Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG?

Na rynku wtórnym coraz więcej jest samochodów Volkswagena i marek siostrzanych z automatycznymi skrzyniami biegów typu DSG. Czy są to auta wysokiego ryzyka, czy nie należy się ich bać? Dziś wiele osób zadaje sobie pytanie: czy warto kupić Volkswagena z DSG?

fot. Volkswagen

Ten artykuł ma 2 strony:

Co to jest skrzynia DSG w rzeczywistości i jak się z nią jeździ?

Przekładnia automatyczna typu DSG, czyli dwusprzęgłowa, to konstrukcja inna niż klasyczny automat. Zamiast konwertera momentu obrotowego, który pracuje w poślizgu, wyposażono ją w zestaw dwóch sprzęgieł, takich jak w skrzyniach manualnych. Każde ze sprzęgieł odpowiada za swoje przełożenia — jedno za biegi parzyste, drugie za nieparzyste.

Zasada działania przekładni dwusprzęgłowej polega na tym, że zmiana biegu to w praktyce przełączenie sprzęgieł. W czasie jazdy włączone są dwa biegi naraz, na przykład trzeci i czwarty. Gdy automat zdecyduje o zmianie biegu na wyższy lub niższy, wówczas jedno sprzęgło się wyłącza, a w tym samym czasie drugie włącza. To sprawia, że zmiana trwa bardzo krótko, co jest zaletą w stosunku do przekładni manualnej.

Ogromnym atutem takich przekładni jest brak poślizgu sprzęgła, który generuje wyższe spalanie i minimalnie ogranicza osiągi. Występuje jedynie przy manewrowaniu z minimalną prędkością. Skrzynia DSG z reguły pozwala uzyskać wyższą dynamikę oraz niższe zużycie paliwa. Jest przy tym bardzo komfortowa – zmiana biegu zazwyczaj nie jest odczuwalna i nie czuć w niej bezwładności przy dodaniu gazu.

Wyboru praktycznie nie ma

Od roku 2003, gdy zaczęto wprowadzać w markach Volkswagena skrzynię DSG, klienci mieli coraz mniejszy wybór. Tradycyjne automaty tiptronic zostawiono tylko w niektórych, większych jednostkach napędowych, natomiast te najpopularniejsze do 2 litrów pojemności łączono ze skrzynią DSG lub manualną.

W 2008 roku Volkswagen opracował siedmiobiegową przekładnię DSG zarówno do silników benzynowych TSI, jak i do diesli TDI, którą klienci wybierali już dość często. Obecnie na rynku wtórnym co czwarty Volkswagen i co drugie Audi z silnikiem do 2 litrów, wyprodukowane w latach 2008–2014 , mają na pokładzie automat DSG. Tylko co dziesiąta Škoda jeździ z DSG, a Seatów z tą przekładnią jest najmniej.

Samochody z przekładnią dwusprzęgłową nie są wyraźnie droższe od tych z klasycznymi skrzyniami manualnymi z dwóch powodów. U nas nie traktuje się tego jako wartości dodanej – wielu kierowców po prostu woli skrzynię manualną. Po drugie, potencjalni klienci boją się awarii i drogich napraw. Obiegowe opinie o trwałości tych skrzyń są złe, ale czy to nie przesada?

Paliwo czy koło dwumasowe – co opłaca się oszczędzać w TDI z DSG?

Temat kół dwumasowych widocznie przypadł Wam do gustu: w komentarzach pod artykułami trwają dyskusje. Mając do dyspozycji samochód z silnikiem…

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe