wał napędowy

Wał napędowy przekazuje moment obrotowy z silnika na most napędowy.

Wał napędowy w samochodzie spełnia funkcję transportera napędu z silnika do mostu napędowego. Obecnie wały napędowe wykorzystywane są wyłącznie w konstrukcjach napędów wieloosiowych lub w klasycznych układach napędowych.

Wał napędowy – budowa

Standardowo wał napędowy ma kształt rury, która wykonana jest ze stali lub aluminium oraz w zależności od rodzaju składa się z jednej części, lub z kilku połączonych ze sobą łożyskami segmentów (budowa dzielona). Wał napędowy z jednej strony montowany jest bezpośrednio przy skrzyni biegów, a z drugiej łączy się z mostem napędowym, który następnie przekazuje moment obrotowy na koła. Nieduży wyjątek stanowią auta z zawieszeniem klasycznym i tym przełożonym na tył, gdzie przekładnia główna montowana jest w podwoziu w sztywnej pozycji. W takim przypadku połączeń przegubowych wykorzystuje się mniej podatne przeguby kołnierzowe, czyli tzw. sprzęgła kołnierzowe mające w swojej konstrukcji gumowe przekładki.

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie