Porsche 968

Model
Porsche 968 Zobacz 5 zdjęć

Porsche 968

Porsche 968 jest następcą modelu 944, wprowadzonego do produkcji w 1982 roku, oraz poprzednikiem modelu Porsche 986 Boxster, który powstał w 1996 roku, a jego produkcja w fabrykach zlokalizowanych w Stuttgarcie i Uusikaupunki została zakończona w 2004 roku.

Porsche 968 mierzy 4320 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1275 mm wysokości. Oferowano je jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Plasowane w segmencie G Porsche 968 produkowano wyłącznie w Stuttgarcie od sierpnia 1991 roku. Wyposażenie opcjonalne Porsche 968 obejmowało m.in. klimatyzację.

968 był w latach 90. jednym z najtańszych modeli oferowanych przez niemieckiego producenta. Ceny startowały od 90 tys. marek za podstawowo wyposażony egzemplarz. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu bardziej dostępnych i mniej ekskluzywnych materiałów oraz montażowi silnika w przedniej części nadwozia, chłodzonego cieczą, a nie jak w przypadku kultowego 911, powietrzem. Co ciekawe, na początku takie rozwiązanie nie przypadło do gustu fanom marki. Ostatecznie zmienili zdanie po tym, jak przekonali się o świetnych właściwościach jezdnych Porsche 968.

Porsche 968 dostępne było tylko z jedną, 4-cylindrową, rzędową jednostką napędową o pojemności 3,0 l o mocy 240 KM przy 6200 obr./min (maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 4100 obr/min), która współpracuje z wtryskowym układem zasilania i której średnica cylindra wynosi 104 mm, a skok tłoka 88 mm.

Egzemplarz modelu 968 z 6-biegową manualną skrzynią biegów przyspiesza do setki w 6,5 s i osiąga prędkość maksymalną 255 km/h. Znacznie gorzej prezentują się wyniki 968 z tym samym silnikiem, ale połączonym ze skrzynią Tiptronic. Sprint 0-100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Wersja z manualną przekładnią pokonuje 400 m w 14,7 s.

Co ważne, średnie zużycie paliwa Porsche 968 wynosi 10,0 l/100 km, co jak na samochód sportowy jest bardzo dobrym wynikiem. Warto dodać, że producent zastosował także wentylowane tarcze hamulcowe z systemem ABS. Pozwalają one na bardziej efektowne wyhamowanie pojazdu z większych prędkości.

Dla bardziej wymagających klientów, w zaledwie 16 egzemplarzach, powstała wersja 968 Turbo S. Wyposażono ją w jednostkę turbo o pojemności 3,0 l i mocy 305 KM przy 5400 obr./min, której średnica cylindra i skok tłoka wynoszą tyle samo co w standardowym modelu 968 - odpowiednio 104 mm i 88 mm.

968 Turbo S oferuje maksymalny moment obrotowy równy 500 Nm przy 3000 obr./min i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 282 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s; auto jest w stanie pokonać 400 m odcinek w ciągu 13 s. Co ciekawe, czas przejazdu pierwszego kilometra wynosi 23,6 s.

Warto również wspomnieć o topowej wersji 968 noszącej nazwę 968 Turbo RS. Nie można jej było kupić, ponieważ samochód powstał wyłącznie na potrzeby różnych serii wyścigowych. 968 Turbo RS rozwijało moc w przedziale 337-350 KM.

Produkcja Porsche 968 została zakończona po czterech latach, w lipcu 1995 roku. Główną przyczyną przedwczesnego wycofania 968 z taśm montażowych był niewielki popyt. 968 jest ostatnim Porsche z silnikiem czterocylindrowym.

Porsche 968 powstało tylko w 12 776 egzemplarzach, co przekłada się obecnie na wysoką cenę oraz brak dostępności tego modelu na rynku.

Plusy:
+ mocna i całkiem ekonomiczna jednostka napędowa
+ możliwość wyboru wzmocnionej wersji Turbo S
+ bardzo dobre właściwości jezdne
+ materiały wykończeniowe zadowalającej jakości
+ bezawaryjność
Minusy:
- mało miejsca we wnętrzu
- niewiele wyprodukowanych egzemplarzy i wysoka cena na rynku wtórnym

4.12
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche 968

Inne modele Porsche

Porsche 968: newsy, testy i recenzje

Dacia - Podróże od ręki

Technologiczny Samochód Roku 2020: Porsche Taycan

... Czym powinien wyróżniać się Technologiczny Samochód Roku? Z jednej strony musi oferować rozwiązania, których próżno szukać u konkurencji. Z drugiej - nie może w nim zabraknąć funkcji, które najbardziej docenią gadżeciarze. Taki właśnie jest ...

4 tygodnie temu

Porsche Panamera: Niemcy odświeżyli swój model

... dla większych wlotów powietrza. Tył upodobniono do innych reprezentantów gamy Porsche. Znajdujące się po obydwu stronach klapy bagażnika lampy są połączone listwą świetlną. Panamera Turbo S otrzymała ... i 21 cali. Przez wnętrze odświeżonego ...

3 tygodnie temu

Delta4x4 szykuje terenową wersję nowego Porsche 911

... Terenowe interpretacje Porsche 911 zawsze budzą pozytywne emocje, choć trzeba przyznać, że kojarzą się głównie ze starszymi generacjami modelu. Niebawem jednak, dzięki wysiłkom niemieckiej firmy Delta4x4 ujrzymy również najnowszą odsłonę w ...

2 miesiące temu

Porsche 911 Turbo już w salonach. Ceny modelu w Polsce

... Porsche uzupełniło ofertę modelu 911 o nowy wariant napędu wypełniający lukę pomiędzy wersjami 911 Carera S a Turbo S. Najnowsza propozycja to po prostu Turbo, dostępne zarówno z nadwoziem cabrio, jak i coupe. Ile trzeba zapłacić za takie ...

2 miesiące temu

Porsche zanotowało wzrost sprzedaży 911 mimo pandemii koronawirusa

... Finansowe skutki pandemii koronawirusa mocno dotknęły europejską branżę motoryzacyjną. Niemal wszyscy producenci zanotowali znaczące spadki sprzedaży. Są jednak modele, które w tym trudnym okresie poprawiły swoje wyniki. Przykładem może być ...

2 miesiące temu

Kochasz terenowe Porsche 911? Ten projekt ci się spodoba

... Terenowe projekty oparte na klasycznych Porsche 911 przeżywają ostatnio prawdziwy rozkwit. Najnowszą propozycję tego typu zaprezentowała niemiecka firma Burkhard Industries, która - we współpracy z producentem zawieszeń H&R - stworzyła projekt ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie