Mazda 6

Model
Mazda 6 Zobacz 10 zdjęć

Mazda6 GG

Mazda6 jest samochodem klasy średniej (segment D) produkowanym od 2002 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Mazda6 zastąpiła model 626, który wytwarzany był od 1979 roku. Od czasu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała dwie generacje modelu 6.

Zaprezentowana w 2002 roku Mazda6 wytwarzana była w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i Kolumbii. Na rynku japońskim auto dostępne było pod nazwą Atenza. Mazda6 zastąpiła jednocześnie dwa modele. Zajęła miejsce przede wszystkim Mazdy 626/Capelli, ale także skierowana była do bardziej wymagającej klienteli, która wcześniej wybierała Mazdę Xedos 6.

Mazda6 oferowana była z trzema rodzajami nadwozia. Były to: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback i 5-drzwiowe kombi. Nadwozie miało około 4,7 m długości i niespełna 1,8 m szerokości. Nowa szóstka zrywała ze stylem starych modeli Mazdy i przyciągała wzrok potencjalnych klientów nowoczesnymi liniami.

Duży rozstaw osi (2,675 m) sprawiał, że kabina pasażerska była bardzo przestronna. Mieściło się w niej bez problemu pięć osób. Co więcej, wygodne i duże fotele gwarantowały duży komfort podczas długiej podróży. Nowocześnie wyglądająca deska rozdzielcza była łatwa w obsłudze. Do jej obudowania (a także boczków drzwi) posłużyły dość twarde plastiki, jednak zostały one zmontowane w należyty sposób i nie skrzypią nawet po wielu latach użytkowania.

Mazda6 pod maską miała montowany jeden silnik Diesla i cztery jednostki benzynowe. Choć liczba jednostek napędowych nie była zbyt duża, to po wzięciu pod uwagę wersji mocy (np. diesel sprzedawany był w trzech odmianach) paleta robiła się bardzo szeroka. 2-litrowy turbodiesel rozwijał moc 121, 136 lub 143 KM. Wybierając silnik wysokoprężny, nabywca ryzykował kosztowne naprawy, ponieważ często dochodziło w nim do uszkodzenia wtryskiwaczy paliwa.

Najmniejszy motor benzynowy miał objętość skokową 1,8 l i moc 120 KM. Była to jednak zbyt słaba jednostka, by zapewnić autu dobre osiągi. Lepszym wyborem był silnik 2-litrowy. W zależności od wersji miał on moc 141 KM lub 147 KM. Jeszcze lepsze osiągi gwarantowała jednostka 2,3-litrowa, która osiągała moc 162 KM (z napędem na wszystkie koła), 166 KM, 175 KM lub 178 KM. Wadą tego motoru jest jego paliwożerność.

Najmocniejszą wersją była odmiana MPS z 2,3-litrowcem, ale wspomaganym turbosprężarką. Mazda6 MPS miała instalowany jako podstawowy napęd na wszystkie koła. W Stanach Zjednoczonych szóstkę oferowano z 3-litrową benzynową jednostką napędową o mocy aż 220 KM, jednak poza tym rynkiem próżno szukać takiej wersji silnikowej.

Do największych wad Mazdy6 należy korozja. Wbrew opinii o odpornych na rdzę nadwoziach aut tego japońskiego producenta Mazda6 rdzewieje bardzo szybko. Przyczyną jest oczywiście słabe fabryczne zabezpieczenie lakiernicze. Rdza wdziera się na nadkola czy krawędzie drzwi, ale atakuje też nawet nakrętki w różnych miejscach. Producent szybko zdał sobie sprawę z tej przypadłości swojego modelu i wszelkie objawy rdzy usuwa za darmo w autoryzowanych serwisach. By jednak można było skorzystać z tego dobrodziejstwa, trzeba mieć książkę serwisową z regularnie podbijanymi przeglądami nadwozia samochodu.

Pomniejszą wadą jest ulegający awarii przy dużych przebiegach elektryczny mechanizm podnoszenia i opuszczania szyb. Drugim problemem jest słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, przez co jazda z dużymi prędkościami staje się uciążliwa. Na szczęście te dwa niedostatki Mazda rekompensowała nabywcom bogatym wyposażeniem seryjnym obejmującym na przykład przednie i boczne poduszki powietrzne dla pasażera i kierowcy, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie podnoszone szyby, ABS, ASR czy klimatyzację.

W teście magazynu AutoBild Mazda6 pokonała 100 000 km bez żadnej większej usterki. Wysoka niezawodność (poza autami z silnikiem Diesla) modelu 6 sprawia, że samochód ten na giełdach, mimo swojego zaawansowanego wieku, trzyma nadal wysoką cenę.

Mazda6 serii GG została w 2008 roku zastąpiona nowszą konstrukcją, która jest wytwarzana do dziś.

Mazda6 GH

Mazda6 jest samochodem klasy średniej (segment D) produkowanym od 2002 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Mazda6 zastąpiła model 626, który wytwarzany był od 1979 roku. Od czasu wprowadzenia na rynek Mazda pokazała dwie generacje modelu 6.

W 2007 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Mazda zaprezentowała drugą generację modelu 6 oznaczoną kodem wewnętrznym GH. Podobnie jak poprzednik nowe auto jest dostępne z trzema rodzajami nadwozia: jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback i 5-drzwiowe kombi.

Karoseria zachowała styl starszego auta, a więc wygląda dynamicznie. Ma mocno podkreślone nadkola i łagodnie przebiegającą linię dachu. Podobnie jak wcześniej wyglądają nowe reflektory – te z przodu nadają Maździe ciekawy wygląd, który można porównać z uśmiechem.

W wersji europejskiej samochód urósł o około 100 mm wzdłuż i 10 mm wszerz. Zwiększył się też rozstaw osi o około 50 mm. Wersja amerykańska ma podobny rozstaw osi, jednak długość jej nadwozia przekracza 4,9 m – w USA Mazda, która w Europie zaliczana byłaby do segmentu E, tam nadal jest autem klasy średniej.

Wzrost długości przekłada się na ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Już poprzedni model sprawiał pod tym względem bardzo dobre wrażenie, ale ten przedstawia się jeszcze lepiej. Miejsca z przodu nie zabraknie nawet bardzo wysokim pasażerom. Z tyłu swobodnie zmieszczą się trzy osoby, choć oczywiście ta zasiadająca pośrodku będzie miała najmniej komfortową podróż. Na szczęście duże fotele są twarde i wygodne, więc nawet jazda na długich dystansach nie sprawia w tym wozie większych problemów.

Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie i lekko. Mimo nietypowego designu łatwo odnaleźć na niej wszystkie przełączniki. Materiały użyte do obicia deski, drzwi i siedzeń nie są najprzyjemniejsze w dotyku, ale zmontowano je bardzo dokładnie.

Auto jest oferowane z czterema poziomami wyposażenia wnętrza: Comfort, Sport, Exclusive i Exclusive Plus. W najtańszej wersji na pokładzie znajdują się m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD, system nagłego hamowania BAS, DSC, manualna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele i elektrycznie sterowane wszystkie cztery szyby boczne.

Auto ma bezpieczną konstrukcję, co potwierdził test zderzeniowy Euro NCAP. W tej właśnie próbie obecnie wytwarzana Mazda6 uzyskała maksymalny możliwy wynik pięciu gwiazdek.

Zawieszenie jest dość sztywne i jak na polskie warunki spisuje się bardzo dobrze. Na dziurawych drogach oczywiście zużywa się szybciej, ale w porównaniu z wieloma autami konkurencji i tak wypada świetnie.

W Europie samochód jest dostępny z szeroką paletą silników. Najmniejszym jest benzynowy 1,8-litrowy motor o mocy 120 KM. Zapewnia on jednak bardzo słabe osiągi japońskiemu autu. Lepszym wyborem jest 2-litrowa jednostka napędowa, która rozwija moc 155 KM i pozwala do 100 km/h przyspieszyć w równe 10 sekund. Najlepsze parametry drogowe ma 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 2,5 l, który rozwija 170 KM. Dzięki niej Mazda6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s i osiąga prędkość maksymalną 220 km/h.

Osoby ceniące sobie jednostki napędowe spalające olej napędowy mogą zakupić Mazdę z 2,2-litrowym dieslem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i turbosprężarkę. Motor ten jest dostępny w trzech wersjach mocy. Najsłabsza ma 129 KM, mocniejsza 163 KM, a najmocniejsza 180 KM. Ta ostatnia gwarantuje osiągi zbliżone do Mazdy6 wyposażonej w 170-konny benzynowy silnik, a do tego odznacza się lepszą ekonomiką spalania.

W Stanach Zjednoczonych Mazda6 oferowana jest jeszcze z 3,7-litrowym benzynowym silnikiem V6, znanym z innych modeli tego japońskiego producenta.

W zależności od rynku, na którym sprzedawana jest Mazda6, klienci mają do wyboru skrzynie manualne (5- i 6-biegowe) oraz automatyczne (też 5- i 6-biegowe).

Choć Mazda6 drugiej generacji jest wytwarzana zaledwie od 4 lat, przeszła już jeden facelifting, a Japończycy intensywnie pracują nad jej następczynią.

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda 6

Inne modele Mazda

Mazda 6: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie