Nowa akcyza na samochody jeszcze nie teraz. A może w ogóle?

Nowa akcyza na samochody wciąż wzbudza niepokój i kontrowersje, ale na szczęście jest odkładana w czasie. Co ciekawe, pierwszeństwo przed tym projektem uzyskał pomysł jej likwidacji. Czy to możliwe?

fot. Renault

W porządku najbliższego posiedzenia komisji senackiej (22–23 marca) nie znalazło się czytanie projektu dotyczącego nowego sposobu naliczania akcyzy od samochodów. Jest to projekt dość skomplikowany, gdzie stawki nie będą zależały bezpośrednio od ceny pojazdu, ale ma być brany pod uwagę wiek samochodu, pojemność silnika, normy spalin oraz dodatkowe współczynniki deprecjacji. Skomplikowany wzór jest co prawda korzystny dla importerów nowych aut, ale nie dla znacznej większości Polaków, czyli osób kupujących samochody używane. Poza tym, trudno będzie w pamięci policzyć, ile potencjalny nabywca takiego auta zapłaci w urzędzie skarbowym.

Przypominamy, że akcyza jest podatkiem uiszczanym przy pierwszej rejestracji samochodu w kraju. Nie dotyczy to jednak wyłącznie aut nowych, ale także używanych, pochodzących z importu. Ten jest w Polsce gigantyczny – w minionym roku wyniósł ponad milion pojazdów do 3,5 tony. Jest to ponad dwukrotnie więcej niż zarejestrowano nowych samochodów osobowych (416 tys.).

Pierwsza propozycja nowego podatku akcyzowego, uzależnionego wyłącznie od wieku samochodu i pojemności silnika wywołała burzę w mediach i w społeczeństwie. Zaproponowane na początku listopada stawki były wręcz oburzające dla typowego Kowalskiego, kupującego statystycznie ponad dziesięcioletnie auto. Dlatego rząd szybko opracował nowy system naliczania, o którym pisaliśmy dokładniej w poniższym artykule.

Kolejna propozycja rządu w sprawie akcyzy na samochody

Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów stawki podatku akcyzowego na nowe oraz używane samochody rejestrowane po raz pierwszy w kraju spotkały się z…

Pod koniec lutego tego roku klub poselski Kukiz’15 zaproponował lepsze, prostsze rozwiązanie – całkowitą likwidację akcyzy, problemu nieznanego w innych krajach europejskich. Uwolniłoby to społeczeństwo do obciążeń, dilerzy mogliby obniżyć ceny, a urzędy skarbowe byłyby odciążone z obowiązków. Nie byłoby także absurdalnie wysokich cen aut z silnikami o pojemności ponad 2 litrów względem tych mniejszych. Obecnie taki problem mają m.in. marki Alfa Romeo czy Infiniti, które oferują silniki o pojemności 2,2 litra. Parametry są podobne do 2-litrowych, a cena znacznie wyższa.

Członkowie klubu Kukiz’15 zwracają uwagę na fakt, że akcyza na samochody ma na celu wyłącznie zasilenie budżetu i nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska. Dlatego wyliczanie stawek z uwzględnieniem norm czystości spalin czy pojemności silnika nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów. Istnienie akcyzy powoduje, że najdroższe samochody są rejestrowane za granicą.

Projekt likwidacji akcyzy w obliczu ogromnych wydatków socjalnych rządu wydaje się być utopijny, tym bardziej, że doprowadzi do zmniejszenia wpływów budżetowych. Jak obliczają autorzy projektu byłoby to 1,46 mld złotych rocznie. Jednak uspokajają, że zostałoby to pokryte ze środków pozyskanych przez rząd w związku z uszczelnieniem systemu podatkowego VAT.

Projekt Kukiza będzie oczywiście czytany na posiedzeniu komisji senackiej, ale może być natychmiast odrzucony. Rok temu to samo spotkało propozycję obniżki akcyzy na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. Tego samego spodziewamy się teraz. Ważne, że nowa akcyza znów zaliczyła poślizg i nie zostanie wprowadzona zbyt szybko. Z tą też może być problem. Podobno ścisłe kierownictwo PiS blokuje ten projekt z obawy o konsekwencje polityczne.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Wniosek osiedlowego radnego – dość deptania barw narodowych na ulicach Alpine otworzy salon sprzedaży w Polsce Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni Opel coraz bardziej premium, dzięki programowi personalizacji Exclusive Tydzień w motorsporcie #14 Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Wszystkie Nissany na Europę Środkowo-Wschodnią przypłyną do portu w Gdańsku Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors Już nie musisz jeździć na stację. Shell przywiezie ci paliwo do domu Ford Mustang z filmu "Bullitt" został odnaleziony Polski rynek samochodów osobowych - luty 2017 Nowe Volvo XC60 (2017) - premiera nowego giganta segmentu SUV-ów premium Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D Peugeot 3008 został samochodem roku 2017! Właściciele BMW i Audi płacą najwięcej za OC Tydzień w motorsporcie #13 Mitsubishi szuka lokalizacji na fabrykę silników. Wybierze Rumunię? Wyjątkowe Dino 246 GTS może być twoje już za 3 mln złotych Najmniejszy Rolls-Royce świata posłuży pacjentom szpitala dziecięcego Lexus RC F GT3 (2017) - sportowy wzorzec Ciąg dalszy problemów Takaty - tym razem Ford i Lincoln Suszarka do włosów zamiast radaru - mieszkańcy Szkocji regulują ruch

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Autobahn Stormer Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana Jaguar XE SV Project 8 (2017) - zapowiedź