Seat Leon II [awarie i problemy]

Seat Leon

Seat Leon

Pod koniec lat 90. i na początku kolejnej dekady modele Seata nie miały w sobie zbyt dużo polotu. Sytuacja zmieniła się jednak, kiedy Hiszpanie wprowadzili nowy bardziej dynamiczny język stylistyczny doskonale odzwierciedlający slogan reklamowy "auto emoción". Jednym z najbardziej udanych pod tym względem modeli był zaprojektowany przez Waltera de Silva Seat Leon II.

Historia modelu

Druga generacja Seata Leona pojawiła się na rynku w 2005 roku, a rok później do oferty silnikowej dołączyła jednostka 2,0 TSI. W 2007 roku producent wprowadził kolejną jednostkę napędową — downsizingowy motor 1,4 TSI. W 2009 roku Hiszpanie postanowili nieco zmodernizować nadwozie, ale zmiany są tak subtelne, że nie da się ich dostrzec gołym okiem. Choć od premiery Seata Leona II minęło już dobre 7 lat, to samochód nadal można kupić u dealerów. Już za rok spodziewana jest premiera następcy hiszpańskiego kompaktu. Nowy model obecnie przechodzi przez fazę testów.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,2 TSI (105 KM)
R4 1,4 (85 KM)
R4 1,4 TSI (125 KM)
R4 1,6 (102–105 KM)
R4 1,8 TSI (160 KM)
R4 2,0 FSI (150 KM)
R4 2,0 TSI (185, 200, 240, 265, 310 KM) w tym między innymi: Cupra, Cupra R i Cupra 310 Limited Edition

Diesle:

R4 1,6 TDI (105 KM)
R4 1,9 TDI (90–105 KM)
R4 2,0 TDI PD lub CR (140–170 KM)

Wszystkie wyżej wymienione jednostki pochodzą z modeli Volkswagena, w związku czym dotyczą ich podobne awarie. Które silniki najmniej się psują? Z benzynowych jednostek zdecydowanie najtrwalszym motorem jest wariant 1,4 l, ale wybierając tę odmianę, nie ma co liczyć na przyzwoite osiągi, bo Seat Leon z tym silnikiem jest zdecydowanie zbyt ospały.

Odradzam zakup hiszpańskiego kompaktu z motorem 1,4 TSI. To prawdziwa tykająca bomba zegarowa, a koszty napraw często są wręcz astronomiczne. Co się psuje? Bardzo szybko rozciągający się łańcuch rozrządu, pękające tłoki, a także awarie układu wtryskowego to w przypadku tej konstrukcji norma.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Wiele egzemplarzy z jednostką 1,6 l boryka się z falującymi obrotami podczas pracy silnika na biegu jałowym. Na szczęście lekarstwem na ten problem jest aktualizacja oprogramowania sterownika silnika. W tym przypadku dynamika jest już jednak znacznie rozsądniejsza i w pełni akceptowalna.

Seat Leon

Do średnio trwałych należy także odmiana 1,8 TSI, w której z powodu uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu powoduje jego przeskakiwanie. Może to doprowadzić do uderzenia zaworów w tłoki i całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.

Ci, którzy lubią dynamiczną jazdę, ale nie chcą się narażać na niepotrzebne usterki, powinni wybrać motor 2,0 FSI. Choć w egzemplarzach z początku produkcji zdarzają się przypadki odkładania się nagaru na zaworach (jego usunięcie wymaga demontażu głowicy), to poza tym nie sprawia on większych problemów. Najprzyjemniej jeździ się oczywiście topowymi wersjami takimi jak: Cupra, Cupra R i Cupra 310 Limited Edition. Niestety większość używanych aut dostępnych na rynku to egzemplarze po poważnych wypadkach.

Seat Leon Wnętrze

A jak jest z dieslami? Podobnie jak w Volkswagenie najmniej problemów sprawiają silniki 1,6 i 1,9 TDI. Odradzam jednostkę 2,0 TDI w wersji PD, czyli z pompowtryskiwaczami, w której z powodu wady fabrycznej dochodzi do awarii systemu wtryskowego, zacierania się turbosprężarki, uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, a także usterki napędu pompy oleju i pękania głowicy.

Nie trzeba się jednak obawiać jednostki 2,0 TDI CR dysponującej takimi samymi wariantami mocy jak 2,0 TDI PD, która jest znacznie trwalsza. Oczywiście pod warunkiem, że przebieg egzemplarza, który wybierzemy nie będzie zbyt wysoki. A znalezienie takiego auta z pewnością nie nie należy do łatwych zadań

Seat Leon Wnętrze

Dane techniczne

Seat Leon może dysponować wyłącznie napędem na koła osi przedniej, trochę szkoda, że zrezygnowano z napędu na 4 koła, który był dostępny w niektórych wersjach poprzedniej generacji.  Spośród skrzyń do wyboru mamy 5- lub 6-biegową przekładnię ręczną, bądź 6-biegową dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną DSG.

Zdarzają się też 6-biegowe klasyczne automaty, ale to raczej rzadkość. Przednie zawieszenie to typowy układ z kolumnami MacPhersona, z tyłu natomiast mamy do czynienia z układem wahaczy (w przeciwieństwie do poprzednika, gdzie zastosowano belkę skrętną). W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód zdobył 4 gwiazdki – nie jest to co prawda rewelacyjny wynik, ale nie jest też najgorszy.

Seat Leon

Awaryjność

Seat Leon II podobnie jak jego kuzyni z Niemiec (Volkswagen Golf) czy z Czech (Skoda Octavia) nie powinien sprawiać większych problemów w eksploatacji, ale nie jest też konstrukcją w pełni doskonałą.

Oprócz usterek osprzętu silnika najpoważniejszą przypadłością tego modelu jest wariujące oprogramowanie skrzyni DSG. Przekładnia dzięki zmyślnej dwusprzęgłowej konstrukcji potrafi bardzo szybko zmieniać biegi, a to z pewnością spodoba się agresywnie jeżdżącym kierowcom. Niestety przesadne katowanie auta może skończyć się zbytnim nagrzaniem się oleju przekładniowego, co z kolei prowadzi do jej uszkodzenia.

Jednym z najbardziej udanych elementów Leona jest zawieszenie, w którym co prawda wybijają się łączniki stabilizatorów z tyłu i tuleje wahaczy z przodu, ale poza tym nie sprawia ono większych kłopotów. Choć zdarzają się przypadki aut, które ciągle tracą zbieżność. Dlatego warto ją regularnie sprawdzać. Z elektryki najczęściej psuje się zamek tylnej klapy i wentylator klimatyzacji, ale to drobnostki.

Seat Leon

Naszym zdaniem

Jeśli poszukujecie stosunkowo bezawaryjnego auta ze sprawdzoną technologią, ale w ciekawym opakowaniu to Seat Leon II może być dla Was bardzo interesującą propozycją. Jego największymi atutami oprócz designu jest bogata oferta silnikowa i bardzo dobre własności jezdne – jazda hiszpańskim kompaktem, zwłaszcza w mocniejszej wersji to czysta przyjemność. Aby cieszyć się jednak w pełni bezproblemową eksploatacją musimy wybrać właściwy silnik i odrzucić jednostki podwyższonego ryzyka. Mocną stroną Leona jest również dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Osoby przyzwyczajone do jakość Volkswagena będą jednak narzekać na słabej jakości plastiki zastosowane we wnętrzu auta. Seat Leon II nie jest zbyt drogi, jego ceny wahają się od 26 000 do 60 000 zł za prawie nowy egzemplarz.

Zobacz także:

Ford Focus II [awarie i problemy]

Honda Civic VIII [awarie i problemy]

Kia Cee'd [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką