Pojemność silnika była duża i wynosiła 5.2 l, co w latach powojennych stanowiło jednak normę.

W 1953 r. silnik Buicka Roadmastera doczekał się wymiany. Nowy motor również posiadał 8 cylindrów, tyle że miały one widlasty układ V. Ta jednostka napędowa była znana pod nazwą Nailhead, a jej pojemność wynosiła 5.3 l, czyli odrobinę więcej niż pojemność modelu Fireball.

Oczywiście zupełnie inne silniki montowano w reaktywowanym Buicku Roadmasterze z 1991 r. i z lat następnych. Były to motory V8 o pojemności 5 l oraz 5.7 l oznaczone symbolami LT1, L03 i L05.

Jeśli chodzi o skrzynie biegów, to można powiedzieć, że firma Buick w przypadku Roadmastera trzymała się tylko sprawdzonych modeli. Najpierw samochód był sprzedawany wyłącznie z 3-stopniową przekładnią manualną, którą dopiero pod koniec lat 40. zastąpiła automatyczna skrzynia biegów typu Dynaflow mająca tylko 2 przełożenia. W latach 90. pojazd był oferowany również jedynie z automatem, tyle że już 4-biegowym.

3.77
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBuick
TypSamochód osobowy
SegmentF

Generacje Buick Roadmaster

Inne modele Buick

F - Inne modele

Buick Roadmaster: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie