Uszkodzenia łożysk – rozpoznawanie objawów [poradnik]

Jazda z uszkodzonym łożyskiem może być katastrofalna w skutkach. Jakie są uszkodzenia łożysk oraz jak je rozpoznawać we wczesnym stadium?

Łożyska są częściami maszyn roboczych umożliwiającymi wykonywanie przez element łożyskowany ruchu obrotowego. Jak z pewnością wiecie, w samochodzie jest wiele elementów, które wymagają łożyskowania. Zajmiemy się jedynie tymi najważniejszymi – mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Łożyska kół

Na pewno pierwsze łożysko, o jakim pomyślicie, będzie to łożysko koła. Niestety bardzo często o nich zapominamy. Tymczasem, jeżeli lekceważymy pierwsze niepokojące objawy wyeksploatowane łożysko może nagle unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do wypadku.

Łożyska kół konstruowane są w taki sposób, by zapewniały w miarę możliwości jak największą trwałość i skuteczność – często nie wymagają wymiany podczas całego okresu eksploatacji samochodu. Do jego przedwczesnego zużycia dochodzi zazwyczaj w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Od łożysk kół, oprócz długiego czasu użytkowania wymaga się zachowania właściwej geometrii, muszą być odporne na korozję, zapewniać niski poziom drgań czy wysoką odporność na zmiany temperatury. Ważny jest również mały ciężar właściwy czy łatwy montaż i demontaż.

Podczas procesu produkcyjnego łożyska są smarowane specjalnym smarem łożyskowym, którego zadaniem jest odpowiednie smarowanie elementów łożyska przez cały okres eksploatacji.

Jak skutecznie usunąć owady z karoserii auta? [poradnik]

Bardzo ważną rolę odgrywa uszczelnienie łożyska. Spełnia ono dwie funkcje: chroni przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapobiega wydostawaniu się smaru na zewnątrz łożyska. Jest ono szczególnie ważne podczas wychylenia zespołu piasta – wahacz. Uszczelnienie musi być tak wykonane, aby nie powstało żadne przesunięcie między obracającą się piastą a nieruchomym pierścieniem łożyska. W tym celu mają zastosowanie pierścienie uszczelniające i poślizgowe, jak również specjalne kasety uszczelniające.

Poza właściwym smarowaniem i ochroną przed zanieczyszczeniami bardzo ważnym elementem wpływającym na trwałość łożyska jest sposób montażu.  Aby nowe łożysko pracowało długo, należy stosować się do instrukcji montażu, momentu dokręcania i innych zaleceń producenta pojazdu.

Aby przedłużyć trwałość łożysk stożkowych, należy je zdemontować (do około 50 tys. km), umyć w specjalnym płynie, osuszyć, nasmarować i po zamontowaniu dokręcić tak, aby jednocześnie ustawić odpowiedni luz roboczy. Zaniechanie tych czynności może doprowadzić do przyspieszonego zużycia łożysk. Początkowo zaczyna szumieć. W końcowym etapie łożysko zaczyna się nagrzewać, utrudnia swobodne obracanie się koła i w ostateczności zmienia jego kąt pochylenia. Zwykłe łożyska są nierozbieralne.

Łożyska tylnych wahaczy

Regeneracja tylnej belki fot. peugeot-citroen.com

W wielu samochodach tylne wahacze są ułożyskowane. Lekceważenie objawów zużycia łożysk (skrzypienie tylnego zawieszenia, stukanie na wybojach) prowadzi do uszkodzeń tylnej belki, której czopy są jednocześnie wewnętrzną bieżnią łożysk. Na tym etapie jazda staje się już niebezpieczna – tylne koła w trakcie jazdy zmieniają kąt pochylenia, zaczynają wpadać w drgania, a tył samochodu zachowuje się w niekontrolowany sposób. Odkładanie problemu na później kończy się wymianą lub regeneracją belki.

Łożyska podpór półosi

Łożysko podpory półosi fot.mercedes.auto.com.plW przypadku napędu z półosią środkową zużyciu podlega łożysko podpory. Luzy na łożysku mają również wpływ na przyspieszone zużycie innych elementów układu napędowego. Objawem jego zużycia są drgania w układzie napędowym oraz stuki przy dodawaniu i ujmowaniu gazu. Uszkodzenia łożyska podporowego półosi utrudniają kierowanie samochodem i powodują tym samym, że jazda staje się niebezpieczna.

Łożyska podpór wału napędowego

Do powszechnych usterek samochodów tylnonapędowych można zaliczyć zużycie łożyska podpory wału napędowego. Uszkodzone łożysko powoduje silne drgania dobiegające spod podłogi auta o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego. W skrajnych przypadkach może powodować oberwanie wału napędowego.

Jazda z uszkodzonym łożyskiem może nieść za sobą poważne konsekwencje, dlatego warto znać objawy uszkodzeń poszczególnych łożysk i w razie usterki niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego.

Zobacz także:

Drgania kierownicy – od czego zależą i jak je wyeliminować

Usterki układu hamulcowego: awarie tarcz i klocków

Regulamin komentowania

  • Jdlecko

    I właśnie takie artykuły tutaj lubię.

  • drumknott

    I przy tej okazji należy wspomnieć o wadliwej konstrukcji skrzyni biegów w Hondzie Civic VII generacji w silnikach zarówno 1.6 jak i 1.4, tak w hatchbacku jak i sedanie. 
    Łożyska skrzyni biegów padają tam jak muchy.
    Jest to nieusuwalna wada fabryczna, to znaczy po kosztownym remoncie skrzyni wada łożyska dość szybko ulegają zniszczeniu bezawaryjności” i “jakości” Hondy.
    Z tego też powodu odradzam Hondę. Bo z jednej strony cena wysoka, a z drugiej taki klops.

    • Anonim

      Zgadza się, dlatego myślę o rozbudowie artykułu o drugą część poruszającą zaproponowany przez Ciebie temat.

    • michal_andy

      Wystarczy kupić z innym silnikiem albo inną generację.

      • Anonim

         No tak, ale ten problem dotyczy również wielu innych modeli.

      • gerald

         W tej generacji chyba tylko silnik, który pochodzi od Isuzu jest pozbawiony tej wady. Ale kupno tej Hondy z silnikiem Isuzu średnio ma sens.
        Za wielkiego wyboru w VII generacji nie ma chyba że type-r. Ale mówimy o realiach i normalnych samochodach w tym wypadku.
        Skrzynia uległa poprawieniu w generacji VIII. Ale to już koszt o około 10 tyś większy za samochód. Podejżewam jednak, że Civica VIII generacji boli znowu coś innego, ale szerzej nie wnikałem.

        Fakty są takie, że masa konsumentów, którym podoba się VII generacja, nie zdaje sobie sprawy z wady skrzyni biegów. A słusznie trzeba zaznaczyć, że Hondy VII gen. do tanich aut nie należą, patrząc na rocznik, wyposażanie itd.

        Na różnych forach związanych z autami Hondy jest dość sporo o tym problemie. Amerykanie są równo wkurzeni gdy ta sprawa wyszła na jaw, i nada wielu dopisuje się do wątków poruszających to zagadnienie, gdyż okazuje się, że muszą spore kwoty wydać na remont skrzyni biegów, a remont ten nie gwarantuje, że w krótkim okresie czasu problem nie wróci.

        I w zasadzie problem ze skrzynią w VII generacji Civica do tego rdzewiejąca klapa, palące się żarówki, problemy z korozją podwozia i wiele wiele innych mankamentów jakoś tak obrzydza sens zakupu tego auta, zwłaszcza, że VII gen. nadal dość wysoko trzyma cenę. Co w tych okolicznościach jest niezrozumiałe.

        • Mateusz Wojnarowski

          Problem lozysk w skrzyni dotyczy afaik Civic VII i Jazz.
          Generalnie problem wkurzajacy, nie jedyny w tych skrzyniach, lubi sie jeszcze rozwalac wybierak biegu wstecznego, powoduje to klikanie na zakretach jakby przegub sie rozlatywal. Oba cholernie kosztowne do remontu.

          Klapa rdzewieje tylko w modelu po liftingu.

          Zarowki…mi sie nie palily, ale w Wielkiej Brytanii nie musze jezdzic caly dzien na wlaczonych swiatlach, za to pala sie silniczki ustawiania lamp przednich (a w modelach przed liftingiem wymienic mozna tylko otwierajac lampe).

          Korozja podwozia to fakt, ale nie jest tak najgorzej (w UK duzo bardziej podatne sa samochody na rdze).

          W sumie wiele mankamentow Civic VII nie mial. Najwieksze to skrzynia i przekladnia kierownicza, a raczej problem z niedosmarowaniem jej.

        • Sztefan

           Potwierdzam, w moim Jazzie z 2011 roku łozyska skrzyni posypały sie po 2 tysiacach. Wymieniona na gwarancji i po 5 tyś znowu to samo :-)