Aston Martin DB11 wkracza w erę turbo

Era turbo dotyczy wszystkich, nawet najbardziej opornych marek. Dotyka nie tylko konserwatywnych producentów, ale także tych, którzy tworzą samochody sportowe najwyższej klasy. BMW M oraz Mercedes AMG od jakiegoś czasu produkują turbosportowe samochody. Porsche mami klientów purystycznym 911 R, by po drugiej stronie stajni postawić doładowanego Boxstera i Caymana. Lamborghini jeszcze czeka, ale Aston Martin już uległ. Oto brytyjski do szpiku krwi Aston Martin DB11 wprowadza markę w erę turbo.

Tę erę rozpoczyna 5,2 litrowa jednostka napędowa, klasycznie dla Astona V12, ale już z systemem twin-turbo. Czy to źle? Trudno ocenić. Powinniśmy zapytać klientów, ale wydaje nam się, że przedstawiciele Astona już to sprawdzili. W efekcie dadzą im niewysilony motor o mocy 608 KM osiąganych przy 6500 obr./min i niespotykany dotąd w samochodach tej marki moment obrotowy o maksymalnej wartości 700 Nm przy 1500 obr./min. Oto nowy silnik ery turbo. 115 KM z litra pojemności to niewiele, co pozwoli pobawić się tunerom bez kosztownych ingerencji w konstrukcję jednostki napędowej. Producent nic nie wspomina w specyfikacji o rodzaju wtrysku paliwa, ale jest pewne na 99 proc., że to wtrysk bezpośredni. Motor rozpędza ważący 1770 kilogramów samochód w 3,9 s do 100 km/h, a podana przez producenta prędkość maksymalna to 322 km/h. W erze turbo nie mogło zabraknąć systemu start-stop.

W erę turbo wchodzą nie tylko silniki, ale również przekładnie, które z nimi współpracują. By osiągnąć najwyższą wydajność, DB11 ma teraz 8 biegów przełączanych automatycznie w skrzyni ZF z przekładnią hydrokinetyczną. Wał napędowy wykonano z włókna węglowego, a w mechanizmie różnicowym mamy częściową blokadę. Ponadto układ korzysta z systemu Active Torque Vectoring. O przyczepność dbają opony Bridgestone S007 o rozmiarze 255/40 ZR20 z przodu i 295/35 ZR20 z tyłu. W przedniej osi zainstalowano 400-milimetrowe tarcze hamulcowe, a te z tyłu mają średnicę 360 mm. Większe zatrzymują 6-tłoczkowe zaciski, natomiast mniejsze tylko 4-tłoczkowe. Resorowanie odbywa się poprzez podwójne wahacze z przodu z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia, natomiast z tyłu mamy klasycznie oś wielowahaczową, również z adaptacyjnymi amortyzatorami, które mogą pracować w trybach: GT, Sport & Sport +.

Nadwozie, którego opisywać nie będziemy ponieważ to wam pozostawimy ocenę wyglądu, jest wreszcie takie, że nie potrzebujemy kilku chwil na rozpoznanie modelu. Ma wyjątkowo — szczególnie jak na Aston Martina — oryginalny wygląd. Zwłaszcza jego ostra, tylna część z cieniutkimi paskami diod, ułożonymi w charakterystyczny i modny ostatnio bumerang oraz odcinający się od reszty dach, który z tyłu wygląda, jakby był składany.

Samochód ma długość 4739 mm, szerokość 1940 mm i 1279 mm wysokości. Rozstaw osi to 2805 mm. Pomieści teoretycznie czwórkę pasażerów i 270 litrów bagażu. Jak przystało na wóz GT, większa część masy przypada na przednią oś, ale w obliczu jednostki V12 za sukces można uznać wyważenie pomiędzy osiami na poziomie 51:49 (przód:tył). Osiągnięto to stosując lekkie materiały, m. in. aluminium.

Kabinę zaprojektowano z myślą o ergonomii i komforcie. Dużą uwagę przywiązano do otworów drzwi, które mają zapewnić jak najwygodniejsze wsiadanie. Fotele zainstalowano w taki sposób, by mogły pomieścić bez żadnych wyrzeczeń wyższe osoby, które nie czują się najlepiej w innych modelach. Powiększono również przestrzeń na nogi dla pasażerów jadących z tyłu, a ponadto zadbano o mocowania ISOFIX. Moim zdaniem, kabina nie należy do najpiękniejszych w historii Astona. Niezbyt poważnie – jeżeli można użyć tego określenia – prezentuje się kształt deski rozdzielczej oraz sposób obszycia foteli. Również centralny panel wygląda jakby zaprojektowała go firma pokroju Spykera czy inny garażowy wytwórca, chcący pokazać coś oryginalnego. O kierownicy nie chciałbym się w ogóle wypowiadać. Oczywiście nie zabrakło nowoczesnych ekranów TFT i gładzików do obsługi niezliczonych i niepotrzebnych aplikacji, a nie wątpię też, że zastosowano materiały wysokiej klasy.

Aston Martin DB11 ma kosztować 204 900 euro na rynku niemieckim, co daje nam kwotę rzędu 880 tys. zł, oczywiście po przeliczeniu kursu. Samochód wprowadził firmę w nową erę i ciekawi jesteśmy, co jeszcze przyniesie przyszłość.

Zobacz również: Uczta dla zmysłów: pierwsza jazda Astonem Martinem DB11 V8 na filmie

Aston Martin DB11 — zdjęcia

Aston Martin V8 Vantage N430 — test

Niech zaawansowany wiek konstrukcji i infantylne kolorowe wstawki nikogo nie zmylą: Vantage to dalej wściekła, zabójcza broń godna bezlitosnego KGB….

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

W październiku pojedziemy bez dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia OC. Takie są plany Dieslowskie Audi RS 5 Coupé [aktualizacja] 17 nieoznakowanych terenówek za ponad 3,6 mln zł. Policja wybrała nowe auta 2013 Nissan Pathfinder - wersja produkcyjna oficjalnie ujawniona [aktualizacja] Na podwójnym gazie – Peugeot 908 HYbrid4 (2011) Używane hybrydy zyskują na popularności. W 2018 padł rekord Mazda RX-Vision GT3 Concept dołącza do Gran Turismo Sport Bentley Blower zostanie wskrzeszony. Będzie budowany jak oryginał z 1929 roku 100 000 diesli w USA od Volkswagena Mercedes GLA 45 AMG - supercrossover z Los Angeles Renault Clio R.S od Waldow Performance złamie 8 minut na Nordschleife? Italian Job - Lambo Gallardo LP560-4... Spyder!

Popularne w tym tygodniu:

2-litrowy silnik i 652 KM. Mercedes-AMG zapowiada nowe C63 i nie tylko Arabowie już się cieszą. Nowy Nissan Patrol debiutuje w ostrej wersji Nismo z V8 Skarb Państwa przejmuje Izerę. To kolejny etap w przygotowaniu produkcji Kia EV6 pokazana w całości. Ma do 510 km zasięgu i zachwyca osiągami Pierwszeństwo pieszych od 1 czerwca: mamy problem, który wywoła chaos Poczuj prawdziwą wolność. Funkcjonalny Ford Ranger w świetnej cenie Nowa Dacia Logan zyskała polski cennik. Jest wyraźnie droższa, ale w standardzie ma LPG Mercedes Sprinter od Keggera. Laweta idealna pod supersamochód Doskonały na krajowe i międzynarodowe drogi. Ford Transit teraz z atrakcyjnym rabatem Kokpit Mercedesa EQS jest jak jeden wielki ekran. Ma 141 cm szerokości Tną powietrze jak strzała. 9 modeli z doskonałą aerodynamiką Na drogach nie widać koronawirusa. Polacy tłumnie ruszyli na święta