Poprawa fabrycznego nagłośnienia samochodu - wybór wzmacniacza

Poprawa fabrycznego nagłośnienia samochodu - wybór wzmacniacza

Poprawa fabrycznego nagłośnienia samochodu - wybór wzmacniacza
Adam Szczęsny
15.05.2012 18:00, aktualizacja: 12.10.2022 13:13

Często fabryczne nagłośnienie samochodu znacząco odbiega od wymagań kierowcy. Bogata oferta głośników, wzmacniaczy oraz innych akcesoriów pozwala znacząco poprawić jakość dźwięku.

Oczywiście nie dotyczy to wszystkich aut. Samochody wyższych klas z pewnością nie rozczarują akustyką. Okazuje się, że producenci coraz bardziej dbają o nagłośnienie nawet w modelach niższych segmentów. Często pomagają im w tym wyspecjalizowane firmy, jak Bose czy Harman&Kardon. Takie zestawy zazwyczaj oferowane są za dopłatą, jednak zdecydowanie warto wyłożyć dodatkowe pieniądze.

Pod tym względem z pewnością ustępują auta sprzed kilku lat. Jeszcze parę lat temu dobrej klasy audio montowano jedynie w topowych modelach. Kupując auto używane, możemy być rozczarowani jakością dźwięku. Okazuje się jednak, że za nie duże pieniądze można znacząco poprawić jakość dźwięku.

W większości aut z fabrycznym nagłośnieniem głośniki nie są najwyższej jakości. Na jakość dźwięku wpływa również to, że są one kontrolowane przez wzmacniacz wbudowany w radioodtwarzacz.

Często wystarczającym środkiem poprawiającym dźwięk w samochodzie jest dodanie do systemu muzycznego auta zewnętrznego wzmacniacza. Pozwoli on w odczuwalny sposób polepszyć odbiór muzyki. Głośniki będą wtedy pracowały w stabilniejszych warunkach, co poprawi dźwięk. Jednak najczęściej wzmacniacz montujemy w celu zapewnienia większej mocy dla nowych głośników.

Zazwyczaj wzmacniacze mają moc od około 20 W na kanał do 1000 W na kanał. Wzmacniacz może być wyposażony od jednego aż do ośmiu kanałów. Najbardziej popularne są wzmacniacze mocy dwu- i czterokanałowe. W profesjonalnej zabudowie wprost niezbędny jest również monofoniczny wzmacniacz zasilający subwoofer.

Istotne jest również umiejscowienie wzmacniacza fot. forum.vw-passat.pl
Istotne jest również umiejscowienie wzmacniacza fot. forum.vw-passat.pl

Wzmacniacz samochodowy pozwala na poprawę dźwięku dzięki takim rozwiązaniom, jak: wbudowane aktywne zwrotnice, korektory dźwięku przetwarzające sygnał i wejścia poziomu audio. Jednym z podstawowych parametrów wzmacniacza jest jego moc znamionowa. Niestety, wartość ta jest często zawyżana przez nierenomowanych producentów.

Bardziej miarodajna jest moc ciągła znamionowa wzmacniacza, określana jako RMS. O klasie wzmacniacza dużo mówią też zastosowane w nim bezpieczniki. Renomowani producenci montują bezpieczniki 40A lub większe. W najtańszych wzmacniaczach często montowane są dużo mniejsze bezpieczniki, np. 10A.

Istotną cechą wzmacniacza jest możliwość mostkowania jego wyjść. Mostkowanie to cecha pozwalająca na swobodne połączenie kilku kanałów w jeden w celu uzyskania większej mocy na wyjściu. Sposób mostkowania jest najczęściej przedstawiony graficznie na wzmacniaczu. Najczęściej mostkowanie stosuje się w celu odpowiedniego zasilenia subwoofera, ale można je również użyć do dowolnego typu głośnika.

Przykład mostkowania
Przykład mostkowania

Kupując wzmacniacz, warto zdecydować się na taki z większą liczbą kanałów. Dzięki temu zostaną wolne kanały, które w przyszłości można wykorzystać na podłączenie dodatkowych głośników.

Wybierając wzmacniacz, zwróćmy uwagę na to, w jakiej działa klasie. Najczęściej spotykane są klasy A, A/B i D. Wzmacniacze zaliczane do klasy działania A pobierają najmniej energii, przedłużając swój czas działania na wyłączonym silniku.

Mają one też lepszą jakość dźwięku w porównaniu ze wzmacniaczami A/B, jednak są dość rzadko stosowane. Wzmacniacze klasy A/B odznaczają się wyższą skutecznością od klasy A. Dzięki umiarkowanej cenie są to najbardziej popularne wzmacniacze.

Ostatnia ze wspominanych klas, klasa D, jest zarezerwowana dla bardzo mocnych wzmacniaczy, które napędzają subwoofer i mogą dotrzeć do progu wydajności wynoszącego mniej więcej 80%. Cechą charakterystyczną wzmacniaczy klasy D jest to, że im są mniejszych rozmiarów, tym są bardziej zaawansowane technologicznie i wytwarzają mniej ciepła niż wzmacniacze zaliczane do innych klas.

Zestaw przewodów do podłączenia wzmacniacza dwukanałowego fot. basser.pl
Zestaw przewodów do podłączenia wzmacniacza dwukanałowego fot. basser.pl

Zwrotnica jest bardzo przydatnym elementem, ale tylko w systemach, w których zainstalowano różnego rodzaju głośniki. Potrzebują one konkretnej częstotliwości do dobrej pracy, a jedynie zwrotnica, oddziałująca tylko na jeden kanał, właściwie dzieli częstotliwość.

Zniekształcenia wzmacniacza określane są jako Distortion. Są one miarą wielkości zmiany sygnału po przejściu przez wzmacniacz. Dobrej klasy wzmacniacz będzie miał zniekształcenia na poziomie 0,1%.

Istotnym parametrem wzmacniacza jest jego wydajność, czyli stosunek mocy wejścia do mocy wyjściowej. Jeśli wzmacniacz ma moc 200 W i wydajność 50%, będzie pobierał 400 W mocy od akumulatora. To przetwarza 200 W mocy dla głośników. Pozostałe 200 W mocy tracone jest w postaci wydzielającego się ciepła.

Bogaty rynek wzmacniaczy samochodowych pozwala na łatwe dopasowanie wzmacniacza do konkretnych potrzeb. Kupując wzmacniacz, decydujmy się jedynie na renomowanych producentów, gwarantujących dobre parametry wzmacniacza.

Posiadasz ciekawą zabudowę car audio? Pochwal się nią na forum.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)