Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1]

W związku ze wzrostem popularności samochodów hybrydowych nie tylko w Europie, ale i w Polsce, postanowiliśmy przygotować zestawienie takich aut dostępnych u polskich dilerów. Ceny przygotowaliśmy bazując na oficjalnych cennikach i konfiguratorach producentów.

fot. Marcin Łobodziński

Za chwilę zobaczycie, że w Polsce rynek hybryd jest bardzo bogaty. Niektórzy producenci mają w ofercie więcej niż jeden model, a inni, jak na przykład Lexus oferuje hybrydowy napęd do prawie każdego auta. W pierwszej części artykułu skupiamy się tylko na markach, którym do końca pierwszego półrocza 2015 udało się sprzedać choć jedną sztukę samochodu hybrydowego. Jeśli mowa o jednej sztuce, to tyle zarejestrowano BMW, Mercedesa i Volvo. W tym samym okresie zarejestrowano też 3 sztuki Audi Q5, ale nie znajdziecie go w naszym zestawieniu, ponieważ ta wersja nie istnieje już w polskiej ofercie. A zatem pojawienie się tu Audi i tak jest trochę naciągane. To samo można zresztą powiedzieć o BMW, które obecnie nie sprzedaje hybrydowej serii 7. Trzy hybrydy sprzedało również Porsche, z czego 918 już odpada. Pozostałe marki cieszą się lepszym powodzeniem. Na początek sprawdźcie ile hybryd sprzedano w Polsce w pierwszym półroczu tego roku.

Marka i model

Liczba rejestracji

w pierwszym półroczu 2015

Toyota Auris 995
Toyota Yaris 547
Lexus NX 367
Lexus CT 153
Lexus IS 114
Lexus GS 98
Mitsubishi Outlander 69
Lexus RX 35
Ford Mondeo 23
Infiniti Q50 23
Toyota Prius 10
Lexus LS 5
Toyota Prius+ 4
Audi Q5 3
BMW serii 7 1
Infiniti Q70 1
Mercedes klasy S 1
Porsche 918 1
Porsche Panamera 1
Porsche Cayenne 1
Volvo V60 1

 

Zestawienie przygotowane przez Autokult.pl na podstawie danych SAMAR.

 

W kolejnym zestawieniu prezentujemy wszystkie dostępne na polskim rynku hybrydy marek, które znajdziecie w tabeli powyżej oraz ich benzynowe i dieslowskie odpowiedniki. Odpowiednik należy rozumieć tak, że jest to wersja możliwie zbliżona technicznie do hybrydy pod względem mocy maksymalnej i układu przeniesienia napędu. Za priorytet w wyborze odpowiednika braliśmy pod uwagę moc silnika, czyli najmniejszą różnicę pomiędzy napędem konwencjonalnym a hybrydowym. W dalszej kolejności układ przeniesienia napędu, czyli skrzynię biegów i rodzaj napędu. Ważne było odnalezienie możliwie najbliższej konfiguracji wyposażenia jeżeli u danego producenta istnieje podział na specyfikacje. Ceny podane dla hybryd to ceny podstawowe, natomiast dla benzynowych i wysokoprężnych odpowiedników to ceny możliwie najbliższej hybrydzie konfiguracji. W markach premium braliśmy pod uwagę tylko ceny podstawowe, ponieważ tu nie istnieje podział na warianty wyposażenia. Pod tabelą znajdziecie komentarz do niej.

Model

Hybryda Benzyna Diesel
       

Audi A3

 Sportback

e-tron 

1.8 TFSI

S tronic 

2.0 TDI quattro 

S tronic 

  172 300 zł 122 900 zł 145 300 zł
Audi A8

Hybrid

2.0 TFSI

3.0 TFSI quattro 3.0 TDI quattro
  353 700 zł 395 800 zł 366 600 zł
BMW i3 i3 z silnikiem spalinowym i3 (elektryczne) ---
  174 000 zł 153 700 zł ---
BMW i8 i8 --- ---
  597 000 zł --- ---
BMW 5 Active Hybrid 535i 535d
  301 100 zł 247 600 zł 272 200 zł
Ford Mondeo 

2.0 Hybrid

2.0 Ecoboost  2.0 TDCI 
  126 800 zł 125 400 zł 132 800 zł
Infiniti Q50 Hybrid 2.0T 7AT 2.2d 7AT
  222 400 zł 158 825 zł 160 700 zł
Infiniti Q70 3.5 V6 Hybrid 3.7 V6 7AT 2.2d 7AT
  268 800 zł 285 500 zł 193 500 zł
Lexus CT  200h --- ---
  110 900 zł --- ---
Lexus IS 300h 200t ---
  161 900 zł 158 900 zł ---
Lexus GS 300h 450h (również hybryda) ---
  212 600 zł 260 700 zł ---
Lexus LS 600h 460 AWD ---
  539 900 zł 468 900 zł ---
Lexus NX 300h 200t ---
  175 100 zł 175 100 zł ---
Lexus RX 450h 350 AWD ---
  277 800 zł 263 500 zł ---
Mitsubishi Outlander

PHEV

2.0 MIVEC CVT 2.2 DID AT
  199 990 zł 127 990 zł 152 990 zł
Mercedes C C300 BlueTEC Hybrid --- C250 BlueTEC
  224 200 zł --- 210 100 zł
 

C350 BlueTEC

Plug-in Hybrid

C300 ---
  233 200 zł 173 300 zł ---
Mercedes S S300 BlueTEC Hybrid --- S350 BlueTEC
  376 000 zł --- 371 500 zł
  S400 Hybrid S400 4MATIC L ---
  407 000 zł 407 500 zł ---
Porsche Cayenne S E-Hybrid S S Diesel
  408 286 zł 404 072 zł 414 954 zł
Porsche Panamera S E-Hybrid S Diesel
  487 321 zł 479 063 zł 390 239 zł
Toyota Prius (wszystkie hybrydy) Hybrid 135 Hybrid 135 Plug-in Prius+ Hybrid 135
  112 900 zł 160 900 zł 133 900 zł
Auris 1.8 Hybrid 1.6 Multidrive S 1.6 D-4D
  87 400 zł 76 900 zł 85 900 zł
Yaris

Hybrid 100

Life

1.33

Multidrive S

Active

1.4 D-4D

Active

  59 900 zł 56 900 zł 63 900 zł
Volvo V60 D6 AWD Plug-in T6 D4 AWD
  264 200 zł 180 800 zł 176 400 zł
Volvo XC90 T8 AWD T6 AWD D5 AWD
  344 700 zł 303 600 zł 273 200 zł

 

Zestawienie przygotowane przez Autokult.pl

 

Po przeanalizowaniu rynku hybrid można dojść do prostego wniosku – wszystko zależy od ceny oraz całokształtu oferty danego producenta. Wystarczy popatrzeć na najlepiej pozycjonowane w Polsce Toyoty. Hybrydowy Auris kosztuje niewiele więcej od diesla i w zasadzie nie tak dużo więcej od benzyny z automatem, która nie zapewnia takich osiągów jak hybryda i traci również pod względem kosztów eksploatacji na dłuższym dystansie. W przypadku Yarisa sytuacja jest podobna. Bogato wyposażony Hybrid jest tańszy od podobnie skonfigurowanego diesla i tylko 3000 zł droższy od doposażonej w automat benzyny.

Zaletą hybrydowego Yarisa jest jego bogate wyposażenie i bardzo dobrze skalkulowana cena

W przypadku Lexusów sytuacja jest nieco inna. Ten japoński producent samochodów premium nie oferuje diesli, a to oznacza, że klient stoi przed wyborem benzyna vs. hybryda. Dla niektórych modeli przygotowano turbodoładowane, mocne silniki benzynowe, jak na przykład do IS i NX. Hybrydy w tym przypadku generują nieco mniejszą moc, ale ceny zbytnio od siebie nie odbiegają. Lexus NX kosztuje tyle samo w wersji hybrydowej co benzynowej 200t. W większym crossoverze RX przewaga mocy jest po stronie hybrydy, a cenowo różnica jest nieduża. Tyle tylko, że benzynowy RX ma napęd na cztery koła, a hybrydowy nie.

Skoro już jesteśmy przy japońskim producencie samochodów premium to przyjrzyjmy się ofercie Infiniti. Tu jest jeszcze inaczej. Chętnie kupowany Q50 hybrid nie ma odpowiednika w gamie. Benzyniak daje użytkownikowi solidne 211 KM, ale czymże to jest przy 364 KM hybrydy? Cenowo jest dużo droższa również od słabszego diesla, ale oferuje znacznie więcej. Ponadto to jedyna wersja Infiniti Q50 dostępna z napędem AWD. Tymczasem model hybrydowe Q70 jest oferowane z takim samym napędem jak Q50, a także w wersji z mocną benzyną 3.7 V6. Jest to jednak oferta dla konserwatywnych klientów, bo dostaną mniej mocy za większe pieniądze.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Lexus GS jest oferowany w dwóch wersjach silnikowych i obie to hybrydy

Pozostając w segmencie premium przyjrzyjmy się ofercie Audi, które nie radzi sobie na rynku hybryd. Obecnie oferowane są tylko dwa takie modele i łatwo się domyślić, dlaczego się nie sprzedają. A3 e-tron jest droższe od nieznacznie słabszego diesla z napędem quattro i automatem o całe 27 tys. zł! Pamiętajmy tylko, że cena jest wysoka przez technologię Plug-in. Tymczasem limuzyna A8 Hybrid jest oferowana z 2-litrowym silnikiem TFSI i tylko z napędem na przednią oś. Jedyna korzyść z zakupu hybrydy to pozostałe w kieszeni pieniądze, ale przy cenie ponad 350 tys. zł, różnica 13 tys. na niekorzyść diesla to drobiazg. No i z TDI mamy napęd quattro.

BMW oferuje hybrydę w serii 5. I tu trudno znaleźć odpowiednika konwencjonalnego, bowiem 5 Active Hybrid ma moc 340 KM, podczas gdy najmocniejsza benzyna 6-cylindrowa generuje 306 KM, a diesel 313 KM. Tymczasem 550i ma już moc aż 450 KM. Wyższa cena hybrydy wydaje się logicznie uzasadniona. Podobnie jest w przypadku Mercedesa, który oferuje hybrydowe diesle. Mercedes C350BlueTec Hybrid jest niewiele droższy od diesla C250. Wyraźnie droższa jest natomiast C klasa Plug-in. Szkoda, bo byłby naprawdę doskonałą alternatywą. Ciekawa sytuacja jest w topowej S-klasie. Tu hybryda S400 Hybrid kosztuje tyle samo co benzyna S400 L z napędem 4MATIC. Nie jest to więc pełny odpowiednik, ale za te same pieniądze mamy dwa różne samochody.

Mimo wysokiej ceny sprzedaż Outlandera PHEV można uznać za bardzo dobrą

Sprawdźmy jeszcze Porsche. 416-konna Panamera e-Hybird jest nieznacznie droższa od benzynowej Panamery S przy podobnych osiągach jakie oferuje, co przemawia na korzyść hybrydy. Natomiast dużo tańszy diesel oferuje tylko 300-konny silnik, więc różnica cenowa jest logiczna. Mocniejszego diesla, który oferuje 385 KM znajdziemy pod maską Cayenne S diesel. Jednak za mniejsze pieniądze kupicie już hybrydę o mocy 416 KM. Wersja S jest porównywalna, więc klienci Porsche mogą sobie dość dowolnie wybierać w trzech rodzajach napędu mając podobny budżet.

Przyjrzyjmy się jeszcze trzem modelowym rodzynkom w trzech markach, z których tylko dwa odniosły sukces. Jednym z nich jest Mitsubishi Outlander PHEV, jedyna hybryda w ofercie japońskiej marki i w dodatku Plug-in. Takie auto kosztuje prawie 200 tys. zł w bardzo bogatej wersji Instyle Navi, a podobnie wyposażony diesel jest o prawie 50 tys. zł tańszy. Tę różnicę można wypełnić jeszcze jednym samochodem, na przykład porządnie wyposażonym Space Starem. I choć wydaje się, że zakup Outlandera PHEV jest nieopłacalny, to u nas sprzedaje się on bardzo dobrze, podobno dzięki solidnym rabatom, a jeszcze lepiej się mu wiedzie w Wielkiej Brytanii.

Volvo V60 Plug-in nie ma powodzenia na rynku - jest strasznie drogie

Szansę na sukces ma też hybrydowe Mondeo. Co ciekawe, tylko taka wersja silnikowa jest oferowana z nadwoziem typu sedan. Podobnie wyposażony Mondeo 2.0 EcoBoost hatchback z automatem kosztuje tylko 1400 zł mniej. Ma jednak 203 KM przeciwko hybrydowym 187. Ale teraz ciekawostka. Diesel 2.0 TDCI z analogicznym do hybrydy wyposażeniem Titatnium kosztuje już 6000 zł więcej jeżeli doposażymy go w automat. Oferuje też mniejszą moc 180 KM.

Volvo na razie nie może się cieszyć powodzeniem na rynku hybryd. Jedno zarejestrowane w pierwszym półroczu V60 AWD Plug-in stoi trochę na przegranej pozycji z ceną 264 tys. zł. Jest mocne bo generuje 288 KM, ale za 180 tys. zł można kupić przednionapędową wersję T6 o mocy 306 KM lub za niewiele mniej D4 AWD, choć zdecydowanie słabszą bo tylko 190-konną. Cenę Volvo podnosi technologia Plug-in, tak jak w przypadku Audi, Mercedesa czy Mitsubishi. A więc i tu można upatrywać sukcesu Outlandera, który jest droższy od Priusa Plug-in o około 40 tys. zł, za to dużo bardziej praktyczny i pozostaje najciekawszą ofertą Plug-in tego zestawienia. Nowością w gamie Volvo jest 400-konna hybryda XC90 oznaczona jako T8. Jej cena powala, ale oferuje wiele. 320-konna benzyna jest jednak tańsza o 40 tys. zł.

W kolejnym materiale poznacie modele marek, które nie odniosły hybrydowego sukcesu, bo w pierwszym półroczu nie zarejestrowano ani jednego egzemplarza ich samochodu. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się stało analizując ich oferty.

Czy hybrydowe Toyoty mogą przynosić realne korzyści finansowe?

Niskie koszty eksploatacji to haczyk, na który łapią się klienci samochodów hybrydowych, droższych zarówno od wersji benzynowych jak i diesli. Jednak…

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochody hybrydowe i elektryczne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Nowe samochody z prywatnego importu – przegląd rynku samochodów z USA Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja Zalety i wady klimatyzacji samochodowej Punkty karne za wykroczenia drogowe 2015 / 2016 Wpływ sposobu eksploatacji samochodu na zużycie paliwa – test specjalny [część 1] Nowy taryfikator mandatów na rok 2015 / 2016 Jak serwisować hamulce bębnowe? Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje? Do czego służą przeguby półosi i jakie są objawy ich zużycia? Okazjonalne i odpłatne przewożenie osób – co powinieneś wiedzieć o carpoolingu? Czujnik spalania detonacyjnego/stukowego i jego rola w pojeździe Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Zawieszenia wielowahaczowe – nie zawsze drogie w eksploatacji, nie zawsze lepsze od prostych rozwiązań Co to jest kolumna MacPhersona?

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?