Kia Sorento I [awarie i problemy]

Szukając dużego SUV-a pewnie nie braliście pod uwagę Kii Sorento I. Warto się jednak zastanowić nad zakupem tego auta nie tylko ze względu na korzystną ceną, ale także i wysoki poziom bezawaryjności. To nie żart, pod względem trwałości ten pakowny koreańczyk potrafi zawstydzić niejednego konkurenta. Jest tu też napęd 4×4 z prawdziwego zdarzenia i reduktor. Zaskoczeni?

Historia modelu

Kia Sorento zadebiutowała w 2003 roku, jak nie trudno się domyślić stylizacja auta była wzorowana na Mercedesie klasy M (ML). Pod względem technologicznym te dwa auta były jednak zupełnie odmiennymi konstrukcjami i nie dzieliły ze sobą wspólnych podzespołów.

Volkswagen Touareg I vs Audi Q7 [awarie i problemy]

Marzyłeś o luksusowych SUV-ie? Ceny Volkswagena Touarega i Audi Q7 od ich rynkowych debiutów znacznie spadły i są obecnie dużo bardziej atrakcyjne niż kiedyś. Czy bliźniacze konstrukcje są bezawaryjne, a może się psują? Ile kosztują na rynku wtórnym i na co zwrócić uwagę przy ich zakupie? Wszystkie te informacje znajdziecie właśnie tutaj.

4 lata po tym jak model Sorento dobrze zadomowił się na rynku Koreańczycy postanowili przeprowadzić autu drobny facelifting. Modernizacji poddano przedni zderzak, atrapę chłodnicy i dyskretnie przemodelowano reflektory, a z tyłu wygładzono właściwie tylko dolne krawędzie kloszy lamp – jak widać zmiany wizualne nie były rewolucyjne.

Najważniejszym zabiegiem przeprowadzonym przy okazji modernizacji było zwiększenie mocy jednostki wysokoprężnej 2,5 CRDi ze 140 do 170 KM. Od tego czasu nie przeprowadzano już żadnych poprawek i Kia Sorento I generacji oferowana była nadal do 2009 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał kolejny nowy model stworzony w oparciu o konstrukcję samonośną.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,4 (139 KM)
V6 3,3 (241 KM)
V6 3,5 (195 KM)
V6 3,8 (266 KM)

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Diesel:

R4 2,5 CRDi (140–170 KM)

Większość potencjalnych kupców tego auta zapewne będzie szukać wersji wysokoprężnej. Niestety jej eksploatacja często wiąże się z wysokimi kosztami. Dlaczego? Bo często zdarzają się nieszczelności paliwa w układzie zasilania Common Rail i wycieki oleju.

Powszechnie spotykanym problemem są również zacierające się turbosprężarki. Ponadto spotykane są: przypadki awarii pompy wysokiego ciśnienia, defekty oprogramowania silnika, a niekiedy dochodzi też do pękania wałków rozrządu – tego typu wady spotykane są głównie w egzemplarzach przed modernizacją, ale nie jest to regułą.

Niestety jedyną alternatywą dla diesla w Kii Sorento I jest najsłabszy motor V6 o pojemności 3,5 l, który dość sporo pali. Znalezienie takich motorów jak 3,3 l czy najmocniejszego 3,8 l ze względu na małą ilość takich egzemplarzy na rynku jest bardzo utrudnione, a często nawet niemożliwe.

Hyundai Santa Fe Executive 4WD 2,2 CRDi — przepis na wyższy procent [pierwsza jazda autokult.pl]

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że mocną kartą koreańskich samochodów może być ich atrakcyjny wygląd. Hyundai kolejny raz udowadnia, że w kwestii stylizacji nadwozi jest coraz mocniejszy i na rynkach zdominowanych przez europejskie marki ma coraz więcej do powiedzenia. Pierwsza rzeczą, jaka zwraca uwagę w nowym modelu Hyundaiu Santa Fe, jest właśnie świetnie nakreślona, bardzo proporcjonalna sylwetka.

W ofercie jest jeszcze co prawda 139-konny motor R4, ale również nie ma za wiele aut na rynku z takim silnikiem, a poza tym do tak dużego auta jest zdecydowanie za słaby i sporo pali. Na szczęście silniki benzynowe nie sprawiają większych kłopotów w czasie użytkowania.

Dane techniczne

Jak na SUV-a z prawdziwym terenowym napędem przystało Kia Sorento I dysponuje solidnym układem 4×4 typu Part time. W normalnych warunkach zaleca się korzystanie z napędu RWD, a gdy one się pogarszają lub wybieramy się na drogi nieutwardzone dopinamy sztywny napęd 4×4. Na rynku są też wersje wyposażone w napęd rozdzielany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. W USA oferowana była jeszcze wersja RWD. W ofercie są 3 skrzynie biegów: 4- lub 5-stopniowa automatyczna i 5-biegowa ręczna.

Ciekawym elementem wyposażenia jest reduktor. Widać, że Kia chciała mocno upodobnić Sorento do rasowej terenówki. Niestety zbyt niskie zawieszeni i nieodpowiednie kąty natarcia, zejścia czy rampowy nie czynią z tego auta niestety samochodu zdolnego bez trudu poruszać się w ciężkim terenie, choć niekiedy Kia całkiem nieźle radzi sobie z pokonywaniem przeszkód średniej trudności. Zawieszenie przednie to układ wahaczy z kolumnami resorującymi MacPhersona, z tyłu mamy do czynienia ze sztywną osią. W testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP Kia Sorento II otrzymała 4 gwiazdki.

Awaryjność

Zakup używanego SUV-a z napędem 4×4 zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, że na przykład układ napędowy był intensywnie eksploatowany przez poprzedniego właściciela i będzie wymagał już remontu. W czasie jazdy próbnej upatrzonym egzemplarzem Kii Sorento I przetestujmy napęd. Czy załącza się płynnie? Czy nic nie zgrzyta, nie stuka? Wszelkie niepokojące dźwięki będą świadczyły o przymusowej wizycie w serwisie. Koniecznie trzeba obejrzeć też układ napędowy pod spodem i sprawdzić czy nie ma w nim wycieków.

Uwaga! W autach przed liftingiem na elementach podwozia wyskakuje rdza, a uszczelki w drzwiach bardzo szybko się wykruszają. Zawieszenie jest całkiem solidne i właściwie wymiany wymagają w nim głównie elementy metalowo-gumowe z przodu. Sporadycznie zdarzają się uszkodzenia łączników stabilizator i amortyzatorów. Z drobnych awarii należy wymienić: uszkodzenie silnika tylnej wycieraczki, defekt rozrusznika czy zacinający się zamek tylnej klapy bagażnika – to jednak drobnostki.

Naszym zdaniem

Kia Sorento I to SUV z prawdziwego zdarzenia, jest bardzo przestronny i ma pojemny bagażnik. Do jego zalet bez wątpienia należy zaliczyć przede wszystkim: napęd 4×4 Part time z reduktorem (nie we wszystkich wersjach) oraz niezawodność – usterek w tym modelu jest naprawdę niewiele, choć z dieslem bywa różnie. Wady to między innymi mało oryginalny design nawiązujący do ML-a, choć mi osobiście się podoba i wysokie spalanie wersji benzynowych V6. Rozczarowują też nieco osiągi, ale nie oto przecież chodzi w tego typu aucie. Ceny Kii Sorento I wahają się od 20 000 do 45 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką