Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3]

Ten artykuł ma 3 strony:

Ford Mondeo II 2.0 Duratec czy Ford Mondeo II 2.0 TDCi?

Ford Mondeo III

Zdecydowanie nowszy model od opisanej na poprzedniej stronie Serii 3, ale porównanie podobne. 2-litrowe silniki, jeden doładowany diesel, drugi wolnossący benzyniak. Oba równie dobre, a nawet lepsze niż jednostki BMW.

Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007–2009) – czy już poprawiony?

Mondeo Mk3 mocno popsuło opinię Fordowi. Jednak amerykański koncern nie poddał się i zareagował właściwie, tworząc zupełnie nowy model od podstaw i…

Motor 2.0 TDCi to w przypadku Mondeo trzeciej generacji znana doskonale francuska jednostka 2.0 HDI. Silnik słynący z wysokiej niezawodności i trwałości. Nie można powiedzieć, że nic się w nim nie dzieje, ponieważ pojawiają się zarówno wycieki oleju (dość popularna dolegliwość), zużywają się koła dwumasowe, a także koła pasowe napędu osprzętu, ale generalnie nie zdarza się to częściej niż w innych, udanych silnikach wysokoprężnych tej klasy. Można spokojnie przyznać, że diesel zastosowany w Fordzie jest jednym z najlepszych, jeżeli nie najlepszym. Warto przy tym zaznaczyć, że osprzęt nie jest dokładnie taki sam jak w Citroënach czy Peugeotach.

Motor oferowano w pięciu wariantach mocy: 115 KM i 300 Nm, 120 KM i 320 Nm, 130 KM i 320 Nm, 140 KM i 320 Nm, 163 KM i 340 Nm. W praktyce wszystkie silniki miały filtr cząstek stałych, ale nie taki jak francuski FAP, lecz suchy. Nie wymaga obsługi, ale jego trwałość jest niższa. Za to dostępne są tanie zamienniki. Tak jak w przypadku wszystkich części poza wtryskiwaczami, niestety piezoelektrycznymi, dość kosztownymi w wymianie.

Silnik 2.0 TDCi

Silniki Diesla w Mondeo może być albo oszczędny (115 KM i 120 KM) albo dynamiczny i równie oszczędny (od 130 KM w górę). Wszystko zależy od preferencji. Niezależnie od wersji mocy, Mondeo powinno spalić od 6 do 7 l/100 km w codziennej eksploatacji. Wysoka popularność tych silników nie dziwi, ponieważ to bardzo cenione konstrukcje.

Niestety nie tak tanie w eksploatacji jak 2.0 Duratec zasilany benzyną. Już dawno nie powstał tak udany silnik w tej klasie i aż szkoda, że trafił tylko do gamy tego producenta. Jedynie Mazda wykorzystała podstawowe elementy do konstrukcji bardzo dobrego motoru benzynowego o tej samej pojemności. W Fordzie w 2010 roku zaczęły go wypierać jednostki z rodziny EcoBoost, ale i tak wytrwał aż do 2014 roku, czyli do zakończenia produkcji Mondeo III.

Zobacz również: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 BOSE - test

W tym modelu oferowano przez cały okres tylko jedną wersję o mocy 145 KM i momencie obrotowym 190 Nm. Nieznacznie mocniejsza odmiana (150 KM) była montowana we Fieście ST. Motor ma pośredni wtrysk paliwa i przeciętne osiągi, ale i tak lepiej przyspiesza do 100 km/h niż 130-konny diesel.

Ford Mondeo III Kombi

Za napęd rozrządu odpowiada bezawaryjny łańcuch (w dieslu pasek), a jedyne typowe przypadłości to uszkodzenia cewek zapłonowych. Dość ryzykowny jest natomiast montaż instalacji LPG, która szybko wykańcza głowice. Zwykle jest to wina nie tyle samego silnika co instalacji i obsługi (nieregulowane zawory), ale prawdą jest, że Duratec nie przepada za gazem.

Niektórzy wolą jednak zaryzykować, bo benzynowe Mondeo potrzebuje na każde 100 km około 9 litrów paliwa. To o 3 litry więcej niż można osiągnąć w Dieslu, a zatem oszczędności rzędu 1400–1500 zł na 10 tys. km są niezłe.

Podsumowując: dieslem jeździ się lepiej, ponieważ Mondeo to duży i ciężki samochód, a do tego taniej. Nie ma problemu z awaryjnością, ale gdy zajdzie taka potrzeba, może okazać się niezbędne zapłacić 4000 zł lub więcej w warsztacie. Benzynowy Duratec można uznać za motor całkowicie bezawaryjny, ale nie dający się zagazować, zatem w przypadku Mondeo dajemy remis.

Przykładowe ceny zamienników

Nazwa części

Mondeo 2.0 Duratec

(145 KM)

Mondeo 2.0 TDCi

(140 KM)

Napęd rozrządu łańcuch pasek+łańcuch 900 zł
Napęd osprzętu 450 zł 250 zł
Sprzęgło 900 zł 800 zł
Koło dwumasowe 1300 zł 1400 zł
Komplet cewek zapłonowych 800 zł ---
Komplet świec żarowych --- 240 zł

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1] Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje Auto używane dla czytelnika: specyficzne potrzeby i minivan do 25 tys. zł