Co zrobić z oponami po sezonie?

Punkty wulkanizacyjne zaroiły się już od klientów, którzy zdecydowali się na wymianę opon. I słusznie, bo pogoda podpowiada, że bez ponoszenia ryzyka można już zastąpić zimowe ogumienie letnim. Co jednak z nim zrobić, żeby nie skrócić okresu jego użytkowania?

przechowywanie opon

przechowywanie opon (PAP/Marcin Bielecki)

Ten artykuł ma 2 strony:

Przegląd i porządki

Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest bieżnik. Gdy opona jest już zdemontowana, łatwiej przyjrzeć się jego wysokości. Polskie prawo przewiduje, że kierowca może używać opon, jeśli ich bieżnik nie stopnieje poniżej 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wymianę opon już wtedy, gdy jest on niższy niż 3 mm. Poniżej tej wartości możliwości opony — szczególnie zimowej — drastycznie spadają.

Co więcej, wybierając się za granicę na takim ogumieniu, możemy popaść w tarapaty. Przepisy w Czechach i w Austrii mówią, że zimowa opona nie może mieć bieżnika niższego niż 4 mm, a w Słowenii 3 mm.

Z uwagą należy obejrzeć całe opony, zwracając uwagę na mechaniczne uszkodzenia. Jeśli zauważymy wyrwę czy inny defekt, to nawet jeśli nie powoduje on utraty ciśnienia, zawieźmy oponę do wulkanizatora. Fachowiec sprawdzi gumę i wyda werdykt co do jej przydatności.

Zwróćmy też uwagę na datę produkcji opony. Jest ona nadrukowana na boku w postaci czterocyfrowego kodu znajdującego się w elipsie lub prostokącie o zaokrąglonych rogach. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie następne rok produkcji. Jeśli opona liczy sobie więcej niż 10 lat, nie warto już ryzykować, korzystając z niej następnej zimy. Po tym czasie mieszanka, z której wykonuje się bieżnik, traci znaczną część swoich własności.

Jeśli stan zdjętych opon kwalifikuje je do użytku w następnym sezonie, pozostaje nam kosmetyka. Z bieżnika opon należy wyjąć kamyki, które lubią się tam dostawać. Zaniechanie w tym względzie doprowadzi do błędnego wyważenia opony przed następnym sezonem. Następnie za pomocą szamponu samochodowego i szczotki wymyjmy opony, usuńmy pianę wodą i pozwólmy im wyschnąć. Na koniec warto nałożyć na opony preparat poprawiający ich kondycję. Lepiej wystrzegać się specyfików nadających ogumieniu czarny kolor — te zostawmy handlarzom reprezentującym „starą szkołę”. Szukajmy środka, który odżywi gumę.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Czy można naprawić lampy LED? Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje?