pierścienie tłokowe

Pierścienie tłokowe spełniają ważną rolę w podczas pracy silnika tłokowego.

Pierścienie tłokowe wykorzystywane są w spalinowym silniku tłokowym do uszczelnienia powierzchni między skrzynią korbową a komorą spalania. Dodatkową funkcją jest odprowadzanie oleju, który zbiera się na ściankach cylindra.

Pierścienie tłokowe – zastosowanie

Głównym procesem, do jakiego wykorzystuje się pierścienie tłokowe, jest transport ciepła do cylindra bezpośrednio z tłoków i uszczelnienie komory spalania przed nadmiernym wydobywaniem się oleju. Ponadto pierścienie tłokowe pełnią ważną funkcję w procesach kontroli zużycia oleju, co w silniku jest jednym z najważniejszych parametrów.

Pierścienie tłokowe - budowa

Aby dobrze wypełniać powierzone funkcje pierścienie muszą mieć odpowiednią budowę. Każdy element tego typu powinien posiadać szczelinę, żeby ułatwić montaż na cylindrze. Najważniejsze w tym procesie jest, żeby pierścień idealnie przylegał do powierzchni roboczej, zachowując jednak minimalny luz, który wypełniony zostaje przez cienką warstwę oleju. Równie ważna jest siła, z jaką tłok naciska na ścianki cylindra. Tę cechę uzyskuje się poprzez proces owalizacji, czyli nadanie konstrukcji pierścienia minimalnie owalnego kształtu, przez co podczas pracy w wysokiej temperaturze tłok może się nieznacznie powiększać, a owalny kształt zwiększa przystosowaną do tego przestrzeń.

Pierścienie tłokowe – skład

W dzisiejszej technologii do produkcji pierścieni tłokowych wykorzystuje się żeliwo. W zależności od rodzaju używa się żeliwa szarego sferoidalnego lub bardziej popularnego żeliwa ciągliwego. Takie rozwiązanie spowodowane jest dobrymi właściwościami żeliwa, które w dobrym stopniu dostosowuje się do innych materiałów (w tym przypadku ścianki cylindra) oraz dobrze znosi pokrycie materiałami zapewniającymi trwałość i odporność na uszkodzenia. Po uzyskaniu oczekiwanego kształtu pierścienie pokrywane są molibdenem, a ich powierzchnie przechodzą proces chromowania. Rzadziej można również spotkać pierścienie tłokowe wykonane z walcowanych prętów stalowych.

Pierścienie tłokowe – rodzaje

W obecnym zastosowaniu wyróżnia się trzy typy pierścieni tłokowych (podział ze względu na ich zastosowanie), które wykorzystywane są w mechanizmie silnika tłokowego. Pierwszy z nich to pierścienie tłokowe zgarniające (olejowe), których zadaniem jest zbieranie znacznych ilości oleju z tulei cylindra. Ma to chronić tłoki silnika przez zalaniem zbyt dużą ilością środka smarującego oraz zapewniać stałe smarowanie na poziomie cienkiej warstwy tzw. filmu olejowego. Drugim typem są pierścienie tłokowe uszczelniające, które chronią tłoki i skrzynię korbową przed przedostawaniem się spalin. Pierścienie uszczelniające dzięki wysokiej jakości wykonania utrzymują również wysoką kompresję ciśnienia w przestrzeni pod tłokiem. Ostatni rodzaj, czyli pierścienie tłokowe kompresyjno-zgarniające spełniają podobne funkcje jak pierścienie zgarniające, przetrzymują gazy, które nie zostają zatrzymane przez pierścień uszczelniający oraz podobnie jak te pierwsze usuwają nadmiar oleju z cylindrów.

Układy chłodzenia w tłokowych silnikach spalinowych

... W tłokowych silnikach spalinowych na pracę efektywną można przetworzyć ok. 25-45% dostarczanej energii. Duża więc jej część musi być odprowadzona od silnika aby obniżyć temperaturę podzespołów. Część ciepła wydalana jest razem ze spalinami. ...

dawno temu

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

Audi zmieni logo? Wszystko na to wskazuje

... Cztery pierścienie są bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych w świecie motoryzacji. Trudno wyobrazić sobie, aby ten dobrze znany logotyp został czymkolwiek zastąpiony. Wszystko wskazuje jednak, że właśnie tak się ...

dawno temu

Co to jest układ korbowy silnika?

... Układ korbowy jest rdzeniem silnika tłokowego, ponieważ zamienia ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy. To dzięki niemu wytwarzany jest moment obrotowy. ... Układ korbowy składa się zasadniczo z czterech podstawowych elementów, których część ...

dawno temu

Wankel - niedoceniony?

... Zaledwie 17-letni Felix Wankel opracował wstępną koncepcję swojego silnika. Prace rozpoczął później, w 1924 roku (mając 22 lata), a dopracowanie konstrukcji i wprowadzenie jej do produkcji zajęło następne ćwierć wieku. Konstrukcji, która miała ...

dawno temu

Transport oleju w silniku - pompy olejowe [wideo]

... Bez układu smarowania żaden spalinowy silnik tłokowy nie popracowałby za długo. Aby olej, czynnik smarujący, mógł docierać do nawet najbardziej obciążonych elementów, niezbędna jest pompa oleju. ... Bez układu smarowania żaden spalinowy silnik ...

dawno temu

Konstrukcja układu korbowego – wał korbowy [część 3]

... Wał korbowy to ostatni opisywany przeze mnie element układu tłokowo-korbowego - układu, który zamienia ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy. ... Wał korbowy to ostatni opisywany przeze mnie element układu tłokowo-korbowego - układu, który ...

dawno temu

Audi wyceniło A6 Avant. Na razie dostępne tylko z dieslem

... Audi agresywnie odświeża swoją gamę modelową. Najnowszą pozycją jest Audi A6 Avant, czyli największe kombi jakie marka z czterema pierścieniami w logo ma do zaoferowania. Na razie poznaliśmy cenę jednej wersji. ...

dawno temu

Audi A3 MPV już we Frankfurcie

... Ofensywa modelowa Audi nie ustaje i chociaż w ciągu ostatnich kilku miesięcy ciszej było o nowych SUV-ach z Ingolstadt, teraz władca pierścieni zabrał się za eksperymenty związane z powiększaniem hatchbacków. Na pierwszy ogień idzie A3. ... ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie