Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Peugeot 106

Model
Peugeot 106 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 106

Peugeot 106 to najmniejszy model w gamie francuskiego producenta. Został zaprezentowany w 1991 roku i promował szerszą produkcję samochodów segmentu A. Dopiero debiut Forda Ka trzy lata później zwiastował nadejście konkurencji.

Model 106 zastąpił mało popularne 104, produkowane w latach 1972-1988. Różnica w stylistyce tych aut jest ogromna - to dwa różne światy. Przygotowując Peugeota 106, producent porzucił kąty proste i ostre cięcia na rzecz lekkich łuków i delikatnych, obłych linii. Samochód był krótszy od poprzednika (3564 mm vs 3581 mm), jednak ilość miejsca we wnętrzu była zbliżona. Peugeot 106 występujący w odmianie 3- i 5-drzwiowej określany był jako 5-miejscowe auto miejskie, jednak we względnie komfortowych warunkach mogły nim podróżować najwyżej 4 osoby.

Samochód mierzący 1590 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości nie rozpieszczał przestrzenią, jednak takie były założenia konstrukcyjne - małe, zwarte i zwinne auto dla dwóch osób z dziećmi. Wnętrze odbiegało nieco od nowego designu karoserii - pozostało w nim dużo szarych, trzeszczących plastików, płaskich powierzchni oraz ostrych cięć. Na desce rozdzielczej projektanci ulokowali wyłącznie najpotrzebniejsze elementy: nawiewy oraz pokrętła do sterowania nimi, przełączniki do halogenów, świateł awaryjnych i ogrzewania szyb oraz popielniczkę. Ciekawym rozwiązaniem było umiejscowienie kontrolek i zegara prędkościomierza w oddzielnych boksach, znajdujących się nad sobą.

Pasażerowie mieli do dyspozycji bagażnik liczący 215 l pojemności, który w razie potrzeby dało się powiększyć do 530 l, składając oparcia drugiego rzędu foteli. Wyposażenie Peugeota 106 z dzisiejszego punktu widzenia było dość ubogie, jednak przyzwoite jak na wczesny początek lat 90. Na pokładzie małego francuskiego samochodu znajdowały się (szczególnie w bogatszych wersjach): ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet aluminiowe felgi czy materiałowy, składany dach. Producent standardowo przewidział podział na kilka poziomów wyposażenia: od XN, przez XR, po XT czy sportowe XSi.

W 1994 roku do oferty trafiła wersja Rallye, mająca kilka sportowych gadżetów oraz mocniejszy silnik. Najbardziej poszukiwaną dzisiaj odmianą jest niewątpliwie oferowana na francuskim i portugalskim rynku R2. Wyprodukowane w 50 egzemplarzach auto było rozszerzeniem 106 Rallye, opracowanym wspólnie z firmą Talbot. Otrzymało m.in. zmodyfikowane zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, nowe, 14-calowe felgi, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz zmodyfikowaną mechanikę i układ wydechowy. Na kilku rynkach (głównie brytyjskim) oferowano szereg edycji specjalnych, wśród których były m.in. Graduate czy Aztec. Od standardowych odmian różniły się głównie efektownym napisem na karoserii oraz składanym dachem.

Z początkiem 1996 roku Peugeot 106 doczekał się modyfikacji, po których zaczął być nazywany drugą generacją modelu. Zmieniono kształt świateł i zderzaków oraz zmodernizowano przestarzałe wnętrze. Od tej chwili auto było mocniej zunifikowane z Citroënem Saxo, miało bogatsze wyposażenie oraz lepsze jednostki napędowe.

Przez 13 lat produkcji do Peugeotów 106 producent proponował łącznie 10 jednostek napędowych. Najsłabsze benzynowe 1,0 generowało 49 KM. Były też odmiany 1,1 (59 KM), 1,4 (74 KM lub 94 KM) oraz wzmocniona wersja silnika 1,3 l, generująca 99 KM. W ofercie znalazły się również motory przeznaczone do bardziej sportowych edycji. Jednostki 1,6 występowały w dwóch wariantach mocy: 104 KM oraz 118 KM. W gamie silnikowej były też diesle. Słabszy 1,4 l rozwijał 51 KM, a mocniejszy (1,5 l) 56 KM.

Ciekawą alternatywą okazała się odmiana elektryczna, oferowana we Francji, Belgii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Układ napędowy opracowany przez firmę Heuliez (z wykorzystaniem baterii manufaktury Saft Groupe S.A.) pozwalał przejechać odległość 100 km i osiągnąć prędkość 90 km/h. Pokładano ogromne nadzieje w tym projekcie, jednak z planowanych 100 000 aut w latach 1995-2003 sprzedano około 6400, wykorzystywanych głównie przez francuską administrację. Peugeot 106 mógł mieć 4- lub 5-biegową skrzynię manualną lub rzadko spotykany automat.

Model 106 produkowano we francuskim Mulhouse oraz Aulnay-sous-Bois, a także w tunezyjskim La Marsa. Do 2004 roku sprzedano 2 798 000 tych małych Peugeotów, po czym auto zostało zastąpione modelem 107.

3.61
Ocena na postawie 81 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 106

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (37)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 106: newsy, testy i recenzje

Test: Peugeot 2008 GT - nietuzinkowość ma swoją (wysoką) cenę

... Polacy uwielbiają samochody segmentu B, a crossovery oparte na ich platformach z każdym rokiem zyskują zwolenników. Peugeot 2008 nigdy jednak nie był hitem sprzedaży w naszym kraju. Po tygodniu spędzonym z nową generacją myślę, że mogłoby się to ...

tydzień temu

Peugeot e-2008 nie jest tani. Znamy ceny modelu w Polsce

... Elektryczny crossover Peugeota wjeżdża do polskich salonów i jak większość aut tego typu nie jest przesadnie tani. e-2008 kosztuje znacznie więcej niż jego typowo miejski brat e-208. Za podstawowy wariant zapłacimy grubo ponad 140 tys. zł. ... A ...

miesiąc temu

Peugeot 208 Rally4 to rajdówka dla każdego. Niestety nie jest tani

... Nowa generacja Peugeota 208 kontynuuje dorobek poprzednika także w motorsporcie. Specjalny oddział francuskiej marki znany pod nazwą Peugeot Sport pochwalił się właśnie modelem 208 Rally4 ... przez światowej sławy specjalistów, którzy na co ...

6 miesięcy temu

Peugeot prezentuje zwiastun wyścigowego bolidu Le Mans

... Peugeot wraca do Le Mans - to już pewne. Francuska marka zamierza wystąpić w najsłynniejszym wyścigu świata w 2022 roku po 11 latach przerwy. Auto jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju i trudno ... stwierdzić, jak dokładnie będzie wyglądać. By ...

6 miesięcy temu

Peugeot zrobił pickupa. Szkoda, że nie kupimy go w Polsce

... Peugeot Landtrek to zupełnie nowy gracz w coraz bardziej obleganym segmencie pickupów. Auto wygląda nieźle, a przy tym może pochwalić się imponującymi możliwościami przewozowymi, co w połączeniu ... o przyjemnej jak na pickupa prezencji skrywa ...

3 miesiące temu

Nowy Peugeot 2008 wjeżdża do Polski. Ceny startują od 79 900 zł

... Najnowszy crossover Peugeota debiutuje w polskich salonach. Auto jest większe i lepiej wyposażone niż poprzednik, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć niecałe 80 tysięcy złotych. Co dostaniemy w zamian? ...

6 miesięcy temu

Peugeot 2008: ekscytujący czas dojrzewania

... Nowy miejski crossover Peugeota ma wszystko, co jest mu potrzebne do osiągnięcia sukcesu na rynku europejskim, a czego brakowało poprzednikowi: większe rozmiary, jakość, ekologiczny napęd ... Peugeot 2008 (2019) - pierwsza jazda, opinia ...

6 miesięcy temu

Mocne, ale drogie. Peugeot wycenił hybrydowe wersje modeli 508 i 3008

... Polski oddział Peugeota rozpoczął przyjmowanie zamówień na modele 508 i 3008 z hybrydowym napędem typu plug-in. Auta imponują możliwościami oraz mocą, lecz nie należą do najtańszych. ... Modele 3008 i 508 PHEV pełnią w ofercie Peugeota dwie role ...

8 miesięcy temu

Peugeot uzupełnia ofertę o mocne modele 508 Hybrid i 3008 GT Hybrid4

... Niemiecki oddział Peugeota uzupełnił swoją ofertę o hybrydowe wersje modeli 508 oraz 3008. Niebawem powinny się one pojawić także na polskim rynku. Czy stanowią ciekawą ofertę? Ile trzeba będzie za nie zapłacić? ... napędem potrzebuje średnio ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie