BMW Z4

Model
BMW Z4 Zobacz 11 zdjęć

BMW Z4 (E85)

BMW Z4 zostało zaprezentowane jesienią 2002 roku i zastąpiło dotychczasowego, pierwszego roadstera w ofercie bawarskiej firmy - model Z3.

Design BMW Z4 E85 opracował Duńczyk Anders Warming. Auto oferowano w dwóch wersjach nadwozia: roadster dostępny był od początku produkcji, a druga połowa 2005 roku przyniosła odmianę coupé, która wyglądała bojowo i pod względem stylistyki przypominała samochody segmentu GT. Koncepcja opływowego, zwartego dwumiejscowego auta pozostała niezmieniona. Otrzymało nieco więcej krągłości, a dzięki zastosowanym materiałom powiało nowoczesnością. Samochód nieznacznie urósł - od 2002 roku BMW Z4 liczyło 4091 mm długości (4113 mm w odmianie Coupe), 1781 mm szerokości oraz 1268 mm (1302 mm) wysokości. Podobnie jak Z3 składane było w Stanach Zjednoczonych, w Spartanburg (Karolina Południowa), i oferowane wyłącznie na tamtejszym oraz europejskim rynku.

Wnętrze BMW Z4 E85 i E86 (kod zarezerwowany dla wersji zamkniętej) to prawdziwa rewolucja względem poprzednika. Nadal widać wszechobecny minimalizm, jednak w tym wydaniu zadbano o powiew nowoczesności. Deska rozdzielcza została wzbogacona o więcej łuków oraz przetłoczeń, poprawiono jakość materiałów oraz poziom ich spasowania, a dwójka pasażerów mogła korzystać z większej liczby systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Bagażnik miał pojemność 260 l (poprzednik - 165 l). Kufer odmiany coupé liczył 340 l i sprawiał, że sportowy wóz stawał się bardzo funkcjonalny - mógł konkurować z wieloma kompaktami. W Z4 oferowanym od 2002 roku nie dziwiła już obecność skórzanej tapicerki, podgrzewanych i wentylowanych foteli, automatycznej klimatyzacji czy nawigacji satelitarnej. Do dyspozycji były również systemy ABS, ESP oraz DTC. Pojazd precyzyjnie się prowadził głównie dzięki rewelacyjnemu układowi kierowniczemu oraz zawieszeniu.

W aucie segmentu G montowano łącznie 7 benzynowych jednostek napędowych. Gamę otwierał silnik 2,0i generujący 150 KM. Mocniejsze odmiany to już sześciocylindrowe silniki w układzie rzędowym, z których najsłabszy (2,2i) rozwijał 170 KM. Wyżej stały wersje 2,5i (192 KM), 2,5si (218 KM), 3,0i (231 KM) oraz 3,0si (265 KM). Do najbardziej pożądanych samochodów w ofercie niemieckiego producenta należało BMW Z4 M Roadster (premiera w 2004 roku) oraz Z4 M Coupe (2005), generujące 343 KM z silnika 3,2 l, znanego chociażby z M3 E46. Auto o maksymalnym momencie obrotowym równym 365 Nm osiągało 100 km/h w 5 s i mogło mknąć 250 km/h. Oprócz wyczynowej mechaniki Z4 M miało także przemodelowane zderzaki, błotniki mieszczące większe felgi, za którymi skryto wydajniejszy układ hamulcowy, a pod tylnym dyfuzorem kryły się cztery końcówki układu wydechowego. Napęd, podobnie jak w Z3, nadal przenoszony był na tylną oś, tym razem przy udziale 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej albo automatów o takiej samej liczbie przełożeń.

Samochód produkowany w Greer, w Stanach Zjednoczonych, zyskał wielu klientów głównie dzięki bezawaryjności, rewelacyjnej konstrukcji składanego dachu, wyjątkowemu charakterowi, prestiżowi i nowoczesnej stylistyce. Serię E85/E86 modelu Z4 produkowano do 2008 roku, kiedy to w salonach pojawił się następca, fabrycznie oznaczony kodem E89.

Plusy:
- nowoczesna stylistyka, która prędko się nie zestarzeje
- genialne właściwości jezdne
- świetne jednostki napędowe
Minusy:
- wysoki koszt zakupu
- auto przez niektórych określane jako wyjątkowo kobiece

BMW Z4 (E89)

BMW Z4 o oznaczeniu kodowym E89 to druga generacja najlepiej sprzedającego się roadstera firmy z Monachium. Auto zaprezentowane 11 stycznia 2009 roku podczas North American International Auto Show w Detroit zrobiło furorę. Dach, składany w 20 s za pomocą elektrohydraulicznego systemu, zbudowany jest z dwóch części i pozwala poczuć klimat prawdziwego roadstera oraz pełnoprawnego coupé.

Stylistyka nowego Z4, którą opracowała Juliane Blasi, zmieniła się radykalnie względem poprzednika. Auto zyskało kilka ostrych pociągnięć ołówkiem na desce kreślarskiej, jednak charakter i przekaz pozostały niezmienione. To nadal sportowy, zwarty, elegancki i prestiżowy pojazd. Nadwozie o wymiarach 4239 mm x 1790 mm x 1291 mm z łatwością mieści dwójkę dorosłych pasażerów, którzy mają swobodę ruchów. Bogate wyposażenie obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację satelitarną, tempomat, podgrzewane koło kierownicy oraz fotele, rozbudowany zestaw multimedialny z zaawansowanym odtwarzaczem audio, komplet systemów stabilizujących jazdę (ABS, ESP, DTC) czy ogrzewanie postojowe.

Designem deski rozdzielczej zajęła się Nadya Arnaout. Z technologii obecnych na pokładzie BMW Z4 E89 warto wymienić m.in. EfficientDynamics (dba o odzyskiwanie energii podczas hamowania) czy system Drive Dynamic Control z możliwością wybrania jednej z kilku opcji siły tłumienia amortyzatorów i sztywności układu kierowniczego. W opcji znajduje się także zawieszenie opracowane przez dział M Motorsport firmy, pozwalające uzyskać jeszcze lepszy balans auta oraz trakcję w zakrętach. Z4 linii E89 jest także pierwszym roadsterem marki, który korzysta z systemu iDrive. Został on dopracowany i ułatwia kontrolę nad parametrami samochodu i multimediów, co było kłopotliwe w pierwszych wersjach systemu. Ponadto pasażerowie mogą korzystać z względnie obszernego bagażnika mierzącego 310 l przy zamkniętym dachu oraz 180 l, gdy aluminiowa konstrukcja znajduje się za fotelami.

Waga produkowanego już nie w USA (jak w przypadku poprzednika), tylko w niemieckim Regensburgu auta zwiększyła się o minimum 150 kg (w niektórych wypadkach jest to nawet 235 kg). O osiągi sportowego BMW dbają zaawansowane jednostki napędowe: łącznie 6 silników benzynowych. Gamę otwiera model sDrive20i o mocy 184 KM. W ofercie są także sDrive23i (204 KM), sDrive28i (245 KM), sDrive30i (258 KM) czy podwójnie doładowane odmiany sDrive35i (306 KM) i sDrive35is (340 KM). Ostatnia wersja standardowo wyposażona jest w pakiet sportowy M, uwzględniający elektronicznie sterowane zawieszenie oraz zestaw ospoilerowania, co w pozostałych modelach jest opcją. Najmocniejsza odmiana w ofercie jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w imponującym czasie 4,8 s. Prędkość maksymalna wszystkich wersji została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Samochód oferowany w Europie i Stanach przenosi moc na tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej albo 6- lub 7-stopniowego automatu.

Plusy:
- nowoczesna stylistyka nawiązująca do pozostałych modeli marki
- bogate wyposażenie seryjne
- szeroka oferta silników
- rewelacyjne prowadzenie
- mało kto ośmieli się powiedzieć, że to damski samochód
Minusy:
- wysoki koszt zakupu
- mimo powiększenia wnętrza to nadal ciasny samochód
- brak w ofercie wersji sygnowanej logo M GmbH

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy

Generacje BMW Z4

Inne modele BMW

BMW Z4: newsy, testy i recenzje

BMW Z4 - przyspieszanie

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie