Poradniki i mechanikaJak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej

Łożysko koła
Łożysko koła
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Dekdon
Marcin Łobodziński
19.09.2017 13:12, aktualizacja: 30.03.2023 11:15

Nadmierny hałas czy gorąca obręcz koła, nawet po krótkiej jeździe, może sugerować zużyte łożysko koła, które powinno wytrzymać cały okres eksploatacji auta, ale nie zawsze tak jest, ponieważ żaden pojazd nie pracuje w warunkach idealnych. Wbrew pozorom, wymiana tego elementu we współczesnym samochodzie nie jest ani tania, ani prosta.

Minęły już dni łożysk kół, które co chwila trzeba było wymienić, a także regulować stopień dokręcenia. Współczesne samochody bardzo często mają całe piasty połączone z łożyskami, których jako oddzielnych elementów się nie wymienia.

Z jednej strony zwiększa to sztywność i teoretycznie trwałość, a w praktyce też pozwala uniknąć błędów montażowych, których dopuszczali się mechanicy. Łatwiej bowiem wymienić cały podzespół niż tylko jedną część, choć okazuje się, że i to nie jest takie proste.

Błędy montażowe to bardzo częsta przyczyna przedwczesnego zużycia łożyska koła w popularnych modelach m.in. Forda, Volkswagena czy Volvo, w których łożysko trzeba odpowiednio wprasować, przy użyciu specjalnie do tego przeznaczonych narzędzi. "Partyzantka" w tym obszarze się opłaca, ale tylko mechanikowi. Klientom nie bardzo, nawet jeżeli łożysko kupili za niespełna 100 zł, a za naprawę zapłacili 50 zł.

  • Podczas montażu siła nie może być przenoszona przez elementy toczne. Ze względu na konieczność użycia specyficznych narzędzi, błąd ten jest często popełniany przy montażu piast drugiej generacji oraz piast typu 2.1 – wyjaśnia Tomasz Ochman z firmy SKF.

Etap montażu piasty jest najważniejszą czynnością podczas wymiany a użycie niewłaściwych narzędzi prowadzi do uszkodzenia łożyska piasty. W czasie montażu za pomocą prasy hydraulicznej często siła przekazywana jest na kołnierz piasty. Z kołnierza poprzez kulki siła jest przekazywana na zewnętrzną bieżnię. Powoduje to uszkodzenie łożyska, przedostawanie sie wody do wewnątrz i dalsze zniszczenia.

[i]Źródło: informator SKF dla warsztatów[/i]

Czysto teoretycznie łożysko koła powinno wytrzymać tak długo jak samochód. Tak by było, gdyby całe auto pozostawało zawsze sprawne i jeździło wyłącznie po dobrych drogach. Praktyka pokazuje, że łożyska wytrzymują najwyżej 200 tys. km, ale czasami nawet o połowę krócej. Co ma wpływ na ich przedwczesne zużycie?

Z całą pewnością stan nawierzchni po jakiej porusza się pojazd. Jednak nierówne drogi nie mają aż tak negatywnego wpływu jak szybki najazd na krawężnik, uderzanie w niego kołem czy dynamiczna jazda po dużych dziurach. To dlatego w miejskich samochodach, już przy przebiegu 100 tys. km, nierzadko dochodzi do zużycia łożyska, a w autach stworzonych na długie trasy, wytrzymuje ono dwa razy więcej.

Dziś normą są łożyska kół zintegrowane z piastą
Dziś normą są łożyska kół zintegrowane z piastą© fot. Shutterstock/Levchenko Hanna

Mniejszy wpływ ma niesprawne zawieszenie, pod warunkiem, że mówimy o normalnym zużyciu eksploatacyjnym. Jednak modyfikacje geometrii, m.in. obniżanie zawieszenia, już jak najbardziej.

Jeżeli dołożymy do tego duże obręcze kół o nieprawidłowym odsadzeniu (zbyt duże na zewnątrz pojazdu), to łożyska są poddawane obciążeniom, do jakich nie zostały zaprojektowane.

Ważna jest sprawność układu hamulcowego, a konkretnie pracy zacisków. Z czasem zaczynają się one blokować i pracują coraz mniej chętnie, aż do tego stopnia, że stale delikatnie hamują koło. Podczas badania technicznego wszystko może być w porządku, ponieważ sprawdzana jest siła hamowania, a nie to, co się dzieje po odpuszczeniu pedału.

W takiej sytuacji zaciski hamulcowe doprowadzają do uszkodzenia łożysk. Znamienne jest to, że w autach z tarczowymi hamulcami tylnej osi to właśnie te łożyska często ulegają przegrzaniu i wytopieniu smaru.

Tylne hamulce działają w mniejszym zakresie, co prowadzi do ich zapiekania się. Dlatego jeżeli wasze tylne łożysko ulegnie zużyciu, koniecznie sprawdźcie, jak pracują zaciski hamulcowe.

Mocne przyspieszenie zużycia łożysk następuje w samochodach używanych do szybkiej i widowiskowej jazdy. Wbrew pozorom, nie chodzi o auta sportowe, ale o takie, które ze sportem nie mają wiele wspólnego, ponieważ nie są one do takiej jazdy dostosowane. Poślizgi tylnej osi, zwłaszcza z użyciem hamulca ręcznego, generują bardzo duże, poprzeczne siły działające na łożyska. A te nie są do ich przenoszenia dostosowane.

Ile kosztuje wymiana łożyska koła?

Do popularnych samochodów łożysko koła można kupić za 100-150 zł, a jeżeli jest to piasta z łożyskiem, to ceny wahają się od 200 do 400 zł. Są jednak wyjątki. Do niektórych, zwłaszcza nowszych modeli, ceny zaczynają się od 500-600 zł, a kończą nawet na kwotach czterocyfrowych.

W takim przypadku wymiana łożyska jest poważnym wydatkiem ze względu na cenę części, natomiast sama usługa, w zależności od rodzaju łożyska kosztuje od 50 do 150 zł.

Warto przy okazji wspomnieć, że niektóre samochody francuskie mają łożyska tylne zintegrowane z tarczą lub bębnem hamulcowym. Wymiana jest więc droższa niż w modelu tego samego segmentu, ale innej marki. Zwykle takie łożysko z bębnem kosztuje od 300 zł do nawet ponad 1000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)