Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

ASR

ASR pozwala na lepszą kontrolę auta podczas poślizgów i pokonywania ostrych zakrętów z większą prędkością.

ASR (Acceleration Slip Regulation) – to istotny system kontroli trakcji stosowany dziś w niemal wszystkich autach. Poznajcie budowę i działanie tego systemu.

ASR (Acceleration Slip Regulation) – to istotny system kontroli trakcji stosowany dziś w niemal wszystkich autach. Poznajcie budowę i działanie tego systemu.

Nadmierny poślizg nie  jest wskazany nie tylko przy hamowaniu, ale również w przypadku przyspieszania. Przed zblokowaniem kół podczas hamowania chroni ABS. Jego rozbudowa pozwoliła na stworzenie układu zabezpieczającego przed poślizgiem kół napędzanych.

Główne funkcje ASR to zabezpieczanie przed poślizgiem kół napędzanych:

  • przy ruszaniu,
  • przy pokonywaniu wzniesienia,
  • przy przyspieszaniu na zakręcie.

Działanie systemu ASR jest analogiczne do ABS. Układ śledzi na bieżąco prędkości obrotowe kół. Jeżeli różnica prędkości kół napędzanych oraz nienapędzanych przekroczy dopuszczalną wartość, następuje zmniejszenie momentu napędowego dostarczanego do kół napędzanych.

Dodatkowo dla poprawy działania układu nowoczesne systemy ASR wykorzystują układ hamulcowy. Potrzeba zastosowania hamulców wynika z dużej bezwładności sterowania pracą silnika. Wykorzystanie przez ASR hamulców umożliwia regulację momentu napędowego dla każdego z napędzanych kół oraz zwiększa efektywność działania systemu.

Układ hamulcowy nie zawsze jest uzupełnieniem. Uproszczone wersje ASR działają tylko przy wykorzystaniu samego układu hamulcowego, bez ingerencji w pracę silnika.

Układ ASR musi mieć możliwość sterowania pracą silnika niezależnie od poleceń kierowcy. Dlatego sterowanie pracą silnika nie może odbywać się przez ich mechaniczne połączenie z pedałem przyspieszania.

W rozwiązaniach tradycyjnych stosuje się dodatkową przepustnicę. Jest to najprostsze rozwiązanie, jednak charakteryzuje się największym opóźnieniem.

Dlatego coraz częściej układ cięgien zastępuje się przez układ elektroniczny, składający się z czujnika położenia pedału przyspieszania, sterownika i silnika wykonawczego.

W silnikach wysokoprężnych zmniejszenie momentu obrotowego odbywa się przez zmniejszenie dawki paliwa podawanego przez pompę.

Dodatkową możliwością wpływania na moment obrotowy silnika z zapłonem iskrowym jest sterowanie układem zapłonowym i/lub układem wtryskowym, realizowane zwykle przez odrębny układ sterowania silnika.

W przypadku układu zapłonowego polega to na opóźnianiu zapłonu, a gdy konieczna jest gwałtowna redukcja momentu obrotowego silnika – całkowite odłączenie zapłonu przy odcięciu wtrysku w poszczególnych cylindrach. Gdy zmniejszenie momentu ma się odbywać łagodnie, stosowane jest zmniejszanie kąta wyprzedzenia zapłonu.

Układ ASR w przypadku ruchu po niejednorodnej drodze działa jak mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu lub z blokadą. Jest rozwiązaniem prostszym i tańszym, jednak nie nadaje się do długotrwałego stosowania. Dlatego jego zadaniem jest pomoc kierowcy w chwilowej opresji. Przed zniszczeniem hamulców chroni wyłącznik czasowy.

Układ regulacji poślizgu kół przy ruszaniu ASR jest uzupełnieniem, a zarazem rozszerzeniem funkcji ABS. Ogranicza poślizg kół napędowych, zwłaszcza przy dostarczeniu zbyt dużej mocy na śliskiej nawierzchni. Układy ABS i ASR we współczesnych samochodach są ze sobą zintegrowane - mają wspólną centralkę elektroniczną, w której zapisane są programy pracy obu systemów.

Stan pracy układu przeciwpoślizgowego polega na przyhamowywaniu jednego lub obu kół napędzających za pomocą układu hamulcowego wyposażonego w centralę elektrohydrauliczną.

Zasada działania tego urządzenia polega na umożliwieniu integracji układu elektronicznego ASR w stopień otwarcia przepustnicy lub regulacji dawki paliwa podawanego przez pompę bez udziału kierowcy. W zależności od rozwiązania system może wykorzystywać różne sposoby sterowania.

Zobacz także:

Elektryczny hamulec postojowy – żegnaj dźwignio

Aktywny tempomat – czy kierowca jest jeszcze potrzebny?

Geometria zawieszenia – czym jest prawidłowe ustawienie kół?

Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)?

... lub podczas hamowania. Określenie system kontroli trakcji jest nieco mylące, ale w świecie motoryzacji jednoznaczne. Nazwa angielska Acceleration Slip Regulation (ASR) jest bardziej precyzyjna ... , ponieważ oznacza mniej więcej system regulacji ...

dawno temu

ISSE Snow&GO! - tekstylne łańcuchy śniegowe

... z systemami ABS, ESP, ASR, a także oferują niezmieniony komfort jazdy (nie zaleca się przekraczania prędkości 50 km/h). Łańcuchy tekstylne - w każdych warunkach - są bezpieczne dla felg aluminiowych ...

dawno temu

Co oznaczają pomarańczowe kontrolki w aucie?

... 33086Pomarańczowe kontrolki ostrzegają przed awarią lub niebezpieczną sytuacją, do której może dojść. W dobie samochodów wyposażonych standardowo w systemy ESP i ASR, gdy jedziemy zbyt szybko ...

dawno temu

Renault Fluence zamknięte w sejfie

... można nabyć teraz w bardzo atrakcyjnej cenie. Auto ze 110-konnym silnikiem 1.6 kosztuje 54.900 złotych. W wersji podstawowej Expression, na wyposażeniu mamy już klimatyzację, radio z CD + MP3, ESP, ASR, 4 airbagi + kurtyny, komputer pokładowy ...

dawno temu

Polska cena: Renault Fluence od 54900zł

... jak: klimatyzacja, radioodtwarzacz CD z MP3, system ESP z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR, czołowe poduszki kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu, poduszki kurtynowe, ABS z systemem ...

dawno temu

Wynalazki, które zrewolucjonizowały motoryzację

... . TCS/ASR 121824 TCS (Traction Control System), znany również jako ASR (Anti-Slip Regulation). System ten zapobiega poślizgowi kół podczas nabierania prędkości (przyspieszania lub ruszania z miejsca ... ). Wykorzystuje odczyt czujników ABS ...

dawno temu

Tajemnice i faceliftingi Alfy Romeo

... , wykończone skórą fotele, aluminiowe wstawki i ciemne wnętrze. Standardowo montowany jest system Q2 Alfy, ASR z hill holderem i sześć poduszek powietrznych. 164591 Inna Giulietta, która zadebiutuje ...

dawno temu

Mazda MX-5 Summer Edition – wakacje za pasem

... , reflektory ksenonowe, system audio firmy BOSE z wejściem AUX i zmieniarką płyt CD, tempomat, ABS, ESP, ASR, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne to tylko niektóre pozycje na długiej ...

dawno temu

Cennik modelu KIA Soul w Polsce

... ). Auto oferowane jest wraz z dwoma silnikami (1.6 124 KM i 1.6 CRDi 128 KM). Za wyżej wymienioną cenę otrzymujemy: ABS z EBD, BAS, ASR i ESP, sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane ...

dawno temu

Najbezpieczniejszy samochód 2009 roku!

... się: ABS ze wspomaganiem hamowania, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych przy ruszaniu (ASR), elektryczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS), układ zapobiegający poślizgowi kół podczas ...

dawno temu

Peugeot 308 SW – polski cennik francuskiego kombi

... . W wyposażeniu standardowym francuskiego kombi znalazły się m.in. systemy ABS, ESP, ASR i REF, poduszki powietrzne przednie i boczne oraz kurtyny powietrzne dla obu rzędów, światła do jazdy dziennej LED ...

dawno temu

Czy zimą stosować węższe opony?

... aut konkretne rozmiary opon. To właśnie pod nie ustawiane są systemy bezpieczeństwa, np. ABS i ASR, które przy węższej oponie mogą nie działać prawidłowo – tłumaczy Filip Fischer, Kierownik Działu ...

dawno temu

Debiut odświeżonego Touarega [wideo]

... czy ASR. Wersja silnikowa V6 TDI oferuje dodatkowo napęd 4XMOTION. Dzięki niemu Touareg może wspinać się na powierzchni pochyłej do 45 stopni (w przypadku 4Motion do 31 stopni). Nowy Touareg ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie