Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla?

Kilka dni temu pisaliśmy o tym, czy i kiedy zakup samochodu z silnikiem Diesla ma sens. Dziś pokażemy wam, dlaczego niektórzy twierdzą, że zakup takiego auta jest tylko pozorną oszczędnością.

fot. Daimler

Ten artykuł ma 9 stron:

Wstęp i układ wtryskowy

Zakup diesla wiąże się z kilkoma aspektami, które należy tak wyważyć, by rzeczywiście było to opłacalne. Można to przedstawić, zestawiając pewne cechy silników zasilanych olejem napędowym i benzynowych.

Silnik Diesla vs benzynowy
CECHA DIESEL BENZYNA
Koszt zakupu nowego: Wysoki Niski
Koszt zakupu używanego: Nieznacznie wyższy Nieznacznie niższy
Przebieg używanego: Zdecydowanie wyższy Zdecydowanie niższy
Ryzyko zakupu niesprawnego: Wysokie Niskie
Ryzyko awarii: Wysokie Niskie
Koszty naprawy: Wysoki Niski
Koszty okresowego serwisu: Nieznacznie wyższe Nieznacznie niższe
Zużycie paliwa: Niskie Wysokie lub nieznacznie wyższe

Pozostaje pytanie: co sprawia, że silniki Diesla są kosztowniejsze w naprawach i potencjalnie bardziej awaryjne? Jak się okazuje, często takie jednostki są w stanie pokonać ogromne dystanse bez żadnych awarii, ale równie często im ulegają, a te nie są tanie do usunięcia. Co psuje się w silnikach Diesla i co może was spotkać po zakupie auta z takim motorem?

Układ wtryskowy

W przeciwieństwie do silników benzynowych, układ wtryskowy jednostki wysokoprężnej jest poddawany większym obciążeniom, a także jest bardziej precyzyjny. To sprawia, że delikatniejsza aparatura pracuje w trudniejszych warunkach. W nowoczesnym silniku jest kilka wtrysków paliwa na jeden cykl pracy. Wtryskiwacze muszą być więc urządzeniami nie tylko wykonanymi z najwyższą precyzją, ale także pracować prawidłowo, by silnik osiągał pożądane parametry. Jakiekolwiek niesprawności w układzie wtryskowym szybko odbijają się na kondycji innych podzespołów silnika.

Często bardziej lub mniej świadomie sami użytkownicy doprowadzają do usterki, przede wszystkim tankując kiepskiej jakości paliwo. To nie te większe zanieczyszczenia powodują awarię wtryskiwaczy, ponieważ te są wyłapywane przez filtr paliwa. To najmniejsze drobinki, które przez system filtracji się przedostają, potrafią uszkodzić wtryskiwacz. Niezwykle ważną rzeczą w użytkowaniu silnika Diesla jest regularna wymiana filtra/filtrów paliwa raz w roku, niezależnie od przebiegu.

Koszt regeneracji wtryskiwaczy zależy od typu i producenta części. Jeżeli są dostępne zestawy naprawcze, wówczas zapłacimy do około 1000 zł za sztukę. Jeżeli nie, trzeba będzie kupić nowe wtryskiwacze, których ceny są ekstremalnie różne, ale zwykle nie niższe niż 1000 zł. Są takie, które kosztują po 3000–4000 zł za sztukę!

Układ wtryskowy to nie tylko same wtryskiwacze, ale także pompa wysokiego ciśnienia. Ona również jest narażona przede wszystkim na zanieczyszczenia, a co gorsza, jeżeli się zużywa, to podaje drobinki startego materiału dalej do wtryskiwaczy. Dlatego nierzadko jest tak, że awaria pompy przyspiesza także zużycie wtryskiwaczy, zatem w tej sytuacji jest już tylko kwestią czasu, kiedy i one odmówią posłuszeństwa. Naprawa lub wymiana pompy to koszt około 600–3000 zł.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Awarie systemu Common Rail — co może się popsuć?

Awarie układu paliwowego współczesnych samochodów z silnikami Diesla zwykle kojarzą nam się z niedomaganiem wtryskiwaczy lub pompy paliwa. Jednak to…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu

Popularne w tym tygodniu:

Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?