Volkswagen ogranicza produkcję w wyniku sporu z poddostawcami

Dwóch kooperantów Volkswagena wstrzymało dostawy do fabryk koncernu. W wyniku problemów Niemcy zostali zmuszeni do ograniczenia lub wstrzymania produkcji kluczowych modeli.

Zakłócenia w produkcji potrwają do końca sierpnia. Problemy z poddostawcami wpłyną na los ponad 27 tysięcy pracowników zatrudnionych w fabrykach w Wolfsburgu, Emden, Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku. Z powodu kłopotów niemiecki koncern musiał znacząco ograniczyć produkcję swoich najbardziej popularnych modeli, czyli Passata i Golfa.

Powodem przerw w dostawach jest poważny konflikt na linii Volkswagen — poddostawcy. Dwie firmy, ES Automobilguss oraz powiązane z nią przedsiębiorstwo Car Trim twierdzą, że niemiecki koncern zerwał z nimi współpracę bez żadnego okresu wypowiedzenia i zadośćuczynienia finansowego. W odwecie doszło do natychmiastowego wstrzymania dostaw dla Volkswagena.

Automobilguss produkuje elementy wykorzystywane w skrzyniach biegów, a Car Trim wytwarza pokrycia siedzeń. Nie są to najważniejsze elementy przeciętnego samochodu, lecz niezbędne, aby dokończyć jego produkcję. Przerwa w dostawach zmusiła Volkswagena do skrócenia czasu pracy większości fabryk. 10 000 osób z zakładu w Wolfsburgu pracuje krócej w okresie 22–27 sierpnia. Z kolei fabryka w Emden zmniejszył moce przerobowe pomiędzy 18 a 24 sierpnia. Podobnie będzie wyglądać sytuacja w Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku.

Obecnie Volkswagen prowadzi rozmowy z poddostawcami, którzy żądają odszkodowania w wysokości 58 mln euro za zerwanie współpracy bez zachowania obowiązującego okresu wypowiedzenia. Jeśli sprawa trafi do sądu, a Automobilguss i Car Trim wyjdą z niej zwycięsko, Volkswagen będzie musiał dopisać kolejny problem do i tak długiej listy.

Jak na razie sprawa jest w toku. Póki co sąd nakazał poddostawcom wydanie Volkswagenowi komponentów niezbędnych do produkcji nie później niż z początkiem września, aby nie doprowadzić do niepotrzebnych strat i przestojów. Nie oznacza to jednak ostatecznego rozwiązania konfliktu. Obecnie prawnicy sprawdzają, czy koncern faktycznie pogwałcił warunki umowy z poddostawcami.

Analitycy szacują, że Volkswagen może stracić na przestojach nawet 70 mln euro, czyli równowartość ponad 300 mln zł. Niemieckie fabryki pracują w systemie just in time, co oznacza, że nie magazynują zapasów, lecz pobierają komponenty do produkcji bezpośrednio od dostawców. Działania Automobilguss oraz Car Trim uderzyły więc znacząco w działalność koncernu. Jeśli sąd nie orzeknie winy Volkswagena, sprawa może mieć odwrotne zakończenie, w wyniku którego to poddostawcy będą wypłacać odszkodowanie niemieckiemu gigantowi.

[aktualizacja 24 sierpnia]

Volkswagen zażegnał konflikt z poddostawcami. Dzięki temu możliwe będzie wznowienie produkcji na dotychczasowym poziomie. Planowane przestoje w fabrykach, które w skrajnych przypadkach miały potrwać do końca sierpnia nie będą mieć miejsca.

Dostawcy wznowili transport komponentów do fabryk Volkswagena. Produkcja w najbliższych dniach powinna więc przebiegać bez zakłóceń. To dobra informacja dla niemieckiego koncernu. Oznacza bowiem brak ogromnych strat, do których mogłoby dojść w wyniku wstrzymania lub ograniczenia produkcji na okres ponad tygodnia. Wszystko wskazuje, że problem został zażegnany. W przyszłości Volkswagen będzie zapewne ostrożniej postępował ze swoimi kontrahentami.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Polski Solaris Urbino został autobusem roku 2017 Lotus Evora 400 Carbon Pack - jeszcze lżejszy Carsharing w Polsce – pierwszy system wystartuje w Warszawie Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało Aston Martin Vanquish Zagato Volante (2016) - premiera Autokult.pl zaprasza na Japan Battle 2016 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Rząd likwiduje przejazdy kolejowe Scaldersi Emperor I, czyli przepych na kółkach Cadillac Escala Concept (2016) - premiera Ford GT doczeka się większej liczby egzemplarzy niż początkowo planowano Uber i Volvo wypuszczą na drogi autonomiczne XC90 McLaren MSO HS, czyli 675LT na sterydach Wyrywkowe kontrole trzeźwości kierowców są niezgodne z prawem! Ile kosztuje nowe Audi Q2? Ofensywa Volkswagena na rynek elektryków rozpocznie się w Paryżu Mercedes-Vision Maybach 6 (2016) - premiera Range Rover Sport z nowym dieslem i lepszym wyposażeniem Co wiemy o nowym Jeepie Wranglerze? Koenigsegg Agera XS i Regera gwiazdami Monterey Car Week Infiniti przygotowało silnik o zmiennym stopniu sprężania VC-T Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem MAN TGE, czyli Volkswagen Crafter w przebraniu Polska fabryka Volkswagena ruszy w październiku

Popularne w tym tygodniu:

Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 Tak mogłaby wyglądać nowa Alfa Romeo Giulietta. Ale nie będzie