Peugeot 106

Model
Peugeot 106 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 106

Peugeot 106 to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta. Został zaprezentowany w 1991 roku i promował szerszą produkcję samochodów segmentu A. Dopiero debiut Forda Ka trzy lata później zwiastował nadejście konkurencji.

Model 106 zastąpił mało popularne 104, produkowane w latach 1972-1988. Różnica w stylistyce tych aut jest ogromna - to dwa różne światy. Przygotowując Peugeota 106, producent porzucił kąty proste i ostre cięcia na rzecz lekkich łuków i delikatnych, obłych linii. Samochód był krótszy od poprzednika (3564 mm vs 3581 mm), jednak ilość miejsca we wnętrzu była zbliżona. Peugeot 106 występujący w odmianie 3- i 5-drzwiowej określany był jako 5-miejscowe auto miejskie, jednak we względnie komfortowych warunkach mogły nim podróżować najwyżej 4 osoby.

Samochód mierzący 1590 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości nie rozpieszczał przestrzenią, jednak takie były założenia konstrukcyjne - małe, zwarte i zwinne auto dla dwóch osób z dziećmi. Wnętrze odbiegało nieco od nowego designu karoserii - pozostało w nim dużo szarych, trzeszczących plastików, płaskich powierzchni oraz ostrych cięć. Na desce rozdzielczej projektanci ulokowali wyłącznie najpotrzebniejsze elementy: nawiewy oraz pokrętła do sterowania nimi, przełączniki do halogenów, świateł awaryjnych i ogrzewania szyb oraz popielniczkę. Ciekawym rozwiązaniem było umiejscowienie kontrolek i zegara prędkościomierza w oddzielnych boksach, znajdujących się nad sobą.

Pasażerowie mieli do dyspozycji bagażnik liczący 215 l pojemności, który w razie potrzeby dało się powiększyć do 530 l, składając oparcia drugiego rzędu foteli. Wyposażenie Peugeota 106 z dzisiejszego punktu widzenia było dość ubogie, jednak przyzwoite jak na wczesny początek lat 90. Na pokładzie małego francuskiego samochodu znajdowały się (szczególnie w bogatszych wersjach): ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet aluminiowe felgi czy materiałowy, składany dach. Producent standardowo przewidział podział na kilka poziomów wyposażenia: od XN, przez XR, po XT czy sportowe XSi.

W 1994 roku do oferty trafiła wersja Rallye, mająca kilka sportowych gadżetów oraz mocniejszy silnik. Najbardziej poszukiwaną dzisiaj odmianą jest niewątpliwie oferowana na francuskim i portugalskim rynku R2. Wyprodukowane w 50 egzemplarzach auto było rozszerzeniem 106 Rallye, opracowanym wspólnie z firmą Talbot. Otrzymało m.in. zmodyfikowane zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, nowe, 14-calowe felgi, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz zmodyfikowaną mechanikę i układ wydechowy. Na kilku rynkach (głównie brytyjskim) oferowano szereg edycji specjalnych, wśród których były m.in. Graduate czy Aztec. Od standardowych odmian różniły się głównie efektownym napisem na karoserii oraz składanym dachem.

Z początkiem 1996 roku Peugeot 106 doczekał się modyfikacji, po których zaczął być nazywany drugą generacją modelu. Zmieniono kształt świateł i zderzaków oraz zmodernizowano przestarzałe wnętrze. Od tej chwili auto było mocniej zunifikowane z Citroënem Saxo, miało bogatsze wyposażenie oraz lepsze jednostki napędowe.

Przez 13 lat produkcji do Peugeotów 106 producent proponował łącznie 10 jednostek napędowych. Najsłabsze benzynowe 1,0 generowało 49 KM. Były też odmiany 1,1 (59 KM), 1,4 (74 KM lub 94 KM) oraz wzmocniona wersja silnika 1,3 l, generująca 99 KM. W ofercie znalazły się również motory przeznaczone do bardziej sportowych edycji. Jednostki 1,6 występowały w dwóch wariantach mocy: 104 KM oraz 118 KM. W gamie silnikowej były też diesle. Słabszy 1,4 l rozwijał 51 KM, a mocniejszy (1,5 l) 56 KM.

Ciekawą alternatywą okazała się odmiana elektryczna, oferowana we Francji, Belgii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Układ napędowy opracowany przez firmę Heuliez (z wykorzystaniem baterii manufaktury Saft Groupe S.A.) pozwalał przejechać odległość 100 km i osiągnąć prędkość 90 km/h. Pokładano ogromne nadzieje w tym projekcie, jednak z planowanych 100 000 aut w latach 1995-2003 sprzedano około 6400, wykorzystywanych głównie przez francuską administrację. Peugeot 106 mógł mieć 4- lub 5-biegową skrzynię manualną lub rzadko spotykany automat.

Model 106 produkowano we francuskim Mulhouse oraz Aulnay-sous-Bois, a także w tunezyjskim La Marsa. Do 2004 roku sprzedano 2 798 000 tych małych Peugeotów, po czym auto zostało zastąpione modelem 107.

3.61
Ocena na postawie 81 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 106

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (37)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 106: newsy, testy i recenzje

Peugeot wraca do LeMans z nowym, hybrydowym bolidem

... Peugeot to marka z bardzo bogatą historią startów w wyścigach wytrzymałościowych, która pożegnała się z 24-godzinnym wyścigiem LeMans w 2011 roku. Dwa lata wcześniej, w 2009 roku zwyciężyła ... dowolnej konfiguracji silnika, podejrzewamy, że ...

10 godzin temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Mocne, ale drogie. Peugeot wycenił hybrydowe wersje modeli 508 i 3008

... Polski oddział Peugeota rozpoczął przyjmowanie zamówień na modele 508 i 3008 z hybrydowym napędem typu plug-in. Auta imponują możliwościami oraz mocą, lecz nie należą do najtańszych. ... Modele 3008 i 508 PHEV pełnią w ofercie Peugeota dwie role ...

miesiąc temu

Peugeot e-208 już z możliwością wstępnej rezerwacji w Polsce

... Nie wiemy, kiedy wystartuje oficjalna sprzedaż Peugeota e-208. Póki co trudno wypowiadać się też na temat ostatecznej ceny. Mimo to, francuskiego elektryka można już wstępnie rezerwować. Koszt? Zaledwie 208 zł. ... Nietrudno odnieść wrażenie, że ...

3 miesiące temu

Peugeot 3008 w terenowym wydaniu przemierza Wietnam

... Peugeot 3008 to typowy przedstawiciel segmentu kompaktowych crossoverów. Takie auta mimo sporego prześwitu i masywnej karoserii rzadko zjeżdżają z utwardzonych szlaków. Brytyjski oddział marki udowodnił jednak, że auto całkiem nieźle radzi sobie ...

3 miesiące temu

Peugeot 208 tańszy od Opla Corsy. Tego się nie spodziewaliśmy

... Peugeot w Grupie PSA jest wyżej pozycjonowaną marką niż Citroën i Opel, dlatego nie zdziwiłaby mnie wyższa cena 208 od niedawno pokazanej Corsy. Jednak Francuzi zaskoczyli. ... z klimą kosztuje 54 950 zł. Ku mojemu zaskoczeniu, polski importer ...

3 miesiące temu

Sportowy Peugeot 508 już w drodze. Będzie mocną hybrydą

... Najnowsza odsłona Peugeota 508 spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem klientów. Niepowtarzalny, emocjonujący design, bogate wyposażenie i wysoki komfort kuszą. Brakuje tylko naprawdę mocnego napędu. Niebawem jednak ma się to zmienić. ... osi ...

6 miesięcy temu

Nowy Peugeot 208 wyciekł i wygląda fantastycznie

... Premiera nowego Peugeota 208 jest planowana na targi w Genewie, ale auto możemy zobaczyć już teraz. Do sieci wyciekły jego oficjalne zdjęcia. Wyglądem nawiązuje do większych modeli producenta. ... Kły jak w nowym 508, tylny pas świateł jak w ...

9 miesięcy temu

Używany Peugeot 407 1,6 HDI – czy warto kupić takiego francuza?

... Peugeot 407 zastąpił w pewnym sensie bardzo dobry model 406. Jednak nie jest już tak praktycznym, tanim w eksploatacji samochodem klasy średniej z dużą ilością miejsca wewnątrz. Francuzi stworzyli coś bardziej wyrafinowanego, ale mniej ...

4 miesiące temu

Tak, nowy Peugeot 208 na żywo też jest świetny

... Najpierw Peugeot 208 wyciekł, potem zobaczyliśmy jego oficjalne zdjęcia. Ciągle były to jednak tylko fotografie prasowe, które nie zawsze oddają faktyczny wygląd auta. W przypadku malucha z Francji tak nie jest - 208 na żywo prezentuje się ...

8 miesięcy temu

Peugeot 508 SW BlueHDI 180 GT: wariant rodzinny, prawie idealny

... Peugeot 508 to niewątpliwie jedno z najładniejszych aut klasy średniej, a podczas testu okazał się również bardzo wygodny i świetny w trasie. Teraz sprawdziłem wariant rodzinny, czyli kombi. Bo raczej tego modelu nie widzę we flotach. ... jeżdżą ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie