Mitsubishi Carisma

Model
Mitsubishi Carisma Zobacz 2 zdjęcia

Carisma to samochód klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1995-2004 przez japoński wielobranżowy koncern Mitsubishi. Produkowana na Europę Carisma, była wytwarzana w fabryce NedCar w Holandii. Auto zjeżdżało z tej samej taśmy montażowej co Volvo S40/V40.

Carisma została stworzona wspólnie z firmą Volvo. Auto dzieliło płytę podłogową z modelem S40/V40. Tej samej płyty Mitsubishi użyło do modelu Space Star, a także malezyjska firma Proton do modelu Waja.

Liczące niespełna 4,5 m nowoczesne nadwozie Carismy produkowano w dwóch odmianach: sedan i 5-drzwiowy liftback. Rozmiarowo Carisma sytuowała się między Lancerem a Galantem. Na tle innych modeli Mitsubishi karoserię wyróżniały przede wszystkim wąskie przednie światła.

Eleganckie linie samochodu szły w parze z jego praktycznością. Dobry dostęp do miejsc pasażerów ułatwiały szeroko otwierające się drzwi. Ponieważ Carismę skrojono pod europejskie gusta, nie można jej zarzucić minimalizmu, jeśli chodzi o rozmiary siedzisk foteli z przodu i kanapy z tyłu. Czterech pasażerów mogło podróżować komfortowo zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Piąty pasażer, zajmujący środkowe miejsce z tyłu, też nie mógł narzekać na dyskomfort. Jedyne, co mogło po pewnym czasie przeszkadzać, to brak miejsca na stopy. Fotele samochodu były twarde, ale jednocześnie sprężyste.

Deska rozdzielcza Carismy nie porażała co prawda ekstrawaganckim designem, ale mogła się podobać. Mitsubishi zadbało o niezłą jakość materiałów deski rozdzielczej (zresztą foteli też), a także o wysoki poziom montażu, co widać przede wszystkim po latach – w większości aut nic nie skrzypi.

Zarówno w wersji sedan, jak i liftback dostęp do bagażnika był bardzo dobry, a pojemność komory bagażowej nie mogła budzić zastrzeżeń.

Dwie rzeczy, do których można się przyczepić we wnętrzu, to słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz nieco ograniczona widoczność do tyłu spowodowana szerokimi tylnymi słupkami w wersji liftback.
Carismę wyposażano w różne silniki. Najmniejszy z nich, 4G13, o objętości skokowej zaledwie 1,3 l i mocy 82 KM nie był dostępny w Polsce.

Nieco większa jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l (4G92) w zależności od rynku mogła mieć moc od 90 KM do 99 KM. Ten motor był dość popularny w naszym kraju.

Największy benzynowiec montowany pod maską Carismy to 1,8-litrowy motor 4G93. W połowie roku Mitsubishi zaczęło sprzedawać ten silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI). Był to pierwszy tego typu silnik Mitsubishi i jeden z pierwszych na świecie. Japoński producent bardzo liczył na wysoką sprzedaż tej jednostki. Motor osiągał moc 125 KM i według firmy zużywał do 15% mniej benzyny niż jego odpowiednik z klasycznym wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Przez jakiś czas równolegle sprzedawano też 4G93 z starszym układem wtryskowym. Ten motor w zależności od wersji rozwijał moc 115 KM lub 140 KM.

Osoby oczekujące szczególnie niskiego spalania mogły wybierać spośród dwóch silników Diesla o objętości skokowej 1,9 l, przygotowanych przez firmę Renault. Słabszy miał moc 90 KM, a mocniejszy 102 KM lub 115 KM.

Ten drugi motor z wtryskiem typu common rail pojawił się w 1999 roku, gdy Carisma przeszła gruntowną modernizację. Przy okazji silnik 1,8 l GDI dostosowano do nowej normy Euro 4, a motor 1,6-litrowy wzmocniono do 103 KM.

Oprócz silników duże zmiany zaszły w przedniej i tylnej części wozu, gdzie pojawiły się nowe światła i zderzaki. Osłona chłodnicy zyskała chromowane obwódki. Ten ostatni element usunięto w 2002 roku.

Przez cały okres produkcji Carismę można było nabyć w kilku wariantach wyposażenia – od bardzo ubogich po dość bogate.

W najtańszej wersji znajdował się tylko system ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu. W najbogatszej można było otrzymać system ESP, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację itd.

Produkcję samochodu zakończono w 2004 roku. Nie miał on bezpośredniego następcy, a został zastąpiony Lancerem.

Carisma jest nadal dostępnym samochodem na rynku wtórnym. Początkowo problemy sprawiały wtryskiwacze paliwa w silniku GDI, które były bardzo podatne na niską jakość paliwa. Mitsubishi jednak mocno nad nimi pracowało i obecnie dostępne na giełdach modele raczej nie mają z tym problemów.

Słabszą stroną auta może być ochrona antykorozyjna oraz czasem haczący mechanizm zmiany biegów w manualnej skrzyni.
Ogólnie Carisma jest udanym samochodem, niesprawiającym większych problemów właścicielom.

4.13
Ocena na postawie 210 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Mitsubishi Carisma

Inne modele Mitsubishi

D - Inne modele

Oceny użytkowników (169)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 9

Mitsubishi Carisma: newsy, testy i recenzje

Mitsubishi Colt wraca do Europy. Powstanie w fabryce Renault

... Po 10 latach nieobecności na rynek wraca Mitsubishi Colt. To model walczący w segmencie B. Już wiadomo, że będzie to hybryda, która powstanie przy współpracy z francuską marką. ... Europejska oferta Mitsubishi specjalnie szeroka nie jest, ale ...

2 miesiące temu

Używane Mitsubishi Carisma - typowe awarie i problemy

... , którzy zdecydowali się na Mitsubishi Carismę, nie mieli łatwego życia. To, co miało być atutem tego modelu, stało się jego przekleństwem. ... również nie jest taki sam, a podobieństwo na zewnątrz widać właściwie tylko wtedy, gdy porówna się ...

dawno temu

Test: Mitsubishi L200 Stark - 3 blokady robią tu robotę!

... Mitsubishi wprowadziło na rynek specjalną odmianę modelu L200 o nazwie Stark. Prócz innego wyglądu, klient może zdecydować się na wyposażenie podnoszące dzielność terenową tego samochodu. O jakie dodatki chodzi? Tego dowiecie się z naszego ...

6 miesięcy temu

Jest Mitsubishi Outlander PHEV. Hybrydowy hit w nowej odsłonie

... Na razie w Japonii, potem w Australii, następnie w USA, ale trafi też do Europy, jeśli marka Mitsubishi jako importer samochodów ma zamiar jeszcze z nami być. Bo na horyzoncie wciąż nie widać sensownego elektryka, a przecież Outlander PHEV był ...

7 miesięcy temu

Wytrzyma wybuch granatu i miny. Wirus trafił do polskiego wojska

... na dobrze znanym Mitsubishi L200, choć podwozie zostało oczywiście w dużym stopniu zmodyfikowane. Kadłub rurowy wykonano z wysokowytrzymałej stali z łącznikami z laminatu kompozytowego. 468479 Ponadto ... się 3 osoby, a masa własna bez ...

4 tygodnie temu

Mitsubishi Eclipse Cross - test napędu i zasięgu

... Mitsubishi Eclipse Cross jest na rynku od 2018 roku. Najnowsze wcielenie tego modelu jest atrakcyjniejsze pod względem wyglądu oraz może przekonać do siebie entuzjastów jazdy częściowo bezemisyjnej, ponieważ jest to hybryda typu plug-in. Inne ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie