Audi TT

Model
Audi TT Zobacz 18 zdjęć

Audi TT 8J

W 2006 roku rozpoczęto produkcję Audi TT drugiej generacji. Od poprzednika dzieli je przepaść w zakresie możliwości konstrukcyjnych. Audi potrafi uczyć się na błędach, a tych w przypadku pierwszego TT było sporo. W nowym modelu wyeliminowano wszelkie mankamenty typowe dla poprzednika.

Największe oburzenie wywołały właściwości jezdne. Podczas szybkiej jazdy na granicy przyczepności TT zachowywało się na drodze nieobliczalnie. Jest to przecież samochód sportowy, więc było to nie do przyjęcia. Próbowano wprowadzać różne środki zaradcze, od wprowadzenia tylnego spoilera zaczynając, na zmianie charakterystyki zawieszenia kończąc.

Konstruując nowe TT, Audi nie mogło pozwolić sobie na wpadkę po raz kolejny i zdusiło wady poprzednika w zarodku. Zwiększono rozstaw osi i kół, co poprawiło stabilność samochodu podczas jazdy. Środek ciężkości powędrował niżej, a karoseria jest sztywniejsza. Auto powstało na aluminiowej ramie przestrzennej, wykorzystując znaną z innych modeli technologię Audi Space Frame. 69% elementów poszycia nadwozia również wykonano z lekkiego aluminium. W celu dobrego rozłożenia masy pojazdu większość cięższych, stalowych elementów ulokowano w tylnej części samochodu, a aluminiowe komponenty o niskiej masie powędrowały do przodu.

Na tylnej klapie znajduje się spoiler wysuwany automatycznie po przekroczeniu 120 km/h, który za pomocą przycisku można wysunąć z miejsca kierowcy. Charakterystyka układu jezdnego jest o niebo lepiej zestrojona. Opcjonalnie można wyposażyć auto w zawieszenie Audi magnetic ride z regulowaną siłą resorowania amortyzatorów, które są wypełnione płynem o magnetycznych właściwościach. W celu zapewnienia bezpiecznej jazdy modelem TT zastosowano też system stabilizacji toru jazdy ESP, który doskonale panuje nad pojawiającą się w krytycznych momentach podsterownością. W efekcie samochód prowadzi się rewelacyjnie. Największa przypadłość w historii modelu została z powodzeniem wyeliminowana.

Małe coupé Audi od początku produkcji zachwycało designem, jednak wielu uważało je za zbyt kobiece. Istotnie, najbardziej podobało się płci pięknej i młodym ludziom. Nowy model zdecydowanie bardziej przypadnie do gustu mężczyznom. Stylistyka jest bardziej agresywna i zdradza sportowy charakter samochodu. TT jest oferowane jako coupé oraz roadster z miękkim dachem.

Najsłabszy silnik montowany pod maską TT ma pojemność 1,8 i z pomocą turbosprężarki rozwija moc 160 KM. Według producenta ta moc wystarcza, by rozpędzić samochód do 100 km/h w czasie 7,2 s. Jednostka 2,0 TFSI z początku rozwijała moc 200 KM, później zwiększono ją do 211 KM. Największym oferowanym silnikiem była jednostka V6 o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM. Po pewnym czasie z niej zrezygnowano, a lukę wypełniono silnikiem 2,0 TFSI o mocy 272 KM, montowanym w wersji TTS. W najbardziej ekstremalnej odmianie TT RS znalazł się turbodoładowany silnik 2,5 TFSI o mocy 340 KM.

W ofercie była również jednostka Diesla 2,0 TDI generująca moc 170 KM.

Jednostka napędowa 1,8 TFSI w Audi TT zestawiana jest z manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i napędem na przednie koła. Pozostałe wersje mogą być wyposażone również w skrzynię automatyczną S-tronic oraz napęd na obie osie, oparty na sprzęgle lepkościowym Haldex.

Nowe Audi TT jest zdecydowanie lepsze od poprzednika. Prowadzi się znakomicie, wzbudza co najmniej tyle samo emocji i jest ciekawą propozycją samochodu z nadwoziem 2+2. W razie potrzeby tylne siedzenia, które mają tutaj niewielkie znaczenie, można złożyć, uzyskując przedział bagażowy o pojemności 700 l. Model ten stworzony został jednak nie po to, by przewozić duże ładunki, tylko po to, by dawać przyjemność z jazdy. W przypadku drugiej generacji ta jazda będzie zdecydowanie bezpieczniejsza.

Audi TT 8N

W 1995 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie zostało zaprezentowane niewielkie coupé Audi o nazwie TT. Samochód wzbudził sensację. Audi jest firmą, która nie ryzykuje w dziedzinie designu - stawia raczej na sprawdzone rozwiązania. Tak jednak nie było tym razem.

Model TT charakteryzował się oryginalną stylistyką, a w roku 1998, kiedy to trafił do produkcji seryjnej, niemiecki producent zaszokował ponownie. Otóż spodziewano się, że auto będzie wyglądać łagodniej i bardziej przyziemnie niż jego odpowiednik z Frankfurtu. Okazało się, że seryjny model od prototypu różnił się zaledwie kilkoma detalami. Nieczęsto się zdarza, by seryjnie produkowane egzemplarze wyglądały tak samo jak wersja prezentacyjna. Zainteresowanie modelem było spore. Klienci składali zamówienia, zanim jeszcze TT zaczęło zjeżdżać z taśmy produkcyjnej. Bywało, że czekali na swój egzemplarz kilka miesięcy lub nawet rok. Niebywały sukces auto odniosło w Stanach Zjednoczonych, gdzie zostało docenione przez ekspertów.

Swój sukces Audi TT zawdzięcza głównie nietuzinkowej stylistyce i ogólnej koncepcji małego sportowego coupé. Takie samochody są uwielbiane szczególnie w Stanach Zjednoczonych. To, że TT tak się spodobało, nie powinno nikogo dziwić. Jednym z projektantów sportowego Audi był bowiem J Mays – twórca Forda GT i Forda Mustanga. Również wnętrze pojazdu wzbudzało zachwyt. Stanowiło połączenie stylu retro (z przeważającą ilością gustownych okrągłych elementów) i nowoczesności (z aluminiowymi wstawkami, skórzaną tapicerką i sportowymi fotelami). Nadwozie typu 2+2 nie gwarantowało wygody na tylnej kanapie. Rok po wprowadzeniu do sprzedaży pojawiła się wersja roadster.

Audi trafiło w dziesiątkę, dobierając silniki, jakimi napędzany był model TT. Na początku produkcji była to jednostka 1,8 turbo o mocy 180 KM lub 225 KM. W słabszej odmianie samochód miał napęd na przednią oś lub opcjonalnie napęd na cztery koła quattro. Wersja 225-konna napęd czterech kół miała w standardzie. Montowane były też wersje silnika 1,8 turbo o mocach 150, 163 i 190 KM. W późniejszym okresie dołączyła wersja Clubsport z silnikiem 1,8 turbo o mocy 240 KM. W 2003 roku wprowadzono jednostkę wolnossącą o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM. Niedługo potem pojawiła się dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów DSG, która zmieniała przełożenia szybciej niż kierowca operujący manualną skrzynią. Dostępny był też konwencjonalny automat.

Napęd na cztery koła stosowany w TT był oparty na sprzęgle lepkościowym Haldex. W tym rozwiązaniu moment obrotowy trafia na tylną oś tylko w przypadku uślizgu kół przednich.

Niestety, prowadzenie samochodu okazało się jego największą wadą. Był bardzo podsterowny na zakrętach, a w przypadku zmiany obciążenia zarzucało tyłem. Nerwowemu zachowaniu sprzyjał krótki rozstaw osi i brak permanentnego napędu na cztery koła. W rękach niewprawnego kierowcy Audi TT było wręcz niebezpieczne. Po fali krytyki dotyczącej prowadzenia samochodu producent zastosował spoiler mający dociążać tylną oś podczas szybkiej jazdy. Zmieniono również charakterystykę przedniego zawieszenia. Jednak problemy z prowadzeniem udało się całkowicie wyeliminować dopiero w drugiej generacji.

Audi TT to solidnie skonstruowane auto, ale nie pozbawione wad. Kupując używany egzemplarz, trzeba zachować ostrożność. Ponieważ takim samochodem często jeździ się do granic możliwości, powinno się zwrócić uwagę na stan turbosprężarki, która ulega awarii w razie złego traktowania. Silnik 3,2 V6 jest trwalszy, ale zużywa więcej paliwa. Awariom ulegają też takie elementy zawieszenia jak tuleje i sworznie wahaczy. Użytkując samochód na terenie Polski, rozsądniej będzie zaopatrzyć się w felgi o rozmiarze mniejszym niż 18 cali. W przeciwnym razie będzie trzeba często wymieniać wspomniane elementy zawieszenia.

Dla potencjalnych nabywców Audi TT takie aspekty będą miały raczej drugorzędne znaczenie. Docenią oni natomiast dynamiczne silniki gwarantujące dobre osiągi oraz design przyciągający wzrok przechodniów. W 2006 roku zakończono produkcję pierwszej generacji TT.

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi TT

Inne modele Audi

Audi TT: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie