Buick Skyhawk

Model
Buick Skyhawk Zobacz 2 zdjęcia

Skyhawk to kompaktowe auto osobowe, które było produkowane pod marką Buick od 1974 do 1989 r. Przez ten czas powstały dwie generacje Buicka Skyhawka.

Buick Skyhawk – najważniejsze informacje

Skyhawk pojawił się w miejsce modelu o specyficznej nazwie, która brzmi jak kombinacja dwóch marek samochodów: Buick Opel. Chociaż Buick Skyhawk zadebiutował jako nietypowy, zaledwie 2-drzwiowy hatchback (którego tylna szyba nie podnosiła się wraz z klapą bagażnika), to od 1982 r. producent zaczął wprowadzać do oferty egzemplarze modelu z innymi typami nadwozia, do których należały: 2-drzwiowe coupe, 4-drzwiowy sedan, 4-drzwiowe kombi, jak również hatchback, tyle że w wydaniu 3-drzwiowym.

Pierwsze Buicki Shyhawki powstawały na płycie podłogowej skonstruowanej przez inżynierów General Motors, która była znana pod nazwą H-body. Jednak została ona wymieniona dla egzemplarzy Buicka Skyhawka z lat 1982-1989, które bazowały na nowszej platformie J-body, tak samo jak np. Chevrolet Cavalier i Cadillac Cimarron.

Generalnie Buick Skyhawk był bliźniaczo podobny do Chevroleta Monzy z pierwszych lat jego produkcji. Sporo łączyło go także z Chevroletem Vegą 2 generacji. Wszystko dlatego, że Chevrolet Monza stanowił poprawioną wersję drugiej Vegi. Mało tego - Buick Skyhawk był porównywany także do Chevroleta Cavaliera, który zaczął być produkowany w 1981 r.

W sumie Buick Skyhawk był wytwarzany w 4 fabrykach, ale nigdy w więcej niż dwóch jednocześnie. Jeden z zakładów firmy Buick, w którym konstruowano Skyhawka, znajdował się w kanadyjskiej miejscowości Sainte-Thérèse, reszta była zlokalizowana w Stanach Zjednoczonych – w Lordstown, Kansas oraz Janesville.

Buick Skyhawk – dane techniczne

Przedsiębiorstwo Buick szybko przyzwyczaiło swoich klientów, że w modelu Skyhawk montowane są trzy modele skrzyń biegów. Dwa z nich stanowiły przekładnie manualne (4- i 5-stopniowa), a jeden – automatyczna (3-stopniowa). Jednak już napęd Buicka Skyhawka zawsze dostępny był tylko w jednym wariancie. Najpierw oferowano samochody z napędem na tył, który jednak w 1982 r. został przeniesiony na przednią oś.

Pierwszym silnikiem, który inżynierowie General Motors (właściciela marki Buick) instalowali pod maską Skyhawka, był ekonomiczny model V6 typu 231 – ekonomiczny, bo skonstruowany w odpowiedzi na kryzys paliwowy z 1973 r. Jednak począwszy od 1982 r. oferta silników, jakie montowano w Buicku Skyhawku, była konsekwentnie rozszerzana. W efekcie Buick Skyhawk został wzbogacony o 7 nowych jednostek napędowych (motor z pierwszych lat produkcji nie był już dostępny), z których żaden nie był jednak Dieslem. Wśród nich były jednak dwa benzynowe silniki z turbosprężarką, stąd potoczna nazwa "Buick Skyhawk turbo", która przylgnęła do samochodów z taką technologią.

Wszystkie 7 nowych silników Buicka Skyhawka wpisywało się w oszczędną politykę General Motors. Były to bowiem raczej skromne, 4-cylindrowe jednostki typu SOHC lub OHV o pojemności skokowej wynoszącej 1.8 bądź 2 l.

3.75
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBuick
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Buick

C - Inne modele

Buick Skyhawk: newsy, testy i recenzje

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie