Mitsubishi Carisma

Model
Mitsubishi Carisma Zobacz 2 zdjęcia

Carisma to samochód klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1995-2004 przez japoński wielobranżowy koncern Mitsubishi. Produkowana na Europę Carisma, była wytwarzana w fabryce NedCar w Holandii. Auto zjeżdżało z tej samej taśmy montażowej co Volvo S40/V40.

Carisma została stworzona wspólnie z firmą Volvo. Auto dzieliło płytę podłogową z modelem S40/V40. Tej samej płyty Mitsubishi użyło do modelu Space Star, a także malezyjska firma Proton do modelu Waja.

Liczące niespełna 4,5 m nowoczesne nadwozie Carismy produkowano w dwóch odmianach: sedan i 5-drzwiowy liftback. Rozmiarowo Carisma sytuowała się między Lancerem a Galantem. Na tle innych modeli Mitsubishi karoserię wyróżniały przede wszystkim wąskie przednie światła.

Eleganckie linie samochodu szły w parze z jego praktycznością. Dobry dostęp do miejsc pasażerów ułatwiały szeroko otwierające się drzwi. Ponieważ Carismę skrojono pod europejskie gusta, nie można jej zarzucić minimalizmu, jeśli chodzi o rozmiary siedzisk foteli z przodu i kanapy z tyłu. Czterech pasażerów mogło podróżować komfortowo zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Piąty pasażer, zajmujący środkowe miejsce z tyłu, też nie mógł narzekać na dyskomfort. Jedyne, co mogło po pewnym czasie przeszkadzać, to brak miejsca na stopy. Fotele samochodu były twarde, ale jednocześnie sprężyste.

Deska rozdzielcza Carismy nie porażała co prawda ekstrawaganckim designem, ale mogła się podobać. Mitsubishi zadbało o niezłą jakość materiałów deski rozdzielczej (zresztą foteli też), a także o wysoki poziom montażu, co widać przede wszystkim po latach – w większości aut nic nie skrzypi.

Zarówno w wersji sedan, jak i liftback dostęp do bagażnika był bardzo dobry, a pojemność komory bagażowej nie mogła budzić zastrzeżeń.

Dwie rzeczy, do których można się przyczepić we wnętrzu, to słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz nieco ograniczona widoczność do tyłu spowodowana szerokimi tylnymi słupkami w wersji liftback.
Carismę wyposażano w różne silniki. Najmniejszy z nich, 4G13, o objętości skokowej zaledwie 1,3 l i mocy 82 KM nie był dostępny w Polsce.

Nieco większa jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l (4G92) w zależności od rynku mogła mieć moc od 90 KM do 99 KM. Ten motor był dość popularny w naszym kraju.

Największy benzynowiec montowany pod maską Carismy to 1,8-litrowy motor 4G93. W połowie roku Mitsubishi zaczęło sprzedawać ten silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI). Był to pierwszy tego typu silnik Mitsubishi i jeden z pierwszych na świecie. Japoński producent bardzo liczył na wysoką sprzedaż tej jednostki. Motor osiągał moc 125 KM i według firmy zużywał do 15% mniej benzyny niż jego odpowiednik z klasycznym wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Przez jakiś czas równolegle sprzedawano też 4G93 z starszym układem wtryskowym. Ten motor w zależności od wersji rozwijał moc 115 KM lub 140 KM.

Osoby oczekujące szczególnie niskiego spalania mogły wybierać spośród dwóch silników Diesla o objętości skokowej 1,9 l, przygotowanych przez firmę Renault. Słabszy miał moc 90 KM, a mocniejszy 102 KM lub 115 KM.

Ten drugi motor z wtryskiem typu common rail pojawił się w 1999 roku, gdy Carisma przeszła gruntowną modernizację. Przy okazji silnik 1,8 l GDI dostosowano do nowej normy Euro 4, a motor 1,6-litrowy wzmocniono do 103 KM.

Oprócz silników duże zmiany zaszły w przedniej i tylnej części wozu, gdzie pojawiły się nowe światła i zderzaki. Osłona chłodnicy zyskała chromowane obwódki. Ten ostatni element usunięto w 2002 roku.

Przez cały okres produkcji Carismę można było nabyć w kilku wariantach wyposażenia – od bardzo ubogich po dość bogate.

W najtańszej wersji znajdował się tylko system ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu. W najbogatszej można było otrzymać system ESP, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację itd.

Produkcję samochodu zakończono w 2004 roku. Nie miał on bezpośredniego następcy, a został zastąpiony Lancerem.

Carisma jest nadal dostępnym samochodem na rynku wtórnym. Początkowo problemy sprawiały wtryskiwacze paliwa w silniku GDI, które były bardzo podatne na niską jakość paliwa. Mitsubishi jednak mocno nad nimi pracowało i obecnie dostępne na giełdach modele raczej nie mają z tym problemów.

Słabszą stroną auta może być ochrona antykorozyjna oraz czasem haczący mechanizm zmiany biegów w manualnej skrzyni.
Ogólnie Carisma jest udanym samochodem, niesprawiającym większych problemów właścicielom.

4.13
Ocena na postawie 208 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Mitsubishi Carisma

Inne modele Mitsubishi

D - Inne modele

Oceny użytkowników (167)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 9

Mitsubishi Carisma: newsy, testy i recenzje

Mitsubishi Eclipse Cross po liftingu. Poważne zmiany i napęd PHEV

... Poważnych zmian wizualnych doczekało się Mitsubishi Eclipse Cross, które miało swoją premierę w 2017 r. Dostępne do tej pory tylko z jednym silnikiem będzie także oferowane z napędem hybrydowym typu plug-in. ... "Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ...

2 tygodnie temu

Marka Mitsubishi na Poznań Motor Show 2018

Rabat 45 000 zł na hybrydę Mitsubishi. Nie ma tu za dużo zer

... Dokładnie czterdzieści pięć tysięcy złotych – taki rabat daje Mitsubishi na swoją hybrydę plug-in – model Outlander PHEV, który w Europie bije rekordy popularności. W Polsce nie przyjął się ze względu na wysoką cenę. ... Według cennika importera ...

2 miesiące temu

Mitsubishi Outlander PHEV - Robo-dinozaur

... Mitsubishi Outlander to taki rynkowy dinozaur - jego technikalia datują się aż na 2012 rok. Czy po 8 latach produkcji kupowanie go nadal ma sens? ... Rynkowy staż Mitsubishi Outlandera może jednak nas zwieść. 8 lat temu był to bardzo nowoczesny ...

4 miesiące temu

Mitsubishi Carisma [awarie i problemy]

... , którzy zdecydowali się na Mitsubishi Carismę, nie mieli łatwego życia. To, co miało być atutem tego modelu, stało się jego przekleństwem. ... , którzy zdecydowali się na Mitsubishi Carismę, nie mieli łatwego życia. To, co miało być atutem tego ...

dawno temu

Test: Mitsubishi Space Star - pierwsze skrzypce gra tu cena

... Jeśli szukasz taniego, nowego samochodu, z pewnością trafisz na Mitsubishi Space Stara. Mały japończyk nie wyróżnia się wyglądem czy przesadnie przestronnym wnętrzem. Jego bazowa wersja ma jednak cenę, obok której trudno przejść obojętnie. ... ...

5 miesięcy temu

Mitsubishi L200 bez gwiazdek w testach zderzeniowych Latin NCAP

... Może się wydawać, że duże samochody z automatu są bardzo bezpieczne i zapewniają ochronę pasażerom samą konstrukcją. Bynajmniej. Odpowiednik Euro NCAP z Ameryki Łacińskiej poddał testom m.in. dużego pick-upa Mitsubishi, który nie był wyposażony ...

11 miesięcy temu

Nowe Mitsubishi L200: ceny w Polsce wysokie, ale uzasadnione

... Odświeżone Mitsubishi L200 miało premierę niedawno, ale już debiutuje na polskim rynku. Zła wiadomość jest taka, że cena jest wysoka. ... 21216Wraz z pojawieniem się cennika nowego Mitsubishi L200 zniknął ze strony importera cennik poprzednika. ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie