Napęd na cztery koła w nowym Oplu Insignii Grand Sport

Opel zdradził szczegóły odnośnie „najnowocześniejszego napędu na cztery koła” o jakim wspominano podczas premiery tego modelu. Okazuje się, że istotnie jest to rozwiązanie rewolucyjne, ale skądś już je znamy…

Nowy Opel Insignia Grand Sport będzie dostępny zarówno w wersji z napędem na przednią oś jak i napędem na wszystkie koła. Ta druga ma być wyposażona także w ośmiobiegową przekładnię automatyczną, czyli zupełną nowość w gamie Opla. Do tej pory stosowano dość przestarzałe już sześciostopniowe automaty.

Opel nie zdradza, jaki mechanizm będzie rozdzielał napęd pomiędzy osie, a zatem w domyśle… nie ma go w ogóle. Jak to możliwe? Dokładnie tak, jak ma to miejsce w Fordzie Focusie RS, czy zaprezentowanym jeszcze wcześniej Range Roverze Evoque. System oparty jest na dwóch mechanizmach różnicowych, przy czym z tyłu jest to zwykła przekładnia kątowa z dwoma sprzęgłami blokującymi. Sprzęgła te odpowiadają za rozdział napędu pomiędzy tylne koła i wektorowanie momentu obrotowego, a jednocześnie poprzez włączanie i wyłączanie sterują rozdziałem pomiędzy osie. Jest to nie tylko genialne w swej prostocie rozwiązanie, ale także bardzo skuteczne.

Układ ten przygotowała firma GKN, która specjalizuje się w napędach do samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Wiele aut korzysta z ich systemów opartych na sprzęgle wielopłytkowym, ale tu wykorzystano rozwiązanie o nazwie Twinster, które zadebiutowało w Range Roverze. O jego skuteczności miałem okazję się przekonać dwukrotnie testując Focusa RS i nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń.

Tylny mechanizm rozdzielający moment obrotowy z dwoma sprzęgłami.

Ford Focus RS Mk III: wreszcie godny następca Escorta Coswortha

Ford Focus RS od swojej pierwszej generacji miał być najlepszym hot hatchem dostępnym na rynku i godnym następcą Escorta Cosworth. Pierwszy cel można…

Powiem więcej – Opel Insignia może stać się liderem w dziedzinie właściwości jezdnych w swojej klasie, dzięki Twinsterowi. Co prawda są w segmencie D auta, które mają bardzo dobre układy napędowe (Audi, BMW, Mercedes), ale są one ciężkie i drogie. Twinster to także odpowiedź na potrzeby producentów w zakresie zużycia paliwa i ograniczenia emisji spalin. Dzięki swej prostocie jest lekki. Jednocześnie świetnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie, a nawet koła, nadając bardzo przyjemną charakterystykę prowadzenia.

Nie sugeruję, że napęd AWD w Insignii Grand Sport będzie działał tak samo jak w Focusie RS – to dwie różne klasy samochodów. Jednak domyślam się, że Opel skorzysta z jego jednej cechy – totalny brak podsterowności. Insignia na śliskiej nawierzchni może prowadzić się bajecznie, z delikatną skłonnością do nadsterowności, w pełni kontrolowanej przez elektronikę.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Dodatkowo, samochód będzie wyposażony w adaptacyjne amortyzatory z programami Tour i Sport. Wybór trybu jazdy może mieć wpływ na charakterystykę pracy napędu.

Już wyobrażam sobie jaka będzie nowa Insignia OPC, jeżeli w ogóle powstanie, a wierzę, że tak. Sportowy sedan Opla wyposażony w taki układ napędowy, szybką przekładnię z ośmioma przełożeniami i mocny silnik 2.0 Turbo stanie się mocnym graczem w klasie sportowych sedanów segmentu D. Jednocześnie będzie mógł konkurować z takimi modelami jak Audi S4 czy też Mercedes-AMG C43 4MATIC. Szczerze? Już nie mogę się doczekać pierwszych jazd nową Insignią Grand Sport AWD.

Nowy Opel Insignia Grand Sport AWD — zdjęcia

Opel Insignia OPC – test, opinia, spalanie, cena

Już dawno nie miałem do czynienia z samochodem tak nabuzowanym testosteronem i jednocześnie tak zaskakująco niespełniającym oczekiwań. To prawdziwy…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Przyszli właściciele Forda GT skonfigurują swoje auta w domu Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Carsharing wystartował w Warszawie Nowe wersje, bardziej atrakcyjny wygląd i ulepszenia techniczne - Jaguar odświeżył F-Type'a Fakty i spekulacje na temat nowego Forda Bronco Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Mercedes AMG GT kusi świeżym wyglądem i zupełnie nową wersją Poznaj nowe Audi SQ5 Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach? Elektryczny mikrobus Volkswagena debiutuje w Detroit Tydzień w motorsporcie #5 Poznajcie najszybszą Kię w historii Tak wygląda samochodowe wnętrze przyszłości według Boscha Oto najmocniejszy Bentley w historii Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku BMW prezentuje wnętrze przyszłości w swoim nowym koncepcie Jeździsz rowerem do pracy? Zarobisz więcej - w taki sposób nagradza się polskich pracowników Polski rynek samochodów osobowych - grudzień 2016 - podsumowanie roku Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym Oto nowa Kia Picanto, która może namieszać w segmencie małych mieszczuchów

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder Smutna historia zniszczonego Mustanga ma szczęśliwe zakończenie. Nino zbuduje nowy samochód