Peugeot 106

Model
Peugeot 106 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 106

Peugeot 106 to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta. Został zaprezentowany w 1991 roku i promował szerszą produkcję samochodów segmentu A. Dopiero debiut Forda Ka trzy lata później zwiastował nadejście konkurencji.

Model 106 zastąpił mało popularne 104, produkowane w latach 1972-1988. Różnica w stylistyce tych aut jest ogromna - to dwa różne światy. Przygotowując Peugeota 106, producent porzucił kąty proste i ostre cięcia na rzecz lekkich łuków i delikatnych, obłych linii. Samochód był krótszy od poprzednika (3564 mm vs 3581 mm), jednak ilość miejsca we wnętrzu była zbliżona. Peugeot 106 występujący w odmianie 3- i 5-drzwiowej określany był jako 5-miejscowe auto miejskie, jednak we względnie komfortowych warunkach mogły nim podróżować najwyżej 4 osoby.

Samochód mierzący 1590 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości nie rozpieszczał przestrzenią, jednak takie były założenia konstrukcyjne - małe, zwarte i zwinne auto dla dwóch osób z dziećmi. Wnętrze odbiegało nieco od nowego designu karoserii - pozostało w nim dużo szarych, trzeszczących plastików, płaskich powierzchni oraz ostrych cięć. Na desce rozdzielczej projektanci ulokowali wyłącznie najpotrzebniejsze elementy: nawiewy oraz pokrętła do sterowania nimi, przełączniki do halogenów, świateł awaryjnych i ogrzewania szyb oraz popielniczkę. Ciekawym rozwiązaniem było umiejscowienie kontrolek i zegara prędkościomierza w oddzielnych boksach, znajdujących się nad sobą.

Pasażerowie mieli do dyspozycji bagażnik liczący 215 l pojemności, który w razie potrzeby dało się powiększyć do 530 l, składając oparcia drugiego rzędu foteli. Wyposażenie Peugeota 106 z dzisiejszego punktu widzenia było dość ubogie, jednak przyzwoite jak na wczesny początek lat 90. Na pokładzie małego francuskiego samochodu znajdowały się (szczególnie w bogatszych wersjach): ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet aluminiowe felgi czy materiałowy, składany dach. Producent standardowo przewidział podział na kilka poziomów wyposażenia: od XN, przez XR, po XT czy sportowe XSi.

W 1994 roku do oferty trafiła wersja Rallye, mająca kilka sportowych gadżetów oraz mocniejszy silnik. Najbardziej poszukiwaną dzisiaj odmianą jest niewątpliwie oferowana na francuskim i portugalskim rynku R2. Wyprodukowane w 50 egzemplarzach auto było rozszerzeniem 106 Rallye, opracowanym wspólnie z firmą Talbot. Otrzymało m.in. zmodyfikowane zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, nowe, 14-calowe felgi, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz zmodyfikowaną mechanikę i układ wydechowy. Na kilku rynkach (głównie brytyjskim) oferowano szereg edycji specjalnych, wśród których były m.in. Graduate czy Aztec. Od standardowych odmian różniły się głównie efektownym napisem na karoserii oraz składanym dachem.

Z początkiem 1996 roku Peugeot 106 doczekał się modyfikacji, po których zaczął być nazywany drugą generacją modelu. Zmieniono kształt świateł i zderzaków oraz zmodernizowano przestarzałe wnętrze. Od tej chwili auto było mocniej zunifikowane z Citroënem Saxo, miało bogatsze wyposażenie oraz lepsze jednostki napędowe.

Przez 13 lat produkcji do Peugeotów 106 producent proponował łącznie 10 jednostek napędowych. Najsłabsze benzynowe 1,0 generowało 49 KM. Były też odmiany 1,1 (59 KM), 1,4 (74 KM lub 94 KM) oraz wzmocniona wersja silnika 1,3 l, generująca 99 KM. W ofercie znalazły się również motory przeznaczone do bardziej sportowych edycji. Jednostki 1,6 występowały w dwóch wariantach mocy: 104 KM oraz 118 KM. W gamie silnikowej były też diesle. Słabszy 1,4 l rozwijał 51 KM, a mocniejszy (1,5 l) 56 KM.

Ciekawą alternatywą okazała się odmiana elektryczna, oferowana we Francji, Belgii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Układ napędowy opracowany przez firmę Heuliez (z wykorzystaniem baterii manufaktury Saft Groupe S.A.) pozwalał przejechać odległość 100 km i osiągnąć prędkość 90 km/h. Pokładano ogromne nadzieje w tym projekcie, jednak z planowanych 100 000 aut w latach 1995-2003 sprzedano około 6400, wykorzystywanych głównie przez francuską administrację. Peugeot 106 mógł mieć 4- lub 5-biegową skrzynię manualną lub rzadko spotykany automat.

Model 106 produkowano we francuskim Mulhouse oraz Aulnay-sous-Bois, a także w tunezyjskim La Marsa. Do 2004 roku sprzedano 2 798 000 tych małych Peugeotów, po czym auto zostało zastąpione modelem 107.

3.61
Ocena na postawie 82 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 106

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 106: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej

... Wyżej pozycjonowany, lepiej wykonany, przyciągający wzrok stylistyką nadwozia – taki pomysł na Peugeota 308 mają Francuzi. Poprawili oni bolączki poprzednika, ale poza charakterystycznymi kreskami nadwozia i wnętrza, 308 nie oferuje dużo więcej ...

4 tygodnie temu

Peugeot 406 to ulubieniec taksówkarzy. Auto nie do zdarcia

... Jakie auta wymieni taksówkarz zapytany o najlepsze do swojej pracy? Stare mercedesy i Peugeota 406. Francuski model, znany również z filmu "Taxi", w przeciwieństwie do niemieckiego, nie jest poszukiwanym klasykiem. Nadal można go kupić tanio i ...

4 tygodnie temu

Nowy Peugeot 308 SW jest drogi. Znamy polskie ceny

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi, które kusi atrakcyjnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Jak przystało na współczesnego peugeota, 308 SW nie jest jednak tanie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć ponad 90 tys. zł. Topowe kosztują 2 razy ...

2 miesiące temu

Test: Peugeot 508 PSE - chuligan z trzema paskami

... Oto Peugeot 508 stworzony przez Peugeot Sport Enginereed. Samochód, którego znakiem rozpoznawczym są trzy ukośnie ułożone, neonowo zielone paski, imitujące ślady pazurów. Ja jednak uważam, że ten znak może kojarzyć się z czymś innym. ... Peugeot ...

5 miesięcy temu

Test: Peugeot 5008 – czy faktycznie ma coś z premium?

... Peugeot chce być postrzegany jako marka z wyższej półki. Oczywiście samozwańcze przyczepianie sobie łatki "premium" przez nawet największych mistrzów marketingu nie przyniesie efektu. Jeżdżąc dużym ... SUV-em 5008 chciałem się przekonać, czy ...

6 miesięcy temu

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

6 miesięcy temu

Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem

... Nie ukrywa roboczego charakteru, ale może być całkiem sensownym rozwiązaniem dla większej rodziny. Peugeot Rifter nie zdobędzie nagrody za innowacyjne rozwiązania, jest za to połączeniem sprawdzonych składników. Niestety, jak to w ostatnim ...

3 miesiące temu

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

8 miesięcy temu

Peugeot za ponad 300 tys. zł? 508 PSE debiutuje z polskim cennikiem

... Peugeot 508 PSE to nie tylko najmocniejszy, ale i najdroższy seryjny model w historii marki. Auto właśnie wjechało do polskich salonów z szaloną ceną. Na podstawową wersję musimy przygotować 302 tys. zł. Trzeba przyznać, że Francuzom nie brakuje ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie