Škoda Superb

Model
Škoda Superb Zobacz 21 zdjęć

Škoda Superb I

Na przełomie wieków Niemcy wiedzieli już, że wykupienie Škody było dobrym pomysłem. Octavie sprzedawały się całkiem nieźle, a Fabia już niedługo po premierze zyskała rzeszę zwolenników. Świat dowiedział się więc, że Škoda robi naprawdę dobre auta, teraz trzeba było udowodnić, że mogą być one także wygodne i luksusowe.

Właśnie dlatego w marcu 2001 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie, równo 10 lat po tym jak Volkswagen kupił Škodę, pojawiło się auto o nazwie Montreux. Z wyglądu pojazd trochę przypominał Octavię, jednak był znacznie bardziej poważny, a efekt potęgował rozstaw osi, który wynosił 2803 mm.

Jesienią tego samego roku zdecydowano o tym, że pojazd wejdzie do produkcji pod zupełnie inną nazwą, którą w latach 30. i 40. ubiegłego wieku Škoda mianowała luksusową limuzynę. Tak właśnie narodził się Superb.

Auto powstało na wydłużonej płycie podłogowej Passata, było więc wyraźnie większe od Octavii, która bazowała przecież na podwoziu Golfa IV. 4803 mm długości, 1765 mm szerokości oraz 2803 mm wysokości, a co za tym idzie - Škoda Superb była największym autem czeskiego producenta.

Stonowana stylistyka dodająca powagi spisała się naprawdę nieźle i stała się jednocześnie doskonałym kamuflażem. Nikt się nie spodziewał, że pod tak niewulgarnie wyglądającym nadwoziem kryje się skórzana tapicerka, nawigacja GPS czy automatyczna klimatyzacja.

To jednak nie wszystko. W kwestii wyposażenia czeski producent postanowił zaskoczyć konkurencję, udowadniając, że naprawdę potrafi zrobić auto, które nie tylko się prowadzi, ale w którym można być także wożonym. Po zajęciu miejsca na tylnej kanapie w niektórych wersjach można było położyć część fotela pasażera, by stworzyć sobie podnóżek. To jednak nie wszystko. Nie należy się obawiać padającego deszczu, ponieważ w boczku drzwiowym w sprytnym schowku ukryto parasol z logo czeskiego producenta.

Takie małe rzeczy sprawiły, że wszyscy zaczęli się zastanawiać, o co tak naprawdę chodzi Škodzie. Czy chce ona produkować tanie i wytrzymałe samochody, czy może ekskluzywne limuzyny. Właśnie dlatego Superbowi pierwszej generacji nie udało się do końca przebić do wielkiego świata kawioru i szampana, jednak nadal to dobre auto.

Poza bogatym wyposażeniem i sporą ilością miejsca wewnątrz oferowane ono było z kilkoma dobrymi silnikami. Jednostki benzynowe ograniczyły się do 4-cylindrowych 2,0 l 115 KM oraz 1,8 l Turbo 150 KM oraz 6-cylindrowego silnika o pojemności 2,8 l i mocy 193 KM.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych Škoda przygotowała sprawdzony motor 1,9 TDI dostępny w wariantach 101/105/116/130 KM, 2,0 TDI 140 KM oraz 6-cylindrowy 2,5 TDI produkujący 155 lub 163 KM.

W sierpniu 2006 roku Superb przeszedł drobny facelifting, w ramach którego odświeżono przednie reflektory, atrapę chłodnicy oraz tylne lampy. Wnętrze także przeszło kilka delikatnych zmian, a do oferowanych wcześniej wersji wyposażenia Classic, Comfort oraz Ambiente dołączyła Laurin&Klement.

Dzisiaj Škody Superb pierwszej generacji nie kupuje się z myślą o posiadaniu reprezentacyjnej limuzyny, tylko dużego i wygodnego auta, które zapewni kierowcy i pasażerom komfort podczas dłuższych podróży i nie będzie się zbytnio wyróżniało na niestrzeżonym parkingu.

Szkoda tylko, że pojemność bagażnika wynosi 462 l. Po złożeniu tylnej kanapy można go wprawdzie powiększyć do 945 l, jednak to nadal mniej niż w Octavii.

Niestety, niektóre Superby, zwłaszcza te z początków produkcji, męczą się z powodu rdzy pojawiającej się w newralgicznych punktach. Warto zwrócić na to uwagę, podobnie zresztą jak na stan turbosprężarki w silniku 1,9 TDI.

Škoda Superb II

W 2001 roku, a więc 10 lat po tym jak stała się częścią koncernu Volkswagena, Škoda postanowiła dać powód do namysłu dziennikarzom motoryzacyjnym na całym świecie, prezentując model Superb. Nie do końca udany atak na klasę reprezentacyjnych limuzyn czeski producent powtórzył w 2008 roku, kiedy to na rynek wyszła druga generacja tego modelu.

Tym razem jednak wydaje się, że zamiast atakować osady należące do swoich przeciwników, Škoda postanowiła zbudować własną, niemal całkowicie niezależną od Wolfsburga.

Wprawdzie gama jednostek napędowych w całości została przejęta od niemieckiego producenta, jednak poza tym Superb nie jest w żadnym stopniu podobny do któregokolwiek auta naszych zachodnich sąsiadów. Co więcej, duża Škoda sama stworzyła sobie niszę rynkową, oferując klientom już nie tylko sporą ilość miejsca i wygodne skórzane fotele, ale także kilka praktycznych rozwiązań.

Auto powstało na platformie Passata B6, jednak jest od niego sporo większe, co da się zauważyć zwłaszcza na tylnej kanapie. Superb drugiej generacji mierzy 4838 mm długości, 1817 mm szerokości oraz 1462 mm wysokości.

Na pierwszy rzut oka Škoda Superb wydaje się autem z nadwoziem typu sedan. Nic bardziej mylnego. Dzięki świetnemu rozwiązaniu czeskiego producenta nazwanemu TwinDoor można otworzyć tylko tylną klapę, zupełnie jak w sedanie, albo klapę wraz z tylną szybą, dzięki czemu mamy liftbacka.

Z tyłu kryje się aż 565 l przestrzeni bagażowej, które po złożeniu oparć tylnej kanapy można zwiększyć aż do 1670 l, uzyskując aż o 700 l więcej niż w przypadku poprzednika. Co więcej, rok po premierze Superba z nadwoziem liftback Škoda wprowadziła na rynek wersję kombi, której kufer skrywa od 633 do 1835 l pojemności. Istna jaskinia.

Stylistyka Superba może się podobać. O ile liftbackowi można jeszcze zarzucić delikatny brak proporcji, o tyle kombi jest jednym z najładniejszych aut tego typu dostępnych na rynku.

Nieźle jest także w środku, jednak - jak na Škodę przystało - trochę nudno. Do wykończenia użyto materiałów naprawdę wysokiej jakości, na brak wyposażenia także nie można narzekać, wszystko jednak za dopłatą.

Pod maską Škody Superb II montowane są 4 jednostki benzynowe oraz 2 turbodiesle. Gamę silników benzynowych otwiera motor o pojemności 1,4 l oznaczony skrótem TSI, który produkuje 125 KM. Poszukiwacze optymalnych osiągów względem zużycia paliwa powinni zainteresować się odmianą 1,8 TSI, która rozwija już 160 KM. Dostępne są także silniki 2,0 TSI 200 KM oraz topowy 3,6 FSI, który generuje moc 260 KM.

Wprawdzie Škoda oferuje motor 1,6 TDI o mocy 105 KM, który zastąpił wysłużone 1,9 TDI, jednak z dużym Superbem lepiej radzi sobie silnik 2,0 TDI występujący w wariantach 140 oraz 170 KM.

Co ciekawe, w odróżnieniu do poprzednika nowy Superb dostępny jest także z napędem na cztery koła. System bazujący na sprzęgle Haldex łączony jest z jednostkami 1,8 TSI, 3,6 FSI oraz 2,0 TDI.

Miłośnicy komfortu powinni także zainteresować się dwusprzęgłowymi przekładniami DSG, które z pewnością umilą podróż tą wygodną limuzyną.

Škoda Superb drugiej generacji jest autem dla osób poszukujących luksusu, wygody oraz sporej ilości miejsca, także w bagażniku. To wszystko jest okraszone nowoczesnymi i bardzo wydajnymi jednostkami napędowymi, które zapewniają autu naprawdę niezłe osiągi, a w wersji podstawowej duża Škoda nie kosztuje więcej niż przyzwoicie wyposażony Golf z silnikiem wysokoprężnym.

Škoda Superb III


Zapowiedź trzeciej generacji Škody Superb stanowił koncept o nazwie VisionC. Auto zostało przedstawione w trakcie targów samochodowych w Genewie w 2014. Dokładnie rok później, na kolejnej odsłonie szwajcarskiego salonu motoryzacyjnego zadebiutowała Škoda Superb w wersji produkcyjnej. Trzecia generacja czeskiego flagowca na początku została odsłonięta jako liftback. Premierę kombi Škoda zaplanowała na jesień tego samego roku.

Trzecia generacja Superba ma rozstaw osi większy od mniejszej Octavii o 155 mm. Auto urosło też w stosunku do swojej poprzedniej generacji. Superbowi III przybyło w stosunku do II 80 mm rozstawu osi. Jest też 28 mm dłuższy i 47 mm szerszy. Urósł także bagażnik Superba. Trzecia generacja flagowego modelu Škody dysponuje pojemnością 625 l. To 30 l więcej niż w poprzedniej generacji. Warto też dodać, że chociaż auto urosło, straciło na wadze. Superb III jest lżejszy o 75 kg od poprzednika w odpowiedniej wersji. To między innymi zasługa nowoczesnej architektury platformy modułowej MQB.

Škoda Superb trzeciej generacji dostępna jest w polskim cenniku w czterech wersjach wyposażeniowych, poczynając od najmniej bogatej: Active, Ambition, Style i Laurin & Klement. W bazowej odmianie Škoda Superb wyposażona jest w 7 poduszek bezpieczeństwa (czołowa kierowcy i pasażera, boczne z przodu, kurtynowa, kolanowa kierowcy), ESP, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, elektroniczny hamulec ręczny, uchwyty ISOFIX na tylnej kanapie, dwustrefową klimatyzację automatyczną Climatronic, radio Swing, czujniki parkowania z tyłu, rolety przeciwsłoneczne szyb z tyłu i szyby pokrywy bagażnika, komputer pokładowy, centralny zamek, komplet elektrycznie sterowanych szyb, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, tempomat i światła do jazdy dziennej LED.

Czeski producent w tej generacji zrezygnował z silnika V6. Škoda nie tylko zrezygnowała z silnika widlastego, ale z dużych pojemności w ogóle. Nowy Superb jest oferowany z motorami nie większymi niż 2,0 l. Podstawową jednostką, dostępną wyłącznie z wyposażeniem Active jest 1,4 TSI o mocy 125 KM. Ten sam silnik dostępny jest także w wariancie mocowym 150 KM. Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Škodzie Superb trzeciej generacji jest 2,0 TSI rozwijający 220 KM, sprzedawany wyłącznie z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową DSG.

Bazowym dieslem w gamie silnikowej Škody Superb jest 1,6 TDI rozwijający 120 KM. Pozostałe warianty silnikowe to 2,0 TDI w różnych konfiguracjach. Dostępny jest z mocami 150 i 190 KM. W pierwszej z tych wersji dostępny jest ze skrzynią ręczną i DSG. Te same opcje oferowane są w wersji 190-konnej. Tu dodatkowo do automatu można dobrać jeszcze napęd na cztery koła. 4x4 oferowane jest wyłącznie w tej wersji.

Później do gamy ma dołączyć silnik 1,8 TSI o mocy 180 KM oraz 2,0 TSI rozwijający 280 KM. Do drugiego z nich Škoda będzie oferować standardowo napęd na cztery koła oraz skrzynię DSG.

Škoda Superb trzeciej generacji w bazowym wyposażeniu, z podstawowym silnikiem benzynowym 1,4 TSI kosztuje 79 500 zł (stan na maj 2015).

Szybkie fakty
MarkaSkoda
TypSamochód osobowy

Generacje Škoda Superb

Inne modele Skoda

Škoda Superb: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie