Citroën Evasion

Model
Citroën Evasion Zobacz 4 zdjęcia

Citroën Evasion

Evasion to van Citroëna produkowany w latach 1994-2003.

Evasion był jednym z czterech modeli bliźniaków, które powstały w ramach projektu Eurovan. W projekcie tym brały udział koncerny PSA i Fiat. Obok Evasiona do produkcji weszły Peugeot 806, Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta. Citroën Evasion na niektórych rynkach nazywał się Synergie. Zarówno dla Fiata, jak i PSA model ten był pierwszym vanem w historii.

W połowie lat 90. ubiegłego pudełkowate jednobryłowe nadwozie prezentowało się bardzo nowocześnie. Wszystkie modele Eurovana wyglądały niemal identycznie, a odróżnić można było je po różnych reflektorach i logotypach. Citroën miał przednie światła takie same jak Lancia Zeta, ale od włoskiego vana odróżniał się mniej elegancką pokrywą silnika. W fazie projektowania zdecydowano, że boczne tylne drzwi powinny być nie uchylane, tylko odsuwane. Pozwalało to na wsiadanie i wysiadanie z samochodu nawet na ciasnych parkingach lub w ciasnych uliczkach. Pokrywa bagażnika uchylana była do góry.

Wnętrze Eurovana przewidziane było nawet dla 8 osób, ale większość samochodów (w tym Citroëny Evasion) miała pięć siedzeń. W takiej konfiguracji zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca było pod dostatkiem. Fotele były obszerne i wygodne, a ponadto w bogatszych wersjach miały funkcję obracania o 180 stopni, dzięki czemu w samochodzie dało się urządzić minikonferencję. Materiały wykończeniowe nie miały najwyższej jakości, ale też nie odbiegały od średniej. Wielkim atutem wszystkich czterech aut była znakomita widoczność w każdym kierunku.

Nieco gorzej było za to z bezpieczeństwem. Choć często wyposażenie seryjne obejmowało system ABS i dwie poduszki powietrzne, konstrukcja auta nie gwarantowała zminimalizowania obrażeń przy ewentualnej kolizji. W teście zderzeniowym według norm EuroNCAP Citroën Evasion uzyskał średni wynik – trzy gwiazdki na pięć możliwych.

Wśród elementów podnoszących komfort podróży, niekoniecznie seryjnych, można odnaleźć takie dodatki, jak: klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka, tempomat, szyberdach. Rzadziej pojawiała się skórzana tapicerka.

Do głównych minusów Evasiona należy zaliczyć wycieszenie wnętrza, które było po prostu słabe na tle konkurencji. Podczas szybszej jazdy do wnętrza dobiegał szum opływającego nadwozie powietrza. Drugą główną wadą była praca skrzyni biegów, której dźwignia zmiany biegów działała z dużym oporem i nieprecyzyjnie. Wiele aut jeżdżących w Polsce ma problemy z szybko zużywającymi się elementami zawieszenia, które nie są wystarczająco trwałe, by poradzić sobie z polskimi dziurawymi drogami.

Wśród silników napędzających Citroëna Evasiona były zarówno jednostki benzynowe, jak i dieslowskie. Mniejszy z motorów benzynowych miał objętość skokową 1,8 l, moc 104 KM oraz moment obrotowy 153 Nm. Większy legitymował się objętością 2,0 l i w zależności od tego, czy był w wersji wolnossącej, czy też turbodoładowanej, rozwijał moc 125 KM lub 150 KM. W pierwszym przypadku moment obrotowy wynosił 172 Nm, a w drugim aż 240 Nm. Ta ostatnia odmiana miała przyzwoite osiągi nawet w porównaniu z autami o klasycznych nadwoziach. Evasion potrzebował tylko 11,0 s na rozpędzenie się do setki i osiągał 195 km/h prędkości maksymalnej.

Wśród diesli dostępne były dwie jednostki napędowe. Początkowo motor miał objętość skokową 2,0 l i wspomagany był turbosprężarką, w późniejszym czasie dołączył do niego, a potem go zastąpił większy 2,1-litrowy silnik – również z turbodoładowaniem. W obu przypadkach jednostki rozwijały 110 KM mocy i około 250 Nm momentu obrotowego.

Citroën Evasion był produkowany aż przez 9 lat i w tym czasie przeszedł niewielki lifting. Auto zostało zastąpione nowocześniejszym modelem C8.

4.09
Ocena na postawie 28 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy

Generacje Citroën Evasion

Inne modele Citroen

Oceny użytkowników (4)

Citroën Evasion: newsy, testy i recenzje

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

Citroën C5 Aircross debiutuje w wersji Plug-in Hybrid

... Citroën poszedł w ślady bratniego Peugeota i uzupełnił swoją ofertę o hybrydę typu plug-in. Taki napęd zagościł pod maską największego crossovera marki - C5 Aircrossa. Auto wyróżnia się całkiem przyzwoitą mocą, lecz nadal nie jest dostępne z ...

miesiąc temu

Używany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

... Pierwszy Citroën C5 zastąpił niezbyt popularny u nas model Xantia i kontynuował tradycję stosowania hydropneumatycznego zawieszenia w aucie klasy średniej. Dziś nawet najmłodsze egzemplarze mają już za sobą 10 lat eksploatacji. Na co zwrócić ...

4 miesiące temu

Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się

... Rzadko wierzę w hasła kampanii reklamowych i rzeczy wypisane w folderach. Zwłaszcza Francuzom. Jednak w tym przypadku zgadzam się w 100 procentach. Citroën C5 Aircross tworzy nową klasę dla SUV-ów. Klasę komfort. ... Citroën C5 Aircross PureTech ...

9 miesięcy temu

Wspaniały Citroën SM trafi na aukcję. Niestety cena nie jest niska

... Citroën SM to legendarne francusko-włoskie gran turismo. Auto zostanie niebawem wystawione na jednej z aukcji w Nowej Zelandii. To dość rzadki model, w dodatku zachowany w dobrym stanie, więc cena nie należy do najniższych. ... Królową Elżbietę. ...

4 miesiące temu

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało

... Większy, tańszy i oszczędniejszy od SUV-a, choć odrobinę mniej wygodny od minivana. Tak prezentuje się nowy Citroën Berlingo. Dla niektórych ten pojemny samochód może być jednak za mały. Dlatego Francuzi pomyśleli o wersji XL. Nie tylko z bardzo ...

7 miesięcy temu

Citroën debiutuje w Indiach. Uruchomi sprzedaż tanich modeli

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Citroën oficjalnie wkracza do Indii. Sprzedaż modeli francuskiego producenta na tamtejszym rynku, wystartuje już w przyszłym roku. Z myślą o mniej zamożnych klientach powstanie specjalna gama budżetowych ...

8 miesięcy temu

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi: rywal Multivana z mocnym napędem

... Citroën Spacetourer wypełnia długo pozostawioną lukę po modelu C8, który z rynku zszedł w 2014 roku. Duży van francuskiego producenta jest też oferowany w wersji dostawczej o dobrze rozpoznawalnej nazwie Jumpy. Co ważne, jest też bazą do ...

11 miesięcy temu

Citroën C5 Aircross okazał się hitem. PSA zwiększy produkcję

... Wcześniej był sedanem klasy średniej, teraz C5 jest SUV-em. Z poprzednikiem nie ma nic wspólnego, a jedną z najważniejszych różnic jest... ogromne zainteresowanie. Citroën już kilka lat temu podjął ... . Jednocześnie dodano Aircross, które ...

7 miesięcy temu

Citroën Méhari – historia z Louis de Funès w tle

... transportu głównego bohatera po nadmorskim francuskim kurorcie, cierpliwie znosząc szorstkie traktowanie czy przeładowanie. Citroën Méhari, bo o nim mowa, bardzo przypominał pod tym względem swojego ... 16086 Wydawać by się mogło, że Citroën ...

11 miesięcy temu

Idzie nowy Citroën C4. W planach wersja elektryczna

... Jeśli martwicie się, że Citroën na dobre pożegnał się z rynkiem kompaktowych hatchbacków, to mam dobrą wiadomość. Jak donosi "AutoExpress", prace nad następcą trwają, a auto jest jednym ... rywalem będzie Volkswagen I.D., o którym ciągle nie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie