Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem

Świeca żarowa kojarzy się z trzema rzeczami – z dieslem, zimą i problemami z uruchomieniem silnika przy niskiej temperaturze. Wbrew pozorom to już przeszłość. Nowoczesne jednostki wysokoprężne nie potrzebują do uruchomienia świec, ale korzystają z nich nawet latem i wtedy mogą ulec awarii. Co się zmieniło przez ostatnie lata i jakie problemy można mieć przy wyższych temperaturach ze świecami żarowymi?

fot. Shutterstock/pryzmat

Dawniej świeca żarowa służyła tylko do jednego – miała podgrzać powietrze znajdujące się w cylindrze, aby ułatwić rozruch silnika w niskiej temperaturze. Do dziś są one niezbędne, pomimo nowoczesnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych oraz mocno rozbudowanej elektroniki. Jednak teraz pracują nawet wtedy, gdy silnik jest już rozgrzany. Więcej – włączają się również podczas jazdy.

Mowa o świecach trójfazowych, które początkowo dogrzewały komorę spalania jeszcze przez kilka minut po uruchomieniu silnika. Obecnie grzeją do momentu uzyskania optymalnej temperatury pracy jednostki. Mają za zadanie pomóc w stworzeniu możliwie wcześnie warunków dla układów oczyszczania spalin, które włączają się dopiero po rozgrzaniu silnika. Tym samym świece pomagają uzyskać niższą emisję spalin oraz mniejsze zużycie paliwa. Efektem ubocznym, ale pożądanym, jest wcześniej płynące ciepło z kratek wentylacji samochodu.

Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz

Każdy kto posiada samochód z silnikiem Diesla i choć trochę interesuje się techniką motoryzacyjną wie do czego służą świece żarowe. Jednak dziś…

Nowsze konstrukcje z filtrami cząstek stałych grzeją nawet wtedy, gdy temperatura silnika jest na odpowiednim poziomie. Zazwyczaj działają w dwóch sytuacjach:

  • Podczas procesu wypalania sadzy – jest to niezbędne, ponieważ filtr cząstek stałych zapełnia się sadzą i musi ją usunąć. Wypalanie odbywa się poprzez podniesienie temperatury w komorze spalania i układzie wydechowym, co powoduje konieczność podania wyższej dawki paliwa oraz włączenia świec żarowych na ten czas.

  • Podczas hamowania silnikiem – świece żarowe włączają się, ponieważ silnik, który nie dostaje dawki paliwa, szybko się wychładza w skali mikro. Dogrzewanie komór spalania w tym czasie ułatwia powrót do normalnego procesu, a ponadto pozwala bardzo precyzyjnie regulować temperaturę silnika i utrzymywać ją blisko pożądanego maksimum.

To jednak nie koniec. Konstruktorzy silników Diesla idą w kierunku obniżenia stopnia sprężania, co powoduje niższą emisję tlenków azotu. Niestety przy zasilaniu olejem napędowym niski stopień sprężania jest kłopotem, ponieważ paliwo potrzebuje jednak silnego sprężenia, by ulec zapłonowi. Powoduje ono gwałtowny wzrost temperatury, ale jeżeli nie wystarcza, proces można wspomagać odpowiednim sterowaniem świecami żarowymi. Taki niskoprężny motor Diesla bez świec żarowych nawet latem miałby kłopoty.

Tej ikonki nie należy ignorować. Nie zawsze oznacza awarię świecy żarowej.

W tym momencie dochodzimy do sedna problemu. Dawniej świece żarowe sprawiały kłopoty głównie zimą, a obecnie mogą przez cały rok. Teraz silnik z wtryskiem Common Rail zimą da się uruchomić bez świec żarowych, ale z drugiej strony nawet latem nie będzie pracował bez nich prawidłowo. Szybko dojdzie do uszkodzenia bardzo kosztownego systemu oczyszczania spalin, a nawet silnika, gdy proces wypalania sadzy nie zostanie dokończony.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Nie zdziwcie się więc, gdy podczas podróży w najbliższych miesiącach na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka informująca o awarii świecy żarowej. Nie zawsze oznacza właśnie to, choć komunikat wydaje się jednoznaczny. Uszkodzeniu może ulec sterownik świec żarowych, układu wtryskowego lub doładowania, pojedynczy wtryskiwacz, pompa wysokiego ciśnienia albo czujnik obrotów wałka rozrządu. Ciekawostką jest fakt, że w samochodach grupy Volkswagena w ten sposób jest komunikowana awaria… włącznika świateł stop.

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy? Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia