Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

19 mld zł na rozwój elektromobilności w Polsce do 2020 r.

Polski Fundusz Rozwoju, który ma kierować realizacją prac związanych z programem E-Bus oraz programem Elektromobilność, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBiR, NFOŚiGW oraz samorządy z 41 polskich miast, podpisały porozumienie, które na celu ma rozwój branży zelektryfikowanego transportu w Polsce. Jakie będą tego następstwa?

fot. Solaris

Ambitne plany

Dwa flagowe programy, które mają poprawić elektromobilność w Polsce, skupiają się na autobusach i samochodach elektrycznych. Sednem nie są jednak tylko pojazdy. Istotny będzie także rozwój infrastruktury. Jest ona kluczowa dla spójnego funkcjonowania nowego, transportowego organizmu, zasilanego prądem. Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych wymusza zagęszczenie infrastruktury, która pozwoli na komfortowe korzystanie z możliwości tego typu autobusów, samochodów i motocykli.

Sam program stymulujący rozwój elektromobilności, nie będzie się skupiał jedynie na zbudowaniu elektrycznych samochodów i autobusów. Po drodze istotne są badania. Zatem znacząca część środków skierowana będzie na rozwój techniczny i technologiczny.

Ostatecznie program dąży także do ustalenia konkurencyjności polskich rozwiązań na poziomie na tyle wysokim, by na rozwijającym się rynku międzynarodowym, który w przypadku elektromobilności nadal jest młody, nasz kraj był mocnym graczem.

Stworzone zostaną także instrumenty finansowania taborów dla transportu publicznego, zbudowanych z pojazdów zasilanych prądem. Zainteresowanie tego typu rozwiązaniami wyrazili naturalnie sami podpisani pod porozumieniem, czyli wspomniane samorządy. Obecnie po ulicach 5 polskich miast (Warszawa, Kraków, Inowrocław, Jaworzno, Lublin) porusza się 31 elektrycznych autobusów.

Problemem nie jest naturalnie jedynie zakup tego typu pojazdów, ale także wydajność infrastruktury, która będzie obsługiwać większy tabor. Plany w tej kwestii są bardzo ambitne, ponieważ wstępne deklaracje zakładają pojawienie się 780 elektrycznych autobusów na polskich drogach do 2020 roku.

Infrastruktura potrzebna wszystkim

Volkswagen e-Up! - mały i drogi. Czy w Polsce auta elektryczne mogą być tańsze?

Jeśli Polska ma dotrzymywać kroku zachodnim krajom, musimy zintensyfikować działania rozwojowe. Obecnie widać jednoznacznie, że Polacy powoli zaczynają być gotowi na pojazdy elektryczne — w minionym roku zarejestrowano w naszym kraju 556 aut z takim napędem. To 65-procentowy skok względem 2015. To jednak nadal mało w stosunku do Unii Europejskiej, gdzie według danych European Automobile Manufacturers Association elektrycznych aut zarejestrowano 153,3 tys. sztuk.

Jednocześnie fakt, że potencjalni nabywcy są gotowi, nie oznacza wcale, że gotowi są inni użytkownicy dróg oraz sama infrastruktura. Pokazały to moje spotkania z Renault Zoe oraz z Volkswagenem e-Up!-em:

Renault Zoe Zen — życie z samochodem elektrycznym [część 2]

W pierwszej części dowiedzieliście się jakim samochodem jest Zoe, jeśli oceniamy je jako zwykłe auto. Komfortowe, dynamiczne w mieście, atrakcyjne pod…

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Volkswagen e-up! — test, opinia, zasięg, cena

Volkswagen e-up! to idealny miejski samochód elektryczny, którego nigdy nie kupisz z jednego powodu.

Miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych brakuje. Brakuje też świadomości innych kierowców oraz tych, którzy odpowiadają za utrzymanie porządku na ulicach. Zasady muszą być bardzo klarowne, jeśli użytkownicy pojazdów elektrycznych, którzy jednak decydują się na pewne wyrzeczenia, mają mieć zagwarantowany podstawowy komfort swobodnego ładowania swoich aut.

Ministerstwo Energii planuje, że do 2020 roku powstanie w 32 wyodrębnionych aglomeracjach w całej Polsce 400 punktów szybkiego ładowania. Do tego udostępnionych ma zostać 6000 punktów normalnej mocy.

Tu warto być świadomym, że ta druga liczba może stanowić jedynie wsparcie elektromobilności. Bardziej potrzebny jest silny kręgosłup, który stanowić ma 400 wspomnianych stacji. Nauczony doświadczeniem z autami elektrycznymi od razu uprzedzę wasz entuzjazm — zwykłe gniazdko może służyć doładowaniu auta przez noc lub przez cały dzień w pracy, ale nie szybkiemu uzupełnieniu braków w energii. Zapewnia ono za małą moc, by zagwarantować szybkie ładowanie. Dostarczenie tego typu rozwiązania należy jednak traktować również jako dobry początek.

Dysponujemy liderami

Solaris Urbino 12 Electric

Chociaż nie możemy poszczycić się szczególnie rozwiniętym transportem elektrycznym, to mamy przedsiębiorstwa, które specjalizują się już w produkcji tego typu pojazdów i doskonale radzą sobie z nimi na rynkach zagranicznych. W tramwajach specjalizuje się bydgoska Pesa. W kwestii elektryfikacji ulic większe znaczenie będzie miał jednak Solaris.

Firma specjalizująca się w budowie autobusów, już w listopadzie podpisała wraz z grupą polskich przedsiębiorstw i uczelni list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Już na wstępie przedstawiciele tej grupy zapowiedzieli, ze liczą na silne wsparcie rządu w ramach projektu E-bus.

Polski Solaris Urbino został autobusem roku 2017

Elektryczny autobus Solaris Urbino 12 zdobył najwyższą nagrodę w międzynarodowym, europejskim plebiscycie Bus of the Year. Jest to nie tylko pierwszy…

Solaris do tej pory już sprzedał znacznie ponad 100 elektrycznych autobusów. Pojazdy te trafiły między innymi do Hiszpanii, Niemiec, Szwecji, jak również do Polski. To nie koniec sukcesów Solarisa. W minionym roku Urbino Electric 12 zdobył prestiżową nagrodę Bus of the Year 2017.

Plany, które przyjął rząd, są bardzo ambitne. Rozwój samej infrastruktury i transportu publicznego w kierunku pojazdów elektrycznych jest pomysłem świetnym i potrzebnym. Tym bardziej, że start tych działań zbiegł się z narracją antysmogową, która w tym roku jest wyjątkowo intensywna, chociaż silne zanieczyszczenie miast w Polsce towarzyszy nam od lat.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Peugeot 308 będzie dostępny jako hybryda. Wersja elektryczna jest rozważana Nowa definicja ironii? Salony zyskały na pandemii. Prawdziwym wygranym jest jednak rynek aut używanych Klub 1000 KM – Underground 430 Scuderia Twin Turbo Stage III (2011) BMW M3 Vorsteiner Ceny polis OC wzrosły prawie o 50 proc. w ciągu roku Trzydrzwiowe Polo przed Frankfurtem Nowe BMW serii 7 w pełnej krasie. Wyciekło zdjęcie Po deszczu ulicami miast spłynęła piana. Może być niebezpieczna 161 opłat dodatkowych za parkowanie. Właściciel musi zapłacić ponad 32 tys. zł Narzekasz na korki? Przestań - największe korki świata TOP 5 Tak wygląda nowy McLaren 720S

Popularne w tym tygodniu:

Następca Lamborghini Aventadora dostanie silnik V12. To już pewne Alpina póki co nie przewiduje elektryfikacji silników. Powód? "Bo nasi klienci dużo jeżdżą" Ostatnie Bugatti Divo wyjechało z fabryki. Właściciel czekał na nie od lat Zniżka za opłacenie mandatu na miejscu, 1500 zł za przekroczenie prędkości. Wiemy, od kiedy Próg zwalniający na drodze rowerowej. Zainstalowano go w Sopocie Zasadę dwóch sekund musi znać każdy. Policja sprawdza kierowców, a mandat to 500 zł Jechał na rowerze drogą ekspresową. Zatrzymali go policjanci grupy Speed Rodzinny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Kia Sorento Nowa Škoda Fabia doczekała się polskich cen. Usiądź, nim zobaczysz, ile kosztuje Kradli katalizatory metodą "na parawan". To był dopiero początek kłopotów Technologiczny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Mercedes-Benz Klasy S Mercedes ogłasza radykalny plan: nowe modele od 2025 r. tylko na prąd, koniec spalinowych w 2030!