Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Wyciek oleju

W Polsce dużą popularnością cieszą się kilkuletnie auta używane. Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w takim samochodzie jest o wiele większe niż w przypadku aut nowych. Jedną z najpowszechniejszych usterek samochodów z dłuższym stażem są wycieki oleju.

Jeżeli wyciek jest świeży można go stosunkowo łatwo zlokalizować. Gorzej jest w przypadku gdy olej zdążył już zabrudzić większą część silnika lub skrzyni biegów, wówczas aby sprawdzić, w którym miejscu dochodzi do wycieku trzeba najpierw umyć jednostkę napędową bądź przekładnię. Przyczyn wycieków może być wiele, jednak tym razem zajmiemy się wyłącznie tymi, których źródłem są uszkodzenia wszelkiego rodzaju uszczelek i pierścieni uszczelniających.

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów

Najbardziej narażonymi na wycieki oleju elementami są gumowe uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, a także simeringi wałków rozrządu oraz wału korbowego. Sama wymiana uszczelniaczy nie jest dość skomplikowana jednak ze względu na trudny dostęp do niektórych elementów powinno się ją zlecić fachowcom.

Wymiana uszczelek pokrywy zaworów bądź uszczelniaczy miski olejowej nie należą do kosztownych napraw, ceny takiej usługi w zależności od auta powinny wynieść od 50 do około 100 zł. Wymieniając uszczelkę miski olejowej trzeba najpierw spuścić olej, warto wówczas przy tym pamiętać, żeby pozbyć się starego oleju i zalać silnik nowym co przedłuży jego żywotność.

Wyciek ze skrzyni biegów

Kolejnymi przyczynami wycieków oleju są uszkodzenia pierścieni uszczelniających wał korbowy i wałki rozrządu. Aby wymienić np. pierścień uszczelniający wału korbowego trzeba zdemontować cały układ rozrządu oraz wiele osłon. Wyciek między silnikiem, a skrzynią biegów najczęściej świadczy o uszkodzeniu uszczelniaczy wału korbowego od strony skrzyni biegów albo pierścienia uszczelniającego wałek sprzęgłowy.

Żeby wymienić jeden z tych element trzeba zdemontować skrzynię biegów i sprzęgło, niestety często po dokonaniu takich czynności okazuje się, że doszło do defektu sprzęgła poprzez jego zaolejenie. W takiej sytuacji oprócz pierścieni uszczelniających będziemy zmuszeni wymienić też samo sprzęgło, lub przynajmniej tarczę sprzęgłową. Koszt takich zabiegów to wydatek w zależności od klasy auta od 150 do 800 zł nie licząc ceny zakupu sprzęgła. Najpoważniejszą przyczyną wycieków oleju jest jednak uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Głowica

W takiej sytuacji należy zeszlifować powierzchnię głowicy i dobrać odpowiednią uszczelkę, warto przy dokonywaniu takiej czynności zlecić mechanikowi dotarcie zaworów i wymianę ich uszczelniaczy. Przy zakupie właściwych uszczelniaczy i pierścieni uszczelniających powinniśmy unikać tanich zamienników, które odznaczają się krótką żywotnością.

Jeśli zastosujemy nietrwałe uszczelniacze, w konsekwencji po krótkim czasie od ich wymiany znowu będziemy musieli zapłacić drugi raz za tą samą naprawę. Pamiętajmy również o tym, że im wcześniej zlokalizujemy wyciek i zdecydujemy się na jego wyeliminowanie tym większe szanse, że mniej elementów ulegnie zniszczeniu, a co za tym idzie koszty serwisu będą niższe. Innymi źródłami wycieków mogą być też przekładnia kierownicza i dyferencjał, już niedługo więcej na ich temat.

Zobacz także:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Kilka słów na temat holowania [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]

Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Regulamin komentowania

  • Mpower

    często też z pod filtra oleju się leje…

    • Jarek B-b

      zgadzam się… 

  • Mlody_12

    Wymiana uszczelki pod miską to nie jest takie łatwe czasemtrzeba aż skrzynie biegów wyciągać np Ford 

  • posiadacz Renault

    + wyciek z simeringów przy skrzyni

  • Raphi

    Nie opisaliście także wycieków przez turbinę (niezwykle popularna usterka). Jeśli turbo lekko puszcza olej to dostaje się on do grubej gumowej rury intercoolera i na najbliższym złączu tej rury przecieka. Można z tym żyć, ale oleju ubywa jednak…

  • łysy

     2gie zdjęcie to silnik 1,6 16v z mazdy xedos

  • Pew

    “zeszlifować głowicę” – nie zeszlifować tylko planowanie i próba szczelności

    • Andrew

      Info dla niedouczonych – “planowanie” to właśnie szlif.