Używane BMW X5 E70 [awarie i problemy]

Debiut III generacji BMW X5 już za nami, więc ceny wciąż świeżo wyglądającego poprzednika powinny powoli topnieć. Niestety, jak na niemieckie auto przystało, E70 mocno trzyma wartość. Ile kosztują egzemplarze oferowane na polskim rynku? Co warto wiedzieć o bawarskim SUV-ie przed zakupem? Czy w tym modelu producent zaliczył jakieś wpadki?

Używane BMW X5 E70 – historia modelu

Druga generacja BMW X5 została oficjalnie zaprezentowana w 2006 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Ponieważ auto było produkowane w USA (w Spartanburgu na wschodnim wybrzeżu), na tamtejszym rynku pojawiło się jeszcze w tym samym roku. Do europejskich dealerów niemieckiej marki samochód zawitał dopiero w 2007 roku.

E70 było od początku wyposażone w inteligentny napęd xDrive (w E53 dostępny po liftingu), ciekawym dodatkiem był dostępny opcjonalnie trzeci rząd siedzeń. Druga odsłona X5 to obok X6 pierwszy SUV BMW oferowany w usportowionej wersji M. Obydwa auta zadebiutowały w 2009 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku.

Rok później Niemcy pokazali wersję poliftingową auta. Zmiany w stylizacji były kosmetyczne: bardziej eleganckie zderzaki (więcej plastików w kolorze nadwozia), nowe reflektory i tylne lampy w technologii LED, a także dodatkowe kolory lakieru w ofercie.

Bawarczycy postawili na to, co najważniejsze, czyli na silniki. Starsze jednostki napędowe zastąpiono nowymi, bardziej wydajnymi, dzięki czemu poprawiły się też osiągi auta. Miejsce 6-stopniowego automatu zajął 8-biegowy, a na liście opcji wyposażenia pojawiło się kilka nowych systemów, w tym między innymi Speed Limit Info. Samochód produkowano do końca pierwszego kwartału 2013 roku, a linia montażowa następcy F15 została uruchomiona na początku sierpnia.

Używane BMW X5 E70 – silniki

Benzynowe:

R6 3,0 (272 KM) 3.0si/xDrive30i
R6 3,0 (306 KM) xDrive35i
V8 4,4 bi-turbo (408–555 KM) xDrive50i, X5 M
V8 4,8 (355 KM) 4.8i/xDrive48i

Zobacz również: BMW X6 M50d - start z launch control

Diesle:

R6 3,0 turbo (235–245 KM) 3.0d/xDrive30d
R6 3,0 bi-turbo (286, 306–381 KM) 3.0sd/xDrive35d, xDrive40d
R6 3,0 tri-turbo (381 KM) M50d

Jeśli duży luksusowy SUV, to tylko z dieslem — jeśli tak myślicie, to macie do wyboru 3-litrowy silnik o różnych wariantach mocy. Trzeba jednak liczyć się z tym, że większa moc to nie tylko wyższe spalanie, ale też częstsze usterki.

Do dynamiki auta nie można mieć zastrzeżeń — nawet najsłabsza wersja całkiem sprawnie rozpędza ciężkie X5 (pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,1 s). Topowa odmiana M50d potrzebuje na osiągnięcie tej samej prędkości już zaledwie 4,7 s. Spalanie? Bazowy diesel w mieście zużywa około 12 l/100 km, najmocniejsze warianty w takich samych warunkach konsumują nawet o 3–4 l więcej.

Volkswagen Touareg I vs Audi Q7 [awarie i problemy]

Marzyłeś o luksusowych SUV-ie? Ceny Volkswagena Touarega i Audi Q7 od ich rynkowych debiutów znacznie spadły i są obecnie dużo bardziej atrakcyjne niż kiedyś. Czy bliźniacze konstrukcje są bezawaryjne, a może się psują? Ile kosztują na rynku wtórnym i na co zwrócić uwagę przy ich zakupie? Wszystkie te informacje znajdziecie właśnie tutaj.

W dieslach najczęściej szwankują wtryskiwacze i wstępna pompa paliwa. Zdarzają się również przypadki zapchanej odmy. Przy przebiegach rzędu 120 000–150 000 km radzę profilaktycznie wymienić kolektor ssący. Jeśli tego nie zrobicie, w najmniej spodziewanym momencie może dojść do urwania jego klap. Jeżeli w okolicach kolektora widać już wycieki oleju, to trzeba jak najszybciej odwiedzić mechanika. Jeśli moc 235–245 KM Was nie urządza, musicie przygotować dodatkowe środki na ewentualne uszkodzenia dwóch turbosprężarek. Co prawda są one dość trwałe, ale kiedy już zawiodą, koszty ich naprawy będą wysokie.

Ci, którym przeszkadza klekot dochodzący spod maski, mają do wyboru silniki benzynowe. W tym przypadku trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa w ruchu miejskim na poziomie co najmniej 14–15 l/100 km. Wersja M upija nawet prawie 30 l/100 km. Co najczęściej zawodzi w odmianach benzynowych? Zdarzają się przypadki uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa czy pompy vacuum. Podobnie jak w silnikach wysokoprężnych spotykane są problemy z odmą. Poza tym jednostki nie powinny przysparzać poważnych kłopotów w czasie eksploatacji.

Mercedes Klasy M W164 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy M W164 jest jak obiad w wykwintnej restauracji: najpierw wybieramy, co najlepsze, płacąc niemałe pieniądze, a później już tylko delektujemy się smakiem. Wszystko jest w tym aucie dopieszczone: najwyższej jakości materiały, 5-gwiazdkowe standardy, wygodna obsługa itp. Pytanie tylko, czy po takim niemieckim daniu czeka nas niestrawność.

Używane BMW X5 E70 — dane techniczne

Jak na prawdziwego SUV-a przystało, w BMW X5 E70 napęd przekazywany jest na 4 koła. Niestety, nie jest to stały układ; w normalnych warunkach napędzane są koła tylnej osi, a przód dołącza się tylko w określonych sytuacjach. Do samochodu oferowane są dwie skrzynie automatyczne: 6- lub 8-biegowa. Dla zapewnienia jak najlepszego komfortu Bawarczycy w zawieszeniu X5 zdecydowali się nie tylko na układy wielowahaczowe, ale też miechy pneumatyczne. Bezpieczeństwo? Niemiecki SUV w testach zderzeniowych NHTSA otrzymał 4 na 5 gwiazdek. Niestety, samochód nie był sprawdzany przez europejską organizację Euro NCAP.

Używane BMW X5 E70 – typowe awarie

Największą bolączką tego modelu są awaryjne automatyczne skrzynie biegów, w których często dochodzi do uszkodzenia mechatroniki lub sprzęgła hydrokinetycznego. Koniecznie trzeba regularnie wymieniać olej przekładniowy, w przeciwnym razie przy 160 000–200 000 km przekładnia będzie nadawać się do wyrzucenia.

Awarie i problemy: Volvo XC90

Jako pierwszy na pomysł stworzenia luksusowego SUVa wpadł Mercedes z modelem klasy M, następnie przyszła kolei na BMW X5, a zaraz po niemieckich bulwarówkach klasy premium na rynek wkroczyło szwedzkie Volvo z modelem XC90.

Zdarzają się również problemy z silniczkiem nastawczym skrzyni rozdzielczej napędu. Na szczęście zwykle pomaga założenie nowej zębatki. Wymiana całego silniczka czy kompletnej przekładni nie ma najmniejszego sensu, a mniej doświadczeni mechanicy mogą tego nie wiedzieć. Zdiagnozowanie tej usterki to nie lada wyzwanie, bo ten z pozoru niewinny elementy generuje błędy ESP, DSC, napędu 4×4, a nawet pompy paliwa czy hamulca ręcznego.

BMW na początku 2013 roku ostrzegało o wadliwym wspomaganiu układu hamulcowego i w związku z tym przeprowadzono akcję serwisową. Przed zakupem X5 trzeba zapytać właściciela auta, czy jego egzemplarz brał w niej udział. Jeśli nie, to warto na podstawie numeru VIN w ASO sprawdzić, czy dana sztuka może mieć niesprawny układ. Z kolei samochody sprzedawane w USA były wzywane do serwisu z powodu wadliwej pompy wody. Jeżeli interesuje Was taki egzemplarz, to również warto sprawdzić, czy usterka została usunięta.

Awarie i problemy: BMW X5 E53

Moda na SUVy zaczęła się w USA jakiś czas temu, europejscy producenci chcąc wykorzystać nową niszę zaczęli wprowadzać na ten rynek podwyższone auta z napędem na 4 koła, ale przeznaczone do jazdy typowo miejskiej. Właśnie z takim zamysłem powstała jedna z najszybszych bulwarówek BMW X5.

Zdarzają się także przypadki ubywania płynu chłodniczego. Źródłem problemu jest przeciekający zbiorniczek wyrównawczy. Niekiedy zawodzi też termostat. Nie brakuje również drobnych usterek elektroniki. W niektórych autach szwankuje system nawigacji, w innych adaptacyjne reflektory, a jeszcze inne borykają się z awariami wyświetlacza head-up czy pokrętła systemu iDrive. Czujniki cofania źle reagują na intensywne opady deszczu i wizyty w myjni.

Używane BMW X5 E70 – naszym zdaniem

Pomimo wprowadzenia na rynek nowego modelu ceny BMW X5 E70 niewiele drgnęły. Cóż, luksusowe SUV-y z niebieskim śmigłem na masce nigdy nie były tanie. Wydanie góry pieniędzy na samo auto to jednak nie wszystko — pojawią się kolejne wydatki. Usunięcie każdej usterki to uszczuplenie portfela o znaczną kwotę, zwłaszcza jeśli ktoś planuje korzystać z usług ASO.

Awarie w tym aucie nie zdarzają się często, X5 nie odbiega pod tym względem od niemieckich konkurentów. Oprócz wysokich kosztów utrzymania irytujące są drobne usterki i jakość wykonania niektórych elementów wykończenia wnętrza (skrzypiące plastiki deski rozdzielczej), co nie powinno mieć miejsca w aucie tej klasy. Pomijając kilka mankamentów, X5 E70 to konstrukcja dopracowana niemal do perfekcji. Bogate wyposażenie, doskonałe własności jezdne (tylko na asfalcie), mocne silniki i atrakcyjny design. Czego chcieć więcej? Uwaga: radzę unikać aut sprowadzonych z USA, bo niemal wszystkie mają za sobą większe lub mniejsze wypadki.

Źródło: Statystyki dostarcza otoMoto.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu