Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG?

Na rynku wtórnym coraz więcej jest samochodów Volkswagena i marek siostrzanych z automatycznymi skrzyniami biegów typu DSG. Czy są to auta wysokiego ryzyka, czy nie należy się ich bać? Dziś wiele osób zadaje sobie pytanie: czy warto kupić Volkswagena z DSG?

fot. Volkswagen

Ten artykuł ma 2 strony:

Co to jest skrzynia DSG w rzeczywistości i jak się z nią jeździ?

Przekładnia automatyczna typu DSG, czyli dwusprzęgłowa, to konstrukcja inna niż klasyczny automat. Zamiast konwertera momentu obrotowego, który pracuje w poślizgu, wyposażono ją w zestaw dwóch sprzęgieł, takich jak w skrzyniach manualnych. Każde ze sprzęgieł odpowiada za swoje przełożenia — jedno za biegi parzyste, drugie za nieparzyste.

Zasada działania przekładni dwusprzęgłowej polega na tym, że zmiana biegu to w praktyce przełączenie sprzęgieł. W czasie jazdy włączone są dwa biegi naraz, na przykład trzeci i czwarty. Gdy automat zdecyduje o zmianie biegu na wyższy lub niższy, wówczas jedno sprzęgło się wyłącza, a w tym samym czasie drugie włącza. To sprawia, że zmiana trwa bardzo krótko, co jest zaletą w stosunku do przekładni manualnej.

Ogromnym atutem takich przekładni jest brak poślizgu sprzęgła, który generuje wyższe spalanie i minimalnie ogranicza osiągi. Występuje jedynie przy manewrowaniu z minimalną prędkością. Skrzynia DSG z reguły pozwala uzyskać wyższą dynamikę oraz niższe zużycie paliwa. Jest przy tym bardzo komfortowa – zmiana biegu zazwyczaj nie jest odczuwalna i nie czuć w niej bezwładności przy dodaniu gazu.

Wyboru praktycznie nie ma

Od roku 2003, gdy zaczęto wprowadzać w markach Volkswagena skrzynię DSG, klienci mieli coraz mniejszy wybór. Tradycyjne automaty tiptronic zostawiono tylko w niektórych, większych jednostkach napędowych, natomiast te najpopularniejsze do 2 litrów pojemności łączono ze skrzynią DSG lub manualną.

W 2008 roku Volkswagen opracował siedmiobiegową przekładnię DSG zarówno do silników benzynowych TSI, jak i do diesli TDI, którą klienci wybierali już dość często. Obecnie na rynku wtórnym co czwarty Volkswagen i co drugie Audi z silnikiem do 2 litrów, wyprodukowane w latach 2008–2014 , mają na pokładzie automat DSG. Tylko co dziesiąta Škoda jeździ z DSG, a Seatów z tą przekładnią jest najmniej.

Samochody z przekładnią dwusprzęgłową nie są wyraźnie droższe od tych z klasycznymi skrzyniami manualnymi z dwóch powodów. U nas nie traktuje się tego jako wartości dodanej – wielu kierowców po prostu woli skrzynię manualną. Po drugie, potencjalni klienci boją się awarii i drogich napraw. Obiegowe opinie o trwałości tych skrzyń są złe, ale czy to nie przesada?

Paliwo czy koło dwumasowe – co opłaca się oszczędzać w TDI z DSG?

Temat kół dwumasowych widocznie przypadł Wam do gustu: w komentarzach pod artykułami trwają dyskusje. Mając do dyspozycji samochód z silnikiem…

Zobacz również: Volkswagen Golf Alltrack - test napędu na cztery koła

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?