Wielu użytkowników aut posiada minimalną ilość informacji na temat pojazdów, którymi na co dzień się poruszają. Spowodowane jest to najczęściej niechęcią i strachem przed pozornie skomplikowaną wiedzą, której znajomość może przynieść wiele korzyści.
Budowa samochodu – nadwozie
Nadwozie – pierwszy element, jaki widzimy w zetknięciu z samochodem, chociaż nie posiada żadnych mechanicznych systemów pełni bardzo ważną funkcję w konstrukcji pojazdu. To dzięki niemu kabina, w której siedzą pasażerowie, jest w stanie bez znacznych obciążeń pokonywać opory spowodowane przez wiatr i siły działające na auto podczas jazdy. Nadwozie jest również elementem bezpieczeństwa, który w pierwszej kolejności zapewnia ochronę podróżującym w momencie zderzenia. Niemniej ważna bywa także karoseria, która również nadaje charakter i cechy wizualne danemu modelowi auta, co dla wielu użytkowników bywa wartością nadrzędną. Obecnie w produkcji samochodów stosuje się dwa typy nadwozia, czyli nadwozie samonośne, w którym elementy montowane są niezależnie i nadwozie ramowe, gdzie poszczególne fragmenty łączą się bezpośrednio z ramą konstrukcji.
Budowa samochodu – układ elektryczny
Obecnie w motoryzacji poza układami czysto mechanicznymi coraz większą rolę odgrywa elektronika. Dobrym przykładem jest wprowadzenie w nowszych samochodach tzw. mózgu, czyli komputera pokładowego, który kontroluje większość wskaźników i procesów, jakie zachodzą podczas jazdy. Wadą takiego rozwiązania jest sytuacja, w której komputer ulega awarii, a kierowca zdany jest wyłącznie na serwis.
Poza komputerem pokładowym to właśnie instalacja elektryczna odpowiedzialna jest za tak ważne procesy, jak start silnika poprzez rozrusznik, a w momencie jego pracy uruchomienie alternatora, który ładuje akumulator, dostarczając energię do pozostałych elementów wyposażenia jak światła, deska rozdzielcza, radio czy klimatyzacja.
Budowa samochodu – silnik
W świecie motoryzacji od lat istnieje przeświadczenie, że to właśnie silnik jest sercem samochodu. Świadczyć o tym może fakt, że wielu użytkowników poznaje konkretne egzemplarze po dźwięku, jaki wydobywa centralna jednostka, a np. amerykańskie samochody z silnikami V8, czy niemieckie BMW z jednostkami wysokoprężnymi brzmią zawsze tak samo i trudno pomylić je z innymi. Mimo to silnik to nie tylko dźwięk, ale przede wszystkim moc, jaką generuje.
W większości modeli samochodów osobowych wykorzystywany jest od lat popularny silnik tłokowy spalinowy. Jego praca polega na spalaniu mieszanki (benzyna+powietrze), co powoduje zwiększenie ciśnienia, które naciska na tłok, zmuszając go do pracy w cylindrze. W ten sposób powstaje moment obrotowy, który za pomocą kolejnych układów zostaje przełożony na zawieszenie, żeby ostatecznie wprawić koła w ruch. Silnik jest na tyle złożonym elementem, że sam składa się z kolejnych układów, w tym układu zasilania, chłodzenia, rozrządu i smarowania. Na koniec warto zapamiętać, że w przypadku silników najważniejszymi parametrami są jego pojemność, moment obrotowy i uzyskiwana wskutek niego moc. Należy również wiedzieć, że obecnie na rynku dostępne są również samochodami wyposażonymi w silnik elektryczny, które ze względu na swoją ekonomię i niskie zanieczyszczenie zyskują coraz większą popularność.
Budowa samochodu – napęd
Napęd jest po silniku kolejnym elementem odpowiedzialnym za przekazanie mocy z momentu obrotowego silnika na koła pojazdu i w dużej mierze wpływ ma na niego kierowca. W jego skład wchodzą takie części jak sprzęgło, prowadząca do niego skrzynia biegów i most oraz wał napędowy, który jest ostatnim w łańcuchu elementem odpowiedzialnym za przekaz wspomnianej mocy na koła. To dlatego opanowanie umiejętności obsługi sprzęgła jest wymagane i tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania danego auta bez konieczności częstego serwisowania.
Budowa samochodu – układ kierowniczy
Aby kierowca posiadał dostateczną kontrolę nad torem jazdy, potrzebny jest tzw. kontroler, czyli w tym przypadku tak popularna kierownica będąca podstawowym elementem układu kierowniczego. Razem z kolumną, kierownica połączona jest bezpośrednio z układem zawieszenia i przy jej skręcie, promień poprzez zębatki przekazywany jest bezpośrednio na koła, co pozwala kontrolować pojazd w czasie rzeczywistym. Większość samochodów wyposażonych jest w hydrauliczny system wspomagania kierownicy, a w przypadku najnowszych modeli można również spotkać się z układem kierowania wspomaganym elektronicznie.
Budowa samochodu – układ hamulcowy
Ostatnim, niemniej ważnym układem jest ten odpowiedzialny za bezpieczne zatrzymanie się pojazdu. Układ hamulcowy, bo o nim mowa połączony jest bezpośrednio z kołami i często wyposażony bywa w dodatkowe elementy bezpieczeństwa jak np. system ABS, czy kontrola trakcji. Obecnie najczęściej używanymi hamulcami są tzw. tarczówki, które w swojej pracy opierają się na tarczach pokrytych powierzchnią ścierną. W momencie zatrzymania, po wciśnięciu hamulca, płyn hamulcowy wypycha tarcze, które naciskając na klocki, zatrzymują koła. W przypadku układu hamowania wykorzystuje się najczęściej hydrauliczny system wspomagania hamulców.