Porsche 968

Model
Porsche 968 Zobacz 5 zdjęć

Porsche 968

Porsche 968 jest następcą modelu 944, wprowadzonego do produkcji w 1982 roku, oraz poprzednikiem modelu Porsche 986 Boxster, który powstał w 1996 roku, a jego produkcja w fabrykach zlokalizowanych w Stuttgarcie i Uusikaupunki została zakończona w 2004 roku.

Porsche 968 mierzy 4320 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1275 mm wysokości. Oferowano je jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Plasowane w segmencie G Porsche 968 produkowano wyłącznie w Stuttgarcie od sierpnia 1991 roku. Wyposażenie opcjonalne Porsche 968 obejmowało m.in. klimatyzację.

968 był w latach 90. jednym z najtańszych modeli oferowanych przez niemieckiego producenta. Ceny startowały od 90 tys. marek za podstawowo wyposażony egzemplarz. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu bardziej dostępnych i mniej ekskluzywnych materiałów oraz montażowi silnika w przedniej części nadwozia, chłodzonego cieczą, a nie jak w przypadku kultowego 911, powietrzem. Co ciekawe, na początku takie rozwiązanie nie przypadło do gustu fanom marki. Ostatecznie zmienili zdanie po tym, jak przekonali się o świetnych właściwościach jezdnych Porsche 968.

Porsche 968 dostępne było tylko z jedną, 4-cylindrową, rzędową jednostką napędową o pojemności 3,0 l o mocy 240 KM przy 6200 obr./min (maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 4100 obr/min), która współpracuje z wtryskowym układem zasilania i której średnica cylindra wynosi 104 mm, a skok tłoka 88 mm.

Egzemplarz modelu 968 z 6-biegową manualną skrzynią biegów przyspiesza do setki w 6,5 s i osiąga prędkość maksymalną 255 km/h. Znacznie gorzej prezentują się wyniki 968 z tym samym silnikiem, ale połączonym ze skrzynią Tiptronic. Sprint 0-100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Wersja z manualną przekładnią pokonuje 400 m w 14,7 s.

Co ważne, średnie zużycie paliwa Porsche 968 wynosi 10,0 l/100 km, co jak na samochód sportowy jest bardzo dobrym wynikiem. Warto dodać, że producent zastosował także wentylowane tarcze hamulcowe z systemem ABS. Pozwalają one na bardziej efektowne wyhamowanie pojazdu z większych prędkości.

Dla bardziej wymagających klientów, w zaledwie 16 egzemplarzach, powstała wersja 968 Turbo S. Wyposażono ją w jednostkę turbo o pojemności 3,0 l i mocy 305 KM przy 5400 obr./min, której średnica cylindra i skok tłoka wynoszą tyle samo co w standardowym modelu 968 - odpowiednio 104 mm i 88 mm.

968 Turbo S oferuje maksymalny moment obrotowy równy 500 Nm przy 3000 obr./min i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 282 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s; auto jest w stanie pokonać 400 m odcinek w ciągu 13 s. Co ciekawe, czas przejazdu pierwszego kilometra wynosi 23,6 s.

Warto również wspomnieć o topowej wersji 968 noszącej nazwę 968 Turbo RS. Nie można jej było kupić, ponieważ samochód powstał wyłącznie na potrzeby różnych serii wyścigowych. 968 Turbo RS rozwijało moc w przedziale 337-350 KM.

Produkcja Porsche 968 została zakończona po czterech latach, w lipcu 1995 roku. Główną przyczyną przedwczesnego wycofania 968 z taśm montażowych był niewielki popyt. 968 jest ostatnim Porsche z silnikiem czterocylindrowym.

Porsche 968 powstało tylko w 12 776 egzemplarzach, co przekłada się obecnie na wysoką cenę oraz brak dostępności tego modelu na rynku.

Plusy:
+ mocna i całkiem ekonomiczna jednostka napędowa
+ możliwość wyboru wzmocnionej wersji Turbo S
+ bardzo dobre właściwości jezdne
+ materiały wykończeniowe zadowalającej jakości
+ bezawaryjność
Minusy:
- mało miejsca we wnętrzu
- niewiele wyprodukowanych egzemplarzy i wysoka cena na rynku wtórnym

4.12
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche 968

Inne modele Porsche

Porsche 968: newsy, testy i recenzje

Recenzja Lego Creator Porsche 911: zbuduj sobie dzieło sztuki

... Od zawsze uwielbiam Lego i od nie-pamiętam-kiedy kocham Porsche 911. Kiedy w styczniu pojawiła się zapowiedź modelu 10295, czyli klasycznej 911 w dwóch wariantach, wiedziałem, że muszę ją mieć ... Porsche 911 jest bez wątpienia jedną z ...

2 dni temu

Tola Szlagowska i Mercedes EQA, czyli "Pokolenie Wrażliwców"

25 lat Porsche Boxstera. "Zbudujcie auto takie, jak koncept"

... Gdyby nie Boxster, Porsche znajdowałoby się w zupełnie innymi miejscu niż jest dzisiaj. Może nawet już by nie istniało. Niemcy świętują 25-lecie modelu, który nie tylko odmienił sytuację firmy, ale dziś cała jego rodzina, zwłaszcza w topowej ...

2 miesiące temu

Porsche C88 tylko dla Chin. Wielkie nadzieje, zaprzepaszczone szanse

... Porsche to nie tylko 911. To również współpraca z Mercedesem przy 500E, z Audi przy RS2 czy z Ładą przy Samarze. Porsche próbowało swojego szczęścia również na rynku chińskim, a pomóc w tym miało auto widoczne na zdjęciach – C88. Jak wiemy, ...

2 miesiące temu

Kolejny elektryk Porsche już w drodze. Będzie gotowy w 2023 roku

... Macan będzie nowym elektrycznym modelem w gamie Porsche. Przedprodukcyjne prototypy wkraczają właśnie w następną fazę testów. To kolejny etap po wcześniejszych, wirtualnych próbach przeprowadzanych dotychczas. ... Popularność SUV-ów marek ...

miesiąc temu

Sztuka czy profanacja? Porsche 911 Art Car trafiło na aukcję

... Dzieło sztuki czy przesada? Kwestia gustu, lecz pewnym jest, że prezentowane porsche wygląda jak żadne inne. Wszystko dzięki wyjątkowemu obrazowi, który ozdobił jego nadwozie. ... Porsche 911 generacji 930 to dziś poszukiwany klasyk, co sprawia, ...

2 miesiące temu

Porsche Testarossa na sprzedaż. Tak się robiło tuning w latach 80.

... Szukasz sportowego klasyka, ale nie możesz zdecydować, czy ma być to porsche czy też ferrari? Na aukcję trafił właśnie egzemplarz, który ukróci twoje rozterki. Oto Rinspeed Porsche R69 Turbo szerzej znany jako Porsche Testarossa. ... , który - ...

3 miesiące temu

Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości

... Oto nowa generacja Porsche 911 GT3, która jest o 10 KM mocniejsza i 5 kg cięższa od poprzednika. Czy to wystarczy, by odnaleźć się w czasach premier tak genialnych nowości na rynku aut sportowych ... Porsche 911 GT3 (2021) - pierwsza jazda, ...

miesiąc temu

Porsche Taycan 4S - nie boi się nawet Hellcata!

... Czy samochód elektryczny może dawać przyjemność z prowadzenia? Może, szczególnie jeśli to model Porsche. Ale czy wygra w starciu z ryczącym amerykańskim coupe? ... - większości z nas bliżej właśnie do motoryzacji spalinowej. Porsche to jednak ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie