2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad

Złą sławę wysokoprężne silniki znad Sekwany zawdzięczają niedopracowanej i bardzo usterkowej jednostce 1.9 dCi montowanej między innymi w Renault Lagunie II i Renault Megane II. Błyskawicznie zużywające się turbosprężarki i szereg innych bolączek skutecznie zniszczyły renomę francuskiej marce. Po tej wizerunkowej wpadce koncern szybko podjął decyzję o stworzeniu nowego, tym razem dopracowanego motoru wysokoprężnego.

Japońsko-francuska konstrukcja

W pracach nad 2.0 dCi udział brali zarówno specjaliści Renault, jak i Nissana – koncernu należącego do Francuzów od dłuższego czasu. Połączenie doświadczeń obydwu marek zaowocowało wprowadzeniem w 2005 roku do sprzedaży wspomnianej jednostki.

Po raz pierwszy pojawiła się w ofercie Laguny drugiej generacji po liftingu, zapewniając zupełnie inny poziom jazdy niż owiane złą sławą 1.9 dCi. Nowy silnik łączono wyłącznie z sześciobiegowymi przekładniami. W chwili swojego debiutu rynkowego 2.0 dCI było bez wątpienia jedną z najnowocześniejszych konstrukcji, mogącą rywalizować z każdym graczem w klasie. Cztery ustawione rzędowo cylindry przykryto 16-zaworową głowicą. Turbosprężarki w każdej odmianie wyposażono w zmienną geometrię łopatek, zaś w najmocniejszych wariantach turbina otrzymała dodatkowy system chłodzenia cieczą. Całości dopełniają dwa wałki rozrządu, piezoelektryczne wtryskiwacze Boscha, elektroniczny zawór EGR i trwały układ rozrządu napędzany łańcuchem.

DPF na 200 tysięcy kilometrów

Francuzi zawsze byli pionierami w kwestii proekologicznych nowinek technologicznych. Zarówno koncern PSA jak i Renault, bardzo szybko zaczęły masowo instalować w swoich silnikach diesla filtry cząstek stałych. W przypadku 2.0 dCi jedynie w wersji 130-konnej filtr występował nie w każdym przypadku (dostępne były jeszcze odmiany 150, 170, 175 i 180 KM). Na szczęście DPF opracowany przez francuskich inżynierów nie sprawia większych trudności, a co ważniejsze, nie generuje nieprzewidzianych wydatków.

Filtr nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów serwisowych. Co kilkaset kilometrów następuje automatyczne wypalenie jego zawartości, dzięki czemu całe urządzenie bezawaryjnie działa przez długie lata. W problematycznych sytuacjach, gdy dojdzie do zapchania filtra przez użytkowanie auta wyłącznie na krótkich odcinkach w ruchu miejskim, koniecznie będzie czyszczenie w serwisie. Taka operacja kosztuje około 1000 złotych w ASO.

Wypalanie sadzy w filtrze DPF – ile trwa i kosztuje wypad za miasto?

Samochód z silnikiem Diesla wyposażony w filtr cząstek stałych musi odbyć od czasu do czasu podróż po drodze szybkiego ruchu w celu wypalenia sadzy z…

Zdaniem specjalistów Renault, żywotność filtra obliczono na około 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu może wymagać wymiany na nowy za blisko 4 tysiące złotych. Wśród użytkowników możemy się jednak spotkać z licznymi opiniami potwierdzającymi trwałość tego systemu. Wiele aut przejechało 300–350 tysięcy km, a DPF wciąż funkcjonuje prawidłowo.

Zacinający się zawór EGR

Na tle konkurencyjnych konstrukcji 2.0 dCi prezentuje się nad wyraz dobrze. Niemniej, jak w przypadku każdego nowoczesnego diesla, nie mamy co liczyć na bezawaryjną i bezproblemową eksploatację. Typową przywarą egzemplarzy z początku produkcji jest zacinający się zawór EGR. Zazwyczaj pomaga jego czyszczenie. Jedynie w skrajnych przypadkach rozwiązanie stanowi wymiana za około 1100–1300 złotych. Manualne przekładnie współpracujące z francuskim silnikiem wyposażano w dwumasowe koło zamachowe wytrzymujące przy odpowiedniej eksploatacji około 150–250 tysięcy kilometrów. Po tym czasie musimy przygotować się na wymianę dwumasy wraz ze sprzęgłem za blisko 2 tysiące złotych.

Wytrzymały układ wtryskowy

Niemałym zaskoczeniem okazuje się układ wtryskowy francuskiego silnika. W przeciwieństwie do japońskich czy niemieckich konstrukcji, wtryskiwacze nie poddają się po przebiegu 200–250 tysięcy kilometrów. Mechnicy informują o znacznie większej wytrzymałości zespołu wtryskowego. Warunkiem koniecznym jest stosowanie paliwa dobrej jakości. Ewentualna regeneracja pochłonie około 600 złotych za sztukę. Trafiają się egzemplarze, w których ten element działa prawidłowo do 400–450 tysięcy km.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Prawdziwym magnesem na potencjalnych kupujących 2.0 dCi jest oferowana dynamika i niewielkie zużycie oleju napędowego. W ruchu miejskim Laguna II generacji zadowala się porcją niespełna 7 litrów na 100 km, zaś w trasie bez większych trudów zredukujemy tę wartość do 4,5–5 litrów na setkę. Przy 70-litrowym zbiorniku paliwa mamy do dyspozycji ponad 1200 kilometrów zasięgu. W lżejszym i mniejszym Renault Megane, średnia konsumpcja jest o około litr mniejsza.

Renault Laguna Coupé 2,0 dCi 4Control — test

Niedrogie coupé najczęściej zyskują przychylność klientów dzięki mocnym jednostkom. Nawet w dzisiejszych czasach opanowanych przez ekologów wciąż…

Naszym zdaniem

Kupując samochód z silnikiem 2.0 dCi z drugiej ręki, musimy bardzo uważać na sztuki z "wyregulowanym" licznikiem. Chociażby z tego powodu poszukujmy aut z pewną historią serwisową, potwierdzoną przez rzetelnego mechanika znającego wszystkie przywary opisywanej jednostki. Rozsądnie eksploatowany francuski diesel bez większych trudności pokona stosunkowo bezawaryjnie 400–500 tysięcy kilometrów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe