Peugeot 106

Model
Peugeot 106 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 106

Peugeot 106 to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta. Został zaprezentowany w 1991 roku i promował szerszą produkcję samochodów segmentu A. Dopiero debiut Forda Ka trzy lata później zwiastował nadejście konkurencji.

Model 106 zastąpił mało popularne 104, produkowane w latach 1972-1988. Różnica w stylistyce tych aut jest ogromna - to dwa różne światy. Przygotowując Peugeota 106, producent porzucił kąty proste i ostre cięcia na rzecz lekkich łuków i delikatnych, obłych linii. Samochód był krótszy od poprzednika (3564 mm vs 3581 mm), jednak ilość miejsca we wnętrzu była zbliżona. Peugeot 106 występujący w odmianie 3- i 5-drzwiowej określany był jako 5-miejscowe auto miejskie, jednak we względnie komfortowych warunkach mogły nim podróżować najwyżej 4 osoby.

Samochód mierzący 1590 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości nie rozpieszczał przestrzenią, jednak takie były założenia konstrukcyjne - małe, zwarte i zwinne auto dla dwóch osób z dziećmi. Wnętrze odbiegało nieco od nowego designu karoserii - pozostało w nim dużo szarych, trzeszczących plastików, płaskich powierzchni oraz ostrych cięć. Na desce rozdzielczej projektanci ulokowali wyłącznie najpotrzebniejsze elementy: nawiewy oraz pokrętła do sterowania nimi, przełączniki do halogenów, świateł awaryjnych i ogrzewania szyb oraz popielniczkę. Ciekawym rozwiązaniem było umiejscowienie kontrolek i zegara prędkościomierza w oddzielnych boksach, znajdujących się nad sobą.

Pasażerowie mieli do dyspozycji bagażnik liczący 215 l pojemności, który w razie potrzeby dało się powiększyć do 530 l, składając oparcia drugiego rzędu foteli. Wyposażenie Peugeota 106 z dzisiejszego punktu widzenia było dość ubogie, jednak przyzwoite jak na wczesny początek lat 90. Na pokładzie małego francuskiego samochodu znajdowały się (szczególnie w bogatszych wersjach): ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet aluminiowe felgi czy materiałowy, składany dach. Producent standardowo przewidział podział na kilka poziomów wyposażenia: od XN, przez XR, po XT czy sportowe XSi.

W 1994 roku do oferty trafiła wersja Rallye, mająca kilka sportowych gadżetów oraz mocniejszy silnik. Najbardziej poszukiwaną dzisiaj odmianą jest niewątpliwie oferowana na francuskim i portugalskim rynku R2. Wyprodukowane w 50 egzemplarzach auto było rozszerzeniem 106 Rallye, opracowanym wspólnie z firmą Talbot. Otrzymało m.in. zmodyfikowane zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, nowe, 14-calowe felgi, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz zmodyfikowaną mechanikę i układ wydechowy. Na kilku rynkach (głównie brytyjskim) oferowano szereg edycji specjalnych, wśród których były m.in. Graduate czy Aztec. Od standardowych odmian różniły się głównie efektownym napisem na karoserii oraz składanym dachem.

Z początkiem 1996 roku Peugeot 106 doczekał się modyfikacji, po których zaczął być nazywany drugą generacją modelu. Zmieniono kształt świateł i zderzaków oraz zmodernizowano przestarzałe wnętrze. Od tej chwili auto było mocniej zunifikowane z Citroënem Saxo, miało bogatsze wyposażenie oraz lepsze jednostki napędowe.

Przez 13 lat produkcji do Peugeotów 106 producent proponował łącznie 10 jednostek napędowych. Najsłabsze benzynowe 1,0 generowało 49 KM. Były też odmiany 1,1 (59 KM), 1,4 (74 KM lub 94 KM) oraz wzmocniona wersja silnika 1,3 l, generująca 99 KM. W ofercie znalazły się również motory przeznaczone do bardziej sportowych edycji. Jednostki 1,6 występowały w dwóch wariantach mocy: 104 KM oraz 118 KM. W gamie silnikowej były też diesle. Słabszy 1,4 l rozwijał 51 KM, a mocniejszy (1,5 l) 56 KM.

Ciekawą alternatywą okazała się odmiana elektryczna, oferowana we Francji, Belgii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Układ napędowy opracowany przez firmę Heuliez (z wykorzystaniem baterii manufaktury Saft Groupe S.A.) pozwalał przejechać odległość 100 km i osiągnąć prędkość 90 km/h. Pokładano ogromne nadzieje w tym projekcie, jednak z planowanych 100 000 aut w latach 1995-2003 sprzedano około 6400, wykorzystywanych głównie przez francuską administrację. Peugeot 106 mógł mieć 4- lub 5-biegową skrzynię manualną lub rzadko spotykany automat.

Model 106 produkowano we francuskim Mulhouse oraz Aulnay-sous-Bois, a także w tunezyjskim La Marsa. Do 2004 roku sprzedano 2 798 000 tych małych Peugeotów, po czym auto zostało zastąpione modelem 107.

3.61
Ocena na postawie 82 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 106

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 106: newsy, testy i recenzje

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

2 dni temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

2 miesiące temu

Peugeot ma nowe logo. Z całego lwa została tylko głowa

... Elektryfikacja, powrót do Le Mans i aspiracje do wyższych segmentów rynku. Peugeot przechodzi właśnie okres dużych zmian. By odpowiednio je podkreślić, Francuzi postawili na (nie do końca) nowe logo. To niemała rewolucja, gdyż charakterystyczny ...

2 miesiące temu

Peugeot za ponad 300 tys. zł? 508 PSE debiutuje z polskim cennikiem

... Peugeot 508 PSE to nie tylko najmocniejszy, ale i najdroższy seryjny model w historii marki. Auto właśnie wjechało do polskich salonów z szaloną ceną. Na podstawową wersję musimy przygotować 302 tys. zł. Trzeba przyznać, że Francuzom nie brakuje ...

3 miesiące temu

Peugeot 508 SW Hybrid - brakuje w nim kropki nad "i"

... Peugeot 508 SW to przede wszystkim bardzo ładne kombi, które w wersji hybrydowej staje się też bardziej ekologiczne. Czy silnik elektryczny wart jest dodatkowych pieniędzy? ... Peugeot 508 SW to naprawdę interesujące kombi. Nie jest to ...

5 miesięcy temu

Peugeot 3008 i 5008 po liftingu już dostępne. Polskie ceny modeli

... Peugeot 3008 i jego większy brat 5008 doczekały się odświeżonych wersji z nowocześniejszym przodem i bogatszym wyposażeniem. Właśnie poznaliśmy polskie ceny oraz specyfikację obu modeli. ... Obecna generacja Peugeota 3008 debiutowała w 2016 ...

7 miesięcy temu

Peugeot 2008 - nie nazywajcie go miejskim SUV-em

... Peugeot 2008 to naprawdę ciekawa propozycja francuskiego producenta. Ten samochód może was zaskoczyć swoją przestronnością oraz komfortem prowadzenia. ... Jak zmienił się Peugeot 2008? W tym filmie pokażemy kolejny samochód z odświeżonej gamy ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie