Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego

Niektórzy wyznają zasadę, że jedyne prawdziwe BMW ma napęd na tylną oś. Odnośnie zakupu modelu Serii 3 E90 warto przyjąć jeszcze jedną: jeżeli chcesz kupić naprawdę dobrą wersję, skup się na silnikach 6-cylindrowych.

Ten artykuł ma 3 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak zbudowane jest BMW Serii 3
  2. Jakie oferowano silniki i wersje napędowe w BMW Serii 3
  3. Który silnik najlepiej wybrać do BMW Serii 3
  4. Diesel czy benzyna w BMW Serii 3
  5. Co się psuje w BMW Serii 3
  6. Jak wygląda dostęp do części do BMW Serii 3
  7. Ile kosztuje używane BMW Serii 3
  8. Czy warto kupić BMW Serii 3

Charakterystyka i budowa

Sześć cylindrów w rzędzie to klasyka BMW, nie mniejsza od napędu na tylną oś. Jednostki te cechuje wysoka kultura pracy i świetna charakterystyka momentu obrotowego, niezależnie od tego czy mowa o wolnossących czy doładowanych. Mają jednak pewną wadę – duża długość. BMW poradziło z tym sobie już na wiele lat przed premierą tej generacji Trójki.

Koncepcja jest prosta – cofamy silnik do tyłu, maksymalnie jak się da. Efekty są dwa. Pierwszy to znakomite wyważenie, które w połączeniu z tylnym napędem i świetnie zestrojonym zawieszeniem daje mnóstwo przyjemności z jazdy. Niestety drugi i negatywny, to mniejsza ilość w kabinie. Dlatego BMW Serii 3 przez lata było kojarzone słusznie jako samochód klasy średniej premium o bardzo dobrych osiągach i właściwościach jezdnych, ale z kabiną o przestronności kompaktu.

Z tą przestronnością lepiej niż w E46 jest w E90, ale i tak nie należy oczekiwać cudów. Cztery osoby pojadą jednak w komfortowych warunkach. Bagażnik sedana i kombi ma pojemność 460 litrów. W Coupé tylko 20 litrów mniej.

BMW Serii 3 piątej generacji zadebiutowało w 2005 roku. Znamy je pod oznaczeniem E90 – poprzednik E46. Żeby jednak było precyzyjniej, należy zaznaczyć, że E90 to kod sedana. Kombi (Touring) to E91, Coupé E92, Cabrio E93. Te dwie ostatnie wersje pojawiły się na rynku rok później. Z 2008 roku pochodzą już wersje poliftowe, ale rok wcześniej zaczęto wprowadzać nowe silniki, co ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla nabywców diesli.

Choć auto w standardzie oferowano w wersji tylnonapędowej, za dopłatą można było dostać napęd na cztery koła xDrive. To prosty, sterowany elektronicznie system w praktyce stałego 4×4, realizowanego sprzęgłem, a nie centralnym mechanizmem różnicowym. Zawieszenie jest w pełni niezależne. Z tyłu oś wielowahaczowa, z przodu podwójne wahacze poprzeczne. W aucie za dopłatą oferowano elektronicznie sterowane amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Zobacz również: BMW 440i - dźwięk silnika

Po lewej przed, po prawej po liftingu - zmiany są nieznaczne

Historia BMW Serii 3 (E90) w pigułce:
2005 r. — debiut rynkowy
2006 r. - wersja Coupe i Cabrio
2008 r. – lifting, wtrysk bezpośredni w silnikach benzynowych i wycofanie diesli M47
2012 r. - nowa generacja Serii 3

Silniki

Gama jednostek napędowych jest bardzo obszerna. Zacznijmy od benzyniaków. Te można podzielić na rzędowe 4-cylindrowe i 6-cylindrowe. V8 występuje tylko w sportowej odmianie M3, osiągało 420 KM i nie jest tematem tego artykułu.

3-litrowe benzyniaki są bardzo cenione w Serii 3.

Gamę otwiera model 316i, napędzany motorem 1.6 o mocy 122 KM. Wbrew oznaczeniom, BMW nie oferowało silnika 1.8. Wersje 318i oraz 320i mają pod maską 2-litrówkę o mocy od 129 do 170 KM, przy czym motor odmiany 320Si ma o 2 cm³ większą pojemność i moc 173 KM. Ogólnie więc stosowano trzy jednostki 4-cylindrowe.

Silniki 6-cylindrowe również były w trzech wariantach i licznych odmianach mocy. Najmniejszy o pojemności 2,5 litra napędza model 323i oraz 325i. Generuje od 177 do 218 KM. Benzyniak 3-litrowy występował w dwóch wariantach. Większy N52 i N53 napędzał wersje 325i, 328i oraz 330i. Zakres mocy to 218–272 KM. Nieco mniejszy N54, ale za to doładowany turbosprężarką, stosowano wyłącznie w 335i, o mocy 306 KM. Model ten był najdynamiczniejszy w gamie oprócz M3. Osiąga setkę średnio – zależnie od rocznika i wariantu – w 5,5 s i bez trudu rozpędza się do ogranicznika ustawionego na 250 km/h.

Jeżeli upieracie się przy 2-litrowym dieslu, to wybierzcie M47, który wygląda tak.

Diesle to podobnie jak benzyniaki również gama motorów 4-cylindrowych (tylko 2.0) i 6-cylindrowych (tylko 3.0). O ile w modelu E90 stosowano wyłącznie silniki benzynowe z rodziny N, to diesle pochodziły z dwóch różnych rodzin. Motory M to starsza generacja, natomiast N zupełnie nowa w tym modelu. Co ważne, starsze diesle montowano nawet po liftingu, ale wyłącznie w odmianach 6-cylindrowych.

Gamę motorów wysokoprężnych otwiera w Trójce model 316d, napędzany nowocześniejszą jednostką niż wcześniejsza wersja 318d, będąca startową wersją. Osiąga 116 KM, natomiast 318d 122 KM. Ten drugi i mocniejszy wariant napędza starsza jednostka M47. W taki sam sposób – 318d – oznaczano także nowszy motor, ale dopiero od 2007 roku. Osiąga on moc 143 KM. Kod 320d dotyczy silników zarówno starszej jak i nowszej generacji o mocach od 150 KM do 184 KM.

Trzylitrowy diesel to jeden z najlepszych, jeżeli nie najlepszy motor wysokoprężny tej klasy, jaki kiedykolwiek powstał.

Wysokoprężne 3.0 zarezerwowano dla modeli 325d (197 lub 204 KM), 330d (231 lub 245 KM) oraz 335d (286 KM). Ten ostatni wariant bazujący na starszym silniku M57 wyposażono w dwie turbosprężarki, dzięki czemu moment obrotowy sięga wartości 580 Nm, a przyspieszenie do setki jest realizowane w czasie 6 s. Co ciekawe, nieco słabsza odmiana 330d, bazująca na nowym motorze N57 potrzebuje tyle samo czasu na taki sprint. Warto dodać, że obie wersje oferowano do 2012 roku czyli niemal równolegle, choć 335d zadebiutowało 2 lata wcześniej.

Napęd xDrive łączono z następującymi wersjami: 325i, 330i, 335i, 320d oraz 330d.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Juke [2010-2015] - poradnik kupującego Używana Mazda 6 GG/GY 2.0 MZR-CD/CiTD [2002-2007] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km