Przegląd techniczny samochodu w pigułce

Przegląd techniczny pojazdu fot. sa.iskoda.pl

Przegląd techniczny pojazdu fot. sa.iskoda.pl

Pojazdy poruszające się po drogach muszą przechodzić okresowo przegląd techniczny. Co ile się go wykonuje i na czym polega?

Zakup nowego auta ma wiele plusów. Jednym z nich jest z pewnością fakt, że pierwszy przegląd techniczny wymagany jest dopiero po trzech latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny przegląd wykonywany jest po dwóch latach. Kolejne przeglądy — już co rok.

Inaczej sprawa wygląda z taksówkami, samochodami służącymi do nauki jazdy oraz pojazdami z LPG. W ich przypadku przeglądy techniczne wykonywane są od początku co rok.

Po co właściwie wykonuje się przegląd pojazdu? Przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Podczas przeglądu sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Przegląd nie powinien być traktowany jako zło konieczne. Często użytkujemy samochód, nie zdając sobie sprawy, że ma on usterkę bądź zaniedbano w nim jakąś czynność eksploatacyjną.

Co jest sprawdzane podczas przeglądu? Jedną z rzeczy, którą sprawdzi diagnosta, jest działanie oświetlenia samochodu. Musi ono być całkowicie sprawne. Jeżeli samochód ma reflektory halogenowe, muszą one działać. Sprawdzane jest prawidłowe ustawienie świateł.

Oceniany jest też stan ogumienia. Diagnosta zleci wymianę opon, jeśli widoczne są na nich specjalne wskaźniki informujące o zużyciu, lub głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm. Podczas oględzin samochodu diagnosta sprawdza stan szyb oraz karoserii. Pęknięta szyba czy mocno skorodowane nadwozie spowodują, że auto nie przejdzie przeglądu.

Pomiar siły hamowania fot wsop.pl

Następnie sprawdzane są hamulce na stanowisku rolkowym. Pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym pozwala na ocenę stanu układu hamulcowego. Aby pojazd przeszedł przegląd techniczny, wskaźnik skuteczności hamowania hamulca roboczego musi wynosić powyżej 50%, a hamulca postojowego powyżej 25%. Istotna jest również różnica sił hamowania na kołach jednej osi, nie może być ona większa niż 30%.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podczas przeglądu sprawdza się również stan amortyzatorów. Skuteczność ich tłumienia musi być większa niż 40%, a różnica między skutecznościami amortyzatorów na jednej osi nie może być większa niż 15%.

Kolejną próbą jest sprawdzenie luzów za pomocą tzw. szarpaków. Pozwalają one w łatwy sposób wychwycić luzy w elementach zawieszenia czy układu kierowniczego. Dokonywane są również oględziny układu hamulcowego i amortyzatorów. Wycieki płynu hamulcowego czy oleju z amortyzatora również sprawiają, że auto przeglądu nie przejdzie.

Stan jednostki napędowej sprawdzany jest za pomocą pomiaru emisji spalin. Przyrząd analizuje spaliny i kontroluje wydzielanie różnego rodzaju węglowodorów, dwutlenku węgla itp. Samochód jest dokładnie sprawdzany pod kątem możliwych wycieków płynów eksploatacyjnych.

Jeżeli auto wyposażone jest w instalację LPG, na przegląd należy zabrać ze sobą dokument legalizacyjny butli LPG. Aby auto przeszło przegląd, legalizacja musi być ważna – jest ona wydawana na 10 lat. Dodatkowo specjalnym czujnikiem sprawdza się szczelność instalacji LPG.

Jeżeli podczas przeglądu diagnosta wykryje usterkę/usterki, samochód nie przejdzie badania technicznego. Gdy usterki samochodu zagrażają bezpieczeństwu jazdy, diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu, który następnie zostaje wysyłany do odpowiedniego wydziału komunikacji. Takim samochodem nie można poruszać się po drogach.

Po usunięciu usterek należy zgłosić się do stacji kontroli pojazdów na ponowne badanie. Jeśli jego wynik będzie pozytywny, można odebrać dowód rejestracyjny w wydziale komunikacji.

Sytuacja wygląda lepiej, jeżeli usterki nie zagrażają bezpieczeństwu. Wystawia się wtedy zaświadczenie o negatywnym wyniku badania technicznego i wypisuje na nim usterki, które kierowca powinien usunąć w ciągu czternastu dni od badania. Podczas drugiej wizyty kierowca płaci jedynie za sprawdzenie elementów, które miały być naprawione lub wymienione.

Koszty przeglądu technicznego są następujące:

  • badanie okresowe samochodu o  masie całkowitej do 3,5 t (również taksówki) - 99 zł;
  • badanie techniczne samochodu do 3,5 t po raz pierwszy (samochód sprowadzony z zagranicy) - 98 zł;
  • badanie motocykla — 63 zł;
  • badanie samochodu z instalacją gazową (także taksówki) - 161 zł;
  • badanie samochodu taxi (po raz pierwszy) - 141 zł;
  • badanie samochodu taxi z instalacją gazową (po raz pierwszy) - 204 zł;
  • badanie samochodu przystosowanego do nauki jazdy — 147 zł;
  • badanie samochodu uprzywilejowanego — 149 zł;
  • badanie samochodu po zmianach konstrukcyjnych — 180 zł;
  • badanie pojazdu po kolizji drogowej z zabranym dowodem rejestracyjnym — 192 zł;
  • badanie pojazdu po zamontowaniu haka holowniczego — 35 zł.

Dobry stan techniczny samochodu to nie tylko gwarancja bezproblemowego przejścia przeglądu technicznego, ale również dbanie o swoje bezpieczeństwo, pasażerów i innych użytkowników dróg. W przypadku starszych samochodów warto sprawdzać stan techniczny również między przeglądami.

Polecamy również:

Uwaga na samochody ze Szwajcarii!

Co zrobić w przypadku utraty dokumentów? [poradnik]

Wszystko o rejestracji samochodu

Podziel się:

Przeczytaj także: