Silnik Veyrona - technika na pokaz

8.0 W16 - bugattipic.com

8.0 W16 - bugattipic.com

Gdyby Bugatii Veyron miałby być tylko najszybszym samochodem świata to wyposażono by go silnik V8 lub V12 z dwoma turbosprężarkami. Niestety nie wywołałoby odpowiedniego efektu medialnego. Wszakże W16, 64 zawory i cztery turbosprężarki brzmi znacznie lepiej. Niestety taki silnik może też być kulą u nogi tego francuskiego supersamochodu.

Wprowadzeniu Veyrona do produkcji towarzyszyły opóźnienia. Wczesne prototypy posiadały silnik W18, będący prawdopodobnie złożeniem trzech jednostek R6 i mający po 60 stopni rozwidlenia pomiędzy rzędami cylindrów. Tego typu jednostki budowano już przed II Wojną Światową — za przykład może posłużyć lotniczy Napier Lion.

Silnik Bugatti W18

Projekt silnika W18 upadł, zdecydowano się na jednostkę W16, będącą niejako połączeniem dwóch silników VR. Wreszcie gdy w 2005 pojawiło się Bugatti 16–4, zewsząd można było usłyszeć zachwyty nad liczbami opisującymi silnik. Nikt nie przejmował się tym, że ośmiolitrowy W16 był już wtedy przestarzały względem niektórych mniejszych braci z koncernu Volkswagena — również w 2005 zaprezentowano mały 1.4 TSI Twincharger. Najpierw jednak zajmijmy się genezą i zaletami jednostki.

Silniki Volkswagena w układzie W są rozwinięciem świetnego pomysły z jednostką VR. Co prawda prekursorem silników widlastych o małym kącie rozwidlenia była Lancia, ale większość kojarzy zapewne VR6 stosowane w popularnym Golfie. Pomysł na VR6 wziął się z ułomności silników V6, które wymagają stosowania dwóch głowic, mają sporą szerokość i dość słabe wyrównoważenie. Silnik VR6, będący V-szóstką o kącie rozwidlenia 15 stopni (potem 10,6), posiadał zalety rzędowej szóstki (niemal równie dobre wyrównoważenie, pojedyncza głowica, mała szerokość) przy znacznie mniejszej długości kadłuba.

Ron Dennis: Bugatti Veyron to rzęch, kupa złomu!

Volkswagen początkowo połączył dwa silniki VR6 by uzyskać W12. Silnik zamontowano w samochodzie koncepcyjnym nazwanym (jakże oryginalnie!) Volkswagen W12. Ciekawostką jest też to, że prototyp posiadał poszycie nadwozia z tworzyw sztucznych. 5,6 litra pojemności i 420 koni to jednak zbyt mało by zawładnąć umysłami milionów. Powstał W16, który także miał cztery rzędy cylindrów i dwie głowice, ale w każdym z rzędów znajdowały się nie trzy a cztery cylindry.

Przekrój silnika W16

Zobacz również: Bugatti Veyron - spotting

Tym razem zdecydowano się na kąt pomiędzy parami rzędów wynoszący 90 stopni, inaczej niż w W8 i W12 gdzie mamy 72 stopnie. Kąt pomiędzy rzędami cylindrów znajdującymi się pod jedną głowicą wyniósł 15 stopni.
Ciekawie rozwiązano rozrząd. Pomimo iż silnik ma zawory znajdujące się w ośmiu rzędach (po cztery na głowicę), to napędzają je zaledwie cztery wałki. W każdej z głowic jeden wałek poprzez dźwigienki uruchamia wszystkie zawory dolotowe a drugi wydechowe. Wszystkie wałki posiadają nastawniki faz rozrządu.

Za zaopatrzenie jednostki w powietrze odpowiadają cztery turbosprężarki. Skąd taka ilość? Zapewne chodziło o to by spaliny napędzające wirnik nie były równomiernie dostarczane — pulsacja pozwala odzyskać nieco energii kinetycznej spalin. Gdyby zastosować tylko dwie, to na każdą przypadałoby aż 8 cylindrów — spaliny dopływałyby równym strumieniem

Pomiędzy sprężarkami a kolektorami dolotowymi znajdują się dwa intercoolery powietrze-ciecz. Dzięki nim objętość przewodów doprowadzających powietrze jest mniejsza niż w przypadku chłodnic powietrze-powietrze. To zmniejsza tzw. turbodziurę.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport ustanowił nowy rekord prędkości!


Niestety W16 to nie silnik bez wad…

Pierwszym problemem jest głowica, w której podobnie jak w VR6, trudno wygospodarować miejsce na optymalne poprowadzenie kanałów wymiany ładunku. Dodatkowo kanały wydechowe od wewnętrznych rzędów cylindrów są długie — spaliny mają dużo czasu na ogrzanie głowicy. To powoduje nierównomierne obciążenia termiczne.
Kolejny problem to długość wału. Z jednej strony krótki wał oznacza dużą sztywność, z drugiej trzeba zmieścić gdzieś te 16 korbowodów. Skutek to bardzo wąskie łożyska (panewki), przykładowo korbowody mają tylko 13mm szerokości. Z powyższych powodów można zapomnieć o W16 podrasowanym np. do 2000KM i 2000Nm.

Wspominałem, że silnik Veyrona nie jest szczytem nowoczesności. W 2005 VW miał już dobrze opanowany bezpośredni wtrysk benzyny, także z turbodoładowaniem. Nie zastosował go jednak w Veyronie. Dlaczego? Być może konstruktorzy nie mogli dać sobie rady ze ściskiem w głowicach?
Specjalnie postanowiłem skonfrontować W16 z Veyrona z nieco nowszym 2.5 TFSI z Audi TT-RS. Oba mają cylindry o pojemności 0,5 litra każdy i turbodoładowanie. Różnią się natomiast sposobem wtrysku paliwa i, co jest tego następstwem, stopniem sprężania.

8.0 W16 2.5 TFSI
liczba i układ cylindrów W16 (15/90/15) R5
liczba turbosprężarek 4 1
średnica cylindra [mm] 86 82,5
skok tłoka [mm] 86 92,8
rodzaj wtrysku do kolektora bezpośredni
stopień sprężania 9 10
moc maksymalna [KM] 1001 340
przy prędkości obr. [obr./min] 6000 5400–6500
maksymalny moment obr. [Nm] 1250 450
przy prędkości obr. [obr./min] 2200–5500 1600–5300
moc z litra pojemności [KM] 125,2 137,1
moment z litra pojemności [Nm] 156,4 181,5

Trudno nazwać silnik Veyrona szczytem możliwości technicznych VW, skoro inne jednostki koncernu (2.5 TFSI to tylko jeden z przykładów) są bardziej wysilone i mają lepsze charakterystyki. Być może Super Sport coś zmieni w tej statystyce…

Silnik W16 nie zajmuje wyraźnie mniej miejsca niż V12 o podobnej pojemności, nie jest lżejszy ani mniej skomplikowany. Nie generuje też większej mocy, a pod względem wyrównoważenia ustępuje V-dwunastce. Z drugiej strony, pomimo swoich ułomności, zostanie zapamiętany jako jednostka jedyna w swoim rodzaju.

Źródło: AutoZine — silniki VR i W

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia