Lotus Evora Sport 410 (2016) - zgodnie z mantrą

Obsesją Colina Chapmana, czyli twórcy Lotusa, była niska masa. Jego mottem było "uprość, dodaj lekkości". Teraz brytyjska marka przypomina w czym się specjalizuje, wraz z przedstawieniem lżejszej i mocniejszej Evory Sport 410.

Obecnie Evora jest największym sportowym wozem w gamie Lotusa. Do tej pory najmocniejszą wersją była odmiana z przydomkiem 400. Jej 3,5-litrowe V6 z sprężarką Edelbrock rozwija, jak sama nazwa wskazuje, 400 hp, czyli 406 KM przy 7000 rpm i 410 Nm przy 3500 rpm. Przy masie wynoszącej 1395 kg samochód ten jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 4,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 300 km/h. Teraz Lotus dołożył do tego jeszcze więcej frajdy w postaci dodatkowych koni mechanicznych i ujętych kilogramów.

Z aluminiowej V6 z doładowaniem Lotus wycisnął jeszcze 10 KM, co oznacza, ze w sumie silnik ten generuje 410 KM. Moment obrotowy pozostał niezmieniony. Dzięki zastosowaniu licznych elementów z włókna węglowego, Evora Sport 410 jest lżejsza od dotychczas topowej wersji o 70 kg. To zmiany znaczne, w szczególności w kwestii masy. Jednak prawdopodobnie będą bardziej odczuwalne na torze, niż w postaci suchych liczb, widocznych na papierze.

Jak się okazuje, mimo zwiększenia mocy i redukcji masy, czas przyspieszenia do 100 km/h oraz prędkość maksymalna pozostały niezmienione względem Evory 400. Za to 0–60 mph poprawiło się o 0,1 s i wynosi teraz 4,0 s. Jeśli właściciel zdecyduje się na automat Evorze Sport 410 przybędzie 12 dodatkowych kilogramów. Ubędzie za to czasu przyspieszenia — po 0,1 s w wypadkach obu wartości: 60 mph i 100 km/h.

Co jeszcze poprawiono? Delikatnie zmodyfikowano aerodynamikę Evory. Wersja Sport 410 generuje przy 150 mph (ok. 240 km/h) 37 kg siły dociskowej. To o 5 kg więcej niż w Evorze 400.

O tym, że inżynierowie Lotusa przygotowali Sport 410 pod mocne wrażenia na torze, może świadczyć fakt, że pojazd ten został też wyposażony w ulepszone zawieszenie. Poprawiona została jego geometria, zwiększono siłę tłumienia, a prześwit zredukowano o 5 mm. Gotową maszynę osadzono na 19-calowych felgach z przodu i 20-calowych z tyłu. Lekkie, kute koła mogą zostać obute w opcjonalne opony Michelin Cup 2.

Lotus Evora Sport 410

Moc maks.: 416 KM przy 7000 rpm
Moment maks.: 410 Nm przy 3500 rpm
0–100 km/h: 4,2 s
Prędkość maks.: 300 km/h
Masa własna: 1325 kg
Cena od: 107 800 euro (DE)

Sprzedaż tego wozu ma być ograniczona do 150 egzemplarzy. Auto trafi na rynek w czerwcu. Jego ceny zaczynają się w Niemczech 106 900 euro, czyli równowartości około 468 tys. zł. Dla porównania, nieco wolniejsze, chodź minimalnie mocniejsze Porsche 911 Carrera S (4,3 s do 100 km/h, 308 km/h prędkości maksymalnej) kosztuje u naszych zachodnich sąsiadów 110 766 euro. Jest to jednak samochód o nieco wyższym standardzie i przy tym wyższej masie. Można więc sądzić, że Lotus wycenił rozsądnie Evorę Sport 410.

Sęk w tym, że jeśli ktoś chce torowego bandyty i jest w stanie zrezygnować z większej przestrzeni wewnątrz oraz minimalnie lepszego czasu przyspieszenia do 100 km/h, z pewnością postawi po prostu na Caymana GT4, który w Niemczech startuje od 85 776 euro. Nam pozostaje śledzić poczynania Lotusa i mieć nadzieję, że ta świetna brytyjska firma z historią poradzi sobie z wyjściem z tarapatów, w których jeszcze niedawno była.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Lotus Evora Sport 410 (2016) - zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Renault Mégane Grandtour (2016) – premiera [aktualizacja] Renault Scénic (2016) - premiera [aktualizacja] Maserati Levante (2016) – premiera [aktualizacja] Ssang Yong SIV-2 oraz Tivoli XLV – kolejny krok naprzód koreańskiego producenta [aktualizacja] Toyota C-HR (2016) - premiera [aktualizacja] Arval Polska świadczy także usługę wynajmu średnioterminowego Aplikacja mobilna Cartrack Fleet z nowymi możliwościami Audi RS6 i Volkswagen Multivan ABT Sportsline na 120. rocznicę AC Schnitzer ACL2 znane jako BMW M235i – zielona bestia dla miłośników militariów i wyścigów Mercedes-Maybach S600 Guard (2016) z ochroną balistyczną VR10 Carrozzeria Touring Superleggera Alfa Romeo Disco Volante Spyder (2016) - włoska piękność w wersji roadster DS E-TENSE Concept (2016) - premiera Najbardziej niezawodne samochody według raportu DEKRA 2016 Ford KA na pewno pojawi się w Europie [aktualizacja] Nissan Qashqai i Nissan X-Trail Premium Concept - zapowiedź 10 najbardziej wyczekiwanych premier salonu samochodowego w Genewie (2016) Peugeot 308 GTi wjeżdża do Polski - poznaliśmy cennik Rentis nowym członkiem PZWLP Odświeżona Alfa Romeo Giulietta (2016) - na nową generację poczekamy FIA potwierdza zmiany w Formule 1 na sezon 2016 i 2017 Hyundai IONIQ Electric (2016) – zapowiedź [aktualizacja] Volvo V40 i V40 Cross Country (2017) po faceliftingu – premiera Marki motoryzacyjne na doskonałych pozycjach plebiscytu Best European Corporate Brand in Europe 2016 Bentley Mulsanne (2016) - lifting limuzyny i debiut długiej wersji

Popularne w tym tygodniu:

Zobacz, jak wygląda fotelik dziecka po poważnym wypadku. Mocowanie to kluczowa rzecz Polacy jeżdżą niemal najszybciej w Europie. Przez to jest więcej śmiertelnych wypadków Ciężarówka podróżująca dookoła świata rozbiła się pod Płońskiem To lamborghini miura stało nieużywane w garażu. Może być warte nawet 1,2 mln dolarów "Na drut". Policja ostrzega kierowców przed nową metodą złodziei Zgłoś sprzedaż pojazdu ubezpieczycielowi. Inaczej możesz zapłacić za cudze OC Całodobowa infolinia GDDKiA. Warto zadzwonić przed wyruszeniem w trasę Promocje w salonach to nie przypadek. Do 1 września muszą sprzedać jak najwięcej Tesla pozwana o spowodowanie śmierci kierowcy w Modelu 3 Nowy element obowiązkowego wyposażenia. UE będzie nadzorowała zużycie paliwa w autach Polacy wystartowali w Rajdzie Finlandii. Udawali prawdziwą załogę Ile kosztuje wymiana prawa jazdy? Niektórzy mogą się zdziwić