Lynk & Co 01 – chiński SUV, który podbije Europę?

Chińska marka Lynk & Co utworzona przez koncern Geely właśnie zaprezentowała swój pierwszy model skonstruowany w Szwecji oparty na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych. Jeżeli macie wątpliwości co do tego ostatniego, to dodam, że jest to samochód, który dzieli technikę z przyszłym Volvo XC40.

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01

Czy takiego chińczyka byście kupili? Nie? To teraz informacja dla tych co nie wiedzą – to siostrzana marka z Volvo, ponieważ Geely jest właścicielem obu. Nie ma tu niczego z tzw. chińszczyzny poza właścicielem. Auto moim zdaniem wygląda bardzo dobrze, choć widzę w nim mieszankę stylistyki Kii, Citroëna i Volvo.

Przedni pas nawiązuje oczywiście do Kii Sportage, wszak mamy do czynienia z SUV-em. Tył trochę przypomina Citroëna C4 Cactus. Widzę to patrząc na zdjęcie otwierające ten artykuł. Ponadto, odważnie narysowane detale i muskularna sylwetka także kojarzą mi się z tą marką. Co widzę z Volvo? Przede wszystkim elegancję stylistyczną, jeżeli mogę użyć tego terminu. Nie będąc po szkole plastycznej pewnie trudniej to opisać, ale takie fragmenty jak tylny pas, drzwi, deska rozdzielcza – nie zdziwiłbym się, gdyby XC40 miało prawie identyczne.

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01 ma być najlepiej skomunikowanym samochodem świata, stale podłączonym do internetu, by producent mógł stale aktualizować systemy elektroniczne. Właściciele aut będą mogli monitorować je za pomocą smartfona i komunikować się z innymi posiadaczami Lynk & Co. Wszystkie dane będą prawdopodobnie przechowywane w tzw. chmurze.

Nowoczesne wnętrze nijak ma się do tego, co kojarzy się nam z chińskimi samochodami. Zdaje się, że fotele opracowano wspólnie z Volvo lub wykonało je Volvo. Z pewnością wspólnym elementem obu marek jest płyta podłogowa, w której nie brakuje m. in. wielowahaczowego zawieszenia. Auto mierzy 4530 mm długości, 1855 mm szerokości i 1654 mm wysokości, a rozstaw osi to 2730 mm. Jest to więc w pełni kompaktowy SUV.

Lynk & Co 01

Nie wiemy jakie silniki trafią pod maskę modelu 01, ale prawdopodobnie 2-litrowe, pochodzące z Volvo lub zaprojektowane wspólnie. Oczekuje się także wersji hybrydowej plug-in. Więcej szczegółów poznamy bliżej rynkowej premiery, która ma mieć miejsce w 2018 roku.

Moim zdaniem, tym produktem chińska firma otwiera sobie drogę do klientów w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Już gołym okiem widać, że jest to samochód zaawansowany technicznie i przede wszystkim nie stanowi żadnej podróbki. Ruch Geely był doskonały. Tak jak konkurenci z ich rodzimego rynku nie mieli siły przebicia, tak Geely wykupiło Volvo by w ten sposób otworzyć sobie drzwi do Europy.

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Lynk & Co 01

Pozostaje kwestia pochodzenia, bo Europejczycy z pewnością będą podchodzić do marki Lynk & Co dość sceptycznie. Trzeba będzie ich w jakiś sposób przekonać, a obawiam się, że niska cena nie tylko nie wystarczy, ale raczej nie będzie jednym z argumentów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Renault Scénic – znamy cenę bazową Vilner zajął się wnętrzem Range Rovera Sport Toyota zbuduje hot hatcha opartego na Yarisie? Bugatti 101P - wizja bolidu Formuły 1 na sezon 2020 Mocna Fiesta ST od Mountune Badanie techniczne po terminie dwa razy drożej i tylko w państwowej stacji - projekt nowych przepisów Rząd Niemiec przestrzega właścicieli Tesli przed autopilotem Samochód firmy Apple przechodzi do historii Po downsizingu przyjdzie pora na upsizing? BMW M4 DTM Champion Edition po raz drugi i tym razem mocniejszy MINI Countryman eDrive – pierwsza hybryda marki przed premierą Nico Hülkenberg kierowcą Renault Sport F1 od sezonu 2017 Rajd Hiszpanii 2016 - Ogier czwarty raz z rzędu mistrzem świata Audi ma odejść z wyścigów długodystansowych po sezonie 2017? Volkswagen Sciroco R po chińskim tuningu Mini Carbon Pro Edition – fabryczny tuning czy kiepski dowcip? Skoda Fabia z naprawdę atrakcyjnym wnętrzem od Carlex Design Najbardziej niezawodne i awaryjne samochody w Wielkiej Brytanii 15. edycja kalendarza Miss Tuning już gotowa Za Oceanem debiutuje nowa Honda CR-V Mark Webber ogłosił koniec wyścigowej kariery Ford Mustang Hoonicorn V2 - nowa zabawka Kena Blocka Audi wstrzymało produkcję R8 e-tron z powodu słabej sprzedaży Nowe BMW Serii 5 (G30) - premiera

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW