Porsche 968

Model
Porsche 968 Zobacz 5 zdjęć

Porsche 968

Porsche 968 jest następcą modelu 944, wprowadzonego do produkcji w 1982 roku, oraz poprzednikiem modelu Porsche 986 Boxster, który powstał w 1996 roku, a jego produkcja w fabrykach zlokalizowanych w Stuttgarcie i Uusikaupunki została zakończona w 2004 roku.

Porsche 968 mierzy 4320 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1275 mm wysokości. Oferowano je jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Plasowane w segmencie G Porsche 968 produkowano wyłącznie w Stuttgarcie od sierpnia 1991 roku. Wyposażenie opcjonalne Porsche 968 obejmowało m.in. klimatyzację.

968 był w latach 90. jednym z najtańszych modeli oferowanych przez niemieckiego producenta. Ceny startowały od 90 tys. marek za podstawowo wyposażony egzemplarz. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu bardziej dostępnych i mniej ekskluzywnych materiałów oraz montażowi silnika w przedniej części nadwozia, chłodzonego cieczą, a nie jak w przypadku kultowego 911, powietrzem. Co ciekawe, na początku takie rozwiązanie nie przypadło do gustu fanom marki. Ostatecznie zmienili zdanie po tym, jak przekonali się o świetnych właściwościach jezdnych Porsche 968.

Porsche 968 dostępne było tylko z jedną, 4-cylindrową, rzędową jednostką napędową o pojemności 3,0 l o mocy 240 KM przy 6200 obr./min (maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 4100 obr/min), która współpracuje z wtryskowym układem zasilania i której średnica cylindra wynosi 104 mm, a skok tłoka 88 mm.

Egzemplarz modelu 968 z 6-biegową manualną skrzynią biegów przyspiesza do setki w 6,5 s i osiąga prędkość maksymalną 255 km/h. Znacznie gorzej prezentują się wyniki 968 z tym samym silnikiem, ale połączonym ze skrzynią Tiptronic. Sprint 0-100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Wersja z manualną przekładnią pokonuje 400 m w 14,7 s.

Co ważne, średnie zużycie paliwa Porsche 968 wynosi 10,0 l/100 km, co jak na samochód sportowy jest bardzo dobrym wynikiem. Warto dodać, że producent zastosował także wentylowane tarcze hamulcowe z systemem ABS. Pozwalają one na bardziej efektowne wyhamowanie pojazdu z większych prędkości.

Dla bardziej wymagających klientów, w zaledwie 16 egzemplarzach, powstała wersja 968 Turbo S. Wyposażono ją w jednostkę turbo o pojemności 3,0 l i mocy 305 KM przy 5400 obr./min, której średnica cylindra i skok tłoka wynoszą tyle samo co w standardowym modelu 968 - odpowiednio 104 mm i 88 mm.

968 Turbo S oferuje maksymalny moment obrotowy równy 500 Nm przy 3000 obr./min i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 282 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s; auto jest w stanie pokonać 400 m odcinek w ciągu 13 s. Co ciekawe, czas przejazdu pierwszego kilometra wynosi 23,6 s.

Warto również wspomnieć o topowej wersji 968 noszącej nazwę 968 Turbo RS. Nie można jej było kupić, ponieważ samochód powstał wyłącznie na potrzeby różnych serii wyścigowych. 968 Turbo RS rozwijało moc w przedziale 337-350 KM.

Produkcja Porsche 968 została zakończona po czterech latach, w lipcu 1995 roku. Główną przyczyną przedwczesnego wycofania 968 z taśm montażowych był niewielki popyt. 968 jest ostatnim Porsche z silnikiem czterocylindrowym.

Porsche 968 powstało tylko w 12 776 egzemplarzach, co przekłada się obecnie na wysoką cenę oraz brak dostępności tego modelu na rynku.

Plusy:
+ mocna i całkiem ekonomiczna jednostka napędowa
+ możliwość wyboru wzmocnionej wersji Turbo S
+ bardzo dobre właściwości jezdne
+ materiały wykończeniowe zadowalającej jakości
+ bezawaryjność
Minusy:
- mało miejsca we wnętrzu
- niewiele wyprodukowanych egzemplarzy i wysoka cena na rynku wtórnym

4.12
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche 968

Inne modele Porsche

Porsche 968: newsy, testy i recenzje

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

wczoraj

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

TechArt Porsche 911. Tuner wziął na warsztat generację 992

... Od niedawna w sprzedaży dostępna jest nowa generacja legendarnego modelu Porsche – 911 (992). Mimo że jazda nim jest bardzo ekscytująca, dla głodnych dodatkowych wrażeń oraz indywidualistów TechArt przygotował coś specjalnego. ... Położona w ...

2 tygodnie temu

Porsche Taycan: premiera i pierwsza jazda tesla-killerem

... Siedzę na miejscu pasażera. Przed nami długa, asfaltowa prosta, równa jak stół. Kierowca wyjęty prosto z Carrera Cup pyta, czy jestem gotowy. Po moim skinięciu głową zdejmuje nogę z hamulca. Porsche ... taycana w łuk, po którym elektryczne ...

miesiąc temu

Tesla jedzie na Nürburgring. Spróbuje pobić rekord Porsche Taycan

... To było do przewidzenia - rywalizacja między Teslą a Porsche zaczyna nabierać rumieńców. Debiut Taycana i rekordowy czas, jaki udało mu się osiągnąć na Nurburgringu, są solą w oku Elona Muska. Biznesmen zapowiedział, że Tesla podejmie próbę ...

miesiąc temu

Skradziono Porsche 911. 50 tys. zł nagrody za odnalezienie

... Dziennikarz motoryzacyjny Patryk Mikiciuk udostępnił na Facebooku prośbę o pomoc w namierzeniu skradzionego Porsche 911. Ci, którzy przyczynią się do odnalezienia tego wartościowego klasyka, mogą liczyć na wysoką nagrodę. ... ...

miesiąc temu

Jaguar E-Pace i Porsche Macan: na dobry początek

... Oba są SUV-ami marek, które – zdaniem wielu – takich aut w ofercie mieć nie powinny. Oba mają pod maską dwulitrowy silnik, który – zdaniem wielu – nie pasuje do samochodów producenta. Tymczasem Jaguar E-Pace i Porsche Macan zadomowiły się na ...

miesiąc temu

Elektryczne Porsche Taycan z nowym rekordem Nürburgringu

... Ci, którzy obawiali się, że elektryczny napęd odbierze Porsche jego sportową duszę, mogą spać spokojnie. Pierwsze, w pełni elektryczne auto tej marki - Taycan - właśnie ustanowiło nowy rekord toru Nürburgring, udowadniając, że ekologia nie musi ...

2 miesiące temu

Lego Technic Porsche 911 RSR: kilkanaście godzin czystej frajdy

... Pędzę po prostej. Tłoki centralnie umieszczonego boksera uderzają jeden za drugim. Słychać cichą pracę dyferencjału. Zakręt. Nadwozie Porsche 911 RSR ugina się lekko na łuku na wielowahaczowym ... i nie zapomniałem, jak bardzo zawsze uwielbiałem ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie