Budowa samochodu

Konstrukcja nowego modelu samochodu powinna być maksymalnie uproszczona.

Wielu użytkowników aut posiada minimalną ilość informacji na temat pojazdów, którymi na co dzień się poruszają. Spowodowane jest to najczęściej niechęcią i strachem przed pozornie skomplikowaną wiedzą, której znajomość może przynieść wiele korzyści.

Budowa samochodu – nadwozie

Nadwozie – pierwszy element, jaki widzimy w zetknięciu z samochodem, chociaż nie posiada żadnych mechanicznych systemów pełni bardzo ważną funkcję w konstrukcji pojazdu. To dzięki niemu kabina, w której siedzą pasażerowie, jest w stanie bez znacznych obciążeń pokonywać opory spowodowane przez wiatr i siły działające na auto podczas jazdy. Nadwozie jest również elementem bezpieczeństwa, który w pierwszej kolejności zapewnia ochronę podróżującym w momencie zderzenia. Niemniej ważna bywa także karoseria, która również nadaje charakter i cechy wizualne danemu modelowi auta, co dla wielu użytkowników bywa wartością nadrzędną. Obecnie w produkcji samochodów stosuje się dwa typy nadwozia, czyli nadwozie samonośne, w którym elementy montowane są niezależnie i nadwozie ramowe, gdzie poszczególne fragmenty łączą się bezpośrednio z ramą konstrukcji.

Budowa samochodu – układ elektryczny

Obecnie w motoryzacji poza układami czysto mechanicznymi coraz większą rolę odgrywa elektronika. Dobrym przykładem jest wprowadzenie w nowszych samochodach tzw. mózgu, czyli komputera pokładowego, który kontroluje większość wskaźników i procesów, jakie zachodzą podczas jazdy. Wadą takiego rozwiązania jest sytuacja, w której komputer ulega awarii, a kierowca zdany jest wyłącznie na serwis.

Poza komputerem pokładowym to właśnie instalacja elektryczna odpowiedzialna jest za tak ważne procesy, jak start silnika poprzez rozrusznik, a w momencie jego pracy uruchomienie alternatora, który ładuje akumulator, dostarczając energię do pozostałych elementów wyposażenia jak światła, deska rozdzielcza, radio czy klimatyzacja.

Budowa samochodu – silnik

W świecie motoryzacji od lat istnieje przeświadczenie, że to właśnie silnik jest sercem samochodu. Świadczyć o tym może fakt, że wielu użytkowników poznaje konkretne egzemplarze po dźwięku, jaki wydobywa centralna jednostka, a np. amerykańskie samochody z silnikami V8, czy niemieckie BMW z jednostkami wysokoprężnymi brzmią zawsze tak samo i trudno pomylić je z innymi. Mimo to silnik to nie tylko dźwięk, ale przede wszystkim moc, jaką generuje.

W większości modeli samochodów osobowych wykorzystywany jest od lat popularny silnik tłokowy spalinowy. Jego praca polega na spalaniu mieszanki (benzyna+powietrze), co powoduje zwiększenie ciśnienia, które naciska na tłok, zmuszając go do pracy w cylindrze. W ten sposób powstaje moment obrotowy, który za pomocą kolejnych układów zostaje przełożony na zawieszenie, żeby ostatecznie wprawić koła w ruch. Silnik jest na tyle złożonym elementem, że sam składa się z kolejnych układów, w tym układu zasilania, chłodzenia, rozrządu i smarowania. Na koniec warto zapamiętać, że w przypadku silników najważniejszymi parametrami są jego pojemność, moment obrotowy i uzyskiwana wskutek niego moc. Należy również wiedzieć, że obecnie na rynku dostępne są również samochodami wyposażonymi w silnik elektryczny, które ze względu na swoją ekonomię i niskie zanieczyszczenie zyskują coraz większą popularność.

Budowa samochodu – napęd

Napęd jest po silniku kolejnym elementem odpowiedzialnym za przekazanie mocy z momentu obrotowego silnika na koła pojazdu i w dużej mierze wpływ ma na niego kierowca. W jego skład wchodzą takie części jak sprzęgło, prowadząca do niego skrzynia biegów i most oraz wał napędowy, który jest ostatnim w łańcuchu elementem odpowiedzialnym za przekaz wspomnianej mocy na koła. To dlatego opanowanie umiejętności obsługi sprzęgła jest wymagane i tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania danego auta bez konieczności częstego serwisowania.

Budowa samochodu – układ kierowniczy

Aby kierowca posiadał dostateczną kontrolę nad torem jazdy, potrzebny jest tzw. kontroler, czyli w tym przypadku tak popularna kierownica będąca podstawowym elementem układu kierowniczego. Razem z kolumną, kierownica połączona jest bezpośrednio z układem zawieszenia i przy jej skręcie, promień poprzez zębatki przekazywany jest bezpośrednio na koła, co pozwala kontrolować pojazd w czasie rzeczywistym. Większość samochodów wyposażonych jest w hydrauliczny system wspomagania kierownicy, a w przypadku najnowszych modeli można również spotkać się z układem kierowania wspomaganym elektronicznie.

Budowa samochodu – układ hamulcowy

Ostatnim, niemniej ważnym układem jest ten odpowiedzialny za bezpieczne zatrzymanie się pojazdu. Układ hamulcowy, bo o nim mowa połączony jest bezpośrednio z kołami i często wyposażony bywa w dodatkowe elementy bezpieczeństwa jak np. system ABS, czy kontrola trakcji. Obecnie najczęściej używanymi hamulcami są tzw. tarczówki, które w swojej pracy opierają się na tarczach pokrytych powierzchnią ścierną. W momencie zatrzymania, po wciśnięciu hamulca, płyn hamulcowy wypycha tarcze, które naciskając na klocki, zatrzymują koła. W przypadku układu hamowania wykorzystuje się najczęściej hydrauliczny system wspomagania hamulców.

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie