Varsopolis 2019: polski konkurs elegancji z prawdziwego zdarzenia

Konkursy elegancji samochodów znów przeżywają swoje złote czasy. Podobne wydarzenie już od trzech lat jest organizowane także w Polsce. Ostatnia edycja Varsopolis osiągnęła już wręcz światowy poziom. Podobnie jak takie imprezy organizowane niedaleko stąd jeszcze przed II wojną światową.

Saab GT750 na Varsopolis (fot. Varsopolis)

Saab GT750 na Varsopolis (fot. Varsopolis)

Varsopolis to stosunkowo młode wydarzenie na polskiej scenie motoryzacji klasycznej, ale też głęboko osadzone w polskiej tradycji, nie tylko samochodowej. Organizatorzy na tych dorocznych jednodniowych spotkaniach starają się odtworzyć klimat przedwojennej Warszawy. Prócz samej wystawy samochodów, przypominają te czasy także poprzez dopracowane wystawy zdjęciowe i inne równolegle prowadzone atrakcje.

Najsłynniejsze klasyki, eleganckie stroje i celebryci. Rajd Varsopolis wskrzesza przedwojenne tradycje polskiej motoryzacji

Pierwsza edycja nowego rajdu turystycznego po Warszawie, choć odbyła się w chłodnej, deszczowej aurze, rozpaliła nasze nadzieje na przywrócenie stolicy…

(fot. Varsopolis)
(fot. Varsopolis)

We współtworzenie atmosfery angażują się już w pełni także uczestnicy i widzowie, przybywający w eleganckich strojach z epoki. Organizatorom w krótki czasie udało stworzyć wydarzenie z własnym charakterem, które jest czymś nowym i innym od typowych zlotów samochodów zabytkowych w naszym kraju.

Varsopolis 2019: składniki udanego konkursu elegancji

Tegoroczne Varsopolis zaczęło się od uroczystej parady zabytkowych samochodów przez centrum Warszawy, a głównym punktem był popołudniowy konkurs elegancji. Wydarzenia tego typu mają właściwie tak samo długą historię jak i same samochody, a nawet dłuższą, ponieważ wywodzą się jeszcze z czasów arystokracji porównującej swoje karoce. Oficjalnym celem takich konkursów było wybranie najelegantszych pojazdów, ale tak naprawdę był to zawsze tylko pretekst do towarzyskiego spotkania w miłych okolicznościach.

Za szczyt zainteresowania samochodowymi concours d'elegance przyjmuje się lata trzydzieste. Wtedy też wydarzenia tego typu ściągały licznie właścicieli najbardziej ekskluzywnych, budowanych na specjalne zamówienie limuzyn i kabrioletów w wielu krajach, w tym także w Polsce. Popularne konkursy organizowane przed II wojną światową w Parku Skaryszewskim były obowiązkowym punktem niedzielnych spacerów dla wielu Warszawiaków. Prócz samych samochodów przyciągali ich tutaj też często pojawiający się, jakbyśmy to dzisiaj nazwali, celebryci, pokroju Adolfa Dymszy i Aleksandra Żabczyńskiego.

Zobacz również: Nocne rozmowy o... odc. 3

Współczesny konkurs elegancji w Warszawie powtarza te dobre tradycje. Ku uciesze publiczności, za kierownicami pojawili się znani z ekranów aktorzy. Największe wrażenie robił niewątpliwie Janusz Chabior, który z przedwojennym BMW 315 świetnie uzupełniał się w stroju amerykańskiego gangstera i z cygarem. Znany artysta nie był wyjątkiem. Do swoich aut strojem dopasowywali się także inni startujący, bo jury konkursu oceniało nie tylko sam samochód, ale i cały sposób jego prezentacji.

(fot. Varsopolis)

Choć uczestnicy przybyli na Varsopolis z nastawieniem na dobrą zabawę, organizatorzy zadbali o wysoki poziom merytoryczny konkursu. W jury znaleźli się uznani eksperci motoryzacji klasycznej. Od strony historycznej i wykonanej renowacji auta oceniał członek Komisji Legislacyjnej Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych FIVA Marek Gacek, właściciel serwisu ClassicDriver Szwajcar Johan Philip Rathgen (wielokrotny juror w konkursach elegancji, między innymi Villa d'Este) oraz znany dziennikarz Patryk Mikiciuk. Od strony stylu auta i załogi wnikliwie analizowali tymczasem projektant Audi Kamil Łabanowicz, emerytowany projektant Jaguara Tadeusz Jelec, Ireneusz Korzeniewski znany jako StyleMan oraz Piotr Ziarkowski z VICE Polska.

Uczestnicy poważnie podeszli do konkursu, sprowadzając na ulokowany w samym sercu Warszawy plac przed hotel Bellotto bardzo ciekawe pojazdy zabytkowe z różnych stron świata i wielu epok rozwoju motoryzacji. W czterech różnych klasach rywalizowały tu ze sobą między innymi Ford T i Fiat 518, rajdowy Saab GT750 i Fiat 124 Spider, Tatra 603 i BMW E9, czy w końcu Bitter CD i zbudowany w Polsce restomod na bazie Porsche 911 993.

Sędziowie podczas analizowania elegancji LaSalle'a (fot. Varsopolis)
(fot. Varsopolis)

W konkursie musiało znaleźć się miejsce na znane klasyki pokroju Jaguara E-type'a, Volvo 1800 ES czy Mercedesa SL "Pagodę", ale widzowie mogli zobaczyć także mało znane konstrukcje pokroju Formuły Vee zbudowanej na podzespołach Volkswagena Garbusa, Rileya One-point-Five czy Fiata 130 Coupe. Ze szczególnym zainteresowaniem spotkały się bardzo rzadkie włoskie coupe Lancia Stratos i Alfa Romeo Giulietta Super Sprint.

(fot. Varsopolis)

Polska publiczność i jury docenili także Buicka Master Six o niezwykłej historii. Dziadek obecnego właściciela tego samochodu pokonał nim jeszcze przed wojną dużą część ze swojej trwającej ponad dwa lata podróży dookoła świata. Nagrodę Grand Prix Varsopolis dostał tymczasem rewelacyjnie zachowany, robiący imponujące wrażenie dostojny Jaguar Mark IV z nadwoziem kabriolet z 1949 roku. Dodatkowe punkty samochód ten musiał dostać zapewne za zachowany w pełni fabryczny zestaw narzędzi, które po siedemdziesięciu latach nadal znajdują się na swoim miejscu pod tylną klapą.

Varsopolis 2019 można uznać za udane, a organizatorom podziękować za pielęgnowanie pięknych tradycji, które lata temu cieszyły się dużą popularnością także w Polsce.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Relacje:

15 lat temu bezpieczeństwo oznaczało coś zupełnie innego. Sprawdziłem to na autodromie Škody Wyniki 24h Le Mans 2019: to nie był spektakl jednego aktora 24h Le Mans 2019 - relacja na żywo Mercedes-Benz Safety Experience już działa. Przekonałem się, że każdy wyniesie z tych szkoleń coś dla siebie Opel idzie w elektryki, ale to nie jedyna ścieżka. O przyszłości marki z Frankiem Jordanem Mille Miglia w Polsce? W wakacje możesz wziąć udział w podobnej imprezie Premiera na otwarcie salonu. W McLaren Warszawa mogłem z bliska zobaczyć nowego GT 5 prostych rozwiązań, które uwielbiamy w samochodach IV Zlot Mitsubishi w Mrągowie był inny niż wcześniejsze Enrico Fumia w szczerym wywiadzie. Po latach współtwórca Multipli ujawnia prawdę o pracy dla Fiata w latach 90. 50 tys. zł i jesteś kierowcą wyścigowym. Przez chwilę byłem jednym z nich Historia systemów GPS - ściśle tajne wojskowy projekt, który dziś każdy nosi w kieszeni Telematyka - wpływa na bezpieczeństwo pracowników i twojej firmy Mille Miglia 2019 w obiektywie Filipa Blanka 7 rzeczy, których dowiedziałem się po przejechaniu 1800 km po Europie autem elektrycznym Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak Niechciani klienci Mercedesa. Kim Dzong Un nie jest pierwszy Kia Platinum Cup 2019: śledź najpopularniejszą polską serię wyścigową! Jak wystartować w prawdziwym wyścigu? Przewodnik krok po kroku Byłem gdzieś na końcu Polski i złapałem bakcyla. Wrócę tam jako zawodnik Dostawczy "elektryk" ma sens, nawet jeśli nie ma dopłat. Tu nie chodzi tylko o ekologię Lexus ES prezentuje: Opowieść o dobrym designie Moje ulubione Volvo to nowe S60 T6 i wcale nie jest najmocniejsze w gamie Jeździłem nowymi Mercedesami-AMG. Ty też możesz, w ramach AMG Driving Academy!

Popularne w tym tygodniu:

Motorrad Days – największy na świecie zlot fanów motocykli BMW Goodwood Festival of Speed 2019. Eklektycznie znaczy dobrze Kowabunga! Surfujemy na fali Porsche podczas Petro-Surf Festival Łapiąc światło - śląskie plenery i nowa Toyota RAV4