Peugeot 106

Model
Peugeot 106 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 106

Peugeot 106 to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta. Został zaprezentowany w 1991 roku i promował szerszą produkcję samochodów segmentu A. Dopiero debiut Forda Ka trzy lata później zwiastował nadejście konkurencji.

Model 106 zastąpił mało popularne 104, produkowane w latach 1972-1988. Różnica w stylistyce tych aut jest ogromna - to dwa różne światy. Przygotowując Peugeota 106, producent porzucił kąty proste i ostre cięcia na rzecz lekkich łuków i delikatnych, obłych linii. Samochód był krótszy od poprzednika (3564 mm vs 3581 mm), jednak ilość miejsca we wnętrzu była zbliżona. Peugeot 106 występujący w odmianie 3- i 5-drzwiowej określany był jako 5-miejscowe auto miejskie, jednak we względnie komfortowych warunkach mogły nim podróżować najwyżej 4 osoby.

Samochód mierzący 1590 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości nie rozpieszczał przestrzenią, jednak takie były założenia konstrukcyjne - małe, zwarte i zwinne auto dla dwóch osób z dziećmi. Wnętrze odbiegało nieco od nowego designu karoserii - pozostało w nim dużo szarych, trzeszczących plastików, płaskich powierzchni oraz ostrych cięć. Na desce rozdzielczej projektanci ulokowali wyłącznie najpotrzebniejsze elementy: nawiewy oraz pokrętła do sterowania nimi, przełączniki do halogenów, świateł awaryjnych i ogrzewania szyb oraz popielniczkę. Ciekawym rozwiązaniem było umiejscowienie kontrolek i zegara prędkościomierza w oddzielnych boksach, znajdujących się nad sobą.

Pasażerowie mieli do dyspozycji bagażnik liczący 215 l pojemności, który w razie potrzeby dało się powiększyć do 530 l, składając oparcia drugiego rzędu foteli. Wyposażenie Peugeota 106 z dzisiejszego punktu widzenia było dość ubogie, jednak przyzwoite jak na wczesny początek lat 90. Na pokładzie małego francuskiego samochodu znajdowały się (szczególnie w bogatszych wersjach): ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet aluminiowe felgi czy materiałowy, składany dach. Producent standardowo przewidział podział na kilka poziomów wyposażenia: od XN, przez XR, po XT czy sportowe XSi.

W 1994 roku do oferty trafiła wersja Rallye, mająca kilka sportowych gadżetów oraz mocniejszy silnik. Najbardziej poszukiwaną dzisiaj odmianą jest niewątpliwie oferowana na francuskim i portugalskim rynku R2. Wyprodukowane w 50 egzemplarzach auto było rozszerzeniem 106 Rallye, opracowanym wspólnie z firmą Talbot. Otrzymało m.in. zmodyfikowane zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, nowe, 14-calowe felgi, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz zmodyfikowaną mechanikę i układ wydechowy. Na kilku rynkach (głównie brytyjskim) oferowano szereg edycji specjalnych, wśród których były m.in. Graduate czy Aztec. Od standardowych odmian różniły się głównie efektownym napisem na karoserii oraz składanym dachem.

Z początkiem 1996 roku Peugeot 106 doczekał się modyfikacji, po których zaczął być nazywany drugą generacją modelu. Zmieniono kształt świateł i zderzaków oraz zmodernizowano przestarzałe wnętrze. Od tej chwili auto było mocniej zunifikowane z Citroënem Saxo, miało bogatsze wyposażenie oraz lepsze jednostki napędowe.

Przez 13 lat produkcji do Peugeotów 106 producent proponował łącznie 10 jednostek napędowych. Najsłabsze benzynowe 1,0 generowało 49 KM. Były też odmiany 1,1 (59 KM), 1,4 (74 KM lub 94 KM) oraz wzmocniona wersja silnika 1,3 l, generująca 99 KM. W ofercie znalazły się również motory przeznaczone do bardziej sportowych edycji. Jednostki 1,6 występowały w dwóch wariantach mocy: 104 KM oraz 118 KM. W gamie silnikowej były też diesle. Słabszy 1,4 l rozwijał 51 KM, a mocniejszy (1,5 l) 56 KM.

Ciekawą alternatywą okazała się odmiana elektryczna, oferowana we Francji, Belgii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Układ napędowy opracowany przez firmę Heuliez (z wykorzystaniem baterii manufaktury Saft Groupe S.A.) pozwalał przejechać odległość 100 km i osiągnąć prędkość 90 km/h. Pokładano ogromne nadzieje w tym projekcie, jednak z planowanych 100 000 aut w latach 1995-2003 sprzedano około 6400, wykorzystywanych głównie przez francuską administrację. Peugeot 106 mógł mieć 4- lub 5-biegową skrzynię manualną lub rzadko spotykany automat.

Model 106 produkowano we francuskim Mulhouse oraz Aulnay-sous-Bois, a także w tunezyjskim La Marsa. Do 2004 roku sprzedano 2 798 000 tych małych Peugeotów, po czym auto zostało zastąpione modelem 107.

3.61
Ocena na postawie 82 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 106

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 106: newsy, testy i recenzje

Peugeot 3008 i 5008 po liftingu już dostępne. Polskie ceny modeli

... Peugeot 3008 i jego większy brat 5008 doczekały się odświeżonych wersji z nowocześniejszym przodem i bogatszym wyposażeniem. Właśnie poznaliśmy polskie ceny oraz specyfikację obu modeli. ... Obecna generacja Peugeota 3008 debiutowała w 2016 ...

2 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Peugeot Le Mans w zapowiedzi. W 2022 roku zobaczymy go na torze

... Nie od dziś wiadomo, że Peugeot zamierza powrócić do wyścigów WEC. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stanie się to najwcześniej w 2022 roku. Bolid, który wystartuje wówczas w 24-godzinnym wyścigu LeMans, został właśnie oficjalnie ...

miesiąc temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020. Wnętrze Roku: Peugeot 2008

... Kategoria Wnętrza Roku przyniosła w tym roku kilka naprawdę ciekawych, odważnych i dobrze wykonanych kabin samochodów. Największe wrażenie wywarła na nas ta w nowym Peugeocie 2008. ... 38530 ^^^Podczas tegorocznej edycji plebiscytu Samochodu ...

2 miesiące temu

Transportował palmę w peugeocie partnerze. I to w pozycji pionowej

... Do niecodziennej sytuacji doszło w niemieckim Saarlouis. W pierwszy dzień sierpnia policja zatrzymała pewnego kierowcę z oryginalnym transportem. Postanowił on bowiem przewieźć ponad 4-metrową palmę. W peugeocie partnerze. W pionie. ... . W ...

3 miesiące temu

Peugeot 308 po zmianach na rok 2020. Polskie ceny modelu

... Choć już najwyższa pora na kolejną generację, Peugeot postanowił wprowadzić ostatnie poprawki w swoim kompakcie. 308 zyskał bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz zegary I-Cockpit 3D. Zmiany wpłynęły na ceny. Ile trzeba zapłacić za ...

4 miesiące temu

Peugeot 2008 - Nie nazywajcie go miejskim SUV'em!

... W tym filmie pokażemy Wam kolejny samochód z odświeżonej gamy modelowej Peugeot, który otrzymał charakterystyczne kły ledowe w przednim zderzaku. Model 2008 doczekał się już drugiej generacji ... , która urosła względem poprzednika oraz ...

2 miesiące temu

Używany Peugeot 308 II - dobry kompakt z dieslem

... Peugeot 308 drugiej generacji to typowy francuz, który boryka się z drobnymi usterkami elektryki. Niższa cena niż porównywalnego Golfa VII zachęca do zakupu, ale zniechęcić może przekombinowane ... Samochód zadebiutował w 2013 r., czyli rok po ...

4 miesiące temu

Peugeot e-2008 nie jest tani. Znamy ceny modelu w Polsce

... Elektryczny crossover Peugeota wjeżdża do polskich salonów i jak większość aut tego typu nie jest przesadnie tani. e-2008 kosztuje znacznie więcej niż jego typowo miejski brat e-208. Za podstawowy wariant zapłacimy grubo ponad 140 tys. zł. ... A ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie