Peugeot 306
Peugeot 306 to przedstawiciel grupy samochodów segmentu C. Z początkiem 1993 roku zastąpił on wysłużony, produkowany od 1985 roku model 309. Nowe auto, które powstało przy udziale biura stylistycznego Pininfarina, stało się jednym z najnowocześniejszych w klasie i wprowadziło sporo świeżości w dotychczasowej gamie francuskiego producenta. 306 opierał się na tej samej płycie podłogowej co Citroën ZX.
Auto przez 8 lat produkcji sprzedało się w liczbie przeszło 2,8 mln egzemplarzy. Samochód od początku oferowany był w 3- oraz 5-drzwiowej odmianie. 60% sprzedanych 306 to właśnie wersja hatchback. Klienci docenili głównie rewelacyjne zawieszenie. Konstrukcja oparta na belce skrętnej nie jest skomplikowana, a dobór sprężyn i amortyzatorów zmyślnie dopełnia dzieła przyzwoitego czucia samochodu w zakrętach. Wóz o długości 4030 mm ma kufer mieszczący 338 l bagażu, co nawet dzisiaj mogłoby uchodzić za konkurencyjny wynik.
Rok 1995 przyniósł nową wersję nadwoziową w gamie 306. Sedan nie powtórzył jednak rynkowego sukcesu odmiany hatchback, a klientów nie przekonał nawet znacznych rozmiarów bagażnik mieszczący 463 l. Z upływem czasu gamę modelową wzbogacono o wersję kabriolet, a w 1996 roku - kombi. Co ciekawe, ta odmiana miała mniejszy kufer niż 4-drzwiowa wersja. Otwarte nadwozie otrzymało z kolei najbogatsze wyposażenie spośród wszystkich 306 opuszczających francuską fabrykę.
Samochód wyposażony był m.in. w skórzaną tapicerkę, dwie poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby, aluminiowe felgi, klimatyzację czy usztywnione zawieszenie. Pozostałe wersje z reguły miały uboższe wyposażenie, wyjątek stanowiła odmiana Roland Garros, która trafiała do dealerów zawsze w czasie słynnego turnieju tenisowego. Mimo nowoczesnej linii auto doczekało się modernizacji wiosną 1997 roku. Zmieniła się przednia atrapa z wąskim wlotem powietrza i powiększonym logo, a reflektory stały się bardziej skośne. Tył doczekał się zespolonego zestawu lamp. Już wówczas auto było oferowane w kilku wersjach wyposażenia, wśród których najbogatsze zawierały takie udogodnienia jak boczne poduszki powietrzne.
Przez cały okres produkcji pod maskami Peugeotów 306 gościło 8 silników, rozbudowywanych o kilka dodatkowych wariantów mocy. Gamę otwierał motor o pojemności 1,1 l, dysponujący 60 KM. Silniki 1,4 oraz 1,6 rozwijały moc odpowiednio 75 oraz 90 (później 98) KM. W 1994 roku do sprzedaży trafił 306 S16 z 2-litrowym silnikiem o mocy prawie 160 KM, który rozpędzał kompaktowe auto do setki w niespełna 9 s. Model ten posłużył do budowy rajdowej wersji auta, z której powstała szczytowa odmiana 306 przeznaczona do pokonywania rajdowych OS-ów - 306 Maxi.
Z nieco uboższym w moc silnikiem stosowanym w S16 Peugeot produkował także kilka innych żwawych wersji, jak chociażby 2.0 XSi. Zwolennicy jednostek wysokoprężnych także znaleźli coś dla siebie. Peugeot oferował silniki o pojemności 1,9 l o mocy 70 oraz 90 KM. Bliżej końca produkcji,gamę zasilił 2-litrowy diesel HDi, dostępny w dwóch wariantach mocy: 90 i 110 KM.
Silniki sprzęgano z 5- i 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub 4-biegowym automatem. Moc przenoszona była na asfalt przez napędzaną przednią oś. Peugeot 306, w 2001 roku zastąpiony przez model 307, konkurował z takimi autami jak Ford Escort, Opel Astra, Renault Mégane oraz Volkswagen Golf.