Baterie made in Poland. Jak stajemy się liderem elektromobilnych inwestycji© adobe stock

Baterie made in Poland. Jak stajemy się liderem elektromobilnych inwestycji

Autokult Elektromobilność
23 czerwca 2022

Ponad stuprocentowy wzrost sprzedaży aut, dynamicznie rozrastająca się sieć stacji do ładowania oraz inwestycje o wartości miliardów euro. Elektromobilność to dziś jeden z najszybciej rozwijających się sektorów w naszym kraju.

Elektromobilność napędza polską gospodarkę. Dziś ten sektor obejmuje nie tylko produkcję pojazdów elektrycznych (m.in. samochodów osobowych, motocykli, autobusów, samolotów), ale też modernizację i rozwój infrastruktury, wydobycie surowców, a także zaawansowany recykling. Polska w ostatnim czasie notuje gigantyczny wzrost inwestycji związanych z rozwojem tej branży.

Świadczą o tym dane Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która w ciągu ostatnich 6 lat wsparła niemal 30 projektów o łącznej wartości 6 mld euro. W tym czasie sektor electromobility przyniósł 13 tys. miejsc pracy. Obecnie realizowanych jest 21 projektów, które tylko do końca roku pozwolą utworzyć 7 tys. nowych etatów. Zagłębiem elektromobilności jest południowa i zachodnia część kraju.

Jak wynika z raportu "Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie", przygotowanego przez PAIH oraz Polską Izbę Rozwoju Przedsiębiorczości i firmę rekrutacyjną Bergman Engineering, w ostatnim roku znacząco wzrosło zapotrzebowanie na inżynierów testów, inżynierów ds. jakości baterii, specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki oraz konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędów lub baterii elektrycznych.

Potwierdzają to również twórcy opracowania przygotowanego przez PSPA „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce? Zielone sektory przyszłość”. Ich zdaniem pojazdy elektryczne, wbrew oczekiwaniom niektórych obserwatorów, będą miały tylko niewielki wpływ na całkowitą liczbę miejsc pracy aż do 2030 r.

Oczywiście na tej rewolucji ucierpi branża motoryzacyjna, która zanotuje znaczny spadek zatrudnienia, ale niektóre nowe branże wspierające elektromobilność doprowadzą do ogromnego wzrostu liczby miejsc pracy w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

W rezultacie z biegiem czasu będziemy obserwować olbrzymie przemiany w strukturze zatrudnienia w poszczególnych branżach i grupach zawodowych oraz w zależności od regionu kraju.

Rozwój sektora elektromobilności widać też na polskich drogach. Obecnie jeździ po nich już ponad 46 tys. zelektryfikowanych samochodów osobowych (w 2020 r. było ich niespełna 20 tys.), które można ładować na prawie 2200 stacjach dostępnych w całym kraju. Polska jest europejskim liderem wdrażania autobusów elektrycznych do flot transportu publicznego. Szacuje się, że do 2024 r. elektryczny tabor to już 1350 pojazdów. Ponadto w naszym kraju znajduje się siedem zakładów produkujących i eksportujących e-autobusy.

Produkujemy najwięcej baterii do "elektryków"

Ale to nie wszystko. Wyrastamy na światowego potentata w produkcji baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Wspomniany raport "Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie" wskazuje, że w naszym kraju zlokalizowanych jest już 30 proc. europejskich mocy produkcyjnych akumulatorów dla przemysłu motoryzacyjnego. To w Polsce znajduje się też największa w Europie fabryka produkująca tego typu komponenty.

Mowa o wartej ponad 3,2 mld euro inwestycji LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Firma posiada zdolność produkcji baterii o łącznej pojemności nawet do 70 GWh rocznie, a w 2025 r. osiągnie poziom 115 GWh. W zakładzie zajmującym powierzchnię ok. 100 ha znajduje się kilkadziesiąt nowoczesnych linii produkcyjnych. Przyszłość zeroemisyjnej branży tworzy blisko 10 tys. pracowników.

Inwestycja na Dolnym Śląsku zaowocowała wprowadzeniem do Polski najnowocześniejszej technologii, a także uczynieniem naszego kraju europejskim liderem tego sektora.

Elektromobilność to nie tylko chwilowa moda, ale ważny kierunek rozwoju światowej gospodarki. Potwierdza to rosnące zapotrzebowanie na baterie. Zrównoważony transport, bezpieczeństwo i ekonomiczna jazda to kamienie milowe w walce o ochronę klimatu – podkreśla Sukwon Choi, prezes zarządu LG Energy Solution Wrocław.

Jedyny taki zlot w tej części Europy

Fabryka LG Energy Solution Wrocław została partnerem tytularnym, organizowanego przez Fundację EV Klub Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, wydarzenia EV Experience. 24 i 25 czerwca na Torze Modlin odbędzie się największa w Europie Środkowo-Wschodniej impreza promująca elektromobilność. Pierwszy dzień skierowany jest do firm i instytucji zarządzających flotą aut elektrycznych, a drugi będzie otwarty dla wszystkich zainteresowanych.

Tego dnia odbędzie się II Zlot EV Klub Polska, największej społeczności użytkowników EV.

Wydarzenie zgromadzi kilkaset zeroemisyjnych samochodów. Ich właściciele będą mogli nie tylko zaprezentować swoje auta, ale też wziąć udział w licznych pokazach, wyścigach oraz akademii jazdy.

Na torze w Modlinie stanie także "Centrum Edukacyjne elektromobilni.pl". W multimedialnym salonie technologii zeroemisyjnych odbędą się inspirujące sesje szkoleniowe i warsztaty edukacyjne. Gratką dla uczestników będzie także rywalizacja o puchar "EV Klub Polska CUP". Chętni będą mogli wziąć udział w indywidualnym przejeździe, pokonując dwa okrążenia Toru Modlin w jak najkrótszym czasie. Z kolei w padoku przygotowane będą urządzenia wpisujące się w trend mikromobilności, czyli e-skutery, e-rowery i e-hulajnogi.

EV Experience powered by LG Energy Solution Wrocław zainauguruje uroczysty przejazd po torze wszystkich biorących udział w wydarzeniu "elektryków".

– Pierwszy zlot, który odbył się w Łodzi, okazał się niewątpliwym sukcesem. Udało nam się wtedy zgromadzić ponad 150 pojazdów. Teraz nasze ambicje są jeszcze większe i chcemy pobić zeszłoroczny rekord. Wśród aut, które będzie można zobaczyć, znajdą się m.in. Mercedes EQS, wszystkie modele Tesli, Kia EV6, Hyundai IONIQ5, Volkswagen ID.3 oraz wiele innych – zapowiada Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.

Organizatorzy zachęcają także do zapisania się do klubu EV Polska. Dzięki sformalizowanej obecności w gronie osób posiadających zeroemisyjne samochody można m.in. liczyć na zniżki na ich ładowanie przy wykorzystaniu sieci GreenWay i GO+Auto, a także otrzymać 50 proc. rabatu na EV Experience.

By wziąć udział EV Experience powered by LG Energy Solution Wrocław, wystarczy kupić bilet za pośrednictwem portalu www.evexp.pl. Dzieci do lat 16 mają wstęp bezpłatny. Rezerwacja jazd testowych odbywać się będzie w dniu wydarzenia na torze w Modlinie. Organizatorzy zachęcają do wczesnego przybycia, by jak najwięcej doświadczyć podczas EV Experience.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)