Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia, spalanie, cena
Z najnowszą odsłoną Forda Focusa zadebiutowały nowe jednostki napędowe o mniejszej o 100 cm3 pojemności od tych, które były dostępne od dłużnego czasu. Wrażenia z jazdy nowym EcoBoostem 1,5 mieliście okazję już poznać. Teraz prześwietlamy diesla o tej samej pojemności.
24.06.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:42
Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia
Mały i stosunkowo słaby, bo 120-konny diesel 1,5 Duratorq zrobił podczas pierwszych jazd lepsze wrażenie niż mocniejszy o 30 KM EcoBoost. W górach moment obrotowy o większej wartości (270 Nm w stosunku do 240 Nm) dostępny w dolnym zakresie obrotów sprawił, że dynamiczna jazda dieslem była przyjemniejsza. Podczas pełnego testu na polskich, płaskich drogach nic się nie zmieniło. Diesel nie jest tak dynamiczny jak benzyniak, ale podczas codziennej eksploatacji jest zdecydowanie przyjemniejszy. Pięknie rozwija moc w prawie całym zakresie obrotów, a w dolnej partii oddaje do dyspozycji takie parametry, że ecodriving staje się naturalną techniką jazdy. Focus z nadwoziem kombi ważący prawie 1600 kg przyspiesza do 100 km/h w 12,3 s, a jeśli nie przekraczamy 2000 obr./min wystarczy tylko 18,5 s na rozwinięcie tej prędkości.
Przyjemność z jazdy małym dieslem?
Diesel 1,5 jest zbyt słaby i zbyt mały by mówić o porządnym kopniaku momentu obrotowego, ale jednocześnie łagodnie i płynnie rozwija moc, przyjemnie obchodząc się z samochodem. W dodatku jest cichy i ekonomiczny. Już sam samochód po liftingu jest wyraźnie wyciszony, ale po części jest to efektem kulturalnie pracującego diesla. Kulturą wykazuje się również przy dystrybutorze nie rządając zbyt wiele. Skromne 6,6 l/100 km na autostradzie, w mieście 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym jedynie 5,0 l/100 km – oto wyniki Focusa w naszym teście. Współpraca ze skrzynią biegów też pozostaje bez zarzutów. Dobrze dobrane przełożenia plus znakomita praca mechanizmu zmiany sprawiają, że Ford Focus 1,5 TDCI ma jeden z najprzyjemniej pracujących napędów z silnikiem o zapłonie samoczynnym w klasie.
Dynamika to rzecz względna i z pewnością nie jest to silnik dedykowany tym, którzy oczekują bardzo dobrych osiągów. Jednak układ jezdny, podobnie jak we wcześniej testowanym benzyniaku, w wersji Titanium sportowy, zestrojono doskonale. Trudno o lepsze wypośrodkowanie pomiędzy komfortem, a dynamiką w klasie – tu Focus jest mistrzem. Pozostaje jedynie niewielki niesmak związany z małą odpornością układu hamulcowego na temperaturę oraz z nie do końca czułym układem kierowniczym, ale są też tego zalety. Przede wszystkim możliwość doposażenia auta w aktywny system Line Assist, który wyręcza kierowcę na dobrze oznakowanych poziomo drogach, subtelnie wspomagając utrzymanie toru jazdy, również w zakrętach gdy samochód przykleja się do jednej z linii. Elektryka wspomaga też parkowanie tak prostopadłe jak i równoległe. Testowe kombi z dość długim tyłem i niezbyt przejrzystą karoserią było wyposażone w system Cross Traffic Alert. Jest bardzo pomocny przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego tyłem na drogę prostopadłą, ostrzegając kierowcę przed nadjeżdżającymi już z 40 metrów pojazdami.
Wygodny, ale niezbyt przestronny
W połączeniu z powyższym oraz wygodnym fotelem, odpowiednią pozycją za kierownicą, przejrzystym i czytelnym kokpitem i dobrej klasy materiałami wersji Titanium, Ford Focus staje się idealnym towarzyszem dalekich podróży. Oczywiście ma też pewne wady. Mocno rozbudowany komputer pokładowy niekiedy zmusza do dość intensywnego naciskania przycisków na kierownicy by dojść do poszukiwanych informacji czy funkcji, a nawigacja potrafi się kompletnie pogubić i reaguje na zmianę trasy z dużym opóźnieniem. Za to radio gra bardzo dobrze.
Nie zmienia to jednak faktu, że szczególnie wersja kombi jest świetną propozycją dla niedużej rodziny. Co prawda Focus nie należy do najprzestronniejszych kompaktów, ale też nie jest najgorszy. Zajmuje pozycję gdzieś pośrodku, przed Renault Megane czy Oplem Astrą, ale za Seatem Leonem czy Peugeotem 308.
Z przodu nawet kierowca może się czuć nieco przytłoczony przez mocno rozbudowaną, centralną część deski rozdzielczej, ale przestrzeni nie brakuje. Nieco gorzej jest już po stronie pasażera, który będzie w pewnych sytuacjach opierał lewą nogę o miękką część kokpitu. Z tyłu najwygodniej będzie dzieciom lub osobom o wzroście poniżej 180 cm. Focus na pewno nie jest samochodem dla czterech dorosłych mężczyzn, ale jako auto dla rodziny 2+2 będzie odpowiedni. Zarówno z przodu jak i z tyłu pasażerom Focusa nie zabraknie skrytek i schowków oraz bardziej i mniej wartościowych półeczek. Więcej na temat samego wnętrza na przykładzie wersji hatchback przeczytacie w teście porównawczym z Seatem Leonem.
Focus Kombi nie jest też w czołówce klasy kompaktów pod względem pojemności bagażnika (490 litrów), ale przynajmniej to co jest , zostało dobrze przemyślane. Przestrzeń bagażową łatwo zagospodarować, a próg załadunku znajduje się nisko. Zderzak tylny w górnej części wykonany jest z nielakierowanego tworzywa więc nie ma obaw o zarysowanie. Na koniec plusów dwa solidne uchwyty do zamykania klapy. Jedyny poważniejszy minus to brak podwójnej podłogi.
Cena największym atutem
Cena podstawowa Focusa Kombi to 60 990 zł, ale za tego diesla trzeba zapłacić już 77 440 zł. Oczywiście mówimy o wersji podstawowej Trend. Przejście do Titanium, czyli najwyższej, to już koszt 86 440 zł. Sporo? Wcale nie. Wyjściowa cena podstawowego Golfa Variant z silnikiem 1,6 TDI i 6-biegową przekładnią manualną to 87 990 zł. Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI – cena podstawowa 81 800 zł. Nowiutki Auris Touring Sports 1,6 D-4D kosztuje minimum 88 400 zł. To tylko przykłady konkurentów, nieco lepszych ogólnie od Forda Focusa. Nawet Škoda Octavia Combi z analogicznym do Golfa napędem kosztuje wyjściowo 82 300 zł. To niewiele mniej niż zapłacimy za Focusa w najwyższej specyfikacji. Nawet jeśli Ford zaczyna pod pewnymi względami odstawać od rywali, to i tak będzie skutecznie konkurował ceną. Z nowym silnikiem 1,5 TDCI ma jeszcze większe szanse.
Plusy:
Wysoka funkcjonalność
Materiały i wykonanie wnętrza
Wyciszenie
Ładna grafika wyświetlaczy
Znakomite audio
Niskie zużycie paliwa
Wysoka kultura pracy silnika
Układ jezdny
Wysoki komfort jazdy
Minusy:
Mała przestronność wnętrza
Nieduży bagażnik bez podwójnej podłogi
Brak języka polskiego w obsłudze głosowej
Słabe hamulce
Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | SOHC 8V | |
Objętość skokowa: | 1499 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16 | |
Moc maksymalna: | 120 KM przy 3600 rpm | |
Moment maksymalny: | 270 Nm przy 1750-2500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 80 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-stopniowa, manualna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Oś wielowahaczowa | |
Średnica zawracania: | 11,0 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 215/50 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 215/50 R17 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1564 kg | |
Długość: | 4556 mm | |
Szerokość: | 1823 mm | |
Wysokość: | 1505 mm | |
Rozstaw osi: | 2648 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 53 l | |
Pojemność bagażnika: | 490-1516 l | |
Ładowność maksymalna: | 604 kg | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-10 km/h: | 0,5 s | |
Przyspieszenie 0-20 km/h: | 1,5 s | |
Przyspieszenie 0-30 km/h: | 2,3 s | |
Przyspieszenie 0-40 km/h: | 3,5 s | |
Przyspieszenie 0-50 km/h: | 4,4 s | |
Przyspieszenie 0-60 km/h: | 5,5 s | |
Przyspieszenie 0-70km/h: | 7,1 s | |
Przyspieszenie 0-80 km/h: | 8,5 s | |
Przyspieszenie 0-90 km/h: | 10,1 s | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,7 s | 12,3 s |
Przyspieszenie 0-110 km/h: | 14,8 s | |
Przyspieszenie 0-120km/h: | 17,3 s | |
Przyspieszenie 0-130km/h: | 20,1 s | |
Przyspieszenie 0-140 km/h: | 23,5 s | |
Prędkość maksymalna: | 180 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 4,3 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 3,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 3,8 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | 6,6 l/100 km | |
Emisja CO2: | 98 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 116 000 zł | |
Model kombi od: | 60 990 zł | |
Wersja silnikowa od: | 77 440 zł |
Wyposażenie: | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne: |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Górna krata wlotu powietrza w kolorze czarnym, z chromowanym obramowaniem i wykończeniem, | Pakiet Titanium: dodatkowo przyciemniane szyby tylne, kluczyk Ford KeyFree, elektrycznie składane lusterka z lampkami oświetlającymi podłoże (2950 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Sportowe fotele, aluminiowe nakładki na progi przednich drzwi z logo „Ford” | Tapicerka skórzana ze sportowymi fotelami, podgrzewaniem, podgrzewaną kierownicą i regulacją w 4 kierunkach (4200 zł) |
Koła i opony: | 16-calowe | 17-calowe, aluminiowe z oponami 215/50 R17 |
Komfort: | Klimatyzacja dwustrefowa, podgrzewana szyba czołowa, 4.2” kolorowy wyświetlacz między zegarami, tempomat, elektryczne szyby i lusterka, tylna kanapa ze składanym podłokietnikiem | Active Park Assist (1500 zł), Pakiet Light Upgrade z reflektorami biksenownowymi (4000 zł) |
Bezpieczeństwo: | Komplet poduszek powietrznych, ABS, ESP, TVC, asystent podjazdu | Pakiet Driver Assistant awierający: Active City Stop, Blind Spot Information z Cross Traffic Alert, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition, Auto High Beam, Driver Alert (3950 zł) |
Multimedia: | Radioodtwarzacz z Ford SYNC 2, kolorowy wyświetlacz dotykowy 8”, 6 głośników, zdalne sterowanie | - |
Mechanika: | Sportowe zawieszenie, start/stop | - |