Filtr cząstek stałych – dlaczego się zapycha i jak się go pozbyć? [poradnik]

Usuwanie filtra cząstek stałych

Źródło: http://www.duramaxforum.com

Jeszcze kilka lat temu eksploatacja samochodów z silnikami Diesla była łatwa, tania i nie wymagała zbyt częstych ingerencji serwisu. Niestety, dynamika starych jednostek wysokoprężnych pozostawiała wiele do życzenia. Dziś jest ona wręcz rewelacyjna, pojawiły się jednak problemy z awaryjnością.

Elementów, które mogą zawieść we współczesnych dieslach, jest naprawdę wiele. Uszkodzone wtryskiwacze, popękane dwumasowe koła zamachowe czy zatarte turbosprężarki to usterki, które zdarzają się dość często, a ceny ich naprawy lub wymiany przyprawiają o zawrót głowy.

Filtr cząstek stałych zasada działania

Źródło: http://www.pressebox.de

Mało tego, od kilku lat do produkcji trafiają auta z filtrem cząstek stałych, czyli specjalnym urządzeniem służącym do redukcji emisji szkodliwej dla środowiska sadzy. Filtr jest jednym z elementów układu wydechowego zainstalowanym zaraz za reaktorem katalitycznym. W dużym uproszczeniu urządzenie składa się z metalowej puszki ze specjalnym systemem kanałów wewnątrz. Odpowiednie ustawienie takich kanałów sprawia, że przepływając przez poszczególne sekcje spaliny poddawane są filtrowaniu, w wyniku którego w filtrze odkładają się cząsteczki sadzy.

Ze względu na ograniczoną pojemność, gdy w filtrze zgromadzi się już trochę sadzy, musi ona zostać wypalona. Aby drobiny sadzy mogły się przepalić, konieczne jest podgrzanie filtra do temperatury około 600 stopni Celsjusza. Osiągniecie takiej temperatury wymaga wykorzystania do spalania nieco większej dawki paliwa.

Podczas spalania sadzy w filtrze z wydechu wydobywa się czarny dym, a wskaźnik średniego spalania sięga zenitu. Taki proces powinien odbywać się co kilka tysięcy kilometrów (takie jest pokorne życzenie producentów), jednak ze względu na to, że wymaga on szczególnych warunków, często nie jest przeprowadzany prawidłowo i właśnie wtedy dochodzi do stopniowego zapychania.

Jazda w mieście

Źródło: http://naszemiasto.pl/

O jakich warunkach mowa? Samochód w czasie dopalania cząstek stałych musi jechać z odpowiednią prędkością, przy wysokich obrotach silnika oraz bez zmiany biegów. Niestety podczas eksploatacji w mieście najzwyczajniej nie jest to możliwe. Przerywanie takiego procesu kończy się przedostaniem niespalonego paliwa do oleju, przez co zaczyna go przybywać i traci on swoje dotychczasowe właściwości, znacznie przyśpieszając eksploatację podzespołów jednostki napędowej.

Jeśli zignorujemy stale rosnący poziom oleju, przez odmę dostanie się on do komory spalania, co spowoduje niekontrolowane zwiększenie obrotów silnika i gwałtowne zatarcie. Wtedy koszty naprawy będą już naprawdę ogromne.

Tryb awaryjny silnika

Źródło: http://www.sullivantire.com

Objawem zapchania filtra może być również spadek mocy lub przejście silnika w tryb awaryjny. Najczęściej jednak na desce rozdzielczej zapala się kontrolka oznajmująca o jego przepełnieniu sadzą. Co wtedy? Są dwa wyjścia. Pierwsze: udać się do serwisu na regenerację przeprowadzoną przez mechaników, którzy dopalają cząstki w sztucznie stworzonych warunkach. Niestety często to jednak nie pomaga i wtedy konieczna jest wymiana. A taka usługa nie jest tania, bo koszt samego filtra to wydatek od ok. 3000 do 10 000 zł.

Całkowite pozbycie się tego urządzenia to wydatek od 1500 do ponad 2500 zł. Niestety, demontaż filtra nie zawsze jest tak prostym i skutecznym rozwiązaniem, jakiego życzyłby sobie klient. Usunięcie filtra to nie wszystko, niezbędne jest też odpowiednie przeprogramowanie elektroniki sterującej pracą silnika lub zainstalowanie specjalnego emulatora.

W części samochodów poddawanych takiemu zabiegowi wgrywane jest oprogramowanie z takiej wersji tego samego modelu, która nie ma tego filtra. Niestety większość obecnie produkowanych konstrukcji jest już dostępna tylko z takim filtrem i nie ma swojego odpowiednika w wersji, która jest jego pozbawiona. W związku z tym mechanicy coraz częściej stosują tak zwane emulatory.

Emulator zamiast filtra cząstek stałych

Źródło: http://fap-dpf.pl

Co to jest? Emulator jest urządzeniem wysyłającym do sterownika jednostki napędowej odpowiednie sygnały, które oszukują sterownik, że taki filtr nadal jest zamontowany, w rzeczywistości go tam nie ma. Wydawać więc by się mogło, że bezpieczniejszą metodą jest wgranie nowego seryjnego oprogramowania. Jeśli operacja się nie powiedzie, możemy mieć poważne problemy z właściwym ustawieniem oprogramowania w przyszłości. Niekiedy serwisy wgrywają własne oprogramowanie, jednak jest to najbardziej ryzykowne posunięcie, ponieważ w większości przypadków silnik ze sterownikiem “samoróbką” po jakimś czasie zaczyna szarpać lub nierówno pracować.

Poza tym jeżeli wystąpi awaria, która będzie wymagała ponownego wgrania oprogramowania, wówczas pojawi się problem. Do wykasowania takiego oprogramowania może również dojść w czasie naprawy, przed którą nie uprzedziliśmy mechanika o tym, że sterownik silnika ma wgrane nietypowe oprogramowanie. Przewaga emulatora jest jednak taka, że nie ingeruje on bezpośrednio w sterownik silnika, dzięki czemu w każdej chwili można go zdemontować i ponownie zainstalować filtr cząstek stałych.

Filtr cząstek stałych

Źródło: http://www.forum.alfaholicy.org

Uwaga! Jeżeli auto jest jeszcze na gwarancji, to trzeba wymienić filtr na nowy. W ASO go nie usuniemy, a jeśli zrobimy to w nieautoryzowanym warsztacie, stracimy gwarancję. Odradzam też usuwanie urządzenia na własną rękę. Jest to dość skomplikowana czynność, która nie polega tylko na mechanicznym wymontowaniu filtra i wspawaniu metalowej rury, ale wymaga również precyzyjnego ustawienia elektroniki sterującej – bez odpowiedniego doświadczenia sami nie damy rady.

Dowiedz się więcej na ten temat:

Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 1]

Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 2]

Filtry cząstek stałych – jak o nie zadbać? [część 3]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    Jak dla mnie to jest inaczej wolałbym żeby ktoś mi to wyłączył w sposób programowalny. Emutatory ją to jakie prymitywne chińskie urządzenia i ja takich rzeczy w moim aucie nie preferuje. Już ponad 2 lata mam usuniętego dpf_a i wszystko działa jak należy żadnych problemów przy rozruchu w zimie czy po problemach akumulatorowych. 

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

    “Jeśli zignorujemy zjawisko stale rosnącego poziomu oleju przez odmę
    dostanie się on do komory spalania co spowoduje niekontrolowane
    zwiększenie obrotów silnika i doprowadzi do gwałtownego zatarcia”
    Zatarcie nie nastąpi z tego powodu. Spalanie oleju nie ma nic do tego. Olej jest rozcieńczany przez paliwo dlatego spada jego lepkość oraz wypłukiwane są dodatki uszlachetniające ( czyli ochrona przed korozją spada, liczba TBN jest zbyt niska i olej nie neutralizuje kwasowych produktów spalania). W przypadku zmniejszenia się lepkości oleju poprzez rozcieńczanie go paliwem, olej nie jest w stanie wytworzyć filmu olejowego na granicy tłok-cylinder czy w łożyskach (panewkach) oraz w innych punktach smarnych. To jest powód zatarcia ale nie to że olej jest spalany.  Chyba, że nie mamy pierścieni tłokowych…. Ale to nie jest tematem rozmowy :) 
    Pozdrawiam:)

    • Anonim

       Proszę podać źródło potwierdzające tezę to poprawię.

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

     Witam:)
    Źródeł jest kilka, Mogę podać np. Ildefons Piotrowski- Okrętowe silniki spalinowe str. 581-582. Co prawa jest tam mowa o silnikach okrętowych jednak one są też silnikami Diesla no i smarowanie jest takie same :)  I jest powiedziane w przystępnym języku co powoduje z właściwościami oleju zawartość paliwa w oleju, oraz co powoduje spadek lepkości. Jest tam opisany przykład  gdy paliwo dostaje się do oleju z powodu uszkodzonej aparatury wtryskowej więc w naszym przypadku paliwo będzie się dostawać z filtra cząstek stałych. Dla ułatwienia przesyłam skany tej książki dla tych co nie mają dostępu do takiej literatury.

    https://picasaweb.google.com/109441479369913394008/18Kwietnia2012?authkey=Gv1sRgCMDg8Mebta2KKA

    Pozdrawiam :)

    • Rafał Warecki

      tego rozcieńczenia oleju nikt nie neguje i Artur o tym wspomniał akapit wyżej, bardziej chodzi o negowanie, że cofnięcie oleju przez odmę nie spowoduje gwałtownego zatarcia :)

      • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

        Jeżeli nagle przedostanie się cały olej i zostanie on spalony no to się zatrze Na sucho nie pojedzie. Ale czy to jest możliwe? Gwałtownie na pewno nie. Głównie chodzi o spadek lepkosci oleju poprzez zawarte w nim paliwo. W pewnym momencie nie wytworzy sie film olejowy i wtedy dojdzie do zaratcia i to gwałtownego i oleju może być po sam korek.
        Ale w teorie o gwałtownym wzroście prędkości obrotowej i spaleniu całego oleju ( bo tak rozumiem to zdanie) to nie wierze :)

        • http://www.facebook.com/people/Michał-Michna/100002090017545 Michał Michna

          Taki problem występuje, gdy rozszczelnia się turbosprężarka i cieknący olej jest porywany przez strumień powietrza do komory spalania, gdzie zostaje spalony powodując niekontrolowany wzrost prędkości obrotowej silnika. Z tego powodu stosuje się w silnikach Diesla przepustnice działające w sposób “cyfrowy”.

          Odma jest przed filtrem powietrza i nie mam pojęcia jak mogłoby się tamtędy przedostawać paliwo.

          http://www.youtube.com/watch?v=58SoI7YKr4o&feature=related
          Potocznie zwane to jest chorobą wściekłych Diesli

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

     Witam:)
    Źródeł jest kilka, Mogę podać np. Ildefons Piotrowski- Okrętowe silniki spalinowe str. 581-582. Co prawa jest tam mowa o silnikach okrętowych jednak one są też silnikami Diesla no i smarowanie jest takie same :)  I jest powiedziane w przystępnym języku co powoduje z właściwościami oleju zawartość paliwa w oleju, oraz co powoduje spadek lepkości. Jest tam opisany przykład  gdy paliwo dostaje się do oleju z powodu uszkodzonej aparatury wtryskowej więc w naszym przypadku paliwo będzie się dostawać z filtra cząstek stałych. Dla ułatwienia przesyłam skany tej książki dla tych co nie mają dostępu do takiej literatury.

    https://picasaweb.google.com/109441479369913394008/18Kwietnia2012?authkey=Gv1sRgCMDg8Mebta2KKA

    Pozdrawiam :)

  • Anonim

    Średnio ilu kilometrów jazdy miasto trasa 50/50 potrzeba aby zapchać to cudo? 
    Ma on wpływ na pogorszony rozruch na ciepłym silniku? 
    Czy konkretne “przegonienie” samochodu na trasie pomaga w jego oczyszczaniu?

    • Anonim

      Co do ilość kilometrów to raczej nie ma reguły.
      Może mieć wpływ na zimnym i ciepłym silnik nie może przecież swobodnie usuwać spalin.
      Wystarczy raz na tydzień, dwa przejechać się poza miastem i to pomaga.

      • Anonim

        Samochód Jeździ od czasu do czasu w trasy gdzie nie jest oszczędzany.
        A dławi się tak delikatnie przy odpalaniu gdy silnik jest ciepły, na zimnym pali od strzału.

  • Anonim

    A nie ma problemów  legalnością? Od 2011 większości silników diesla chyba ciężko spełnić normy emisji bez niego, co wydaje mi się, że oznacza, że po usunięciu go mamy auto które nie spełnia warunków dopuszczenia do ruchu

  • Bosch

     

    Wiedza doświadczenie i
    umiejętności to cechy, które muszą posiadać mechanicy pojazdów samochodowych. Naprawa
    wtryskiwaczy common rail wymaga tych cech gdyż są to najbardziej skomplikowane
    wtryskiwacze jakie dotąd wyprodukowała firma Bosch. Oczywiście trwają cały czas
    prace nad udoskonaleniem tego typu wtryskiwaczy i pomp choć ciężko powiedzieć
    kiedy dostana się do masowej produkcji. Naprawa tych wtryskiwaczy i tak na
    razie nie będzie możliwa ponieważ firmy bronią się jak mogą bo na czym się
    zarabia dobre pieniądze jak nie na sprzedaży nowych pomp i wtryskiwaczy common
    rail. Pierwsze generacje wtryskiwaczy i pomp można było naprawiać bardzo
    profesjonalnie co można zobaczyć w procesach regeneracji na .Bardzo wiele firm
    zwłaszcza z krajów azjatyckich próbują tworzyć repliki tych części , ale są one
    bardzo niskiej jakości i nie warto ich montować bo przebiegi na nich są połowę
    krótsze http://www.wtryskiwacz.com/etapy.html
     niż na oryginalnych częściach boscha. Jedynie
    części firmy delphi common rail można spokojnie montować i spełnią w
    samochodzie swoją role prawie jak fabrycznie nowe części, ale to wyjątek.
    Regeneracja naprawa wtryskiwaczy na częściach delphi jest opisana szczegółowo
    na http://www.wtryskiwacz.com   Doskonały sprzęt daje rewelacyjne efekty ,
    które są nie do zdobycia bez tak precyzyjnych narzędzi które zapewniają dokładność
    pomiarów nawet do jednego mikrona. Wiele przedsiębiorców z branży
    motoryzacyjnej próbuje kopiować te maszyny ale bez powodzenia. Naprawa
    wtryskiwaczy na tego typu sprzętach jest nie dokładna mało precyzyjna co
    finalnie przekłada się na efekt końcowy w postaci wielu usterek podczas
    eksploatacji zwłaszcza samochodów ciężarowych robiących miliony kilometrów
    rocznie. Bosch Service nie idzie na tania jakość bo wiadomo ,że to się w
    perspektywie czasu nie opłaci, a dobrze zainwestowane nawet duże pieniądze w
    naprawę na wysokim poziomie zwróci się wielokrotnie. Adres takich stanowisk
    naprawczych jest na http://www.wtryskiwacz.com/blisko.html
     i wcale nie tak daleko od siebie jak
    mogło by się wydawać. Na pewno warto wszystko zobaczyć osobiście do czego
    zachęcamy.

  • Pawelkkw

    Ja zregeneraowałem w firmie eurovat polecam naprawdę http://www.eurovat.info.pl Nie polecam usuwania… policaje już ścigają nie mówiąc co się dzieje ze granicą.