Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę?

Jeżeli mowa o zapotrzebowaniu na benzynę przy rozruchu lub o niektórych sytuacjach w przypadku instalacji gazowej, zamontowanej do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, to nie ma w tym nic nienormalnego. Może on zużywać minimalne ilości tego paliwa. Jest jednak sytuacja, w której motor pracuje na gazie, a mimo to zużywa benzynę, choć nie powinien.

Motor zasilany gazem LPG potrzebuje w niektórych sytuacjach również benzyny. W instalacjach z wtryskiem sekwencyjnym (wtrysk gazu w fazie lotnej), uruchamianie silnika zwykle odbywa się właśnie na tym paliwie. Natomiast w systemach, które pracują w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, konieczny bywa jej dotrysk w celu schłodzenia układu wtryskowego. Pb95 lub Pb98 może być też paliwem, gdy silnik jest mocno obciążony. Podobne rozwiązanie stosuje się w jednostkach napędowych o dużej mocy, pracujących na sekwencyjnej instalacji gazowej. Niestety, bywa czasami tak, że wskaźnik poziomu benzyny opada, podczas gdy motor pracuje wyłącznie na gazie. Z czego to wynika? Dzieje się tak wyłącznie za sprawą elektroniki odpowiedzialnej za… wskaźnik poziomu paliwa. Fachowcy od LPG nazywają to pozornym zużyciem benzyny.

Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?

Pisałem już o zakupie auta z instalacją gazową, zarówno o stronie prawnej jak i technicznej. Chciałbym jeszcze przybliżyć zasady eksploatacji…

Czym jest pozorne zużycie benzyny?

W niektórych modelach samochodów, wskaźnik paliwa nie działa na podstawie czujnika poziomu benzyny w zbiorniku, lecz z wykorzystaniem danych przesyłanych z jednostki sterującej pracą silnika. Sterownik odczytuje czasy otwarcia wtryskiwaczy. Na podstawie tego oblicza nie tylko średnie zużycie paliwa, podawane przez komputer pokładowy, ale także jego poziom w zbiorniku. W samochodzie z instalacją gazową, wtryskiwacze benzynowe nie pracują gdy motor spala LPG. Sterownik mimo to wysyła do nich polecenie otwarcia. W instalacjach sekwencyjnych są one niezbędne do pracy systemu gazowego. Wynika to z faktu, że używa on ich do otwierania własnych wtryskiwaczy.

Poziom paliwa podawany przez wskaźnik nie jest więc informacją o stanie rzeczywistym, ale wartością wyliczoną na podstawie danych pośrednich. Co ważne, będzie on prawidłowo wskazywany po wyłączeniu zapłonu i ponownym jego włączeniu. Wynika to z faktu, że sterownik po uruchomieniu porównuje swoje wcześniejsze wyliczenia z informacją z czujnika poziomu paliwa w zbiorniku. Jeżeli różnica będzie zbyt duża, uwzględni to i dokona korekty. Z tym bywa jednak różnie, ponieważ w niektórych autach działa to tylko przy określonej ilości paliwa w zbiorniku. W innych samochodach różnica pomiędzy informacją z pływaka a tą ze sterownika musi wynosić około 10 litrów.

Tego typu sytuacjom można zapobiec na dwa sposoby. Pierwszym jest zastosowanie emulatora, który symuluje dotankowanie i zmusza elektronikę pokładową do korekty wskazań na instrumencie pokazującym poziom paliwa. Innym, stosowanym przez producentów montujących instalacje gazowe w fabryce, jest zmiana sposobu odczytywania ilości benzyny przez komputer. Wskazanie ilości pozostałego paliwa jest tam ustalane na podstawie czujnika poziomu benzyny.

Do opisanej sytuacji, czyli do tzw. pozornego zużycia benzyny dochodzi w przypadku niektórych modeli grupy PSA oraz marek Chevrolet, Honda, Mercedes i Renault.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Jak działa sprzęgło wielopłytkowe w dołączanym napędzie 4x4? Co to jest silnik wolnossący? Jak wymienić świece zapłonowe? Co to jest asystent hamowania (BAS)? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2] BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 2] BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 1] Co oznacza kolor spalin w dieslu? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 1] Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?