Jak czytać oznaczenia na oponie?

Przedstawiamy krótki przewodnik po najczęściej występujących oznaczeniach na oponach.

Producenci opon stosują całą masę oznaczeń na swoich produktach, które są bardziej lub mniej ważne dla użytkowników. Niektóre z nich w ogóle nie mają znaczenia. Przedstawiamy te, które są istotne z punktu widzenia kupującego, choć warto ogumienie dobierać do swojego samochodu według zaleceń producenta lub zaawansowanych przeglądarek na stronach oponiarskich. Jednak kupując opony samodzielnie, również używane, warto wiedzieć co się czyta na ich bokach.

Indeks prędkości i nośności opony znajduje się tuż za oznaczeniem jej rozmiaru

Rozmiar opony to najbardziej istotna informacja dla użytkowników, ponieważ tylko ogumienie o właściwym rozmiarze będzie pasowało do ich samochodów. Najczęściej oznacza się go trzema liczbami i jedną lub dwiema literami, np. 225/45R17. Tu mamy do czynienia z oponą o szerokości 225 mm mierzonej pomiędzy zewnętrznymi ścianami bocznymi, o profilu 45, który jest procentowym stosunkiem wysokości boku ogumienia mierzonej od czoła bieżnika do krawędzi osadzenia, do jej szerokości. R17 to średnica osadzenia obręczy na feldze wyrażona w calach (17 cali), natomiast litera R oznacza oponę radialną.

W ogumieniu do samochodów o sportowej charakterystyce litera, R zastąpiona jest dwiema ZR. Oznacza to, że maksymalna prędkość z jaką można poruszać się przy pełnym obciążeniu to 240 km/h.

W ten sposób oznacza się maksymalne obciążenie opony i dopuszczalne ciśnienie przy którym może bezpiecznie pracować.

Oznaczenie ZR nie jest jednak indeksem prędkości, który zwykle znajduje się zaraz za oznaczeniem średnicy osadzenia. To samo dotyczy indeksu prędkości. Na przykład 91W umieszczone tuż za rozmiarem oznacza, że pojazd może na tym ogumieniu osiągnąć maksymalną prędkość 270 km/h (W), natomiast jej nośność maksymalna przy takiej prędkości to 615 kg (91). Nie jest to jednak bezwzględnie maksymalna nośność, ale o tym za chwilę.

Generalnie, ale z małymi wyjątkami w indeksie prędkości im dalsza litera w alfabecie tym jest on wyższy, natomiast nośność zawsze jest tym większa im wyższa jest liczba. Dodatkowo, maksymalne obciążenie opony podawane jest na jej boku w ciągu niewielkich znaków. Max Load to bezpośrednia wartość nośności danej opony wyrażona w kilogramach. Tuż nad tą informacją znajduje się oznaczenie Max Inflation, które mówi o tym, jakie jest maksymalne, dopuszczalne ciśnienie dla ogumienia.

Homologacja europejska i jej numer

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Oznaczenie rozmiaru ogumienia terenowego jest nieco inne niż typowego ogumienia do auta szosowego. Przykład: 31×10,5×15, gdzie 31 to średnica zewnętrzna opony, 10,5 to szerokość opony, a 15 to średnica jej osadzenia. Wszystkie te wartości wyrażone są w calach. Rzadziej stosuje się oznaczenie bez profilu, np. 195 R15. W takim przypadku mamy do czynienia z profilem pełnym, prawie odpowiadającym szerokości opony, czyli 80–100 proc.

Czterocyfrowy kod zamknięty w prostokącie o zaokrąglonych kątach lub owalu, oznacza datę produkcji opony. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne oznaczają rocznik dla danego tygodnia. Zatem ogumienie o kodzie 0616 zostało wyprodukowane w szóstym tygodniu 2016 roku, czyli na początku lutego 2016.

Data produkcji to czterocyfrowy kod w tygodniem i rokiem wyprodukowania

Ostatnie dwie informacje istotne dla użytkownika to sposób założenia opony oraz rodzaj bieżnika i mieszanki. Pierwsze oznacza się na dwa sposoby – razem lub zamiennie. Jest to napis Rotation ze strzałką pokazującą właściwy kierunek toczenia i/lub napis Outside oznaczający bok opony, który powinien znajdować się na zewnątrz pojazdu. Czasami stosuje się również analogicznie Inside.

Rodzaj bieżnika i mieszanki oznacza się tylko w oponach zimowych, całorocznych, terenowych i dostawczych płatkiem śniegu na tle gór, chmurką z padającym deszczem lub napisem M+S. Ogumienie takie może być używane w warunkach zimowych. Niektórzy producenci nanoszą na bok opony inne symbole, których nie można mylić z powyższymi. Na przykład marka Uniroyal stosuje ikonkę parasolki i napis The Rain Tire. Jest to tylko i wyłącznie oznaczenie marketingowe, które nie eliminuje opony z eksploatacji na suchej nawierzchni.

Takie lub podobne oznaczenie stosuje się dla opon zimowych lub całorocznych. Nierzadko jest ono zastąpione napisem M+S.

Jest jeszcze jedna informacja na niektórych oponach, która jest ważna dla użytkownika, ale raczej trudno kupić takie ogumienie przez przypadek. Jest to napis Run Flat, RFT, SSR, ROF lub ZP. Oznacza się w ten sposób opony typu Run Flat, czyli umożliwiające jazdę po przebiciu. Michelin stosuje również oznaczenie PAX dla opon zerociśnieniowych, które nie spadną z felgi po przebiciu.

Na oponach kierunkowych napis OUTSIDE zawsze powinien być widoczny

Inne, mniej istotne oznaczenia na oponie:

  • Opony wzmacniane – oznaczenie napisem Reinforced lub XL (Extra Load)
  • Opona radialna – oznaczenie napisem Radial lub R przy średnicy osadzenia
  • Opona bezdętkowa – oznaczenie napisem Tubeless
  • Wskaźnik zużycia — oznaczenie TWI wskazuje miejsce, w którym na bieżniku znajdziemy wskaźnik zużycia
  • Liczba warstw oraz rodzaj kordów osnowy i opasania – pisane niewielkimi literami np. tread 2 steel + 1 polyester + 1 nylon
  • Homologacja europejska (symbol E4)
  • Numer homologacji
  • Numer seryjny opony
  • Miejsce produkcji opony
  • Oznaczenie klasy jakości wg. norm amerykańskich, np. TRACTION AA TEMPERATURE A

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)