Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki

Ciśnienie powietrza w oponach to nie tylko kwestia wygody i oszczędności, ale też bezpieczeństwa.

wp.pl

Według badań przeprowadzonych przez firmę Michelin blisko 65 proc. samochodów w Polsce ma niewłaściwe ciśnienie powietrza. Spośród nich niespełna 8 proc. ma zbyt wysokie ciśnienie, a w pozostałych przypadkach jego wartość jest za niska. Jak wpływa to na jazdę, bezpieczeństwo i zawartość naszych portfeli?

Zbyt niskie ciśnienie

To najczęściej występujący problem. Zaniżony poziom ciśnienia powietrza powoduje wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. W przypadku podróżowania poza miastem różnica może wynosić dwa razy tyle, ile długości mają pasy na przejściu dla pieszych. Jednocześnie samochód staje się bardziej podatny na utratę stabilności w wyniku wystąpienia zjawiska aquaplaningu, czyli niedostatecznego odprowadzania wody z powierzchni jezdni podczas jazdy.

Auto ze zbyt niskim ciśnieniem prowadzi się mniej przewidywalnie, trudniej nad nim zapanować. Może też zmienić swoją charakterystykę i stać się podsterowne lub nadsterowne. W autach bez wspomagania kierownicy trudniejsze staje się parkowanie.

Niskie ciśnienie przekłada się również na wyższe wydatki. Jazda na oponach z zaniżonym ciśnieniem to większe opory toczenia, a w efekcie wzrost spalania. Szybciej zużywa się również sama opona. Jej boki uginają się podczas jazdy bardziej, niż przewidział to producent, co może prowadzić do przegrzania. Szczególnie jeśli pokonujemy długą trasę z wysoką prędkością. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem prowadzi również do szybszego zużycia elementów układu kierowniczego, co z pewnością przyspieszy wizytę u mechanika i konieczność ich wymiany.

Jako ciekawostkę warto podać, że obniżone ciśnienie ma też pewne zalety. 0,5 bara mniej to o około 10 proc. wyższy komfort jazdy w odczuciu profesjonalnych kierowców testowych. Pamiętaj przy tym, że jest to bardzo subiektywne badanie i każdy może mieć inne poczucie komfortu podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w kołach.

Za wysokie ciśnienie w oponach

Problemem jest nie tylko za niski poziom ciśnienia w kołach, ale również za wysoki. Zawyżone ciśnienie to mniejsza powierzchnia styku opon z nawierzchnią, a więc gorsza przyczepność. Oprócz tego opony z zawyżonym ciśnienie gorzej tłumią wszelkie nierówności. Pogarsza się poziom komfortu i szybciej zużywa zawieszenie pojazdu. Opony ze zbyt dużym ciśnieniem także łatwiej uszkodzić. Wystarczy mocniej uderzyć w krawężnik lub wpaść w dziurę z większą prędkością. Jeśli do pęknięcia opony dojdzie podczas szybkiej jazdy, sytuacja może być bardzo niebezpieczna.

Jak sprawdzać ciśnienie?

Nie zawsze jest to możliwe, ale najlepiej sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach. Przejechanie kilku kilometrów już powoduje podniesienie temperatury opon i zawyżone wskazania manometru. Po jeździe warto odczekać około 30 minut i dopiero potem sprawdzić wartość ciśnienia. Ciśnienie w oponach naturalnie spada z biegiem czasu, dlatego należy je regularnie kontrolować. Raz na 2 tygodnie lub raz na miesiąc przy rzadszym używaniu samochodu oraz przed każdą dłuższą trasą zwykle wystarcza.

Właściwą wartość ciśnienia w ogumieniu można znaleźć na tabliczce informacyjnej umieszczonej zwykle po wewnętrznej stronie osłony wlewu paliwa lub na słupku drzwi kierowcy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W Polsce brak danych

Choć opony to jedyne punkty styku samochodu z ziemią, wielu kierowców umniejsza znaczenie tego elementu wyposażenia auta. Częściowo za taki stan rzeczy obarczyć można niewiedzę zmotoryzowanych. Przecież nic nie puka i nie stuka, więc jest dobrze. Problemem jest również brak informacji na temat liczby wypadków spowodowanych niewłaściwym stanem ogumienia.

W Polsce policja odnotowuje jedynie wypadki związane z brakami w ogumieniu – w 2016 roku było ich 64. W USA rządowa agencja National Highway Traffic Safety Administration wyliczyła, że średnio rocznie ma tam miejsce 11 tys. wypadków, u podłoża których leżał niewłaściwy stan opon lub poziom panującego w nich ciśnienia. W zdarzeniach tych ginie co roku około 200 osób. Możliwe więc, że skala i waga problemu są o wiele większe, niż powszechnie się u nas sądzi.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy? Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach? Najważniejsze filtry w aucie i ich funkcje Jak zabezpieczyć samochód przed kunami? Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody 6 legalnych sposobów na mandaty Test fotelików ADAC 2017 Co to jest i jak działa hamownia podwoziowa? Zawieszenie pneumatyczne – luksus, wygoda, ale też spore koszty eksploatacyjne Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Czy można naprawić lampy LED?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Czy mity o LPG są uzasadnione? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)