Przegląd techniczny samochodu w pigułce

Przegląd techniczny pojazdu fot. sa.iskoda.pl

Pojazdy poruszające się po drogach muszą przechodzić okresowo przegląd techniczny. Co ile się go wykonuje i na czym polega?

Zakup nowego auta ma wiele plusów. Jednym z nich jest z pewnością fakt, że pierwszy przegląd techniczny wymagany jest dopiero po trzech latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny przegląd wykonywany jest po dwóch latach. Kolejne przeglądy – już co rok.

Inaczej sprawa wygląda z taksówkami, samochodami służącymi do nauki jazdy oraz pojazdami z LPG. W ich przypadku przeglądy techniczne wykonywane są od początku co rok.

Po co właściwie wykonuje się przegląd pojazdu? Przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Podczas przeglądu sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Przegląd nie powinien być traktowany jako zło konieczne. Często użytkujemy samochód, nie zdając sobie sprawy, że ma on usterkę bądź zaniedbano w nim jakąś czynność eksploatacyjną.

Co jest sprawdzane podczas przeglądu? Jedną z rzeczy, którą sprawdzi diagnosta, jest działanie oświetlenia samochodu. Musi ono być całkowicie sprawne. Jeżeli samochód ma reflektory halogenowe, muszą one działać. Sprawdzane jest prawidłowe ustawienie świateł.

Oceniany jest też stan ogumienia. Diagnosta zleci wymianę opon, jeśli widoczne są na nich specjalne wskaźniki informujące o zużyciu, lub głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm. Podczas oględzin samochodu diagnosta sprawdza stan szyb oraz karoserii. Pęknięta szyba czy mocno skorodowane nadwozie spowodują, że auto nie przejdzie przeglądu.

Pomiar siły hamowania fot wsop.pl

Następnie sprawdzane są hamulce na stanowisku rolkowym. Pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym pozwala na ocenę stanu układu hamulcowego. Aby pojazd przeszedł przegląd techniczny, wskaźnik skuteczności hamowania hamulca roboczego musi wynosić powyżej 50%, a hamulca postojowego powyżej 25%. Istotna jest również różnica sił hamowania na kołach jednej osi, nie może być ona większa niż 30%.

Podczas przeglądu sprawdza się również stan amortyzatorów. Skuteczność ich tłumienia musi być większa niż 40%, a różnica między skutecznościami amortyzatorów na jednej osi nie może być większa niż 15%.

Kolejną próbą jest sprawdzenie luzów za pomocą tzw. szarpaków. Pozwalają one w łatwy sposób wychwycić luzy w elementach zawieszenia czy układu kierowniczego. Dokonywane są również oględziny układu hamulcowego i amortyzatorów. Wycieki płynu hamulcowego czy oleju z amortyzatora również sprawiają, że auto przeglądu nie przejdzie.

http://www.youtube.com/watch?v=nJTM9_XxG-I

Stan jednostki napędowej sprawdzany jest za pomocą pomiaru emisji spalin. Przyrząd analizuje spaliny i kontroluje wydzielanie różnego rodzaju węglowodorów, dwutlenku węgla itp. Samochód jest dokładnie sprawdzany pod kątem możliwych wycieków płynów eksploatacyjnych.

Jeżeli auto wyposażone jest w instalację LPG, na przegląd należy zabrać ze sobą dokument legalizacyjny butli LPG. Aby auto przeszło przegląd, legalizacja musi być ważna – jest ona wydawana na 10 lat. Dodatkowo specjalnym czujnikiem sprawdza się szczelność instalacji LPG.

Jeżeli podczas przeglądu diagnosta wykryje usterkę/usterki, samochód nie przejdzie badania technicznego. Gdy usterki samochodu zagrażają bezpieczeństwu jazdy, diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu, który następnie zostaje wysyłany do odpowiedniego wydziału komunikacji. Takim samochodem nie można poruszać się po drogach.

Po usunięciu usterek należy zgłosić się do stacji kontroli pojazdów na ponowne badanie. Jeśli jego wynik będzie pozytywny, można odebrać dowód rejestracyjny w wydziale komunikacji.

Sytuacja wygląda lepiej, jeżeli usterki nie zagrażają bezpieczeństwu. Wystawia się wtedy zaświadczenie o negatywnym wyniku badania technicznego i wypisuje na nim usterki, które kierowca powinien usunąć w ciągu czternastu dni od badania. Podczas drugiej wizyty kierowca płaci jedynie za sprawdzenie elementów, które miały być naprawione lub wymienione.

Koszty przeglądu technicznego są następujące:

  • badanie okresowe samochodu o  masie całkowitej do 3,5 t (również taksówki) – 99 zł;
  • badanie techniczne samochodu do 3,5 t po raz pierwszy (samochód sprowadzony z zagranicy) – 98 zł;
  • badanie motocykla – 63 zł;
  • badanie samochodu z instalacją gazową (także taksówki) – 161 zł;
  • badanie samochodu taxi (po raz pierwszy) – 141 zł;
  • badanie samochodu taxi z instalacją gazową (po raz pierwszy) – 204 zł;
  • badanie samochodu przystosowanego do nauki jazdy – 147 zł;
  • badanie samochodu uprzywilejowanego – 149 zł;
  • badanie samochodu po zmianach konstrukcyjnych – 180 zł;
  • badanie pojazdu po kolizji drogowej z zabranym dowodem rejestracyjnym – 192 zł;
  • badanie pojazdu po zamontowaniu haka holowniczego – 35 zł.

Dobry stan techniczny samochodu to nie tylko gwarancja bezproblemowego przejścia przeglądu technicznego, ale również dbanie o swoje bezpieczeństwo, pasażerów i innych użytkowników dróg. W przypadku starszych samochodów warto sprawdzać stan techniczny również między przeglądami.

Polecamy również:

Uwaga na samochody ze Szwajcarii!

Co zrobić w przypadku utraty dokumentów? [poradnik]

Wszystko o rejestracji samochodu

Regulamin komentowania

  • http://www.facebook.com/people/Michał-Turek-Turkowyd/100001763970921 Michał Turek Turkowyd

    Redaktor chyba popełnił błąd w cenniku mianowicie : ”
    badanie pojazdu po kolizji drogowej z zabranym dowodem rejestracyjnym – 192 zł”, mi po stłuczce (reflektor, maska, grill, błotnik) policja zabrała DR, auto naprawiłem ale za przegląd tzw. po kolizyjny gdzie miałem wpisane na świstku o zatrzymaniu DR “pojazd uszkodzony w kolizji” za przegląd zapłaciłem 94zł. Macie jakies inny cennik czy ja dostałem rabat? :D Pozdrawiam Michał z Wrocławia

    • Anonim

       Cennik jest ok. Miałeś w porządku diagnostę, bo w większości przypadków jest to koszt okresowego badania technicznego – 98zł i dodatkowego badania w wysokości 94zł.

      • http://www.facebook.com/people/Michał-Turek-Turkowyd/100001763970921 Michał Turek Turkowyd

        Znajomy również miał kolizje(cieżarówka vs. astra F), w astrze caluski bok od błotnika poprzez słupki kończac na tylnych drzwiach. Policja zabranie DR świstek 5 tyg po przeglad 94zł. Nie slyszalem aby po kolizyjny kosztował 192? bo niby po co człowiek na robic znowu przeglad?? Na pokolizyjniaku w który zaznaczone masz auto uszkodzone w kolizji a nie poszczegolne elementy masz trzepane wyszystko, jak na obowiazkowym przegladzie. Nie spotkałem sie jeszcze z Ta forma ze 1 przeglad w cenie 2. Mam kilku znajomych co sa diagnostami i tez mowia 94zł i grosza wiecej ;D

  • skibina

    Nie wspomnieliście nic o głośności wydechu, a ten też jest ważny. Pod koniec sierpnia jadę na przegląd i jedynie tego się obawiam w mojej Hondzie :))

    • wyjec

      Powinni cie nie przepuścić, nie chcemy przestarzałych civiców z wydechem z allegro na naszych drogach…

    • Anonim

       Racja, ale nie jest to standardowe badanie. Raczej około 99,5 % kierowców ten problem nie dotyczy :P

  • JAR

    Niestety przegląd auta w Polsce to lipa, bo są stacje na których przejdzie najgorszy trup albo gdzie podbijają przegląd nie ogladajac nawet auta. Powinno być cos takiego jak TUV w Niemczech, to skonczyłyby się rozpadajace sie złomy na ulicach.

    • Anonim

       Zgadza się. Wystarczy popatrzeć na samochody, które jeżdżą po ulicach. A coś takiego jak załatwienie przeglądu “za pięć dych” nie powinno mieć miejsca.

    • Hubertmaverick

      Według statystyk w Niemczech jest znacznie więcej samochodów (procentowo) w złym stanie technicznym ;) Tyle że samochód, który tam jest klasyfikowany jako taki w złym stanie technicznym, w Polsce bez problemu przechodzi przegląd i jest uważany za pojazd w stanie dobrym ;)

  • dzekoo

    Obowiązek przeglądu technicznego dla aut osobowych należy moim zdaniem znieść. To tylko następny podatek. Załatwić sobie pozytywny rezultat takiego przeglądu to nie problem.

    • mac

      Gratuluje logicznego myślenia. Właściwie narkotyki, zabójstwa, kradzieże – wszystko powinno być dozwolone bo nie problem je zdobyć lub dokonać.

  • WinstonWolf

    wszystko zależy od miejsca gdzie robimy przegląd i czy jesteśmy lojalni wobec danego serwisu

  • Mario

    Panowie potrzebuje pomocy!!!
    Otóż samochód ma DMC 6.5 t a ma mieć 3.5t jakie sa kryteria zmiany masy?
    Jak to wyglada w praktyce?
    dzieki za odp

  • Dag

    Ja korzystam z taniprzeglad.pl przed przeglądem do dowodu jadę na darmową kontrolę i wtedy wszystko wiem bez ponownych badań SKP

  • robert

    przeglądy staram się robić w jakiś dobrych serwisach, ostatnio np. w http://www.green-car.com.pl/ dla siebie samego chce mieć dokładnie sprawdzony samochód

  • n

    ale sa tez zakady ,ktore dopieprzaja sie do bzdur, na sile . w jednym zakladzie badanie rozni sie od drugiego, w zaleznosci co diagnosta ma w glowie do sprawdzania, poza oczywiscie komputerem, tzn rolkami, hamownia

  • wayy-back

    ja zanim kupiłem uzywane auto skorzystałem z opcji autotesto.pl – pojechali na miejsce, obejrzeli samochód (dzięki temu nie musiałem jechać z wroc do krakowa na marne), zrobili raport i potem dopiero pojechałem kupić auto. kupiłem volvo v40 z 2001 roku i jestem bardzo zadowolony

  • Konrad Kulig

    mam pytanie a co jeśli auto nie ma klamek z zewnątrz ponieważ są one na 
    pilota ale jest zastosowane inne otwieranie mechaniczne drzwi z zewnątrz
    orientuje się ktoś