Co to jest mikrohybryda?

Pierwsze samochody zwane mikrohybrydami (smart hybrid) miały w wyposażeniu system start/stop. To wystarczyło, ale obecnie mikrohybrydą nazywa się silnik spalinowy wspomagany niewielkim motogeneratorem.

fot. Suzuki

Jedną z nowszych mikrohybryd, która może być doskonałym przykładem takich konstrukcji jest Suzuki Baleno SHVS. Nieduży silnik spalinowy został wyposażony w motogenerator, połączony z nim za pomocą klasycznego paska napędowego. Zastępuje on alternator, a dzięki swoim właściwościom wyparł również urządzenie znane jako rozrusznik. Może napędzać wał korbowy gdy kierowca chce uruchomić silnik, a podczas jazdy zamienia się w generator prądu odzyskujący energię gdy kierowca zwalnia lub hamuje i zamienia ją w prąd służący do ładowania akumulatora.

W tym momencie mówimy o bardzo podobnej konstrukcji do zwykłych silników z systemem start/stop. Jednak Suzuki skorzystało z obecności motogeneratora również do obniżenia zużycia paliwa podczas jazdy i zwiększenia momentu obrotowego silnika. Dzięki stałej współpracy z silnikiem i niezależnej baterii, z której może pobierać prąd, motogenerator wspomaga motor spalinowy podczas dynamicznego przyspieszania czy ruszania. Wtedy właśnie silniki cieplne są najmniej wydajne.

Mówiąc bardzo ogólnie, jest to w pewnym sensie rodzaj elektrycznego doładowania, które nie zwiększa mocy maksymalnej silnika, ale skutecznie poprawia wartości momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów.

Tego typu układ hybrydowy jest bardzo tani i prosty w montażu w zasadzie w każdym samochodzie. Firmy produkujące podobne systemy przewidują, że jest to coś, co za kilka, może kilkanaście lat zacznie wypierać turbosprężarki. Już teraz m. in. firma Renault montuje system smart hybrid w swoim silniku diesla, choć z turbodoładowania nie rezygnuje. Co ważne, system mikrohybrydowy w żaden sposób nie zwiększa wysilenia jednostki napędowej, zatem poprawa osiągów nie wiąże się ze spadkiem trwałości silnika.

Warto zaznaczyć, że układ mikrohybrydowy nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu bez udziału silnika spalinowego, choć podejrzewamy, że w przyszłości motogeneratory i ich baterie będą na tyle wydajne, że posłużą na przykład do samodzielnej jazdy w korku.

Co to jest hybryda plug-in?

Samochody z napędem hybrydowym plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia