Lotus Evora Sport 410 (2016) - zgodnie z mantrą

Obsesją Colina Chapmana, czyli twórcy Lotusa, była niska masa. Jego mottem było "uprość, dodaj lekkości". Teraz brytyjska marka przypomina w czym się specjalizuje, wraz z przedstawieniem lżejszej i mocniejszej Evory Sport 410.

Obecnie Evora jest największym sportowym wozem w gamie Lotusa. Do tej pory najmocniejszą wersją była odmiana z przydomkiem 400. Jej 3,5-litrowe V6 z sprężarką Edelbrock rozwija, jak sama nazwa wskazuje, 400 hp, czyli 406 KM przy 7000 rpm i 410 Nm przy 3500 rpm. Przy masie wynoszącej 1395 kg samochód ten jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 4,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 300 km/h. Teraz Lotus dołożył do tego jeszcze więcej frajdy w postaci dodatkowych koni mechanicznych i ujętych kilogramów.

Z aluminiowej V6 z doładowaniem Lotus wycisnął jeszcze 10 KM, co oznacza, ze w sumie silnik ten generuje 410 KM. Moment obrotowy pozostał niezmieniony. Dzięki zastosowaniu licznych elementów z włókna węglowego, Evora Sport 410 jest lżejsza od dotychczas topowej wersji o 70 kg. To zmiany znaczne, w szczególności w kwestii masy. Jednak prawdopodobnie będą bardziej odczuwalne na torze, niż w postaci suchych liczb, widocznych na papierze.

Jak się okazuje, mimo zwiększenia mocy i redukcji masy, czas przyspieszenia do 100 km/h oraz prędkość maksymalna pozostały niezmienione względem Evory 400. Za to 0–60 mph poprawiło się o 0,1 s i wynosi teraz 4,0 s. Jeśli właściciel zdecyduje się na automat Evorze Sport 410 przybędzie 12 dodatkowych kilogramów. Ubędzie za to czasu przyspieszenia — po 0,1 s w wypadkach obu wartości: 60 mph i 100 km/h.

Co jeszcze poprawiono? Delikatnie zmodyfikowano aerodynamikę Evory. Wersja Sport 410 generuje przy 150 mph (ok. 240 km/h) 37 kg siły dociskowej. To o 5 kg więcej niż w Evorze 400.

O tym, że inżynierowie Lotusa przygotowali Sport 410 pod mocne wrażenia na torze, może świadczyć fakt, że pojazd ten został też wyposażony w ulepszone zawieszenie. Poprawiona została jego geometria, zwiększono siłę tłumienia, a prześwit zredukowano o 5 mm. Gotową maszynę osadzono na 19-calowych felgach z przodu i 20-calowych z tyłu. Lekkie, kute koła mogą zostać obute w opcjonalne opony Michelin Cup 2.

Lotus Evora Sport 410

Moc maks.: 416 KM przy 7000 rpm
Moment maks.: 410 Nm przy 3500 rpm
0–100 km/h: 4,2 s
Prędkość maks.: 300 km/h
Masa własna: 1325 kg
Cena od: 107 800 euro (DE)

Sprzedaż tego wozu ma być ograniczona do 150 egzemplarzy. Auto trafi na rynek w czerwcu. Jego ceny zaczynają się w Niemczech 106 900 euro, czyli równowartości około 468 tys. zł. Dla porównania, nieco wolniejsze, chodź minimalnie mocniejsze Porsche 911 Carrera S (4,3 s do 100 km/h, 308 km/h prędkości maksymalnej) kosztuje u naszych zachodnich sąsiadów 110 766 euro. Jest to jednak samochód o nieco wyższym standardzie i przy tym wyższej masie. Można więc sądzić, że Lotus wycenił rozsądnie Evorę Sport 410.

Sęk w tym, że jeśli ktoś chce torowego bandyty i jest w stanie zrezygnować z większej przestrzeni wewnątrz oraz minimalnie lepszego czasu przyspieszenia do 100 km/h, z pewnością postawi po prostu na Caymana GT4, który w Niemczech startuje od 85 776 euro. Nam pozostaje śledzić poczynania Lotusa i mieć nadzieję, że ta świetna brytyjska firma z historią poradzi sobie z wyjściem z tarapatów, w których jeszcze niedawno była.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Lotus Evora Sport 410 (2016) - zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Genewa: Chevrolet Aveo - 3 drzwiowy Dodge pracuje nad modelem Dart SRT4 o mocy 300 KM Citigo nie będzie jedyną nowością Škody 3,5 miliarda złotych strat przez korki Wypadek Lamborghini Huracána przy 320 km/h [wideo] Audi A5 cabriolet - w sam raz na zimę Nissan 370Z Coupe Black Edition - sto lat niech żyje nam! 2014 Maserati Ghibli oficjalnie zaprezentowane! Czyżby Lotus miał podjąć współpracę z firmą Mansory? – Lotus Evora Mansory Concept (2011) Włoski pojedynek | Ferrari 458 Italia vs. Ducati 1198 S [wideo] Abarth 695 Fuori Serie - wyraź się [Paryż 2012] Mazda Biante Granz - w osiem osób na bogato

Popularne w tym tygodniu:

Ionity opublikowało polski cennik ładowania. Prąd droższy niż paliwo Pijani kierowcy zapłacą za leczenie swoje i swoich ofiar? Projekt przepisów w Sejmie Nawet 8 lat więzienia za "załatwienie" przeglądu. Kary grożą kierowcom i diagnostom BMW 750iL, w którym postrzelono 2Paca, wystawione na sprzedaż. Za jego równowartość, możesz kupić 12 nowych "siódemek" Bentley żegna się z legendarnym silnikiem o pojemności 6,75 litra. Oferowano go przez 60 lat Toyota GR Yaris to najostrzejszy gracz w segmencie. Z 3 cylindrów wyciśnięto aż 261 KM Wspaniała Alpina B12 została wystawiona na sprzedaż. To jedna z 57 sztuk Belgijskie radiowozy uziemione. Winne są unijne normy emisji spalin Ponad milion km mniej na liczniku niż miesiąc wcześniej. Policja wyjaśnia sprawę mercedesa Wysiadł z auta, by pouczyć o suwaku. Nie miał racji, a sprawą zajmuje się policja Audi SQ8 ABT kusi atrakcyjną prezencją i mocarnym dieslem Nowe rekordy cofniętych liczników - 600 tys. km i 480 tys. km. Kto da więcej?