Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu

Jesienią często na jaw wychodzą niektóre problemy z samochodem, które znacząco pogłębiają się zimą. Jednym z najbardziej dokuczliwych są parujące szyby, które w okresie zimowym powodują, że trzeba je odszronić również od wewnątrz. Co może być przyczyną?

fot. Skoda

Parujące szyby w aucie to zdawać by się mogło niewielki problem. Niby nie trzeba niczego naprawiać i wydawać masy pieniędzy, ale w praktyce jest to dokuczliwe. Wycieranie szyb podczas jazdy przypomina lata 80. i podróż Maluchem. A przecież mówimy nierzadko o niewyeksploatowanych jeszcze samochodach, które powinny „chodzić” jak zegarek.

Przyczyny problemu z parującymi latem szybami są zwykle prozaiczne. To niestety nie oznacza, że tanie i łatwe do usunięcia. Jednym z najczęstszych, a jednocześnie najprostszych do wyeliminowania problemów jest zabrudzony filtr kabinowy. Niestety praktyka pokazuje, że w naszych warunkach zalecenia producentów odnośnie wymiany filtrów przeciwpyłowym nijak mają się do rzeczywistości.

Wymiana raz w roku to absolutne minimum i nie ma tu znaczenia jakie przebiegi robimy. Sugerowalibyśmy jednak wymianę dwa razy w roku – najlepiej na wiosnę i właśnie jesienią. Nie trzeba kupować drogich filtrów węglowych. Lepiej wybrać zwykły produkt kosztujący dwa razy mniej, ale wymienić go dwa razy.

Zabrudzony filtr kabinowy to jedna z najczęstszych i najtańszych do wyeliminowania przyczyn parujących szyb.

Brudny filtr przeciwpyłkowy utrudnia właściwą wentylację kabiny, a ponadto powoduje zbieranie się wilgoci w układzie wentylacji. Wówczas nie tylko woda, ale również bakterie gromadzące się w niewidocznych miejscach mogą dokuczać.

Dość rzadką, ale jednak spotykaną w starych samochodach usterką jest uszkodzenie nagrzewnicy lub niewłaściwe połączenie przewodów doprowadzających do niej płyn chłodzący. Objawem takiego tanu rzeczy jest ubywający płyn chłodniczy. Nietrudno zgadnąć, że trafia on do kabiny.

Z układem wentylacji wnętrza wiąże się jeszcze jedna rzecz. Są to zatkane kanały doprowadzające powietrze. Bywa, że zbierają się tam zanieczyszczenia pełniące w pewnym sensie rolę niechcianego filtra, a w praktyce nawilżacza. Wówczas wymiana filtra kabinowego i osuszanie wnętrza zmienia się w syzyfową pracę. Cóż z tego, że dbamy o klimatyzację, jeżeli ta zaciąga do kabiny wilgotne powietrze.

Zapchane mogą być także kanały odprowadzające wodę. Nagromadzone w podszybiu zanieczyszczenia powodują, że do otworów wentylacyjnych wpływa woda. Nie tylko brud potrafi stworzyć takie problemy. Również naprawy blacharskie przeprowadzone niefachowo kończą się zamknięciem fabrycznych otworów i kanałów.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Z czasem będą nie tylko liście. Podszybie w kilkunastoletnich autach niekiedy pełni funkcję wywrotki z ziemią.

Z szybami jest jeszcze jeden problem. Zwłaszcza czołowa mogła być wymieniana i pozostały drobne nieszczelności. Teoretycznie woda do wnętrza się nie leje, ale w praktyce wilgoć znajduje sobie drogę do wnętrza. Gdy auto stoi w nocy na parkingu, w kabinie jest równie wilgotno jak na zewnątrz. Niestety jednoznaczne stwierdzenie, że szyba jest źle wklejona pozostaje bardzo trudne. Można jednak znaleźć korozję pod uszczelkami. W tej sytuacji radzimy reagować jak najszybciej.

Kolejnym tematem związanym z szybami i drzwiami są uszczelki. W starszych autach mogą się kruszyć i powodować nieszczelności. To typowy problem Škody, ale nie tylko. Również naprawy powypadkowe powodują, że drzwi nie dolegają właściwie do uszczelek. Największe ryzyko dotyczy drzwi bez ramek.

Ostatni aspekt to woda przyniesiona przez użytkownika. Mokre buty to wydawać by się mogło nic, ale pod warunkiem, że mamy gumowe dywaniki, które łatwiej osuszyć. Warto w okresie jesiennym zaopatrzyć się w takie mało eleganckie rozwiązanie.

Co zrobić by uniknąć choćby częściowo problemu, nie licząc wyeliminowania jego źródła? Przede wszystkim właściwie korzystać z układu wentylacji, najlepiej również zimą mieć włączoną klimatyzację, nawet jeżeli akurat ogrzewamy kabinę. O wymianie filtra kabinowego już wspomnieliśmy, ale o jednym nie. Przed zamknięciem auta i pójściem do domu warto sprawić, czy szyby są na pewno szczelnie domknięte. Dotyczy to zwłaszcza aut z szybami na korbkę, które potrafią się same opuszczać.

Jak pozbyć się wilgoci z auta? Sposobów jest wiele, a producenci środków chemicznych proponują pochłaniacze wilgoci, które… działają różnie. Dobrą, prostą i tanią metodą jest umieszczenie w kabinie kilku woreczków z ryżem. Woreczki można zrobić ze skarpet. Inni preferują otwarty pojemnik z solą. Można przetestować spraye na szyby, które mają eliminować zjawisko osiadania pary.

Czym wycierać mokrą szybę? Jedni twierdzą, że nie ma niczego lepszego od naturalnej irchy, inni proponują nowoczesne rozwiązania z mikrofibry. Jedno i drugie jest dobre, pod warunkiem, że ircha jest naturalna, a ściereczka z mikrofibry wysokiej jakości, o gładkiej powierzchni.

Nadchodzi jesień – przygotuj się na nowe warunki drogowe

Kalendarzowe lato już dawno za nami, ale od około dwóch tygodni w Polsce panują prawdziwie jesienne warunki. Przypominamy jak jesień wpływa na warunki…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2 Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 1 Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)? Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.1] Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprężarka typu G-Lader – zapomniany wynalazek Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Co to jest szpera? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Co to jest mikrohybryda? Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii