Intercooler – jego rola i eksploatacja

Intercooler to bardzo ważna i rzadko kiedy zwracająca na siebie uwagę część w samochodzie. Nie każdy zna jego rolę, a jeszcze mniej osób wie co się wiąże z jego uszkodzeniem.

Intercooler” kiedyś był przynoszącym dumę napisem na samochodach z silnikiem Diesla. Nic tak nie podkreślało wyjątkowości auta z silnikiem wysokoprężnym jak napis „intercooler”. Dlaczego? Ponieważ nikt nie wiedział co to jest. Nie mniej jednak warto przypomnieć, że intercooler nie od zawsze był stosowany. Dążenie do coraz większej mocy, wydajności, spadku zużycia paliwa i zmniejszenia toksyczności spalin praktycznie wymusiło stosowanie intercoolera praktycznie we wszystkich silnikach z doładowaniem.

Chyba trudno o lepszy schemat. Z przodu mamy intercooler, po bokach turbosprężarki, które doprowadzają powietrze do intercoolera. Grubszy przewód z intercoolera doprowadza sprężone i schłodzone powietrze do silnika

Bez względu na rodzaj układu doładowania, intercooler jest jego już nieodłączną częścią. Jest też elementem układu dolotowego. Na pierwszy rzut oka wygląda jak zwykła chłodnica i nie ma w tym żadnego błędu. To jest chłodnica, która ma na celu schłodzenie sprężonego powietrza trafiającego do silnika. Stosuje się go dlatego, że intensywnie sprężone przez sprężarkę powietrze ma wysoką temperaturę, co z kolei negatywnie wpływa na proces spalania mieszanki. Zimniejsze powietrze jest gęstsze, zwiększa się jego masa, a co za tym idzie, można spalić więcej paliwa. To z kolei pociąga za sobą większą wydajność i moc. Teoria mówi, że obniżenie temperatury powietrza, które ma trafić do cylindra o 10 stopni Celsjusza, zwiększa jego gęstość o ok. 3–5%, co odpowiada podobnemu przyrostowi mocy. Intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze o ok. 40 stopni Celsjusza, co w efekcie daje około 15–20 procentowy przyrost mocy. Choć na dobrą sprawę powinno się raczej mówić o takim spadku, gdyby intercoolera nie zastosowano.

Doskonały przykład nietypowego umieszczenia intercoolera, które w tym przypadku okazało się błędem, ale w Subaru sprawdza się od lat

Współczesne silniki doładowane są od podstaw projektowane z intercoolerem. Dziś praktycznie wszystkie tego typu jednostki, niezależnie od rodzaju paliwa są wyposażone w intercooler. Jest on zamontowany pomiędzy sprężarką a cylindrami, więc na dobrą sprawę jest ostatnim elementem układu dolotowego, przez który przepływa powietrze przed wpadnięciem do kolektora ssącego. Jego uszkodzenie ma niebagatelny wpływ na pracę silnika, dlatego warto wiedzieć jakie są typowe usterki związane z intercoolerem i ich objawy.

Problemy z intercoolerem

Intercooler ze względu na umieszczenie go zwykle nisko, tuż za przednim zderzakiem i w zasadzie nie osłonięty w żaden sposób, jest bardzo narażony na mechaniczne uszkodzenia. Liczne uderzenia kamieniami czy innymi przedmiotami wystrzeliwanymi spod kół poprzedzających aut mogą uszkodzić intercooler, choć zwykle jest on dużo bardziej odporny niż chłodnice płynu chłodzącego. Ponadto jego uszkodzenie nie ma tak poważnych następstw jak uszkodzenie chłodnicy płynu i jego wyciek. Przedziurawienie intercoolera jest stosunkowo trudne, ale liczne uderzenia mogą powodować początkowo obniżenie przepływu powietrza przez jego wnętrze, a w dłuższym czasie również jego perforację. Poważnym problemem dla intercoolera jest zanieczyszczenie, dlatego podczas mycia samochodu myjką ciśnieniową warto od czasu do czasu ostrożnie przemyć intercooler.

Takie ukształtowanie otworów w zderzaku poprawia przepływ wokół chłodnic, ale ich nieosłonięcie zwiększa ryzyko uszkodzenia

Intercooler jest tak prostym urządzeniem, że w zasadzie tylko uszkodzenia mechaniczne wchodzą w grę. Nie ma czegoś takiego jak awaria intercoolera. Są jednak objawy, które mogą występować w intercoolerze, a jednocześnie dużo powiedzieć o kondycji silnika. Częstym problemem użytkowników jest olej w intercoolerze. Skąd się tam wziął? Pamiętajcie, że to część układu dolotowego, w którym zawsze jest nie tylko powietrze. Olej zwykle bierze się z odmy, a także ze spalin, które wracają do silnika przez EGR. Dlatego też nie ma się co przejmować niewielką ilością oleju w intercoolerze. Raczej trzeba się przyjrzeć jego szczelności, ponieważ tylko przez jego nieszczelność lub nieszczelne przewody, olej może ukazać się naszym oczom. Natomiast duże ilości oleju w intercoolerze świadczą o zużyciu turbosprężarki lub samego silnika.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Szczelność samego intercoolera i wszystkich przewodów doprowadzających i odprowadzających jest bardzo istotna. Nieszczelności powodują zakłócenia w spalaniu mieszanki i nieprawidłową pracę silnika. Jeśli silnik coraz słabiej zbiera się od dołu, to może być spowodowane nieszczelnością w układzie dolotowym, a najczęściej właśnie w okolicy intercoolera. To samo dotyczy silnika, który po nabraniu oddechu (tzw. włączeniu się turbo) zaczyna delikatnie przerywać, jakby miał lekką zadyszkę. Świadczy to najczęściej o nieszczelności.

Wszystkie nieszczelności powinno się możliwie szybko zlikwidować. Dodatkowe powietrze, które będzie się przedostawało do układu ssącego jest bardzo niepożądane. Ponadto przez nieszczelności turbosprężarka nie jest w stanie wytworzyć żądanego ciśnienia w układzie, a tym samym przez wzmożoną pracę będzie narażona na przyspieszone zużycie.

W Nissanie GT-R postarano się o zabezpieczenie intercoolera siatką

O opinię na ten temat zapytaliśmy eksperta z iParts.pl:
Typowe objawy rozszczelnienia to spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszenia, zwiększone spalanie i silne zaolejenie okolic intercoolera. Wszelkie usterki dotyczące układu dolotowego silników turbodoładowanych mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, a nierzadko całej jednostki napędowej. Podczas naprawy należy skontrolować stan przewodów doprowadzających powietrze do intercoolera (nierzadko to właśnie one odpowiadają za powyższe objawy) i w razie jakichkolwiek wątpliwości wymienić je na nowe.

Wymiana intercoolera

Na dobrą sprawę nikt nie wymienia intercoolera okresowo, choć warto byłoby go przeczyścić raz na jakiś czas (np. co 200 tys. km), choćby z oleju nagromadzonego przez lata, a też nierzadko wody. Intercooler najczęściej wymieniany jest wtedy, gdy zostanie uszkodzony, zwłaszcza dość poważnie, na przykład po stłuczce. Jednak intercooler zgodnie z technologią, podczas wymiany turbosprężarki powinien być również wymieniony na nowy. Gdy turbosprężarka się zużywa, nie tylko olej, ale również niewielkie opiłki metalu dostają się do wnętrza intercoolera. Mechanicy w najlepszym przypadku zalecają jego dokładne przeczyszczenie, a klientom nie przychodzi na myśl dokładanie pieniędzy do intercoolera, skoro naprawa turbo i tak kosztowała krocie. W praktyce, po wymianie turbosprężarki na nową lub regenerowaną i nie wymienieniu intercoolera na nowy, nie każdy producent czy zakład regenerujący daje gwarancję na swój produkt. Co więcej, w przypadku ponownej awarii turbo, łatwo się wymigać z gwarancji jeśli klient nie przedstawi dowodu zakupu i wymiany intercoolera.

Jakie intercoolery kupować? Na to pytanie odpowie specjalista z iParts.pl:
W ostatnim czasie w internecie pojawiła się masa ogłoszeń dotyczących regenerowania chłodnic, nagrzewnic i właśnie intercoolerów. Koszt takiej usługi nierzadko sięga 80% ceny nowych produktów renomowanych producentów, takich jak NRF, Nissens, Valeo czy Behr Hella, którzy dostarczają te podzespoły także na pierwszy montaż.

Poniżej przykładowe ceny intercoolerów do wybranych modeli samochodów.

Zobacz więcej artykułów z serii: Doładowanie silników

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Kto może kontrolować kierowców? Jak walczyć z chorobą lokomocyjną Wszystko, co chciałeś wiedzieć o oponach bieżnikowanych Czy układ start-stop naprawdę daje oszczędności? Pakiet startowy może być droższy niż myślisz Wibracje samochodu i kierownicy – przyczyny i skutki Napęd rozrządu – jak uniknąć problemów? Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity Sprężyny zawieszenia – ich rola i eksploatacja ViaAUTO - podstawowe informacje Noclegi w Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.9] Poliuretan w zawieszeniu i pod silnikiem – wady i zalety Tuleje zawieszenia – mały problem, a męczy Chorwackie jedzenie - samochodem na wakacje [cz.8] Jak jeździć w upale - poradnik Jak dbać o szyberdach - poradnik Przyciemnianie szyb – o tym warto pamiętać Tuning hamulców – przewody i płyny [cz. 4] Tuning hamulców – większe tarcze to lepsze hamowanie [cz. 3] Główne atrakcje i zabytki Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.7] Gwarancja na samochód – na co zwracać uwagę Tuning hamulców – tarcze hamulcowe [cz. 2] Obowiązkowe wyposażenie samochodu - samochodem na wakacje [cz.6]

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe